EURO 7/VII: vysoké náklady a zanedbatelné přínosy

Evropská komise zveřejnila návrh normy EURO VII v listopadu 2022. Datum účinnosti je červenec 2025 pro osobní automobily a dodávky a červenec 2027 pro těžká nákladní vozidla včetně autobusů. Tento termín platí pro všechna vozidla uváděná na trh, nejen na nové modely. Česká republika normu v předloženém znění odmítá a bude o ní jednat v Bruselu.

 

Evropská komise zveřejnila návrh normy EURO VII v listopadu 2022. Datum účinnosti je červenec 2025 pro osobní automobily a dodávky a červenec 2027 pro těžká nákladní vozidla včetně autobusů. Tento termín platí pro všechna vozidla uváděná na trh, nejen na nové modely. Česká republika normu v předloženém znění odmítá a bude o ní jednat v Bruselu.

 

O pozici ČR bude jednat ministr dopravy Martin Kupka v pátek 10. února v Bruselu s eurokomisařem pro vnitřní trh Thierry Bretonem. Návrh nové emisní normy předložený Evropskou komisí v roce 2022 považuje Ministerstvo dopravy za příliš ambiciózní a obává se, že rozsah jeho požadavků, jakož i navržený časový rámec pro jejich plnění může zásadním způsobem ohrozit budoucnost automobilového průmyslu v ČR a způsobit vážné ekonomické a sociální dopady.

Cílem jednání v Bruselu bude vyjádření podpory českému autoprůmyslu, zachování finančně dostupných automobilů a pokračování výroby malých automobilů. K navržené normě mají výhrady i největší česká automobilka ŠKODA AUTO a největší tuzemský výrobce autobusů Iveco Czech Republic.

Ministerstvo dopravy normu EURO 7/VII v navržené pozici odmítá. Proč?:

•             Je to obrovská nejistota pro výrobce autobusů, nákladních automobilů a osobních automobilů.
•             Nejsou vydány prováděcí předpisy.
•             Kvůli v normě obsažených nevyvinutým nízkoemisním brzdám by se v roce 2025 zavřely továrny, dokud se nevyvinou.
•             Podpoří se tím mimoevropské automobilky.
•             Nemohly by se vyrábět dostupná auta, např. Škoda Fabia. Norma odvádí životnímu prostředí medvědí službu.

Ministr Martin Kupka se spolu s ostatními ministry dopravy EU bude snažit EURO VII změnit.

Normu odmítá také Sdružení automobilového průmyslu a evropská asociace výrobců automobilů ACEA.