Pro MAN je zakázka na kloubové autobusy s elektrickým pohonem pro německé letiště premiérou. Na letištní ploše se už pohybuje sedm kloubových autobusů MAN Lion's City 18 EfficientHybrid s mild hybridním pohonem.
Pro MAN je zakázka na kloubové autobusy s elektrickým pohonem pro německé letiště premiérou. Na letištní ploše se už pohybuje sedm kloubových autobusů MAN Lion's City 18 EfficientHybrid s mild hybridním pohonem.
Většina letišť využívá pro transfer cestujících speciálně upravené autobusy. Letiště Kolín nad Rýnem Bonn zakoupilo od MAN tři nové kloubové autobusy s elektrickým pohonem, které jsou nyní součástí letištní flotily. Vozidla se používají na odbavovací ploše a přivážejí cestující z terminálů do letadla před vzletem nebo je vyzvedávají z letadla po přistání.
E-kloubové autobusy nabízejí místo pro přibližně 100 cestujících. Potřebný výkon zajišťují dva centrální elektromotory na druhé a třetí nápravě vozidla. Oproti elektromotorům umístěným v blízkosti nábojů kol se snadněji udržují. Autobusy se budou nabíjet na nové stanici v letištním depu a na další dobíjecí stanici, která je nově vybudovaná přímo na odbavovací ploše. Infrastruktura se podle letiště bude rozšiřovat, postupně totiž nahrazuje starší modely vozidel novými s elektrickými pohony, v dubnu například přibudou přepravní vozy na zavazadla.
MAN používá pro baterie lithium-iontovou technologii. Plně elektrické kloubové autobusy pokrývají náročné denní dojezdy až 350 kilometrů a za příznivého počasí ještě více. Na střeše autobusů je umístěno celkem osm bateriových sad o celkovém výkonu 640 kWh. Kromě snadnější dostupnosti pro servis to znamená i více prostoru v interiéru díky absenci motorové věže.
Letiště si tři kloubové elektrobusy pronajalo, každý v ceně kolem 700 000 eur, na pět let. To platí i pro sedm hybridních kloubových autobusů od MAN, které již pát týdnů na letišti jezdí. Tato vozidla ušetří přibližně 30 procent paliva ve srovnání s konvenčními autobusy s naftovým motorem. Elektromotor se nabíjí za jízdy.
Letiště Kolín/Bonn odbavilo v roce 2022 8,8 milionu cestujících, více než dvojnásobek oproti roku 2021. Objem nákladu byl téměř milion tun.

Pro Varšavskou veřejnou dopravu dodá autobusy také Otokar
Vilnius objedná od Solaris další trolejbusy
Ikarus a Yutong vyhrály v Budapešti tendr na 160 trolejbusů


