Dopravní podnik města Brna rozšířil svoji sbírku retro vozidel
Dopravní podnik v Brně má 15 retrovozidel. Sbírku doplnil nově rekonstruovaný trolejbus Škoda 22Tr. Foto DPMB

Původní brněnský kloubový trolejbus Škoda 22Tr ev. č. 3601 prošel generální opravou a lidé ho budou vídat na speciálních akcích. Ve vozovně v Komíně rekonstruují ještě vozy Škoda 14TrM a 9Tr.

 

Původní brněnský kloubový trolejbus Škoda 22Tr ev. č. 3601 prošel generální opravou a lidé ho budou vídat na speciálních akcích. Ve vozovně v Komíně rekonstruují ještě vozy Škoda 14TrM a 9Tr.

 

Téměř 20 let vozily kloubové nízkopodlažní trolejbusy Škoda 22Tr cestující po Brně. Letos v lednu byly z původních osmi kusů vyřazeny poslední dva. Byly to první ryze české nízkopodlažní trolejbusy. „Brno bylo jejich největším provozovatelem. Z celkem 13 vyrobených kusů jich tady jezdilo 8. I proto jsme se rozhodli, že vůz s evidenčním číslem 3601 opravíme do původního stavu a zařadíme ho do naší sbírky retrovozidel, která mapuje historický vývoj vozů městské hromadné dopravy v Brně,“ vysvětlil Miloš Havránek, generální ředitel DPMB.
 
Pracovníci komínské vozovny na trolejbuse pracovali od prosince 2021. Za uplynulých 17 měsíců na voze proběhla kompletní generální oprava. „Celé vozidlo se muselo rozebrat a rozpojit oba články. Dále pracovníci nahradili zkorodované části a vůz putoval do lakovny,“ popsal začátky prací Vítězslav Žůrek, technicko-provozní ředitel DPMB.

Následovalo položení podlahy, montáž rozvodů elektřiny a všech komponentů do vozu.  „Po spojení obou článků začala nejnáročnější část oprav. Tedy oživování, seřizování trolejbusu či brzdové zkoušky tak, aby vůz mohl jezdit s cestujícími,“ doplnil Havránek. Vozy 22Tr jezdily s cestujícími hlavně na linkách 25, 26 a 37. S dodávkami nových, moderních vozů 27Tr však byly postupně vyřazovány.

Kromě „dvaadvacítky“ prochází proměnou do původní podoby i vůz 14TrM. Do trolejbusu jsou aktuálně montovány součásti interiéru pro cestující a rozvody elektřiny. Plánované dokončení je o letošních prázdninách. Nejvíc však pracovníky DPMB zaměstnává nejstarší z renovovaných vozů – trolejbus Škoda 9Tr, který v Brně jezdil v období let 1980 až 1996. Poté byl prodán do ukrajinského Rovna, kde sloužil v běžném provozu až do roku 2019. Dopravnímu podniku se vůz podařilo odkoupit zpět a začal s jeho rekonstrukcí. „Tento trolejbus rozhodně nikdy nestál v garáži. Poctivě vozil cestující téměř 40 let. Právě to se podepsalo na jeho technickém stavu. Nicméně bychom ho rádi dokončili během následujícího roku,“ uzavřel Žůrek.

Dopravní podnik města Brna má s novým trolejbusem Škoda 22Tr patnáct retro vozidel. Pokud máte zájem, jeden z vyřazených vozů Škoda 22Tr ev. č. 3605 je aktuálně na prodej.