Dočkáme se řidičů z třetích zemí? ČESMAD jednal s ministrem dopravy
Ministr dopravy Martin Kupka se zúčastnil 2. června i slavnostního večera podnikatelů v silniční dopravě ve Žlutých lázních v Praze.

Nedostatek řidičů kamionů i autobusů může vyřešit zjednodušení zaměstnávání občanů ze zemí mimo EU. Členové Sdružení ČESMAD BOHEMIA jednali s ministrem dopravy také o zřizování tzv. vnitřních dopravců pro zajišťování krajské autobusové dopravy nebo o pokračování slev z jízdného pro děti a seniory.

Nedostatek řidičů kamionů i autobusů může vyřešit zjednodušení zaměstnávání občanů ze zemí mimo EU. Členové Sdružení ČESMAD BOHEMIA jednali s ministrem dopravy také o zřizování tzv. vnitřních dopravců pro zajišťování krajské autobusové dopravy nebo o pokračování slev z jízdného pro děti a seniory.

25 000 chybějících řidičů v české kamionové a autobusové dopravě je problém, který se nedaří stále řešit, naopak spíše se prohlubuje. Na plenárním zasedání Sdružení ČESMAD BOHEMIA se jím dopravci zabývali a konstatovali, že jedním z nejdůležitějších předpokladů pro zlepšení současného stavu je možnost snazšího a rychlejšího zaměstnávání řidičů ze zemí mimo Evropskou unii. Z pochopitelných důvodů jsou omezeny příchody řidičů z Ukrajiny.

Přítomný ministr dopravy Martin Kupka delegáty ujistil, že ministerstvo dopravy o tomto problému ví a snaží se jej spolu s ostatními ministerstvy řešit. Nynější postupy při udělování pracovního povolení jsou neúměrně složité a trvají i více než půl roku, zatímco Poláci stejnou proceduru, speciálně v případě Ukrajinců, zvládají za dva týdny. Důvodem je údajně nedostatečné personální, technické a finanční zabezpečení na zastupitelských úřadech. Na čas je náročná i bezpečnostní prověrka uchazečů. Generální tajemník Sdružení Vojtěch Hromíř současnou situaci komentuje: „Doufám, že se nestaneme svědky toho, že úsporná opatření omezí servis státu tak důležitému oboru, jakým je silniční doprava. Ta jako významný vývozce služeb přináší do našeho rozpočtu miliardové částky, bohužel nedostatek řidičů je pro ni limitujícím faktorem. A právě zahraniční řidiči jsou nejdůležitějším zdrojem, který kvůli složité byrokracii lze ovšem využít pouze velmi omezeně.“ Dodává: „A ještě zmíním jednu věc. Problém nedostatku řidičů je i o podmínkách pro jejich práci. Nechápu, proč se někteří poslanci vymezují proti mírné úlevě pro české řidiče, kteří by podle návrhu v parlamentu mohli dojet na vykládku a domů v zákazu jízdy. Jde jen nanejvýš o menší stovky rozprostřené na celé dálniční síti. To se v provozu ani nepozná a řidiči mohou strávit víkend s rodinou. Tato společnost řidičům kamionů mnohé dluží, podívejme se jen na přeplněné odpočívky. I toto téma jsme s panem ministrem probrali.“

Členové Sdružení ČESMAD BOHEMIA dále seznámili ministra s problémy autobusových dopravců provozujících linkovou dopravu v závazku veřejné služby. Podnikající autobusové firmy jsou v některých krajích nahrazovány zřizováním tzv. vnitřních dopravců provozovaných samotnými kraji. Za jejich služby ovšem kraje platí podstatně vyšší ceny, jak už to bývá, když dodavatel neprochází řádnou soutěží. Životně důležité pro podporu veřejné dopravy je i zachování stávajících slev z jízdného pro děti a seniory, motivující veřejnost k jejímu používání. Pan ministr slyšel i pochvalu za sjednocení sazby DPH pro všechny druhy autobusové dopravy a potvrzení, že má být ve snížené sazbě. Osvobození od DPH by bylo na místě, ale tady je pozice vlády neoblomná.