Depo ESWE Verkehr ve Wiesbadenu se 120 dobíjecími místy pro elektrobusy
Elektrifikace vozového parku ve Wiesbadenu bude pokračovat s bateriovými elektrickými autobusy. Zatím ESWE provozuje 120 sólo eCitara. Na slavnostním otevření vozovny 13. května představila kloubový autobus, do provozu má být zařazen zatím zkušebně. V budoucnu hodlá velkokapacitní vozy využívat. Foto Daimler Buses

Daimler Buses předal dopravní společnosti ESWE Verkehr na klíč elektrifikované depo a dodal celkem 120 bateriových sólo autobusů eCitaro. Technologickým partnerem projektu a generálním dodavatelem je dceřiná společnost Daimler Buses Solutions GmbH.

Daimler Buses předal dopravní společnosti ESWE Verkehr na klíč elektrifikované depo a dodal celkem 120 bateriových sólo autobusů eCitaro. Technologickým partnerem projektu a generálním dodavatelem je dceřiná společnost Daimler Buses Solutions GmbH.

ESWE Verkehr z Wiesbadenu je se svou flotilou 120 bateriových elektrických autobusů jedním z průkopníků e-mobility v Německu. Je také prvním zákazníkem, který si od Daimler Buses objednal kompletní balíček skládající se z dodání e-busů a elektrifikovaného systému pro jejich nabíjení.

Od podpisu smlouvy v dubnu 2019 dodal Daimler Buses postupně 120 autobusů eCitaro, první přijelo už na konci roku 2019. Zároveň 100% dceřiná společnost Daimler Buses Solutions GmbH, jako generální dodavatel, přestavěla za provozu celé depo. Realizoval postupně tři jednotlivé fáze ve spolupráci s více než 20 partnery. Zahrnovaly podzemní inženýrské práce, elektroinstalaci, změnu elektrické rozvodny pro přeměnu proudu ze středního na nízké napětí a zavedení speciálního provozního konceptu managementu nabíjení. Mezi výhody správy depa patří nákladově optimalizované plány zatížení a nabíjení podle potřeb a také flexibilní příprava všech vozidel. Jakmile vjedou do depa, řidič autobusu ví, kam má své vozidlo nasměrovat, a systém zná úroveň nabití baterie a požadované množství nabití, včetně rezerv pro další použití. Tím se zabrání energetickým špičkám v síti.

Till Oberwörder, generální ředitel Daimler Buses, říká: „Velká zakázka od ESWE pro nás nebyla speciální pouze z hlediska objemu, ale také položila základy společnosti Daimler Buses Solutions GmbH, a měla proto strategický význam. Dopravní společnost ESWE potřebovala kompletní řešení, což znamená jak vozidla, tak nabíjecí zařízení. S našimi zkušenostmi a znalostmi jsme byli schopni podpořit našeho zákazníka a elektrifikovat depo ve Wiesbadenu. Existuje jasná poptávka po řešeních na klíč a naše nová dceřiná společnost v současnosti elektrizuje více než 20 dep. Tímto způsobem aktivně posouváme transformaci našeho odvětví kupředu a spolupracujeme s našimi zákazníky.“

Ve Wiesbadenu jsou vozidla nabíjena až 150 kW. Děje se tak na 24 nových nabíjecích bodech pomocí tzv. nabíjecích cívek. Nabíjecí kabel a zástrčka jsou spuštěny z výšky několika metrů. Výhodou je zachování prostoru a flexibilní využití vozidly pro parkování a manévrování. .

Daimler Buses jako generální dodavatel bude pokračovat v zajišťování a podpoře provozu a dostupnosti instalovaného systému v průběhu příštích dvanácti let.

Na projekt přispěla federální vláda celkem 52,4 miliony eur. Tím bude mimo jiné pokryto 80 procent vícenákladů vzniklých při nákupu bateriového autobusu oproti nákupu klasických dieselových autobusů.

Na začátku projektu v roce 2019 technologický tým Daimler Buses fungoval přímo pod záštitou výrobce, v polovině roku 2023 založil svou dceřinou společnost Daimler Buses Solutions a služby elektrifikace provozů a nabíjení převedl do samostatné organizace.

Dopravní společnost ESWE Verkehr sídlí ve Wiesbadenu, hlavním městě německé spolkové země Hesensko. Provozuje místní veřejnou dopravu s více než 290 autobusy. Na 43 linkách ročně přepraví kolem 60 milionů cestujících. Partnerem Daimler Buses je několik desetiletí a většinu vozového parku tvoří autobusy Mercedes Benz. Do Wiesbadenu zamířilo také 100. vyrobené eCitaro 12 m. Se sólo eCitaro ESWE Verkehr realizovala ambiciózní plán a během několika let přeměnila více než třetinu svého autobusového parku na plně elektrická vozidla, která už ujela téměř 12 milionů kilometrů plně na elektrický pohon a ušetřila přibližně 14 000 tun emisí CO2. V případě využití všech elektrobusů ESWE očekává zhruba 5 milionů kilometrů jízdy na elektrický pohon a roční úsporu CO2 kolem 6 000 tun.

Elektrifikace vozového parku ještě není dokončena. Společnost se snažila také o integraci vodíkových autobusů. Městská rada ve Wiesbadenu dokončila projekt s deseti autobusy na palivové články, který začal v roce 2020, před více než rokem. ESWE v roce 2022 uvedlo, že tři typy pohonů je příliš mnoho a soustředí se na bateriové elektrické.

ESWE Verkehr na akci 13. května při příležitosti nově přestavěného depa předvedl plně elektrický kloubový autobus. V budoucnu plánuje používat bezemisní velkokapacitní vozidla. Nejprve má být ale kloubový autobus testován v pravidelném provozu v topografii Wiesbadenu mimo jiné s ohledem na spotřebu energie.