Connexxion v Nizozemsku sází na autobusy na vodík od Solaris

Solaris Bus & Coach S.A. a provozovatel veřejné dopravy v provincii Jižní Holandsko Connexxion podepsali smlouvu na 20 autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen.
Solaris Bus & Coach S.A. a provozovatel veřejné dopravy v provincii Jižní Holandsko Connexxion podepsali smlouvu na 20 autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen.
Společnost Connexxion, součást skupiny Transdev, uvede do provozu vodíkové autobusy v Nizozemsku, které je z hlediska přeměny sektoru veřejné dopravy nejdynamičtější zemí v Evropě. Pro dodání 20 vodíkových autobusů si vybrala Solaris. V provozu budou podle plánu od konce roku 2021. Autobusy jsou financovány v rámci projektů JIVE a JIVE2. Stejný model bude dodán také do Kolína nad Rýnem a Wuppertalu v Německu.

Jižní Holandsko (Zuid-Holland) se nachází v západní části podél pobřeží Severního moře a je nejlidnatější provincií Nizozemska. Právě sem do regionů Hoekse Waard a Goeree-Overflakkee do konce roku 2021 přijede z Polska dvacet vodíkových autobusů Solaris. Součástí smlouvy je servis na 12 let.

"Naše silnice jsou stále rušnější. Zdraví našich cestujících a obyvatel je pro nás nanejvýš důležité, proto je uvedení do provozu vozidel zajišťujících čistší vzduch velkým krokem vpřed,“ říká Floor Vermeulen, regionální ministr dopravy v provincii Jižní Holandsko.

„Stále více městských provozovatelů se rozhoduje pro moderní a bezemisní dopravní řešení pro své regiony. Výhody vodíku jako zdroje energie jsou nesporné. Je nám ctí, že můžeme na těchto  rozhodnutích s Connexxion participovat,“ uvedl Petros Spinaris, zástupce generálního ředitele společnosti Solaris Bus & Coach S.A.

Technologicky vyspělé vodíkové autobusy Solaris Urbino 12 používají sadu palivových článků o výkonu 70 kW. Vodík je uložen v plynné formě v 5 tancích nové generace umístěných na střeše autobusu. Sada kompozitních nádrží typu 4, umístěných podélně nad první nápravou vozidla, má celkový objem 1 560 litrů.

Energie potřebná k pohonu se vyrábí v palivovém článku a je přiváděna do hnacího ústrojí autobusu v nápravě s elektrickými motory. Autobus je také vybaven baterií Solaris High Power, která funguje jako další úložiště elektrické energie. Jedinými vedlejšími produkty vznikajícími během provozu Solaris Urbino 12 hydrogen jsou teplo a pára. V důsledku toho vozidla nevytvářejí žádné škodlivé látky.

Nízkopodlažní autobusy s uspořádáním dveří 1-2-0 budou mít 37 míst a prostor pro kočárek nebo invalidní vozík. Vybaveny budou porty USB, klimatizací, informačními panely a zrcátka nahradí kamerový systém.

Tankování vodíkových autobusů bude probíhat v Heinenoordu, v blízkosti autobusového depa, stanici budou moci využívat i soukromá osobní vozidla. Cílem je v plném rozsahu podporovat využívání vodíku šetrného k životnímu prostředí. Doplňování vodíku trvá chvíli a je pohodlné, v podstatě se neliší od doplňování konvenčních paliv.

První autobusy Solaris přijely do Nizozemska v roce 2017, kdy Connexxion zakoupil 40 kloubových autobusů Solaris Urbino 18. O rok později, v roce 2018 objednal 4 Solaris Urbino 18 a 2 kloubové CNG autobusy.

Connexxion již provozuje více než 100 bateriových elektrických autobusů VDL Citea na letišti Schiphol a chystá se dalších téměř 160 od Ebusco.

V Nizozemsku se připravuje nasadit autobusy s palivovými články také Qbuzz, který se rozhodl pro Van Hool.




Connexxion v Nizozemsku sází na autobusy na vodík od Solaris
Doplňování vodíku se prakticky neliší od doplňování konvenčních paliv. Je pohodlné a rychlé. Foto Solaris
Connexxion v Nizozemsku sází na autobusy na vodík od Solaris
Nízkopodlažní autobusy s uspořádáním dveří 1-2-0 budou mít 37 míst a prostor pro kočárek nebo invalidní vozík. Vybaveny budou porty USB, klimatizací a informačními panely. Foto Solaris