
NOVOPLAN C 12.02. - zkušební jízdy ve Vysokých Tatrách.
Slovenské autobusy Novoplan se dostávají do povědomí veřejnosti. Jezdí s nimi i cestující SAD Levoča.
Slovenské autobusy Novoplan se dostávají do povědomí veřejnosti. Jezdí s nimi i cestující SAD Levoča.
Nejlépe kvalitu autobusů prověří zatěžkávací zkoušky v provozu. Firma PRE – OS z Prešova má tu výhodu, že autobusy mimo jiné vyrábí také pro svůj dopravní závod SAD v Levoči. Při naší návštěvě v Pre - osu jsme měli možnost si jeden z vozů, který právě dorazil z linky, prohlednout.
Za největší přednosti Novoplanu lze považovat celkově jednoduché konstrukční řešení, malé nároky na údržbu a velmi příznivou spotřebu. Použité materiály na výrobu karosérie dávají předpoklad k dlouhodobé životnosti autobusu. Srdcem je osvědčený motor řadový šestiválcový CUMMINS EURO 3 o objemu 5,9 litrů s výkonem 184 kW. Od letošního roku nově s motory EURO 4, 184 kW – 205kW. Servisní prohlídky motoru se provádějí v intervalech po ujetí 250 000 km a celková životnost motoru je daleko za hranicí milionu kilometrů. Při současných nepříznivých cenách pohonných hmot dopravci ocení velmi nízkou spotřebu, která se pohybuje od 20 do 27 litrů na sto kilometrů.
Délka: 11 970, šířka: 2 500, výška: 3 170, rozvor: 5 900
Rozchod předních kol: 1 930, rozchod zadních kol 1 800
Hmotnost vozidla v kg
Celková (pohotovostní): 17 800/ 10 650
Na přední nápravu: 6 300/ 3 350, na zadní nápravu: 11 500/ 7 300
Karosérie
Montovaný skelet svařený z uzavřených profilů, lepená termální skla
Přední a zadní díl sklolaminát, litá podlaha, technologie SIKA
Motor
Značka: CUMMINS, typ: ISCe260, EURO III
Druh: vertikální, řadový, naftový 6 – válcový s přímým vstřikováním paliva
Chlazení kapalinou, přeplňovaný, s mezichlazením nasávaného vzduchu
Výkon 191 kW/ 2 200 ot. /min, točivý moment: 1060 Nm/ 1 200 – 1600/min
Převodovka
Typ: ZF 6S 1 600, ( VOITH diwa.3E), druh: mechanická 6(4)º mechanická ( automatická)
Zadní náprava
Typ: 11N1, druh: 1 , hypoidní, s diferenciálem Rockwel, lokálně nastavitelná
Typ diferenciálu: 153E, PMC 12 převod 4,3 ( 4,89)
Přední náprava
Nezávislé zavěšení kol, lichoběžníková konstrukce s rovnoběžnými rameny, alternativně tuhá náprava.
Servořízení
Typ: HR 450 – 6
Pneumatiky, disky: pneu: 275/70R22,5, disky : 8,25 – 22,5
Brzdy: dvoj okruhová soustava, bubnové, s ABS/ASR, WABCO
Pérování : vzduchové
Obsaditelnost: 31 osob sedících, 66 stojících
TZ Coach Progress
Za největší přednosti Novoplanu lze považovat celkově jednoduché konstrukční řešení, malé nároky na údržbu a velmi příznivou spotřebu. Použité materiály na výrobu karosérie dávají předpoklad k dlouhodobé životnosti autobusu. Srdcem je osvědčený motor řadový šestiválcový CUMMINS EURO 3 o objemu 5,9 litrů s výkonem 184 kW. Od letošního roku nově s motory EURO 4, 184 kW – 205kW. Servisní prohlídky motoru se provádějí v intervalech po ujetí 250 000 km a celková životnost motoru je daleko za hranicí milionu kilometrů. Při současných nepříznivých cenách pohonných hmot dopravci ocení velmi nízkou spotřebu, která se pohybuje od 20 do 27 litrů na sto kilometrů.
Základní technické údaje autobusu NOVOPLAN C 12.02
Rozměry vozidla v mmDélka: 11 970, šířka: 2 500, výška: 3 170, rozvor: 5 900
Rozchod předních kol: 1 930, rozchod zadních kol 1 800
Hmotnost vozidla v kg
Celková (pohotovostní): 17 800/ 10 650
Na přední nápravu: 6 300/ 3 350, na zadní nápravu: 11 500/ 7 300
Karosérie
Montovaný skelet svařený z uzavřených profilů, lepená termální skla
Přední a zadní díl sklolaminát, litá podlaha, technologie SIKA
Motor
Značka: CUMMINS, typ: ISCe260, EURO III
Druh: vertikální, řadový, naftový 6 – válcový s přímým vstřikováním paliva
Chlazení kapalinou, přeplňovaný, s mezichlazením nasávaného vzduchu
Výkon 191 kW/ 2 200 ot. /min, točivý moment: 1060 Nm/ 1 200 – 1600/min
Převodovka
Typ: ZF 6S 1 600, ( VOITH diwa.3E), druh: mechanická 6(4)º mechanická ( automatická)
Zadní náprava
Typ: 11N1, druh: 1 , hypoidní, s diferenciálem Rockwel, lokálně nastavitelná
Typ diferenciálu: 153E, PMC 12 převod 4,3 ( 4,89)
Přední náprava
Nezávislé zavěšení kol, lichoběžníková konstrukce s rovnoběžnými rameny, alternativně tuhá náprava.
Servořízení
Typ: HR 450 – 6
Pneumatiky, disky: pneu: 275/70R22,5, disky : 8,25 – 22,5
Brzdy: dvoj okruhová soustava, bubnové, s ABS/ASR, WABCO
Pérování : vzduchové
Obsaditelnost: 31 osob sedících, 66 stojících
TZ Coach Progress

NOVOPLAN C 12.02 při zkouškách pod Spišským hradem.


NOVOPLAN C 12.02 interier.

NOVOPLAN C 12.02 pracoviště řidiče.

Zkoušky autobusů v zimních podmínkách.

Autobus NOVOPLAN po více jak ročním provozu v SAD Levoča.

Motor CUMMINS, až neuvěřitelně jednoduché a přitom spolehlivé řešení
„ jeden řemen a pět hadic„ Motivací pro české dopravce by mohla být
zejména velmi nízká spotřeba, spolehlivost a minimální nároky na údržbu.
Určitě by stálo za zvážení vyzkoušet autobusy Novoplan v podmínkách
provozu na linkách v České republice.