
Pro Evropany významnou překážkou pro nákup elektrických osobních aut jejich cena. EU sice připravuje legislativní změny vedoucí ke snížení emisí CO2 z vozidel, chybí však spotřebitelské pobídky i potřebná dobíjecí infrastruktura.
Pro Evropany významnou překážkou pro nákup elektrických osobních aut jejich cena. EU sice připravuje legislativní změny vedoucí ke snížení emisí CO2 z vozidel, chybí však spotřebitelské pobídky i potřebná dobíjecí infrastruktura.
Elektrické osobní automobily ECV (pro tyto účely jen vozidla poháněná elektrickými bateriemi včetně plug in hybridních, nezahrnují vozidla využívající vodík) představují pouhých 9 % nebo méně podílu na trhu ve více než polovině členských zemí EU. Většinou jde o země ze střední, východní a jižní Evropy, kde je průměrný čistý příjem 13 000 EUR. Naproti tomu nejvyšší podíly, 30 % a více procent, má pouze pět zemí severní a západní Evropy, kde čistý příjem přesahuje 32 000 EUR.
Tyto nejnovější údaje ACEA potvrzují, že obrovský potenciál evropského trhu s elektrickými automobily omezuje nedostatek spotřebitelských pobídek pro nákup čistších a ekologičtějších vozidel. EU sice připravuje legislativní změny vedoucí ke snížení emisí CO2 z vozidel, chybí však podpora spotřebitelů jak z úrovně EU, tak i jedotlivých států.
"Evropský automobilový průmysl významně investoval do technologie elektrických vozidel. Elektrifikace je nejúčinnějším způsobem, jak minimalizovat uhlíkovou stopu silniční dopravy, snížit emise znečišťujících látek a zlepšit kvalitu ovzduší, ale problémy s cenovou dostupností brzdí tento tolik potřebný přechod. Osoby s rozhodovací pravomocí musí nyní jednat a vytvořit potřebné holistické podmínky. Urychlená instalace nabíjecích stanic pro elektromobily po celém kontinentu, zejména v zemích, kde infrastruktura výrazně chybí, je jen jedním z těchto opatření. Navíc nákupní pobídky, které pomohou zmírnit problémy s cenovou dostupností pro spotřebitele, mohou také stimulovat přechod Evropy k budoucnosti s net-zero," uvádí ACEA.
Klíčová zjištění z nejnovějších údajů ACEA
- ECV tvoří 21,6 % nových automobilů registrovaných v EU v roce 2022, ve více než polovině členských států mají však podíl pouze 9 % nebo méně.
- V zemích, kde mají ECV podíl na trhu nižší než 9 %, např. Řecko, Itálie, Polsko a Chorvatsko, je průměrný roční čistý příjem kolem 13 000 EUR na pracovníka.
- Nejvyšší podíly, přes 30 %, jsou soustředěny pouze v pěti zemích severní a západní Evropy, kde čistý roční příjem přesahuje 32 000 EUR.
- Ve Švédsku, kde roční čistý příjem přesahuje 35 000 EUR, je více než polovina nově registrovaných aut elektrických.
- V Bulharsku, kde se příjmy pohybují kolem 7 000 EUR, je tržní podíl pouhá 4 %. Česká republika má s téměř 14 000 Eur podíl na trhu jen 3,9 %.
- Tato čísla potvrzují značné rozdíly v cenové dostupnosti ECV mezi různými regiony Evropy, přičemž severní a západní Evropa vede s nejvyššími podíly a střední a východní a jižní Evropa má podíly nejnižší.
Top 5 zemí s nejnižším podílem ECV + Průměrný roční čistý příjem
- Slovensko: 3,7 % – 10 985 EUR
- Česká republika: 3,9 % – 13 836 EUR
- Bulharsko: 4,0 % – 7 272 EUR
- Polsko: 5,0 % – 10 782 EUR
- Chorvatsko: 5,0 % – 10 391 EUR
Top 5 zemí s nejvyšším podílem ECV + Průměrný roční čistý příjem
- Švédsko: 56,1 % – 35 486 EUR
- Dánsko: 38,6 % – 39 274 EUR
- Finsko: 37,6 % – 33 155 EUR
- Nizozemsko: 34,5 % – 40 312 EUR
- Německo: 31,4 % – 32 850 EUR