Stanice umístěná ve skladu Mstětice nedaleko od Čelákovic bude sloužit pro plnění všech typů vodíkových vozů, včetně nákladních vozidel a autobusů, i pro výzkumné a testovací účely. Vzhledem k omezeným možnostem dodávek zeleného vodíku v ČR a nízké poptávce po plnění, se firma rozhodla pro dočasné dodávky fosilního vodíku v kvalitě 5.0.
Stanice umístěná ve skladu Mstětice nedaleko od Čelákovic bude sloužit pro plnění všech typů vodíkových vozů, včetně nákladních vozidel a autobusů, i pro výzkumné a testovací účely. Vzhledem k omezeným možnostem dodávek zeleného vodíku v ČR a nízké poptávce po plnění, se firma rozhodla pro dočasné dodávky fosilního vodíku v kvalitě 5.0.
Kontejnerová plnící stanice vodíku má 3 interní zásobníky na 500 bar (cca 30 kg H2) a 1 interní zásobník na 900 bar (cca 1,2kg H2). Tato stanice má také externí zásobník (svazky tlakových lahví) o celkovém objemu cca 30 kg H2. Stanice je vybavena dvojicí plnících pistolí pro plnění tlakem 350 bar a tlakem 700 bar, které umožní plnit všechny typy vodíkových vozidel, včetně osobních vozů, nákladních vozů, autobusů, a také například vysokozdvižných vozíků. Časy plnění se pohybují v rozmezí 15 až 40 minut v závislosti na podmínkách a velikosti naplňované nádrže. Vzhledem k omezeným možnostem dodávek zeleného vodíku v ČR a nízké poptávce po plnění, se firma rozhodla pro dočasné dodávky fosilního vodíku v kvalitě 5.0 (čistota 99,999 % H2)." Intenzivně však pracujeme na projektech, které by nám umožnily zajistit dodávku „zeleného“ vodíku, který je pro nás v budoucnu důležitý pro plnění legislativních cílů (RED III), a to jak formou vlastní výroby nebo zajištění dodavatele „zeleného“ vodíku," uvedla společnost ČEPRO.
Umístění stanice v Mstěticích u Prahy bylo zvoleno z důvodu optimální dopravní dostupnosti z metropole a technologických možností ČEPRO.
„Mobilitu čekají v příštích desetiletích velké změny. Trendem bude zejména elektromobilita, ale musíme zůstat otevření i dalším možnostem, mezi které vodík bezesporu patří. V rámci Operačního programu Doprava 3 jsme nově podpořili výstavbu dalších 6 vodíkových stanic, které v následujícím období vzniknou v Praze, Ostravě, Brně a v Napajedlech,“ uvedl Martin Kupka, ministr dopravy při otevření stanice 20. června.
„Pokračujeme v našich strategických plánech, kdy chceme trhu nabízet klasická fosilní i alternativní paliva. Zprovoznění vodíkové plnicí stanice vnímáme jako další posun k ekologicky šetrnější budoucnosti,“ říká k záměru Jan Duspěva, generální ředitel společnosti ČEPRO.
Vodík se používá jako palivo pro vozidla s palivovým článkem (FCEV). V palivovém článku je vodík přeměněn na elektrickou energii, která je uložena do baterie a následně využita k pohonu vozidla elektromotorem. Odpadním produktem je jen voda.