- » Zprávy
- » Zajímavosti
- » Veletrhy
- » Akce
- » Autobusy
- » Servis
- » Dopravní systémy
- » Veteráni
- » Alternativy
- » Koleje
- » Trucky
Veletrhy
IVECO BUS se účastní veletrhu Busworld Europe 2025 s celkem dvanácti vozidly. Ve světové premiéře představuje dva městské modely: elektrický minibus eDAILY LE a nejužší midibus na trhu G-WAY kompatibilní s biometanem. Model CROSSWAY NF ELEC získal cenu za udržitelnost v kategorii Intercity.
Významný evropský hráč v alternativních energiích nabízí zákazníkům při přechodu na udržitelnou mobilitu různá řešení přizpůsobená provozovatelům a dopravním úřadům, jako jsou biopaliva, biometan, zemní plyn, B100 a plně elektrický pohon. Technologicky neutrální přístup značky IVECO BUS na stánku v Brussels Expo : Světová premiéra: eDAILY LE – Nízkopodlažní minibus s nulovými emisemi pro přepravu cestují-cích v centrech měst, který rozšiřuje nabídku elektrických vozidel výrobce pro městskou dopravu. Světová premiéra: G-WAY – Nejužší midibus na trhu kompatibilní s biometanem (délka 9,5 m ne-bo 10,7 m a šířka pouze 2,33 m), který nabízí vynikající manévrovatelnost v obtížně přístup E-WAY – Městský autobus o délce 12 m na bateriový pohon vybavený nejnovější bateriovou technologií, který je schopen po celý den jezdit na jedno nabití. Na svém stánku na veletrhu Busworld 2025 představuje IVECO BUS standardní 12metrový model se 6 bateriovými moduly o kapacitě 416 kWh. Řada E-WAY, která se vyrábí ve dvou francouzských závodech výrobce, v Rorthais a Annonay, je k dispozici ve 4 délkách (9,5 m; 10,7 m; 12 m a 18 m) a ve variantách BRT (Bus Rapid Transit) pro standardní a kloubové modely LINIUM. E-WAY. Je vybaven 6 bateriovými moduly o kapacitě 416 kWh, které řidiči poskytují maximální dojezd. Díky třem dveřím pojme 26 sedících cestujících a jednoho vozíčkáře. CROSSWAY Low Entry ELEC a CROSSWAY ELEC – Elektrická vozidla na baterie pro bezemisní meziměstskou a příměstskou dopravu. Obě elektrické verze využívají nejnovější technologii baterií s vysokou energetickou hustotou, stejně jako všechny ostatní elektrické modely tohoto výrobce. Model LE Elec byl uveden na trh v roce 2023 na veletrhu Busworld Europe. CROSSWAY ELEC je na mezinárodním veletrhu poprvé a hned získal cenu Sustainable Bus Awards 2026 v kategorii Intercity . Meziměstské vozidlo bylo navrženo pro dekarbonizaci mobility ve školní a meziměstské dopravě. Stejně jako všechny modely CROSSWAY se oba vyrábí v závodě ve Vysokém Mýtě. EVADYS – Víceúčelový autobus kompatibilní s biopalivy, vhodný pro dálkové cesty, od kyvadlové dopravy cestovní kanceláře po pravidelné linky. Na veletrhu Busworld je model EVADYS představen ve speciálně navržené verzi vhodné pro lokální turistické mise a výlety. S délkou 13 metrů, 63 sedadly, zadními dveřmi a maximální kapacitou nabízí bezkonkurenční potěšení z jízdy a pohodlí. Na stánku se můžete seznámit také s třemi službami věnovanými odborným službám a technologiím: Ekosystém služeb přizpůsobených elektromobilitě, včetně skutečného systémového integráto-ra Energy Mobility Solutions pro podporu projektů elektromobility na míru, bateriových modulů IVECO BUS a FPT Industrial vybavených specifickým monitorovacím systémem, jakož i digitál-ních a propojených služeb IVECO ON určených k optimalizaci správy vozového parku. Komplexní nabídka služeb včetně dodávek náhradních dílů, školení, sítě a finančních řešení. Zážitek s technologiemi virtuální reality (VR) nebo smíšené reality (MR). Venku je k dispozici šest modelů IVECO BUS s alternativním pohonem, od bateriových elektromobilů přes vozy na zemní plyn a biometan až po hybridy, které splňují požadavky energetické transformace. Vozy jsou k dispozici pro statické prezentace a testovací jízdy: E-WAY: standardní bateriový elektrický autobus pro nejnáročnější městské mise. URBANWAY HYBRID NGV: městský standardní autobus kompatibilní s biometanem kombinuje hybridní technologii s výhodami zemního plynu. eDAILY Line: 100% elektrický minibus. CROSSWAY Low Entry ELEC: 100% elektrické vozidlo na podporu projektů udržitelné mobility v předměstských oblastech, představené v 13metrové verzi. CROSSWAY Hybrid: Vozidlo kompatibilní s obnovitelnými palivy XTL (X-To-Liquid), představené ve 12metrové verzi. Premiéra: Minibus eDAILY LE s nízkým nástupem a nulovými emisemi , doplňuje nabídku IVECO BUS elektrických řešení a splňuje rostoucí požadavky evropského regulačního rámce, jehož cílem je dosáhnout 90 % autobusů s nulovými emisemi do roku 2030 a 100 % do roku 2035. eDAILY LE je speciálně navržen pro městské mise a čistou mobilitu. Jeho konstrukční prvky, včetně sníženého nástupu, madel a boční rampy pro cestující s omezenou pohyblivostí, výrazně zlepšují přístupnost pro všechny cestující. S délkou 7,6 metru pojme model eDAILY LE až 27 cestujících a zároveň si zachovává kompaktní rozměry vhodné pro jízdu v hustě zastavěných městských oblastech. Model vyniká modulární konstrukcí a nabízí dvě konfigurace bateriových modulů: 111 kWh nebo 148 kWh. Tato flexibilita umožňuje modelu eDAILY LE dosáhnout dojezdu až 270 km, v závislosti na tom, zda je vybaven třemi nebo čtyřmi bateriovými moduly, z nichž každý má kapacitu 37 kWh. Model eDAILY LE navíc těží z patentovaného flexibilního režimu nabíjení IVECO, který umožňuje plné dobití za pouhé 2 hodiny na rychlonabíjecí stanici, za 10 hodin na veřejné nebo soukromé nabíjecí stanici a za 24 hodin pomocí domácí zásuvky. Tento elektrický minibus kategorie M3, třídy I, je navržen pro levostranné i pravostranné řízení a přizpůsobí se široké škále evropských měst. Kromě pravidelných linek je vhodný pro služby na vyžádání nebo pro okružní jízdy centrem města. Model eDAILY LE představený na veletrhu Busworld Europe 2025 má 13místné uspořádání s kapacitou až 27 cestujících a je vybaven rampou pro invalidní vozíky, 15palcovým monitorem, systémem video do-hledu a USB porty na sedadlech. Premiéra: Midibus pro obtížně dostupné trasy Midibus G-WAY, který byl poprvé představen na mezinárodním veletrhu, je ideální pro jízdu v úzkých ulicích městských center a omezených prostorách. Díky svým kompaktním rozměrům – délka 9,5 m nebo 10,7 m a šířka pouze 2,33 m – je nyní nejužší na trhu a zaručuje výjimečnou manévrovatelnost a obratnost. Integrace plynových lahví na střeše, která nemá žádný vliv na vnější výšku omezenou na 3,255 m, umožňuje modelu G-WAY snadno překonávat mosty a rampy bez omezení infrastrukturou. Model G-WAY je kompatibilní s biometanem a vybaven motorem IVECO TECTOR – NEF 6 CNG (280 hp, 1 000 Nm). Kombinuje šetrnost k životnímu prostředí a dynamický výkon. Jeho převodovka ZF Ecolife 2 zajišťuje výkon a jízdní komfort. Model G-WAY je kompatibilní s biometanem a vybaven motorem IVECO TECTOR – NEF 6 CNG (280 hp, 1 000 Nm). Kombinuje šetrnost k životnímu prostředí a dynamický výkon. Jeho převodovka ZF Ecolife 2 zajišťuje výkon a jízdní komfort. Význam zemního plynu a biometanu pro odpovědnou městskou mobilitu : Virtuální eliminace jemných částic; Snížení emisí NOx o více než 30 %; Hladina hluku se snížila na polovinu, což je přínosem pro cestující, řidiče i obyvatele. Optimalizovaná uhlíková stopa díky kompatibilitě s biometanem, získávaným z organického odpadu: snížení skleníkových plynů až o 95 %. Midibus G-WAY s nízkými emisemi pro udržitelnou městskou mobilitu a obtížně dostupné trasy je díky svým kompaktním rozměrům – délka 9,5 m nebo 10,7 m a šířka pouze 2,33 m – nejužší na trhu. Integrace plynových lahví na střeše, která nemá žádný vliv na vnější výšku omezenou na 3,255 m, umožňuje modelu G-WAY snadno překonávat mosty a rampy bez omezení infrastrukturou. Model je k dispozici se 3 nebo 4 nádržemi (960 l nebo 1280 l) a nabízí dojezd až 500 km v závislosti na provozních podmínkách. Díky plně snížené podlaze a rampě (elektrické nebo ruční) je nastupování snadné. V krátké verzi uveze více než 60 cestujících a více než 80 cestujících v dlouhé verzi. Velká plošina umístěná před druhými dveřmi poskytuje prostor pro osoby se sníženou pohyblivostí. Pro větší prosvětlení může být vybaven panoramatickými okny. Kromě jiného komfortu pro řidiče může být vybaven kamerami místo tradičních zpětných zrcátek. Model G-WAY, který se již ve Francii prodává pod názvem GX 137 CNG, zaznamenal velký úspěch, kdy rekordních 700 kusů objednala pro společnost Île-de-France Mobilités, jde o největší objednávku středně velkých autobusů na zemní plyn v Evropě. Další města, jako Bordeaux, Brive, Sophia Antipolis, Les Sables d'Olonne, Laon, Villefranche/Saône, brzy přivítají tento model ve svých sítích. Tento midibus, který je nyní v Evropě k dispozici pod názvem G-WAY, si klade za cíl etablovat se jako referenční řešení pro udržitelnou městskou mobilitu. G-WAY, který byl představen na veletrhu Busworld 2025, má délku 9,5 metru, 16 sedadel a prostor pro invalidní vozík. Cestující mohou na palubě využívat klimatizaci a USB porty.
Yutong získal na Buswordl celkem sedm ocenění a tím vysoké uznání za svou excelenci v oblasti výkonu vozidel, bezpečnosti a ochrany životního prostředí. Jeho městský elektrický autobus U15 získal od odborné poroty prestižní ocenění „ Grand Award Bus “ a překonal eCITARO od Daimler Buses a EBUSCO 3.0, které obsadily druhé a třetí místo. U15 navíc získal další tři ceny „Label of Excellence Safety Bus“, „Label of Excellence Ecology Bus“ a „Label of Excellence Design Bus“. Do Číny putuje i druhá velká cena " Grand Award Coach " pro Yutong T14E.
Druhé místo obsadila SETRA S 515 HD a třetí další vůz od Yutong - IC12E. Meziměstský IC12E získal navíc ocenění „Label of Excellence Ecology Coach“. Yutong předběhl ostatní výrobce i v další kategorii, systém správy vozového parku Link+ získal zlatou příčku v kategorii "Busworld Digital Award", BUS CONNECT od společnosti ZF a SECURE CENTRAL GATEWAY od Bosch si odvezou stříbnou a bronzovou "medaily. Yutong Bus na veletrhu Busworld Europe 2025 představuje čtyři řady bateriových elektrických autobusů, pro městskou, měziměstskou a dálkovou dopravu a prémiovou autokarovou turistiku: Čtrnáctimetrový luxusní bateriový elektrický turistický autobus T14E je k dispozici s bateriemi o kapacitě 621 nebo 704 kWh a nabízí dojezd až 850 km. Má 61 sedadel, zavazadlový prostor o objemu 8,5 m³, 360stupňový prostorový zvukový systém a digitální klíč NFC pro přístup k mobilnímu telefonu, což zvyšuje komfort a praktičnost. Autobus je také vybaven systémem kontinuální regulace tlumení (CDC) v kombinaci se vzduchovým odpružením pro inteligentní adaptivní nastavení jízdy a zvedacím zařízením pro cestující se zdravotním postižením. Standardní bateriový elektrický meziměstský autobus IC12E, celosvětově představený na veletrhu Busworld Europe 2025, se vyznačuje novou generací baterií s vysokou energetickou hustotou a spotřebou energie 0,67 kWh/km za podmínek SORT2. Nabízí maximální dojezd 675 kilometrů a stoupání 25 %. Dvě vysoce výkonné kapalinou chlazené nabíjecí stanice umožňují jedné nabíječce dodávat proud 700 A a dvěma nabíječkám 1 400 A, čímž se dosahuje nabití z 12 % na 100 % za přibližně 1,2 hodiny. Patnáctimetrový luxusní autobus U15, etablovaný model, dosahuje maximálního dojezdu 850 km za podmínek SORT2 a přepraví až 90 cestujících. Vozidlo je vybaveno systémem pro správu vozového parku Link+, který umožňuje vizualizaci provozních dat v reálném čase a poskytuje bezpečnější a efektivnější provozní řešení pro městskou veřejnou dopravu. Pro evropský trh nabízí čínský výrobce také modely dvoupodlažní U11DD a městský U12, které do Bruselu také přivezl. Yutong nabízí komplexní řešení v celém životním cyklu vozidla, včetně inteligentní konektivity, efektivního nabíjení a servisní podpory a systému správy vozového parku Link+. Servisní značka EnRoute+ poskytuje servis a podporu náhradních dílů. Dodávky dílů zajistí centrální sklad dílů ve Francii doplněný 16 předem vybudovanými sklady, které dohromady tvoří dvouúrovňový evropský systém dodávek dílů. Společnost má 32 autorizovaných servisních stanic po celé Evropě s přibližně 90 profesionálními servisními pracovníky, kteří zákazníkům poskytují diverzifikovaná servisní řešení, včetně smluv o kompletním servisu, mobilních servisních prohlídek a technické podpory na místě – a komplexně tak řeší rozmanité provozní potřeby, uvedl Yutong. Yutong byl v roce 2024 s 1 092 vozy lídrem v dodávkách elektrických autobusů do Evropy. Tento trend pokračuje i letos, v prvním pololetí je registrováno 852 elektrobusů Yutong. Hlavní závod a výzkumné a vývojové centrum společnosti Yutong Bus sídlí ve městě Zhengzhou v provincii Henan v Číně.
Po Euro Testu 2025 se 24 odborných novinářů z 24 zemí shodlo na vítězi " Coach of the Year 2026 ". Prestižní titul získala Setra TopClass . V testovací sérii konané v září v italské Modeně se S 516 HDH z prémiové modelové řady osvědčila ve všech ohledech. Soutěže se zúčastnily dva další autokary: Iveco Evadys HD 12m a Neoplan Skyliner Auwarter Edition.
Pro Tilla Oberwördera, ředitele Daimler Buses, je toto ocenění potvrzením, že modely Setra TopClass jsou vlajkovými produkty, které nastavují standardy v oboru – jak je nyní uznáváno i v novinářské oblasti: „ Nejvyšší bezpečnostní standardy a maximální efektivní ziskovost jsou dvě oblasti, které u této prémiové modelové řady vynikají. Základem této mezinárodní trofeje je množství technických inovací a moderních řešení .“ „ Pro porotu je Setra TopClass jasným vítězem trofeje „Autobus roku 2026“. Obzvláště na nás zapůsobil kompletní balíček asistenčních a bezpečnostních systémů pro řidiče. Jejich technická propracovanost a vysoká účinnost dokazují, jak silně se značka zavázala k pohodlí cestujících i řidičů na cestách s touto prémiovou modelovou řadou ,“ říká Gianluca Ventura, nový předseda poroty. Šéfredaktor italského odborného časopisu Pullman převzal funkci po Tomu Terjesenovi z Norska. Novým místopředsedou je Sascha Böhnke, který z oboru reportuje pro německý časopis Omnibus. Mezinárodní ocenění „Autobus roku“ se uděluje od roku 1989, kdy se komise skládala pouze z 12 novinářů. Dnes je v porotě dvakrát tolik členů. Setra HDH ve třech délkách Kromě dvoupodlažní S 531 DT se Setra TopClass skládá ze tří modelů: S 515 HDH, S 516 HDH a S 517 HDH, které jsou k dispozici v délkách od 12,5 do 14,2 metrů. Všechny se vyznačují stabilitou, agilním jízdním chováním a maximální individuální všestranností. Tři třínápravová vozidla jsou poháněna řadovým šestiválcovým vznětovým motorem OM 471. Standardní výkon je 350 kW (476 k), volitelně 375 kW (510 k). Ve vozidlech Setra TopClass jsou všechny motory spojeny s plně automatizovanou manuální převodovkou GO 250-8 PowerShift. Mercedes-Benz eCitaro a Setra S 515 HD získaly ceny Busworld Vehicle Awards Společnost Daimler Buses by úspěšná také na letošních cenách Busworld Vehicle Awards, které byly uděleny již po dvacáté druhé. Setra S 515 HD získala ocenění „Excellence Label“ v kategoriích "Bezpečnost autobusů" a "Kmfort autobusů". Třicetičlenná porota ocenila efektivní a všestranné asistenční a bezpečnostní systémy vozidla, stejně jako vynikající komfort testovacího vozidla, které bylo vybaveno funkcemi, jako je Attention Assist 2 a adaptivní tempomat ABA6 Plus. Oceněn byl i Mercedes-Benz eCitaro. Plně elektrický autobus získal ocenění „Excellence Label“ v kategorii Komfort autobusů. Testovací vozidlo bylo vybaveno čtvrtou a nejnovější generací baterií NMC4, které kombinují prodloužený dojezd s dlouhou životností.
Svou premiéru si elektrický autobus, který vyrábí Škoda Group ve spolupráci se SOR Libchavy, užil už na Busworld Europe v roce 2023. Tentokrát si návštěvníci na stánku Škodovky v Hale 11 mohou prohlédnout jeden z vozů připravený k dodání do Prahy.
Dopravní podnik hlavního města Prahy a SOR Libchavy uzavřely rámcovou smlouvu na dodání až 100 autobusů SOR ENS 12 před dvěma lety. Prvních 18 vozidel objednal DPP v listopadu 2024 a dodávky by měly být ukončeny do konce letošního října. Jde o první zakázku na které SOR spolupracuje se Škodou Electric, ta do vozidel nově dodává elektrovýzbroj a testuje vozy v Plzni. Škoda Group je po celém světě známá i díky rozsáhlému portfoliu elektrických komponentů pro všechny typy vozidel hromadné dopravy. S nejpokročilejšími technologiemi se přijede pochlubit na Busworld do Bruselu podruhé.
Španělský výrobce nástaveb Castrosua chystá na Busworld novinku - první bateriový elektrický autokar. Prezentován bude na podvozku Volvo BZR, k dispozici bude se všemi typy pohonu.
Na svém stánku v Hale 8 číslo 804 ukáže Castrosua nejnovější produkty pro tři segmenty trhu: městskou dopravu, příměstskou a dálkovou dopravu, všechny v elektrických verzích. Spolu s prvním dálkovým autokarem uvede Castrosua také 12metrový NELEC, své 100% elektrické řešení pro městskou dopravu, a 13metrový 75 CS Low Entry pro meziměstský segment. Tím kompletuje svou nabídku v segmentu meziměstské dopravy a doplní svou řadu řešení mobility pro vozidla třídy I, II a III.
Kempower a EO Charging překročily hranici 300 nabíjecích bodů a podpořily rychlý rozvoj infrastruktury pro elektrické autobusy ve Velké Británii. Tři roky partnerství mezi finským výrobcem rychlonabíjecích stanic Kempower a britskou firmou EO Charging, která se zabývá infrastrukturou pro elektromobily, znamená více než 300 nabíjecích stanic pro autobusové dopravce jako jsou Metroline, Go Ahead a Stagecoach. V České republice využívá technologii Kempower pro nabíjení svých elektrických autobusů Comett Plus v Táboře.
Spojené království je v současnosti největším odběratelem autobusů s nulovými emisemi v Evropě. V roce 2024 se na britské silnice dostalo přibližně 1 570 nových autobusů s nulovými emisemi, což představuje meziroční nárůst o 36 procent. Cílem partnerství Kempower a EO Charging bylo zajistit dostatečnou nabíjecí infrastrukturu. Během tří let společnosti Kempower a EO Charging spolupracovaly na vybavení celkem 11 autobusových dep především v Londýně a Skotsku. Nainstalovaly 342 nabíječek a dalších 150 je ve výstavbě. Celková energie dodávaná do elektrických autobusů v současné době činí 20,23 GWh, což odpovídá odhadované úspoře emisí 26 888 761 kg CO₂. Nedávno instalovaly tři pantografy ve Skotsku. Jednalo se o první komerční projekt Kempower na severní polokouli, první byl dokončen v červenci 2024 v australském Sydney. Řešení umožňuje nabíjení rychlostí až 500 kW. Kempower představí na Busworld v Bruselu v Hale 8 svá nejlepší řešení nabíjení stejnosměrným proudem a software pro správu nabíjení elektromobilů ChargEye pro depo. Odborníci z Kempower vystoupí: Úterý, Říjen 7 11 hodin: "Jak Kempower vede útok v italských autobusových depech" – Mattia De Lorenzo 14 hodin: "Jak ušetřit až 60 % nákladů na energii optimalizací nabíjení autobusových dep" – Tero Könönen Středa, Říjen 8 11 hodin: "Posílení připravenosti autobusového parku a služeb poskytovaných nabíjecími vozidly ve správný čas" – Jesse Nygrén 14 hodin: "Více než nabíjení – 360° zážitek z autobusového depa společnosti Kempower" – Jeroen Heggelman
Kanadský výrobce Ballard Power Systems přiveze na veletrh Busworld v Bruselu novou generaci palivových článků pro dopravní prostředky nové generace s názvem FCmove®-SC. Modul FCmove®-SC, určený pro městskou dopravu, nabízí vyšší trvalý výkon, zjednodušenou integraci do vozidla, lepší provozní výkon a nižší náklady na životní cyklus.
V současné době je po celém světě nasazeno více než 1 700 autobusů s palivovými články poháněných systémem Ballard, které ujely v provozu více než 35 000 hodin. To odpovídá 14 hodinám denně, pět dní v týdnu po dobu více než osmi let, bez významné údržby sady palivových článků – klíčové součásti motoru, jako generátor přeměňuje vodík na elektřinu, uvádí kanadský výrobce. V Evropě byly palivové články Ballard instalovány do více než 850 vozidel. Používají je hlavně Solaris ve svých autobusech Urbino 12 a 18 hydrogen a Wrightus ze Severního Irska ve vozech Kite Hydroliner. Wrightbus provozuje Kite Hydroliner na linkách Metrobus v Crawley ve Spojeném království a vodíkové autobusy Solaris jezdí například v Kolíně nad Rýnem nebo v Barceloně. Ballard Power doposud v Evropě prodával především moduly palivových článků FCmove-HD s výkonem 70 kW a moduly FCmove-HD+ s výkonem 100 kW. Nyní na trh uvádí nový modul palivových článků pro městskou dopravu FCmove-SC, založený na rodině Ballard FCmove. Je navržen tak, aby v rámci strategie Ballard pro paritu dieselových motorů nabízel vyšší trvalý výkon, zjednodušenou integraci do vozidla, lepší provozní výkon a nižší náklady na životní cyklus. Nový modul palivových článků nabízí špičkový výkon nejméně 75 kW a je optimalizován pro konzistentní provozní výkon a vyšší tepelné rezervy pro zvýšení účinnosti. Efektivní subsystémy jsou navrženy pro životnost přibližně 25 000 provozních hodin za standardních provozních cyklů. Zároveň Ballard rozšiřuje své služby a kombinuje FCmove-SC s prediktivní údržbou a analytikou. Integrovaná komunikace a online portál FCServiceCloud Customer Insight jsou navrženy tak, aby umožňovaly preventivní a prediktivní procesy údržby a pomáhaly provozovatelům maximalizovat provozuschopnost a snižovat náklady na podporu životního cyklu. „ Naším cílem je přinášet praktické a měřitelné kroky, které posouvají autobusy s palivovými články blíže k paritě dieselových autobusů ,“ řekl David Mucciacciaro, senior viceprezident a obchodní ředitel. „ Využíváme největší provozní zkušenosti v segmentu autobusů a poznatky od našich dlouholetých zákazníků, abychom mohli poskytnout řešení, které zjednodušuje integraci vozidel, snižuje provozní a údržbářské náklady – a to vše podpořeno službami, které udrží vozové parky spolehlivě na silnicích .“ Ballard Power bude vystavovat FCmove-SC a další řešení pro dopravní sektor v Hale 9, stánek 579.
Značka NEOPLAN představí na veletrhu limitovanou edici svého legendárního dvoupodlažního autokaru Skyliner. Speciální model „Auwärter Edition“ vznikl u příležitosti 85. narozenin Konrada Auwärtera a 90. výročí značky NEOPLAN. Tato edice třiceti vozů se vyznačuje klasickým designem, který zdobil jak přední masky, tak i tovární budovy tradiční značky a její vozidla.
Čtyři metry vysoký Skyliner je od roku 1967 vlajkovou lodí značky a ikonou luxusního cestování. Za 58 let bylo předáno zákazníkům více než 5 500 vozů. Sloužily po celém světě – od shuttle autobusů NASA na Cape Canaveral, přes obyný vůz arabské královské rodiny až po tour bus, který v 90. letech využívala skupina Kelly Family. Limitovaná edice „Auwärter Edition“ spojuje retro designové prvky s nejmodernější technologií. Vyznačuje se exkluzivními detaily interiéru, hliníkovými ráfky, velkou kuchyní a prostornou toaletou. Součástí výbavy je digitální kokpit SmartSelect, asistenční systémy MAN SafeStop Assist, Lane Return Assist a moderní kamerový systém OptiView. Pohon zajišťuje úsporný motor MAN D26 s technologií EfficientCruise 3, který spojuje vysokou efektivitu s nízkými emisemi CO₂. S kapacitou až 83 cestujících (turistická verze) nebo 96 cestujících (dálková verze „Skyliner Express“) umožňuje moderní technologie MAN snížit emise CO₂ na jednoho pasažéra na kilometr na méně než deset gramů – špičkovou hodnotu potvrzenou i nezávislými testy. Se zavazadlovým prostorem až 11 m³ a nízkopodlažním spodním patrem s místem pro dva invalidní vozíky je ideální segment dálkových linek. „ Konrad Auwärter a jeho celoživotní dílo jsou dodnes neoddělitelně spjaty se značkou NEOPLAN. Limitovanou edicí Skylineru mu vzdáváme hold a zároveň posouváme standardy komfortu, bezpečnosti a udržitelnosti v dálkové dopravě ,“ říká Heinz Kiess, vedoucí marketingu autobusů ve společnosti MAN Truck & Bus. Konrad Auwärter oslavil 24. srpna své 85. narozeniny – a v tento den se v Pilstingu v Dolním Bavorsku poprvé objevil Skyliner Auwärter Edition. V roce 1940 se ve Stuttgartu narodil Dr. Ing. h.c. Konrad Auwärter jako druhý syn mistra koláře Gottloba Auwärtera, který o pět let dříve založil ve Stuttgartu-Möhringenu společnost Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG – a položil tak základy pro to, co dodnes definuje legendárního „ducha NEOPLANU“: s vášní a inovativními nápady pohánět automobilový pokrok. V roce 1955 začal Konrad Auwärter učit se automechanikem v podniku svých rodičů. V letech 1962 až 1964 studoval na Vysoké škole strojní a elektrotechnické v Hamburku. Svou diplomovou prací na téma „Dvoupatrové autobusy“ dal impuls pro rozsáhlou a úspěšnou řadu dvoupatrových autobusů, jejichž cestovní verze se od roku 1967 staly známými jako NEOPLAN Skyliner. Od roku 1965 vedl opravárenské oddělení v rodinném podniku, než v roce 1973 převzal vedení druhého závodu NEOPLAN v Pilstingu v Dolním Bavorsku. V Pilsingu je dodnes k vidění původní nerezový design se stylizovaným ramenem Auwärter, které zdobilo čelní masky a tovární budovy tradiční značky. MAN Truck & Bus najdete na Výstavišti v Bruselu v Hale 4 na stánku 401.
Solaris bude na veletrhu v Bruselu prezentovat svou nejnovější nabídku bezemisních vozidel. Ukáže tři autobusy s modulárním pohonem – Urbino 18 hydrogen, Urbino 12 electric a – ve své premiéře – Solaris Urbino 10,5 electric. Novináři si nový model prohlédnou 3. října na tiskové konferenci. Pro veřejnost otevírá veletrh své brány 4. října.
Nový plně elektrický model Solaris Urbino 10,5 electric je dalším rozšířením nabídky Solaris v segmentu bezemisních řešení pro veřejnou dopravu. Model kombinuje manévrovatelnost a stabilitu s vysokou kapacitou cestujících a zároveň nabízí optimální dojezd. Navíc je Urbino 10,5 electric plně kompatibilní s celou rodinou Urbino, což umožňuje efektivnější provoz a jednodušší údržbu pro dopravce, kteří používají ve své flotile různé modely Solaris. Urbino 10,5 electric je inteligentním doplněním portfolia v segmentu udržitelné městské mobility. Na stánku Solaris budou k vidění také dva již známé modely. Solaris Urbino 12 electric je nejoblíbenějším elektrickým autobusem značky, je přítomný v desítkách evropských měst. Jeho nový design s moderním pohonným systémem a širokými možnostmi konfigurace získal ocenění Sustainable Bus Award 2025. Solaris Urbino 18 hydrogen, oceněný titulem Bus of the Year 2025, je kloubový autobus na vodík. Zajišťuje dlouhý dojezd díky palivovým článkům a vysokou kapacitu cestujících, což z něj činí atraktivní řešení pro velká města a nejnáročnější linky. Busworld 2025 se bude konat na Výstavišti v Bruselu od 4. do 9. října. Solaris najdete v halě 5, stánek 502. Světová premiéra Solaris Urbino 10,5 electric je naplánována na 3. října během tiskové konference výrobce. Během veletrhu jsou také plánovány denní prezentace tohoto modelu vždy v 15 hodin.
Busworld Plaza, je nové digitální tržiště vytvořené exkluzivně pro odvětví výroby autobusů a autokarů. Plaza nenahrazuje veletrh Busworld, ale je jeho celoroční doplněk pro udržení komunity zákazníků a dodavatelů. Busworld 2025 začíná v Bruselu už 3. října.
usworld Plaza má oslovit obě strany odvětví. Kupující, jakou jsou manažeři nákupu a inženýři u výrobců originálního vybavení (OEM), karosářů a provozovatelů, mohou snadno vyhledávat, porovnávat a objevovat nejnovější komponenty, služby a digitální řešení. Dodavatelé, tedy výrobci dílů, komponentů, softwaru a služeb, získávají mohou prezentovat své portfolio přímo správnému publiku a globálně se zviditelňují. Sektor komponentů byl vždy důležitou součástí Busworld Europe, ale s Busworld Plaza se snaží dostane do centra pozornosti ještě více. Plaza je plně integrována do akce a zdůrazňuje zásadní roli dodavatelů v ekosystému autobusové a autokarové dopravy. Platforma je otevřená a dostupná 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, po celý rok, kdykoli a kdekoli. Zaměřuje se pouze na autobusy, a proto se jedná o jedinečný specializovaný trh, který vyplňuje mezeru v globálním sektoru výroby autobusů. Návštěvníci se mohou do aktivit zapojit přímo během výstavy. Dodavatelé a kupující jsou zváni k účasti na první Noci dodavatelů ve středu 8. října, neformálním networkingovém večeru, jehož cílem je posílit vazby a prozkoumat nové příležitosti. Vincent Dewaele, generální ředitel Busworld International, říká: „ Busworld Plaza přidává všem fyzickým akcím Busworldu další rozměr. Sbližuje kupující a dodavatele a zajišťuje, že konverzace nekončí po uzavření dveří výstavy .“ Vystavující dodavatelé a návštěvníci, kteří se chtějí zúčastnit, jsou srdečně zváni k registraci na vůbec první Noc dodavatelů, která se koná 8. října. Místa jsou stále k dispozici. Byla by škoda promeškat tuto jedinečnou příležitost být součástí zahájení Busworld Plaza . Pro lepší orientaci během veletrhu Buswordl 2025 si můžete stáhnout mobilní aplikaci . Pokud nemáte vstupenku a chcete se do Bruselu podívat, napište nám .