BUSportál zaujalo v HN: Konkurence v autobusové dopravě.
Neoplany Turisma v pátek 29.7.2005 večer na Florenci. Foto BUSportál.

Zájem pasažérů o luxusní autobusy je velký. Dopravce znovu žaluje ministerstvo. (K situaci na lince Praha - Košice).
Zájem pasažérů o luxusní autobusy je velký. Dopravce znovu žaluje ministerstvo. (K situaci na lince Praha - Košice).
Zájem pasažérů o luxusní autobusy je velký
ihned.cz/Hospodářské noviny - Podniky a trhy - Z domova - 8. 8. 2005 Autor: Jan Činčura

Se svými vozy označovanými za Rolls-Royce mezi autobusy chtěl nejluxusnější český dopravce Nobless Line vyjet už prvního března na pravidelnou linku do Košic. Teprve koncem července však ředitel firmy Petr Čáp držel v rukou licenci Ministerstva dopravy (MD).

Pět měsíců mu totiž ve vyjetí bránil největší zavedený dopravce na trase, firma Turismo. Ten podával ministerstvu proti vydání licence další a další rozklady. "Stálo mě to čas, nervy i peníze," říká majitel Nobless Line Petr Čáp. Každý měsíc pro něj znamenal ztrátu šest set tisíc korun jen na mzdách pro dálkové řidiče, které už přijal pro košické autobusy. "A přišel jsem možná o milión korun měsíčně na tržbách," odhaduje Čáp. "Během tří týdnů od prvního oznámení, že v březnu zahájím, jsem měl zahlcené rezervace, byly to stovky zájemců. Všechny jsem pak ale musel obvolávat, že se všechno ruší," dodává. Pak měl zase obavy, zda mu budou příště po tolika odkladech lidé věřit, že skutečně vyjíždí.

Když v pátek 29. července vyjel z Prahy do Košic jeho první autobus, ulehčilo se mu: "Překvapil mě zájem lidí. Všechny autobusy byl přes víkend plně obsazeny." "Počítal jsem, že první měsíc budu jezdit se ztrátou. Ale už teď to vypadá, že skončím asi na nule," mne si ruce majitel Nobless Line. Se se svými sedmi autobusy dosud firma vozila pouze západoevropské cizince z letiště do Prahy a dalších turisticky zajímavých míst. Její služby si objednává přes třicet obchodních partnerů. Roční tržby se pohybovaly kolem 40 miliónů korun.

Stejný komfort jako Západoevropanům teď Čáp nabízí i cestujícím na Slovensko. Samozřejmostí je nejen video, teplé nápoje s tatrankou zdarma či denní tisk, ale i restaurace s číšníkem v přízemí autobusu.
Na BUSportálu si můžete přečíst:

Queen of the Night poprvé vyjela na pravidelné lince.

Převratný styl cestování z Prahy do Košic s NOBLESS LINE.

Dopravní společnost František Hejnal-Turismo v Ouběnicích upřednostňuje NEOPLANY


Dopravce znovu žaluje ministerstvo
ihned.cz/Hospodářské noviny - Podniky a trhy - Z domova - 8. 8. 2005 Autor: Jan Činčura

Z pravidel EU pro mezinárodní přepravu

NAŘÍZENÍ 684/92: Žádost o povolení provozovat mezinárodní přepravu cestujících autokary či autobusy lze rovněž zamítnout, pokud... i) je prokázáno, že by dotyčná doprava bezprostředně ohrozila existenci již povolené linkové dopravy, s výjimkou případů, kdy dotyčnou linkovou dopravu provozuje pouze jediný dopravce.
Stanovisko Evropské komise: Smyslem nařízení není ochrana stávajících provozovatelů linek, ale volný pohyb služeb. Nařízení zamezuje, aby státy uzavíraly své trhy; naopak je mají nechat otevřené konkurenci.
Pohled Ministerstva dopravy: Hlavním cílem směrnice je zájem, aby v přepravním spojení, na jehož provozování je dopravcem žádáno další povolení, byla zachována dopravní obslužnost.
Už druhou letošní žalobu dnes podává na Ministerstvo dopravy autobusový přepravce Turismo. Zlobí se, že i přes jeho námitky vydalo licenci na trasu Praha - Košice dalšímu dopravci, firmě Nobless Line. Turismo poprvé žalovalo ministerské úředníky letos v únoru kvůli vydání licence dalšímu z konkurentů - Student Agency.

Turismo se obává, že nástupem těchto agresívních dopravců na košickou trasu - kde už jezdí desítka zavedených firem - bude ohrožena jeho existence. Firma ztrácí už od loňského nástupu Student Agency. Na jaře jí klesly třímiliónové měsíční tržby o šest set tisíc, v létě už je pokles bezmála miliónový. "Koupil jsem nové autobusy, mám splácet úvěr kolem 50 miliónů korun a nyní abych se bál, že zkrachuji," stěžuje si majitel Hejnal. Jeden autobus jej přišel téměř na půl miliónu eur. V žalobách na ministerstvo se Turismo opírá o nařízení Rady ES. V něm se hovoří o tom, že další licence se nemá vydat, jestliže by to ohrozilo existenci již povolené dopravy.

Jak to EU myslí?

Odborníci však označují formulaci z tohoto nařízení za příliš nejasnou a neurčitou. "Netroufal bych si ji vykládat. Nechám to na soudu," řekl například Jan Kyncl, který pracuje jako poradce při práci na nových předpisech pro dopravu. S problémem si neví rady ani Obvodní soud v Praze. Zatím nenařídil ani první stání u první žaloby (na Student Agency). Soudce, který kauzu dostane na stůl, bude zřejmě muset učinit v Česku dosud unikátní krok - obrátit se s takzvanou předběžnou otázkou k Evropskému soudnímu dvoru do Lucemburku. Ten jediný má právo vykládat smysl nařízení Evropské komise. Pouštět se do výkladu pasáže je těžké i pro jiné experty. Shodují se však, že jeho smyslem rozhodně nebylo omezovat hospodářskou soutěž. "Pokud by ji nařízení opravdu omezovalo, musely by na něj být za léta, co platí, desítky či stovky žalob. Byly však pouze dvě, z Francie a Itálie," sdělil Jan Malíř, expert na dopravu z vládního odboru kompatibility s právem ES. "Firmy si tehdy také stěžovaly na novou konkurenci. Ale nikdy to nedospělo až k soudu, kvůli formálním nedostatkům byly žaloby odmítnuty," dodává.

Malíř se domnívá, že sporná pasáž měla jiný význam. Jelikož se nařízení týká mezinárodní přepravy, mohlo jít například o páky, jak by vlády jednotlivých zemí mohly ochránit "své" firmy před levnější konkurencí z ciziny. "Podle mého mělo ustanovení sloužit k regulaci dopravy, zejména s ohledem na bezpečnost provozu. A také má přispívat k ochraně již existujících dopravců, kterým by například v daných členských státech bylo uloženo provozovat dopravu ve veřejném zájmu," dodal. Podobně to vidí i na Ministerstvu dopravy. "Rozhodně nemůže jít o snahu podporovat a chránit dopravce, kteří nejsou schopni poskytnout cestujícím natolik kvalitní služby, které by obstály před konkurenčními provozovateli," řekl Viktor Meca z tiskového odboru resortu. Právníci úřadu soudí, že hlavním cílem normy je zachovat spojení mezi zahraničními městy. "Je evidentní, že ochrana, která je tímto článkem poskytována, je cílena na zachování dopravy na lince," stojí ve stanovisku úřadu.

Protichůdná stanoviska

Ministerstvo tvrdí, že s nařízením není v rozporu, protože vstupem dalšího dopravce povolená doprava nebude ohrožena, protože ji jezdí i několik dalších zavedených dopravců. Hejnal se však domnívá, že povolenou dopravou je míněna i jeho firma, která existenčně ohrožena je.

"Nemáme žádné jiné velké příjmy, které by nás udržely. Jiným dopravcům to tak nevadí jako mně, protože mají řadu jiných linek. Když jednu ztratí, nebude to pro ně katastrofa," míní Hejnal. Ostatní dopravci se k jeho žalobě nepřipojili, i když se ve svém stanovisku k vydání licence nové konkurenci vyjádřili odmítavě.

Na rozhodnutí městského soudu o žalobě dopravci čekají jako na precedens. Měsíčně totiž na ministerstvu posuzují až deset žádostí různých dopravců o povolení vstoupit na již "obsazenou" trasu. Jeden z dopravců, firma Bosák a spol., již s linkou do Košic skončil ke konci letošního února. Od začátku roku prodělal kolem 150 tisíc korun. "Byl to jeden z důvodů. Na ukončení jsme se dohodli se slovenským partnerem, který linku začal jezdit sám," poznamenal Ján Bosák.

S licencí pro nového dopravce nesouhlasí ani ředitel společnosti Connex Praha Bohumil Kraus: "Začínali jsme jezdit se ztrátou, nyní jsme v mírném zisku. Pokud ale budou vstupovat další dopravci, navzájem se utlučeme, linka není nafukovací." Podle něj je rozhodnutí ministerstva licenci vydat v rozporu s nařízením ES a rád by, aby úředníci doložili, proč licenci vydali.

"Samozřejmě, že cestujících ubylo, cítíme to také. O žalobě Hejnala vím a podporuji to," vyjádřil se majitel pražské Data Autotrans Richard Bílý. Má však řadu dalších linek i nákladní dopravu, a tak jej ztráty na košické trase přímo neohrožují.

Turismo v žalobě na ministerstvo požaduje také vydat předběžné rozhodnutí, aby Student Agency prozatím přestala na Slovensko jezdit. Student Agency si z toho velké starosti nedělá: "Konkurence není schopná se nám postavit, a proto zřejmě volí tento způsob, aby nám podnikání ztížila," míní marketinkový ředitel René Libiš. "Ale jsme zvyklí. Už před lety, když jsme začali jezdit linku Praha - Brno, se nám všichni smáli a říkali, že video pro cestující si mohou do svých autobusů pořídit taky. Za měsíc ale zkrachovala jedna firma, za další druhá..." dodal.

Malí nemají šanci

Svaz dopravy pochybuje, že smyslem zmíněné části nařízení ES je ochrana malých firem. "Komerční linka by měla být bez regulací a měla by zde panovat volná konkurence," míní ředitel Svazu dopravy Petr Kašík. Podle něj tak velcí dopravci postupně převálcují ty malé. A Turismo je malou rodinnou firmou s asi 30 zaměstnanci a s tržbami kolem 40 miliónů korun ročně. Student Agency loni utržila 1,4 miliardy korun a zaměstnává 350 lidí.
Materiály z Hospodářských novin uveřejňuje BUSportál se svolením redakce.

BUSportál zaujalo v HN: Konkurence v autobusové dopravě.
V pátek 29.7.2005 večer na Florenci vyjíždí i Setra Nobless Line. Foto BUSportál.
BUSportál zaujalo v HN: Konkurence v autobusové dopravě.
Connex Praha nasadila na švýcarskou linku nové Volvo. Foto 29.7.2005 BUSportál.