
„Akce
Muzejní noc pod Ještědem se BusLine zúčastnil již po čtvrté a jsme rádi, že
díky tomu jsme mohli veřejnosti představit historické autobusy, které patří
mezi sběratelské klenoty naší společnosti. Veterány využíváme především
k vyhlídkovým jízdám v rámci pořádání různých akcí pro veřejnost,
objednat si jeho služby ale může i jednotlivec. Jeden z vozů se objevil i
v oblíbeném českém seriálu „Vyprávěj“. Návštěvníci akce měli možnost
zavzpomínat na historii cestování společně s herečkou Annou Kulovanou a
dále hercem a mimem Martinem Sochorem, kteří se představili v roli
průvodčích,“ uvedl výkonný ředitel společnosti BusLine a.s.,
Ing. Radek Chobot.
„S
historickými tramvajemi dopravního podniku každoročně při Muzejní noci
vyjíždějí členové spolku Boveraclub, kteří zajišťují nejen obsluhu vozidel
v dobových uniformách, ale o tramvaje v průběhu roku i pečují.
Během večera se na zvláštní historické lince vystřídaly tři historické motorové
vozy s jedním vlečným, historické jízdy finančně podpořil Liberecký kraj“,
informoval
Ing. Tomáš Krebs, předseda spolku. „Dopravu
ve městě zajišťují tento večer i tradiční linky MHD, které jsme vždy připraveni
posílit. Vidíme, že Muzejní noc se těší stále většímu zájmu a jedná se skutečně
o jeden z nejhezčích kulturních večerů jak v Liberci, tak
v Jablonci nad Nisou“, pochválil akci ředitel DPMLJ, a.s. Bc. Luboš
Wejnar.
Specifikace historických autobusů:
ŠKODA RTO 706 MTZ
rok výroby: 1972
ŠL11-1307 Turist
Specifikace historických tramvají:
MOTOROVÝ VŮZ „BOVERA“ Č. 78 – 1000 mm
Vyroben vagónkou Ringhoffer v roce 1929 pro pouliční dráhu v Ústí nad Labem. Výzbroj dodala firma Brown - Boveri. Protože byl tento typ určen pro provoz na příměstských tratích do okolních obcí, byl interiér vybaven netradičně koženými sedáky a stolečky pod okny. V roce 1965 byl přestavěn na kolejový brus a v této podobě se v roce 1969 dostal do Liberce. V letech 1987 - 2000 proběhla jeho celková oprava do podoby provozu na konci 40. let 20. století. Obsaditelnost: 20 míst k sezení, 34 ke stání.
MOTOROVÝ VŮZ 6MT Č. 117 – 1000 mm
Vyroben vagónkou v České Lípě roku 1953 pro pouliční
dráhu v Jablonci nad Nisou. Zde byl v provozu na trati Rychnov
- Jablonec - Janov, od roku 1955 i do Liberce.
Do liberecké provozovny byl předán roku 1957, z osobní dopravy
vyřazen roku 1971, kdy byl převeden mezi služební vozy. V roce 1979 byl
předán do Technického muzea v Brně, ze kterého se vrátil zpět
do Liberce v březnu 2001. Po renovaci byl v září 2011
uveden do provozu ve stavu po vyrobení. Obsaditelnost: 22 míst
k sezení, 38 ke stání.
VLEČNÝ VŮZ „PLECHÁČ“ Č. 44 – 1000 mm
Vlečný vůz č. 44 vyrobila pro Jablonecké elektrické dráhy v roce 1932 firma Ringhoffer v Praze. Do provozu na trati z Rychnova do Janova byl zařazen v roce 1936. Po roce 1955 se stala jeho hlavním působištěm linka mezi Jabloncem nad Nisou a Libercem. V roce 1967 byl vůz předán do Liberce, kde byl v roce 1973 vyřazen z osobní dopravy. V roce 1979 byl předán Technickému muzeu v Brně. Do Liberce se vrátil v roce 2009, kdy byla zahájena jeho rekonstrukce. Obsaditelnost: 20 míst k sezení, 25 ke stání.
MOTOROVÝ VŮZ TATRA T2R Č. 17 – 1435 mm
Původně vůz T2 č. 640 DP města Ostravy, který byl v místních
Ústředních dílnách na přelomu let 1985/86 rekonstruován na typ T2R dosazením
elektrické výzbroje a řady jiných prvků (např. okna, sedačky) z typu T3.
V letech 1995/96 bylo z Ostravy do Liberce zakoupeno osm tramvají
T2R, devátý vůz, č. 640, byl jako služební dodán v roce 1998. Pro malé
využití byl od roku 2006 odstaven a nakonec vybrán jako muzejní vůz T2R
a opraven do podoby z poloviny 90. let. Obsaditelnost: 25 míst
k sezení, 75 ke stání.
Zdroj BusLine, a.s., DPMLJ, a.s.


