Bern objednal dalších 13 dvoukloubových trolejbusů HESS
BERNMOBIL uzavřela s Carrosserie HESS AG kontrakt na dodávku 13 dvoukloubových trolejbusů (Doppelgelenktrolleybusse- DGTB). Foto Bernmobil

BERNMOBIL a Carrosserie HESS AG uzavřely kontrakt na dodávku 13 dvoukloubových trolejbusů lightTram® 25 DC. Vozidla mají být nasazena na lince 10 Bern – Köniz/Schliern od léta 2026. Jsou zhruba o 6 metrů delší než běžný kloubový trolejbus a mají o 30 procent větší kapacitu.

 

BERNMOBIL a Carrosserie HESS AG uzavřely kontrakt na dodávku 13 dvoukloubových trolejbusů lightTram® 25 DC. Vozidla mají být nasazena na lince 10 Bern – Köniz/Schliern od léta 2026. Jsou zhruba o 6 metrů delší než běžný kloubový trolejbus a mají o 30 procent větší kapacitu.

 

Provozovatel veřejné dopravy ve švýcarském Bernu vypsal vyběrové řízení na podzim 2023. Zakázku získala společnost Carrosserie HESS AG se sídlem v Bellachu ve Švýcarsku, která je jedním z mála možných dodavatelů požadovaných vozidel s dynamickým nabíjením. V letech 2018 - 2019 do Bernu dodala 14 dvoukloubových trolejbusů s délkou téměř 25 metrů.

Podobně jako již používané dvoukloubové trolejbusy na lince 20 je i nejnovější generace lightTram® 25 DC vybavena technologií dynamického nabíjení. Umožňuje nabíjení baterií na trolejovém vedení. Díky výkonnému nabíjecímu systému (350 kW) dokáže  vozidlo uložit více energie za kratší dobu a nabízí větší flexibilitu na trasách s čásečným vedením a větší autonomii bez troleje. Vozidla proto splňují požadavky pro linku Bern-Köniz/Schliern, která bude vybavena trolejovým vedením pouze z přibližně 40 procent.

HESS lightTram® 25 DC s délkou 24,75 metru má 48 míst k sezení, velký prostor pro stání a u každých dveří pro bezproblémový průchod cestujících při nastupování a vystupování. Osoby na invalidním vozíku mají prostory v multifunkční zóně u druhého vchodu. Třetími a čtvrtými dveřmi mají přístup i cestující s kočárky nebo jízdními koly. Klimatizační systém využívá jako chladivo tepelné čerpadlo CO2. Cena za vozidlo se pohybuje kolem 1 700 000 švýcarských franků, což odpovídá při současném kurzu asi 45 milionům korun.

Přepravní kapacita autobusové linky 10 do Köniz/Schliern je vyčerpána zejména v dopravní špičce. BERNMOBIL, kanton a město Bern a také obec Köniz proto plánují v polovině roku 2026 přeměnit asi 5,5 km dlouhou linku 10 z vlakového nádraží Bern do Köniz/Schliern na provoz s dvoukloubovými trolejbusy pro 225 cestujících. Kapacita na této trase bude navýšena a intervaly spojů budou optimalizovány. Nadzemní vedení, které vznikne mezi zastávkami Monbijou a Brühlplatz, zajistí napájení trolejbusů, na zbývajících úsecích trasy pojedou vozy v bateriovém režimu. V současné době probíhají licenční řízení na výstavbu infrastruktury a úpravu zastávek, zahájení stavebních prací se předpokládá koncem letošního roku.


Bern objednal dalších 13 dvoukloubových trolejbusů HESS
14 dvoukloubových trolejbusů HESS lightTram 25 DC s čísly 41 - 54 jezdí v síti BERNMOBIL od roku 2018 a 2019. Foto Bernmobil
Bern objednal dalších 13 dvoukloubových trolejbusů HESS
Bern objednal dalších 13 dvoukloubových trolejbusů HESS
První dvoukloubový bateriový trolejbus HESS převzal BERNMOBIL 27. srpna 2018. Foto Bernmobil