Automobilový průmysl v Česku pociťuje dopady války na Ukrajině
Ve vysokomýtském IVECO CR od ledna do března vyrobili 1 135 autobusů. Několik desítek z nich směřuje do Jihočeského kraje. Foto Busem

V prvním čtvrtletí klesla meziročně výroba o téměř 19 procent. Autobusovým výrobcům se však dařilo, podle AutoSAP za první tři měsíce roku vyrobili 1 245 autobusů, o více než 12 procent meziročně více. Téměř 160 vozů zůstane jezdit na našich silnicích.
Reklama
V prvním čtvrtletí klesla meziročně výroba o téměř 19 procent. Autobusovým výrobcům se však dařilo, podle AutoSAP za první tři měsíce roku vyrobili 1 245 autobusů, o více než 12 procent meziročně více. Téměř 160 vozů zůstane jezdit na našich silnicích.
Výroba motorových vozidel v České republice v prvním čtvrtletí poklesla meziročně o 18,7 procenta na celkových 271 315 ks. Propad je daný negativním trendem produkce osobních vozidel v důsledku nedostatku některých komponentů a narušených dodavatelských řetězců způsobených ruskou invazí na Ukrajinu. Finalisté v ostatních segmentech zaznamenali v prvním kvartálu meziroční růst produkce, když se dařilo jak výrobcům autobusů, tak i nákladních automobilů a motocyklů. Elektrická vozidla se na objemu produkce podílela necelou desetinou.

Autoprůmysl čelí po dvou letech pandemie další obrovské nejistotě. V důsledku války na Ukrajině ale i pokračujícího covidu ve světě jsou nadále velmi napjaté dodavatelské řetězce. Viditelným dopadem ruské agrese na Ukrajině je omezení výroby v důsledku chybějících kabelových svazků a problémy i nadále způsobuje nedostatek čipů. Kombinace těchto faktorů například březnovou výrobu přiblížila první vlně pandemie, kdy byl autoprůmysl na několik týdnů zcela zastavený,“ komentuje aktuální situaci Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu. „Ještě větším problémem pro celý sektor je ale také strmý růst cen energií a pohonných hmot a rostou zákonitě i ceny různých komponent tak, jak se zvedá cena surovin, ze kterých se vyrábí. Výrobní náklady se tak mohou pro některé firmy zvýšit o desítky až stovky milionů korun ročně navíc. Apelujeme proto na vládu, aby uvedla v platnost tzv. kurzarbeit, který by cíleně pomohl firmám především v dodavatelském sektoru, pro něž se situace stává neúnosnou.“  

Osobní vozidla

Za první tři měsíce tohoto roku bylo vyrobeno celkově 269 090 automobilů. To je o 18,9 procent méně než v prvním čtvrtletí roku 2021. Automobilky zejména v březnu čelily kvůli ruské agresi velké nejistotě a nedostatku dílů. To se projevilo také v objemu produkce, když bylo v březnu vyrobeno 98 712 vozidel (- 21,2 %).

ŠKODA AUTO vyrobila v tuzemských závodech 162 640 vozidel, tj. o 27,8 procenta méně. Na český trh bylo umístěno 18 552 vozidel (- 5,2 %) a do zahraniční zamířilo 144 088 automobilů (- 30,0 %). Výroba elektrických modelů byla kvůli válce na Ukrajině načas pozastavena. I přesto bylo vyrobeno celkově 12 388 externě dobíjitelných vozidel, z nichž 9 208 bylo čistě elektrických a 3 180 plug-in hybridních modelů.

Z trojice výrobců se dařilo závodu automobilky Hyundai v Nošovicích, ve kterém bylo v prvním čtvrtletí vyrobeno 74 301 automobilů (+ 13,1 %). Z nich mělo 5 992 ks elektrický a 6 441 ks plug-in hybridní pohon, a celkově tak elektrické vozy tvořily 16,7 procenta tamní produkce.

Produkce kolínské Toyoty je v meziročním srovnání o zhruba pětinu nižší. Celkově zde bylo vyrobeno 32 149 automobilů, tj. meziročně o 21,7 procent méně. Naprostá většina vyrobených vozidel zamířila na export (31 633 ks).

Autobusy

V prvním čtvrtletí bylo v Česku vyrobeno 1 245 autobusů (+ 12,1 %), 157 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (+ 6,1 %), zbylých 1 011 bylo exportováno (+ 8,1 %). Ve vysokomýtském IVECO CR vyrobili 1 135 autobusů, tedy o 11,6 % více než v loňském roce. SOR Libchavy v prvním čtvrtletí tohoto roku sjelo z linky 92 autobusů, o 3,4 procenta více než vloni. Čtyři autobusy značky SOR mají elektrický pohon. ŠKODA Electric vyrobila v prvním čtvrtletí 14 elektrobusů a výrobce KHMC 4 autobusy.

Nákladní vozidla

Společnost TATRA Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v prvním čtvrtletí tohoto roku 302 vozidel, tedy o 61 ks více než ve stejném období loňského roku (tj. + 25,3 %). Produkce Tatry byla z větší části exportována (157 ks), v Česku bylo umístěno 132 vozidel.

Motocykly

Výrobce JAWA Moto je v tomto roce nadále úspěšná. V prvním čtvrtletí vyrobil už 678 motocyklů, tedy o 407 ks více než v minulém roce (+ 150,2 %). Dařilo se mu především na českém trhu s 496 prodanými kusy (+ 115,7 %), exportováno bylo 182 strojů.

Přípojná vozidla

Naopak segment přípojných vozidel zaznamenal z celkového pohledu mírný pokles. Mezi lednem a březnem bylo vyrobeno celkově 5 658 přívěsů a návěsů všech velikostí, tj. o 319 ks méně než vloni ( -5,3 %). Z pohledu objemu obstarala většinu produkce společnost Agados specializující se na malé přívěsy do 3,5t. Těch vyrobila 4 970 ks (- 8,0 %), v Česku jich prodala 2 624 ks (- 3,6 %) a v zahraničí pak 1 978 ks (- 12,9 %).

Kategorie velkých přívěsů a návěsů oproti tomu zaznamenala růst produkce. Schwarzmüller vyrobil 577 velkých přípojných vozidel, tj. o 24,9 % více než vloni. Česká společnost PANAV vyrobila 111 přívěsů a návěsů, tedy stejný počet jako v roce 2021.

Sdružení automobilového průmyslu