Nadstandardní ochrana proti nárazu do přední části autobusu, elektronický stabilizační program, varovné systémy - nové bezpečnostní prvky u autobusů Volvo.
Nadstandardní ochrana proti nárazu do přední části autobusu, elektronický stabilizační program, varovné systémy - nové bezpečnostní prvky u autobusů Volvo.
Nové řešení čela autobusu Volvo maximálně chrání řidiče i průvodce
Zvýšená ochrana proti čelnímu nárazu je jedním z mnoha nových bezpečnostních prvků autobusů Volvo. Nová konstrukce čela vozidla odolá nárazům překonávajícím požadavky pro bezpečnost kabin nákladních vozidel.Žádný výrobce dopravních prostředků není více spojen s péčí o bezpečnost řidičů, cestujících a ostatních účastníků silničního provozu jako právě Volvo. I v roce 2004 Volvo Bus Corporation tuto svou pověst potvrzuje. V minulých letech společnost značně investovala do posílení bezpečnosti cestujících v případě bočního nárazu a převrácení. V současnosti se zvyšuje bezpečnost řidičů a osob sedících v přední části autobusu, např. průvodců u zájezdů a stevardek u dálkových linek.
Přední náraz bývá nejobvyklejším typem autobusových nehod. Volvo proto vyvinulo nové prvky, nazvané Front Impact Protection (Ochrana proti přednímu nárazu) FIP . Došlo ke změně designu spolu s zesílením skeletu přední části - to vede ke zlepšení odvádění energie vzniklé při nárazu. V současnosti není stanovena v rámci EU legislativa předepisující sílu nárazu, které by měl autobus odolat. Autobusy Volvo proto používají stejné požadavky pro autobusy a kabiny nákladních vozidel (ECE-R-29).
Počítačové simulace i nárazové zkoušky ukazují, že autobusy Volvo s FIP odolají rázům o 50 % vyšším než jsou stanovené pro kabiny nákladních vozidel. Při rázové zkoušce bylo spuštěno závaží o váze 1,5 tuny zavěšené na kyvadle do čela autobusu z výšky 5 metrů. Výsledek zkoušky potvrdil funkčnost FIP - čelo bylo stlačeno o cca 80 mm, síla nárazu byla bezpečně odvedena do konstrukce a jak řidič, tak průvodce nebyli ohroženi. Prvním turistickým autobusem s FIP je nové Volvo 9700.
Elektronický stabilizační program
Kromě FIP věnuje Volvo pozornost nyní a do budoucna hlavně systémům navrženým pro zvýšení prevence nehod. V současnosti uváděný ELectronic Stabilisation System ESP je uplatňován v oblasti turistických a meziměstských linkových autobusů. ESP podstatně snižuje riziko smyku, převrácení a vyjetí ze silnice. Volvo věnovalo mnoho úsilí vývoji systému ESP, který je přizpůsoben speciálním požadavkům pro vozidla přepravující osoby. To v praxi znamená, že točivý moment motoru je systémem snížen dříve než u nákladního vozidla a tím je brzdění pro cestující plynulejší. Tato síla je v mnoha případech dostačující, avšak v případě potřeby zvýšeného účinku jsou aktivovány jednotlivé brzdy kol.Pro rok 2005 Volvo připravuje na několika turistických modelech Adaptive Cruise Control (Přizpůsobivé řízení rychlosti jízdy) ACC . ACC zajišťuje automaticky správnou vzdálenost autobusu od vozidla jedoucího vpředu - snižuje rychlost při překročení bezpečné vzdálenosti. Systém je založen na radarových snímačích ve spojení s řízením rychlosti jízdy a přídavnými brzdami.
Řízení soustředěné v satelitních modulech
Odpočinutý a aktivní řidič je méně náchylný k chybám. Proto Volvo vždy usilovalo o nejlepší možné prostředí pro řidiče. V současnosti zavádí společnost Volvo Bus Corporation nové pracoviště řidiče v městských autobusech. Například mnoho ovládacích prvků je soustředěno logicky v zorném úhlu řidiče v prostoru okolo volantu.Společně s ostatními společnostmi skupiny Volvo pracuje Volvo Bus Corporation na systémech snižujících pravděpodobnost dopravní nehody. Jedním ze závažných rizik je unavený řidič, který ztratí koncentraci a upadne do mikrospánku. Kamerový systém monitorující pohyby očí může těmto řidičům pomoci. Zjistí-li kamera jak únavu, tak ztrátu koncentrace - např. přílišné věnování se mapě či mobilnímu telefonu, upozorní varovným signálem. Jiný systém hlídá a signalizuje podle dopravního značení, zda se vozidlo drží v jízdním pruhu.
Je tu ovšem riziko, že příliš mnoho varovných systémů bude v konečném důsledku řidiče stresovat. Cílem není uplatnění všech možných bezpečnostních systémů, ale maximální zjednodušení ovládání pro řidiče. Právě Volvo věnuje velkou pozornost spojení člověka a techniky. Vývoj budoucích bezpečnostních řešení bude vždy založen na potřebách řidiče spíše než na technických možnostech.
|
|
Tisková zpráva a foto Volvo 9700 z IAA Hannover Volvo Bus Corporation
Překlad a foto Volvo 9700 z AUTOTECU 2004 BUSportál
Čtenářům doporučujeme na BUSportálu:
- Nejdelší autobus světa se jmenuje VOLVO
- Poplatky pro individuální řidiče ve Stockholmu posílí autobusovou dopravu.
Volvo Bus Corporation je druhý největší světový výrobce autobusů - kompletních vozidel, podvozků, karosérií, dopravních systémů pro metropole, leasingových, finančních a servisních služeb. Je částí
Volvo Group , jedné z největších světových společností vyrábějící nákladní automobily, autobusy, řídící systémy, aerokosmické komponenty a poskytující široké spektrum servisních a finančních služeb. (Na fotografii vlevo ředitel společnosti Are Knoph na AUTOTECu 2004 před Volvo 9700, na fotografii dole týž autobus a zástupce Volvo Bus Corporation pro ČR Radko Manda se zákazníky)

Dopravní podnik města Brna pořídí 37 kloubových autobusů od…
Ve Vysokém Mýtě vyrobili další autobusy pro náhradní…
Opava očekává první elektrobusy a koupí 22 nových vozidel


