V pátek odpoledne vyjede ve
13:05 na linku číslo 4 chrudimské MHD nový elektrobus. Arriva východní Čechy ho
má zapůjčený k testovacímu provozu až do 20. března a během této doby se
s ním cestující potkají na linkách 1, 2, 3 a 4. Jeho každodenní ranní řidičkou
v chrudimských ulicích bude paní Hana Zahradníková.
„Elektrobus měří 8 metrů, uvnitř
je 16 sedaček a místo pro kočárek nebo invalidní vozík,“ říká ředitel Arrivy východní Čechy Jindřich Poláček. „Výrobcem je východočeská firma SOR Libchavy, elektrobus to tak
k nám měl jen kousek. V garážích jsme mu ve čtvrtek postavili
dobíjecí stanici a dnes odpoledne může vyrazit do provozu s cestujícími.“
Kdy a kde potkáte chrudimský elektrobus
V pracovní dny:
- Linka číslo 1: 8:33–12:00, 14:33–18:43
- Linka číslo 2: 4:25–4:40, 7:28–7:48, 21:30–22:10
- Linka číslo 3: 4:42–7:25, 19:17–21:22, 22:38–22:58
- Linka číslo 4: 13:05–14:32, 18:55–19:07, 22:25–22:37.
V sobotu bude elektrobus v provozu v chrudimských ulicích od 13 do 21 hodin
střídavě na linkách č. 3 a 4.
Proč testuje Arriva elektrobus v
Chrudimi
„Chtěl bych elektrobus ukázat v
provozu cestujícím i zástupcům měst a obcí v našem regionu. Je sám o sobě
dražší, než běžné naftové autobusy, ale teď by mohla být šance požádat na
jejich nákup o evropské dotace,“ doplnil Poláček. „Ekologická doprava má smysl i
v menších městech, jako je Chrudim. V Arrivě provozujeme už tři
elektrobusy – jeden v Jeseníkách a dva v Praze. Rád bych jejich
provoz rozšířil, aby v tomto výčtu figurovaly i východní a střední Čechy.“
Elektrobus bude nasazen v pravidelném provozu na běžných spojích chrudimské
MHD. Cestující se jím mohou svést za stejných podmínek, jako jakýmkoliv jiným
autobusem ve městě „Jedná se o testovací
provoz, proto se může stát, že v některých případech bude muset do garáže
na testy, prohlídku, dobíjení a podobně, v takovém případě by za něj
zaskočil klasický naftový autobus, budeme se ale snažit,
aby jezdil každý den co nejvíc,“ uzavřel Jindřich Poláček.
Na jedno nabití ujede elektrobus 130–150 km. Maximální dojezd prázdného
vozidla může být až 250 km, ale záleží na typu provozu, ve kterém se pohybuje.
Baterie se dobíjí dvěma způsoby – pomalým nabíjením 3× 400 V/32 A, nebo
rychlonabíjením 3× 400 V/250 A. Dobíjení z 30 % na 100 % kapacity trvá v prvním
případě 7–8 hodin, ve druhém maximálně hodinu.
Při brždění nebo jízdě z kopce vozidlo rekuperuje a dobíjí touto
energií vlastní baterie. Velmi dobře se elektrobus chová na sněhu, pomáhá mu
zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi. „První
elektrobusy jsou v provozu 5 let a stále jezdí na první sadu baterií
s drobnou obměnou jednotlivých článků,“ říká Aleš Lipavský, zástupce
obchodního ředitele SOR.
Roman Smetka