Podle Evropské asociace výrobců automobilů jsou autobusy nejpoužívanější formou veřejné dopravy v EU, zajišťují více než polovinu cest (55,7%). Na silnicích EU dnes jezdí více než 714 000 autobusů, 12,7% z nich je elektrických (včetně plug-in hybridních). Průměrné stáří všech autobusů je více než 12,7 let.
Podle Evropské asociace výrobců automobilů jsou autobusy nejpoužívanější formou veřejné dopravy v EU, zajišťují více než polovinu cest (55,7%). Na silnicích EU dnes jezdí více než 714 000 autobusů, 12,7% z nich je elektrických (včetně plug-in hybridních). Průměrné stáří všech autobusů je více než 12,7 let.
Autobusy jsou podle fact sheet ACEA nejrozšířenějším prostředkem veřejné dopravy v EU, zlepšují sociální integraci, umožňují přístup ke vzdělání, práci a zdravotní péči. Navíc jsou také nákladově nejefektivnější a nejflexibilnější formou veřejné dopravy, která vyžaduje minimální investice pro nové linky nebo trasy. Podle dokumentu mají autobusy ze všech motorizovaných dopravních prostředků nejmenší uhlíkovou stopu na cestujícího a jsou také bezpečným způsobem dopravy, v EU mají na svědomí pouze 2 % úmrtí na silnicích.
Co je autobus?
Evropský klasifikační systém definuje autobusy a autokary jako „vozidla mající nejméně čtyři kola, navržená a konstruované pro přepravu cestujících, s více než osmi sedadly navíc k sedadlu řidiče." Autobusy a autokary jsou klasifikovány jako kategorie „M2“ (s maximální konstrukční hmotností 5 tun) nebo „M3“ (převyšující 5 tun).
Po celém světě získaly popularitu systémy Bus Rapid Transit (BRT), které jsou cenově výhodnou alternativou k mnohem dražším investicím do městské železnice.
Autobusy a autokary zásadně přispívají k cestovnímu ruchu. Jedno vozidlo je schopné nahradit 30 aut na silnici, tím pomáhají zmírnit dopravní zácpy.
V Evropě je 71 závodů na montáž autobusů, které vloni vyvezly 18 083 autobusů v hodnotě 800 milionů eur.
Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) zastupuje 14 hlavních evropských výrobců automobilů, dodávek, nákladních automobilů a autobusů, například DAF Trucks, Daimler Truck AG, Ford Trucks, Iveco Group, MAN Truck & Bus, Scania, Volkswagen Užitkové vozy a Volvo Group.