9eurová jízdenka v Německu podle mínění cestujících
98 % Němců zná kampaň 9eurové jízdenky a více než tři čtvrtiny ji považují za velmi atraktivní. Foto VDV

Výsledky celostátního průzkumu ukazují, že měsíčně využije snížené jízdné ve veřejné dopravě 30 milionů cestujících.
Výsledky celostátního průzkumu ukazují, že měsíčně využije snížené jízdné ve veřejné dopravě 30 milionů cestujících.
Sdružení německých dopravních podniků (VDV) spolu s Deutsche Bahn (DB) koordinuje jménem spolkové a zemské vlády nejrozsáhlejší průzkum německého trhu 9eurové jízdenky. Od začátku června oslovují instituce pro výzkum veřejného mínění Meinungsforschungsinstitute forsa a rc Research & Consulting každý týden jménem VDV a DB 6 000 lidí ve věku 14 a více let. V celém období kampaně od června do srpna bude k 9eurové jízdence dotazováno celkem 78 000 občanů, dotázány budou všechny zákaznické skupiny i nezákazníci. Z tohoto týdenního celostátního reprezentativního průzkumu nyní VDV zveřejnilo podrobnější výsledky.

Aktuální výsledky průzkumu ukazují, že spokojenost těch, kteří využívají 9eurovou jízdenku ve veřejné dopravě, je celkově vysoká. 89 % cestujících uvedlo, že bylo zcela, velmi nebo spokojeno se svou poslední cestou v autobusech a vlacích. To je od našich zákazníků příjemná pochvala za naše služby,“ říká prezident VDV Ingo Wortmann.

Souhrnně lze také z průzkumu trhu konstatovat, že 9eurovou jízdenku znají v Německu téměř všichni občané (98 %), více než tři čtvrtiny (76 %) ji celkově považují za velmi atraktivní nabídku. Hlavními důvody pro koupi jízdenky jsou cena (71 %), absence řízení vlastního vozu (40 %), flexibilní využití v místě bydliště (39 %) a platnost v celém Německu (34 %). Hlavními důvody proti nákupu jsou (kromě toho, že není důvod k cestování) komplikované spojení (38 %), preference auta (35 %), neatraktivní časy odjezdů (27 %) a dlouhé jízdní doby (26 %).

Více než polovina všech zákazníků kupuje 9eurovou vstupenku digitálně. Z 6 000 respondentů 33 % uvedlo, že si jízdenku již koupilo nebo si ji ještě chtějí koupit, 24 % používá stávající předplatné jako 9eurovou jízdenku a 38 % si jízdenku koupit nechce. Více než polovina (52 %) kupujících si zakoupila jízdenku digitálně prostřednictvím webových stránek nebo aplikací asociací a dopravních společností. „Není divu, že k nákupu jízdenek jsou nejčastěji využívány digitální prodejní kanály. Potvrzuje to také naši zkušenost, že aplikace a online obchody v tomto sektoru jsou cestujícími dobře přijímány. Nezáleží na tom, zda se jedná o stálé zákazníky, kteří nás již znají, nebo o nové. Ale analogové kanály, jako jsou zákaznická centra a prodejní automaty, stále hrají důležitou roli – také pro služby obecného zájmu,“ dodal Wortmann.

Během prvních tří týdnů od zahájení prodeje se v Německu prodalo kolem 16 milionů 9eurových jízdenek, většina dopravců zahájila prodej 23. května. Navíc je platná od června do srpna pro asi deset milionů předplatitelů. Zlevněné jízdné je možné využít v městských a regionálních autobusech, vlacích a trajektech. Vyloučena je dálková doprava DB AG, např. ICE, IC, EC a také vlaky a autobusy Flix. Vládní kampaň má přes léto přilákat do veřejné dopravy miliony lidí.