
Největší nákup autobusů v historii. Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB) objednala pro Kolín nad Rýnem 78 elektrických autobusů Irizar. První dodávky jsou plánovány na říjen 2026. Nové autobusy se připojí k současné flotile 118 elektrických autobusů VDL a téměř dvě třetiny vozového parku dopravce pojedou na elektřinu.
Největší nákup autobusů v historii. Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB) objednala pro Kolín nad Rýnem 78 elektrických autobusů Irizar. První dodávky jsou plánovány na říjen 2026. Nové autobusy se připojí k současné flotile 118 elektrických autobusů VDL a téměř dvě třetiny vozového parku dopravce pojedou na elektřinu.
KVB si elektrické autobusy objednala od společnosti Jebsen & Jessen e-Mobility, zástupcem Irizar na německém trhu. Je mezi nimi 38 kloubových a 40 sólo vozů.
KVB bude provozovat dvě značky elektrických autobusů: současných 118 autobusů VDL a 78 autobusů Irizar. Během „dieselové éry“ používala vozy MAN a Mercedes. Po dodávce nových elektrobusů budou třetiny vlastního vozového parku autobusů KVB elektrických, včetně vozidel subdodavatelů pak téměř polovina.
Nové kloubové autobusy KVB pojmou 110 cestujících, z toho nejméně 43 bude sedadel. Sólo vozy nabízejí 70 míst, z toho nejméně 30 sedadel. Autobusy jsou bezbariérové a nabízejí prostor pro kočárky a invalidní vozíky.
Podle KVB je potřebná energie uložena v bateriích o celkové hmotnosti 3,3 tuny (kloubové autobusy) nebo 2,75 tuny (sólo autobusy). K pohonu se používá zelená elektřina. Vozidla jsou vybavena tepelnými čerpadly.
Nabíjení bude probíhat v depech a na konečných zastávkách různých tras pantografem výkonem přibližně 350 kilowattů (kW) pro kloubový autobus a přibližně 290 kW pro dvanáctimetrový.
Elektrický pohon motoru kloubových autobusů má jmenovitý výkon 285 kW, špičkový 385 kW. U sólo autobusů je tento výkon 185 kW a 290 kW. Jako elektromotor byl zvolen centrální motor.
S kapacitou baterie 613,8 kilowatthodin (kWh) mají kloubové autobusy dojezd 180 až 230 kilometrů. Baterie sólo autobusů mají kapacitu 511,5 kWh a poskytují dojezd 200 až 260 kilometrů. Baterie prvních elektrických kloubových autobusů KVB, které byly uvedeny do provozu v prosinci 2016 mají kapacitu 122 kWh.
Autobusy vyrábí společnost Irizar e-mobility v Aduně ve Španělsku, v loňském roce překročila milník 1 000 elektrických autobusů. Od Irizar e-mobility pochází také baterie. Elektromotor, model Accelara, vyrábí v Evropě Cummins.
Pořízení 78 elektrických autobusů probíhalo prostřednictvím celoevropského výběrového řízení od září 2024 do září 2025. O zakázku se ucházelo celkem osm výrobců. Konečné rozhodnutí bylo založeno na nejlepším poměru ceny a kvality.
Finanční krytí ve výši 60 procent dodatečných nákladů ve srovnání s dieselovým autobusem poskytla spolková země Severní Porýní-Vestfálsko.