Jan Kotík (ČSAD SVT Praha), Jiří Dupák (SD ČR) a Jaroslav Ryba 17.12.2009 v Praze
Československé republiky. Připravil Jaroslav Ryba, jeden z nejpovolanějších dopravních odborníků v České republice. Jako ilustrace jsme vybrali zajímavosti z publikace k 25. výročí n.p. ČSAD KNV Praha.
Československé republiky. Připravil Jaroslav Ryba, jeden z nejpovolanějších dopravních odborníků v České republice. Jako ilustrace jsme vybrali zajímavosti z publikace k 25. výročí n.p. ČSAD KNV Praha.
Redakce BUSportálu děkuje Jaroslavu Rybovi za to, že si našel čas a připravil pro naše čtenáře jak přehledný faktický materiál, tak i několik vzpomínek (zajímavostí) z osobní „Pamětnice“. Vše postupně uveřejníme během posledních dní roku 2009."V kontextu k předchozím článkům k 60. výročí Československé automobilové dopravy (ČSAD) jsem byl jsem na závěr tohoto seriálu vyzván napsat vzpomínkový příspěvek pracovníka ČSAD. Přestože je jistě ještě řada žijících pamětníků z období zakládání a vývoje ČSAD, kteří by se takového úkolu zhostili lépe než já, jsem po určité době tuto nabídku přijal a v dalším se o to pokusím, " říká na úvod Jaroslav Ryba. V první části připravil (podle jeho slov) "stručně a do značné míry zjednodušeně několik základních informací ke vzniku a vývoji ČSAD na území Československé republiky", v dalším pokračování zalistoval v osobní „Pamětnici“.
Část první
Několik základních informací ke vzniku a vývoji ČSAD na území Československé republiky
1945 – zavedena nová evidence motorových vozidel a uplatněny organizační a technické změny v oblasti živnostenské a státní dopravě1948 - vydán zákon č. 311/1948 Sb., na jehož základě vznikají národní dopravní podniky jako nové organizační dopravní celky - vzniká též národní podnik „Československá automobilová doprava“ se sídlem v Praze (zrušen l v roce 1953) - ČSAD se rychle rozvíjí a vedle silniční závodové dopravy se postupně konsoliduje. – Začíná platit Směrnice pro výkon zatímní správy podniků pro pravidelnou silniční dopravu - Ministr dopravy vydává nařízení o zcizování silničních nákladních vozidel používaných pro živnostenskou dopravu - Ruší se kolektivní vedení hospodářských jednotek a zavádí tzv. chozrasčotní hospodaření - Uplatňuje se tarifní politika z úrovně státu
1949 – Postupně se ukončují procesy socializace silniční automobilové dopravy a dále se upevňuje postavení ČSAD - Pokračuje či lépe vrcholí vyvlastňování soukromých firem (koncesionářů), které se dobrovolně a nedobrovolně začleňují do státních podniků ČSAD – Upevňuje a stabilizuje se charakter a organizační struktura ČSAD
1950 – Dochází k nové právní úpravě podnikání v silniční dopravě
1952 - Zakládají se samostatné podniky ČSAD v každém kraji; jsou podřízeny jsou Hlavní správě ČSAD při ministerstvu dopravy - Autobusovou dopravu zajišťují vedle ČSAD také podniky městské hromadné dopravy
1959 – Začíná platit Statut národních podniků ČSAD
1962 – ČSAD podléhá řízení z úrovně Národních výborů
1962 a dále – Dochází k nové úpravě organizačních struktur a prohlubování chozrasčotního řízení v ČSAD – Zavádí se přepravní systémy a rozvíjí principy „racionalizace dopravy“ – Při hodnocení hospodářských výsledků přepravní práce převažují ukazatelé naturální povahy
1966 – Rozvíjí se mezinárodní silniční doprava – Vstupují v platnost jednostranné a mnohostranné mezinárodní dohody na úseku silniční nákladní a osobní dopravy – Pro oblast silniční dopravy začínají v širší míře platit obecné a oborové právní předpisy, včetně úpravy zasilatelství – Zvyšují se přepravní výkony a přeprava v tunách ( přeprava v tunách převyšuje výkony u ČSD, ale oproti závodové dopravě dosahuje zhruba třetinové úrovně) – Zvyšují se přepravní výkony autobusové dopravy
1990 a dále - Dochází k postupné liberalizaci a privatizaci silniční nákladní a autobusové dopravy závodů ČSAD včetně administrativních a opravárenských objektů na celém území republiky – Začínají působit principy tržní ekonomiky, a vytváří se konkurenční přepravní trh - Řízení firem se orientuje především na ekonomické výsledky hospodaření
1993 - V důsledku rozdělení Československé republiky na dva státy dochází k postupným změnám na přepravním trhu ; k obdobné diferenciaci dochází i u závodových doprav a městské hromadné dopravy.
Uveďme k rozvoji silniční dopravy alespoň několik ilustračních čísel… V letech 1953, 1960,1970, 1980 a 1983 zajišťovala v uvedených letech ČSAD přepravu v tunách ve výši 40071 – 86234 - 155752 – 210308 a 233120 tis. tun, závodová automobilová doprava 105944 – 216530 – 323648 – 599945 a 597755 tis. tun. Pokud jde o výkony v tkm, ty dosahovali v těchž letech u ČSAD 549 – 1626 – 3437 – 7317 a 7343 mil.. tkm, u závodové dopravy 1230 – 1997 – 3720 -7003 a 6307 mil. tkm. V osobní přepravě přepravila ČSAD ve výše uvedených letech 481398 – 824303 – 1076994 – 1272107 a 1322845 tis. osob. V závodové dopravě se údaje o přepravovaných osobách se v celostátní statistice důsledně neevidovaly .
Do celkového rámce činností v ČSAD, tj. především „uspokojování přepravních potřeb národního hospodářství a obyvatelstva“, nelze ani s odstupem času v charakteristice podniků opominout i některé další skutečnosti, které jejich existenci ovlivňovaly nebo lépe řečeno, provázely. Byly to například
- způsoby a formy uplatňování plánovitého a chozrasčotního řízení národního hospodářství,
- zajišťování politických, ekonomických a strukturálních změn směrovaných a řízených z centra,
- uplatňování státní dopravní a cenové politiky ( závaznost tarifních sazeb a ovlivňování tržeb a hospodářských výsledků),
- podpora rozvíjení dodavatelsko-odběratelských vztahů u přepravců a zajišťování zásobování obyvatelstva,
- vývoj a zkvalitňování přepravní práce,zejména prostřednictvím různých přepravních systémů a postupné zavádění výpočetní techniky,
- trvalé budování technické základny, včetně zajišťování opravárenství a modernizace vozového parku,
- péče o vzdělávání a kvalifikaci zaměstnanců (školení apod.),
- uplatňování různých forem soutěží, akcí „zlepšovatelského hnutí“, cílené používání státních, resortních, podnikových a individuálních odměn a vyznamenávání za iniciativu a aktivitu v práci, apod..
Jaroslav Ryba (*1932) původně studoval zemědělské obory a pracoval ve Výzkumném ústavu rostlinné výroby. V roce 1958 byl při prověrkách ze zaměstnání propuštěn a vyloučen i z vysokoškolského studia. Od té doby pracoval v silniční dopravě. Na dopravním závodě ČSAD prošel od závozníka přes dispečera až na vedoucí pozice, v Praze absolvoval Vysokou školu ekonomickou. Historii se začal věnovat původně ve své obci a rodině. V letech 1973-1993 pracoval na federálním ministerstvu dopravy jako spesialista v oboru silniční a městské dopravy v různých pozicích. Externě spolupracoval s VŠE v Praze, VŠDS v Žilině, ČVUT v Praze, Ústředním dopravním institutem, Ústavem silniční a městské dopravy, Výzkumným ústavem dopravním, Ústředním výpočetním střediskem dopravy, a VTS. Přispívá do odborných dopravních médií. Po roce 1993 se věnuje aktivitám okolo zájmových profesních sdružení v silniční dopravě v ČR. (Z publikace K historii silniční dopravy na území České republiky.)
Jaroslav Ryba napsal K historii silniční dopravy na území České republiky (2004), spolupracoval také na publikaci Historie dopravy na území České republiky (2007) a k vydání chystá v nejbližší době publikaci 'Zájmová sdružení v silniční dopravě.V ten samý prosincový den, kdy Jaroslav Ryba tyto materiály redakci osobně v prostorách ČSAD SVT Praha na Florenci předal, jsme dostali při úklidu nalezenou publikaci "25 let ČSAD KNV Praha", ze které jsou ilustrační přílohy.
Středočeský kraj.
... pokračování příště ...

Arriva Group od 1. října 2025 s novým generálním ředitelem


