4. března 2010 se sešla hodnotící valná hromada Svazu dopravy

za účasti repezentace ministerstva dopravy, poslanecké sněmovny a mnoha hostů.
za účasti repezentace ministerstva dopravy, poslanecké sněmovny a mnoha hostů.
Úvodní záběry
Z příspěvků, které zazněly, vybíráme to, co redakci zaujalo ve vazbě na silniční a zejména autobusovou dopravu.

Úvodní bilanční materiál přednesl prezident Svazu dopravy (SD) Jaroslav Hanák. Reagoval především na tíživou ekonomickou situaci v sektoru dopravy. Ten jako konečný subjekt v řetězci je otřesy trhu postižen v maximální možné míře. Velké a střední firmy, které se zejména sdružují ve SD, mají při využití všech rezerv a diverzifikaci rizik velkou šanci situaci ustát. Komplikovanější je situace malých dopravců, kteří v současné situaci bez kontroly ze strany státu v pochopitelné snaze přežít vytvářejí pro sektor zničující konkurenční prostředí nízkými cenami za cenu vyhýbání se dodržování velmi přísným předpisům a nařízením v dopravě. To si střední a velké společnosti nemohou dovolit. Tíživou situaci zejména v nákladní dopravě řešili a řeší dopravci jak snižováním stavu zaměstnanců, tak i využitím dotovaných vzdělávacích programů. Sektoru osobní dopravy by mělo pomoci 200 milionů korun, které byly vyjednány na pokrytí mzdových nákladů řidičů v souvislosti s zákonným nárůstem tarifů za čekání mezi spoji. Přes současný dostatek zejména řidičů, ale i opravářů a dalších technických profesí je varující vysoký věkový průměr v dopravních firmách. Oživení ekonomiky, které nakonec nastane, i když patrně ne v letošním roce, tak opět narazí na nedostatečnou základnu mladých pracovníků v těchto oborech. SD situaci řeší s ministerstvem školství. Jaroslav Hanák se také zmínil o souboru krátkodobých opatření na oživení ekonomiky a o Národním výboru pro silniční dopravu. Potěšující je ústup od slovní podpory šrotovného ve prospěch požadavku na výraznou podporu obnovy vozového parku autobusů - nákup nových vozů od tuzemských výrobců by posílil tuzemskou ekonomiku včetně zaměstnanosti a zatraktivnil komfortnějšími vozy veřejnou dopravu. Image veřejné dopravy samozřejmě nijak neprospívá nejistota v případě hrozby stávkou. Jakékoli stávkové iniciativy ve veřejné dopravě posilují dopravu individuální. Jaroslav Hanák, jakkoli vyjádřil pochopení k argumentům odborů, zdůraznil, že každá stávka zaměstnavatele poškozuje a uvítal její odvolání.

Jak Miloš Melčák, předseda podvýboru pro dopravu parlamentu ČR, tak náměstkyně ministra dopravy Dita Schautová se věnovali stavu přípravy schvalování Zákona o službách ve veřejné dopravě. K projednávání bude tento klíčový zákon připraven do sněmovny od 9.3.2010. Pokud neprojde prvním čtením, je zde riziko, že se jeho projednávání vrátí po volbách zpět do legislativního procesu a zdržení se může protáhnout až na další roky. V oblasti dotací na obnovu vozového parku zůstává suma odpovídající roku 2009 - opět pouhých 200 milionů. Další možnosti jsou v programech ROP.

Z pohledu silniční autobusové dopravy zaujalo sumarizující hodnocení stavu technologie CNG, které v souvislosti s připomenutím výchozí Dobrovolné dohody přednesla Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie. Vyplynulo z něj, že přes podporu CNG autobusů ze strany státu se nedaří dorovnání rozdílu ceny CNG autobusu a dieselu pro všechny zájemce vzhledem ke snižování dotací obecně. I přesto se sektor rozvíjí jak v oblasti vozidel, tak i infrastruktury.

Z vyhodnocení dosavadního průběhu Operačního programu doprava vyplynulo velmi úspěšné čerpání z tohoto titulu a případná potřeba přealokace z jiných titulů.

Miloslava Veselá připomněla celostátní soutěž o nejlepší dopravní stavbu vyhlašovanou MD a SFDI. Věříme, že se se zajímavými projekty v oblasti dopravní infrastruktury včetně nádraží setkáme v budoucnu i na stranách BUSportálu.

Z projektů nákladní dopravy se vrací na nové úrovni kombinovaná doprava jako iniciativa ČESMAD Bohemia, ČD Cargo a SD. Narozdíl od už překonaného projektu RoLa, kdy se přepravovaly po železnici celé kamiony, měla by se více rozvíjet technologie přepravy kontejnerů a návěsů. To vyžaduje stanovení stálých linek, příslušnou úroveň techniky u dopravců a terminály pro překlady.

Jak na VH, tak i na následující tiskové konferenci byl připomenut neutěšený stav vodní dopravy v ČR.
Dagmar Braunová

Výkonný ředitel Svazu dopravy Petr Kašík avizoval budoucí umístění všech prezentací z VH na stranách Svazu dopravy jako veřejně přístupné.

4. března 2010 se sešla hodnotící valná hromada Svazu dopravy
4. března 2010 se sešla hodnotící valná hromada Svazu dopravy
4. března 2010 se sešla hodnotící valná hromada Svazu dopravy
4. března 2010 se sešla hodnotící valná hromada Svazu dopravy
4. března 2010 se sešla hodnotící valná hromada Svazu dopravy
4. března 2010 se sešla hodnotící valná hromada Svazu dopravy