20 let se žlutými autobusy v Česku
Student Agency zvolila v roce 2011 opakovaně osvědčenou karosérii Irizar PB. Vlevo starší varianta na podvozku Scania a vpravo nová kombinace s podvozkem Volvo. Foto Busportál

5. ledna 2004 značka STUDENT AGENCY, dnešní RegioJet, představila na trase Praha-Brno žluté autobusy, které nastavily nové standardy v pohodlí, kvalitě a službách pro cestující. Na začátku jezdily AYATS ATLANTIS na podvozcích MAN. Časem byly vlajkovou lodí autokary Irizar na podvozcích Scania a Volvo. Nejnovějšími vozy jsou luxusní double deckery Setra.

5. ledna 2004 značka STUDENT AGENCY, dnešní RegioJet, představila na trase Praha-Brno žluté autobusy, které nastavily nové standardy v pohodlí, kvalitě a službách pro cestující. Na začátku jezdily AYATS ATLANTIS na podvozcích MAN. Časem byly vlajkovou lodí autokary Irizar na podvozcích Scania a Volvo. Nejnovějšími vozy jsou luxusní double deckery Setra.

Radim Jančura, zakladatel a majitel STUDENT AGENCY a později RegioJet, přinesl do autobusové dopravy revoluční změnu. Jeho nové, moderní autobusy nabídly cestujícím nejen klimatizaci, WC a prostor pro osobní komfort, ale také nadstandardní služby na palubě, včetně péče stevardů, bezplatných teplých nápojů, denního tisku a časopisů.

První žluté autobusy byly španělské AYATS ATLANTIS na podvozcích MAN, dalšími "španěly" byly nástavby Beulas (Aura, Cygnus, Glory) na různých podvozcích. Krátké vybočení nastalo v roce 2006, kdy se ve vozovém parku objevily autokary Mercedes-Benz Travego. Delší tradici mají autokary Irizar - původně na podvozcích Scania, později Volvo. V létě 2014 firma zavedla systém FUN & RELAX na vnitrostátní linky, první byla linka Praha – Karlovy Vary – Sokolov – Cheb a zpět.  V posledních letech přibyly do žluté flotily vozy Scania Irizar i8. Inovace pokračovaly letos s uvedením 20 nových patrových autokarů Setra s vnitřním uspořádáním 2plus1, které představují ve světě autobusové dopravy první třídu.

Źluté autobusy Radima Jančury dnes spojují Prahu a Brno s více než třemi desítkami dalších měst v České republice. Mezinárodní linky vedou do  13 evropských zemí a spojují i klíčová letiště. „Naše vize byla vždy jasná: posunout autobusovou dopravu na novou úroveň a změnit vnímání autobusů jako druhé volby. Dnes, po 20 letech, můžeme s hrdostí říci, že jsme tento cíl splnili. Autobusová doprava má budoucnost a pořád svoje místo jako doplněk ke vlakům. Naše nová kvalita v autobusové dopravě má potenciál přilákat nové cestující,” říká Radim Jančura. Výročí je podle RegioJet nejen příležitostí oslavit úspěchy minulých dvaceti let, ale také příslibem dalšího rozvoje a inovací, které chystá pro budoucnost.

Zdroj historických článků a fotografií je Busportál.


20 let se žlutými autobusy v Česku
Na lince Praha-Brno jezdily v roce 2004 převážně autobusy AYATS ATLANTIS. V autobuse bylo 61 míst pro cestující a 1 pro stewardku. První čtyři řady sedadel bylo v kůži a měly středovou opěrku rukou a nastavitelnou opěrku hlavy. Všechny sedačky byly vysunovatelné do uličky. K výbavě patřila klimatizace, toaleta, kávovar, lednička. Pro audio a video sloužily dvě velké obrazovky v uličce, 5 výklopných monitorů (v jednom z vozů 16 malých monitorů umístěných v opěrkách hlavy). Zpočátku bylo na výběr 6 kanálů. Foto Busportál