19.4. se uskutečnil v kongresovém sále letňanského výstaviště seminář
Účastníci semináře u CNG vozidel.

Jezdíme na stlačený zemní plyn (CNG) – rok od podpisu Dohody. Využíváme příležitosti k obecnému zamyšlení na momentálně módní téma alternativních pohonů.
Reklama
Jezdíme na stlačený zemní plyn (CNG) – rok od podpisu Dohody. Využíváme příležitosti k obecnému zamyšlení na momentálně módní téma alternativních pohonů.
Další Záběry z výstavy Auto Praha, která se konala v době konáí semináře.
Redakce se postupně zúčastňuje prezentací a dostává tiskové zprávy s nejrůznějšími variantami řešení paliv a pohonů u vozidel silniční dopravy viz rubrika Alternativy ("alternativa" by měla být z jazykového pohledu jen jedna, ale význam slova se posunul, a tak máme alternativ mnoho). Je pochopitelné, že argumentace v těchto prezentacích vyznívá příznivě vždy pro tu kterou "alternativu". Laická veřejnost se v takové záplavě orientovat nemůže. Z dosavadních podnětů BUSportál vyhodnotil následující poznatky, které téma samozřejmě nevyčerpávají, ale nastiňují konkrétní české možnosti:

  • CNG - stlačený zemní plyn, bioplyn

    Palivo má masivní podporu státu, krajů i měst, podporu v nulové spotřební dani. Je to tak jako tak fosilní neobnovitelné palivo, složením podobné obnovitelnému palivu - bioplynu , tedy v motorech zaměnitelné. Jeho zásoby jsou údajně až 2 x větší než zásoby ropy a jeho zdroje jsou jinde než zdroje ropy. Jeho cena však má vztah k cenám ropy. Kromě transportu plynovody se rýsuje i přeprava tankery ve formě LNG. Emise při spalování jsou nízké. Investice do plnicích stanic jsou poměrně velké, ceny vozidel jsou vyšší než u dieselových, vozidla jsou těžší o láhve. Zajímavá by byla určitě kombinace výroby bioplynu a pohonu vlastního autoparku.

  • Nafta v dieselových motorech moderních koncepcí

    Dieselový motor zaručuje v současnosti nejvyšší účinnost. Motory splňující vysoké emisní limity mají obdobně nízký vliv na životní prostředí jako ostatní paliva. Je to nejrozšířenější technologie u velkých užitkových vozidel s perspektivou vývoje. U vysokokapacitních vícečlánkových autobusů na vyhrazených drahách velmi zajímavá alternativa hromadné dopravy. Je zde ovšem závislost na ropě a její nejasné zásoby, které se už 40 let odhadují na 40 let. V nejbližší době nadále převládající palivo. Nároky na kvalitu budou naftu ovšem stále prodražovat a obdobné to bude i se stále nákladnějšími technologiemi na její spalování v motorech ve vztahu ke zpřísňujícím se emisním limitům.

  • Etanol, Meřo

    Možno nařízením namíchávat do základních paliv - benzínu a nafty nebo používat speciální motory např na převažující etanol. Obnovitelná paliva s nižší účinností než diesel, tedy s vyšší spotřebou. K jejich výrobě je nutná jiná energie, např. elektřina. Minimální rozdíl v investicích pro jejich skladování, transport a čerpání oproti naftě, dobrá bilance CO2 vzhledem k vypěstování rostlin k jejich výrobě.

  • Vodík

    Lze použít do spalovacích motorů nebo palivových článků. Bez masivního energetického zdroje ekonomicky nevyrobitelný. V českém prostoru zajímavá myšlenka dočišťování odpadního vodíku ze Spolany s využitím do hydrogenbusů v regionu.

  • Elektřina

    Nadále vhodná pro kolejová vozidla a trolejbusy. Elektrobusy patrně budou konvergovat k technologii vodíkových palivových článků. Jediný český elektrobus ve Znojmě potřebuje velké baterie i vlastní nabíjecí stanici. Přes velmi nízké provozní náklady se nerozšířil.

  • Hybridy

    Spojují svým způsobem dohromady neelektrické technologie s elektrickými a dále zefektivňují využití energií. Vyžadují vybavení moderními bateriemi a vyspělou elektronikou.

Všechna v současnosti možná řešení mají svoje výhody i nevýhody. Největší výhodou se zdá být zejména obecný masivní pokles emisí u všech technologií, jejich možné doplňování a také jejich diverzifikace. Čím větší bude možnost volby a konkurence mezi palivy a technologiemi, tím budou tyto technologie vyspělejší. Čím bude jejich skóre vyrovnanější, tím menší bude jejich vliv politický a strategický. Snad tedy není daleko doba, kdy u stojanů čerpacích - plnicích stanic nalezneme kromě stávajících paliv i ta výše zmíněná nebo i úplně jiná.
Pokud by odborník zjistil, že jsme se dopustili nějaké nepřesnosti či chyby, redakce je připravena připomínky akceptovat.

19.4. se uskutečnil v kongresovém sále letňanského výstaviště seminář
Ze semináře "Jezdíme na stlačený zemní plyn (CNG) – rok od podpisu Dohody".
19.4. se uskutečnil v kongresovém sále letňanského výstaviště seminář
19.4. se uskutečnil v kongresovém sále letňanského výstaviště seminář
Malé plničky CNG.