18m e-bus Chariot-Higer se superkapacitorem zkušebně v Sofii a Bělehradu
Chariot-Higer s ultrakapacitorem pro skladování energie. Foto Chariot Motors

V Bulharském hlavním městě Sofii v září 2022 a následně v říjnu v hlavním městě Srbska Bělehradu testovali kloubový 18metrový ultrakapacitorový elektrobus vyrobený v konsorciu izraelsko-bulharského Chariot Motors, čínské Higer Bus a Shanghai Aowei Technology Development. 

V Bulharském hlavním městě Sofii v září 2022 a následně v říjnu v hlavním městě Srbska Bělehradu testovali kloubový 18metrový ultrakapacitorový elektrobus vyrobený v konsorciu izraelsko-bulharského Chariot Motors, čínské Higer Bus a Shanghai Aowei Technology Development. 

V Sofii jezdil autobus na pilotních linkách Stolichen Elektrotransport spojujících centrum města s letištěm. Ultrakapacitor se dobil na konci jedné cesty za několik minut a mohl vyrazit na 50 km zpáteční trasu. V Bělehradě ho provozovatel veřejné dopravy GSP Beograd nasazoval na trasu 31 a na konečné byl autobus dobíjen na 400kW AC/DC nabíječce.

18metrový nízkopodlažní městský elektrický Chariot-Higer má 39 (+ 5 sklopných) sedadel, dva prostory pro vozíčkáře, dvě nástupní rampy, a stání pro 95 osob. Splňuje evropské homologační certifikace, včetně normy ECE R100 pro zařízení pro ukládání energie. E-bus s rychlým nabíjením má na střeše uložený 108kWh ultrakapacitor (také superkapacitor nebo UC). "S více než 16 lety a více než 85 miliony kilometrů komerčních provozních zkušeností v Evropě, Izraeli a Číně se ultrakapacitor nemůže vznítit a zachovává si výkon při teplotách mezi -40 a 60 °C," uvádí Chariot Motors. Dále představuje ultrakapacitor jako nejvyspělejší úložiště na trhu elekrických autobusů: Není potřeba nabíjení přes noc: poslední rychlé nabití z předchozího dne stačí k provozu e-busu další ráno bez dalšího nabíjení. Časté cykly nabíjení/vybíjení nemají vliv na životnost UC. Také neprodukují žádné škodlivé nebo toxické složky a nemají žádné skryté náklady na likvidaci po skončení životnosti. Jediné rychlé několikaminutové nabití umožňuje dojezd přes 60 km.

Elektrobus 18 UC bude pokračovat ve svých prezentacích, například v Záhřebu a Římě. Chariot Motors se představil také v České republice.

Do Bulharska v říjnu přijelo také 22 elektrických autobusů, tentokrát s bateriemi. Autobusy o délce 8,5 m objednala společnost Stolichen Avtotransport v Sofii. Dohoda zahrnuje několik 40kW stanic pro pomalé nabíjení, software a školení. Vozidla vyrobila Higer Bus. Nové e-busy a zařízení jsou součástí projektu na zvýšení kvality ovzduší v metropolitní oblasti financovaném z Operačního programu Životní prostředí 2014-2020 s podporou Fondu soudržnosti Evropské unie.

Elektrické autobusy o délkce 8,5 m jsou vybaveny elektrickým motorem Prestolite MD90 (1900N·m) a lithium-železo-fosfátovou baterií s kapacitou 172 kWh, zásuvkou CCS se nabije za 2 hodiny. Jedno vozidlo má kapacitu pro maximálně 52 cestujících.

Pro těchto 22 elektrických autobusů dodával kompletní informační systémy BUSTEC (přední, boční i zadní LED panely, vnitřní LED panel a palubní počítač BT902 s integrovaným akustickým GPSD přijímačem).  Vzorová montáž prvního vozu byla provedena  přímo ve výrobním závodě Higer Bus v Číně, zbývajících 21 vozů bylo vybaveno po příjezdu do Sofie zastoupením firmy v Bulharsku.


18m e-bus Chariot-Higer se superkapacitorem zkušebně v Sofii a Bělehradu
18 m Chariot-Higer v Bělehradě. Foto Chariot Motors
18m e-bus Chariot-Higer se superkapacitorem zkušebně v Sofii a Bělehradu
Do Bělehradu dodal Chariot Motors na začátku roku 2022 deset elektrických autobusů se superkapacitory. Každý z 12m elektrobusů o přepravní kapacitě 80 cestujících je vybaven 40kWh superkapacitorovými zásobníky energie, které se na konečné zastávce dobíjejí po dobu 7 minut, což spolehlivě vystačí na více než 20 km jízdy. K jeho pohonu slouží dva 90kWh asynchronní motory Siemens, které dávají vozidlu rychlost až 70 km/h. Foto GSP Beograd
18m e-bus Chariot-Higer se superkapacitorem zkušebně v Sofii a Bělehradu
8,5m elektrické autobusy s bateriemi Higer pro Sofii s informačními systémy BUSTEC. Foto BUSTEC
18m e-bus Chariot-Higer se superkapacitorem zkušebně v Sofii a Bělehradu
18m e-bus Chariot-Higer se superkapacitorem zkušebně v Sofii a Bělehradu
18m e-bus Chariot-Higer se superkapacitorem zkušebně v Sofii a Bělehradu
18m e-bus Chariot-Higer se superkapacitorem zkušebně v Sofii a Bělehradu
Kompletní informační systémy do 22 e-busů Higer pro Sofii dodával BUSTEC. Vzorová montáž prvního vozu byly provedena přímo ve výrobním závadě Higer Bus v Číně, do zbývajících vozů zajistilo instalaci zastoupení BUSTEC v Bulharsku po příjezdu do Sofie. Foto BUSTEC