Reklama
Reklama
person rebus  date_range 08.05.2024

Dopravní podnik hlavního města Prahy plánuje generální opravu městského autobusu Ikarus 620 z roku 1963. Náhradní díly poskytne linkový Ikarus 630, bude ale potřeba zhotovit i repliky, některé díly se nedochovaly. V muzejní sbírce bude nový historický autobus prezentovat tovární provedení těchto vozů v Praze.

Městské autobusy Ikarus 620 byly z Maďarska do ČSSR dováženy letech 1963–1967. I když se jednalo o ne příliš oblíbené a spolehlivé vozy, tak byly dodány dopravním podnikům napříč celou republikou v celkovém počtu 318 autobusů. Dopravní podnik Prahy obdržel 40 těchto vozů na konci roku 1963. (V té době bylo v inventárním stavu DP Praha celkem 273 autobusů, Ikarusy 620 tedy představovaly 15 % z celkového počtu vozů.) Stejně jako v jiných DP a ČSAD, nebyla ani v DP Praha životnost těchto vozů velká. Vyřazování začalo už v roce 1965 a poslední z nich byl vyřazen v roce 1968, tedy po pouhých 5 letech provozu. Do dnešních dnů se v ČR pravděpodobně dochovaly pouze 2 nekompletní vraky Ikarusu 620 (Objednatel a soukromý majitel v Písku) a 1 torzo karosérie (soukromý majitel Chloudov – poslední info o existenci z 7/2022). Mimo ČR disponujeme kontakty odkazující na další 2 vozy (vrak Bratislava a renovovaný vůz DP Kraków). Vraků linkových (jednodveřových) verzí Ikarusů s označením 630 se na území ČR dochovalo o něco více, ale také pouze ve stavu vraku (např. TM Brno). Žádný z nich není pojízdný, ani kompletní. Ikarus 620, který se dopravní podnik rozhodl renovovat a vyhlásil na dodavatele výběrové řízení , je ve stavu odpovídajícímu poslednímu využití jako zahradní chatky v Dubči u Prahy. Je nefunkční, zkorodovaný a nekompletní. Přesto má podle dopravního podniku potenciál být základem pro realizovatelnou celkovou renovaci do provozního stavu. Karosérie je sice zkorodovaná, ale v porovnání s jinými dochovalými vraky tohoto typu autobusu není v nejhorším stavu. Chybí oboje dveře pro cestující, přední maska, motor, sedadla, a další vybavení. Jako zdroj dílů k renovaci, je určen vrak linkového autobusu Ikarus 630, stejného roku výroby. Z vozu lze vytěžit nápravy a další podvozkové součásti, dveře, okna, přední masku, vnější prvky karosérie, drobné kování z interiéru atd. Některé části ale také chybí. Náročnost renovace tak bude spočívat především v nedostupnosti chybějících dílů, které bude nutné repasovat nebo vyrobit repliky. Cílovým stavem u exponátu je původní provedení těchto autobusů, které u DP Praha neprošly žádnými zásadními opravami ani rekonstrukcemi. Bohužel se nejedná o autentický autobus provozovaný v Praze, čemuž odpovídají i drobné konstrukční odlišnosti, dané rozdílným rokem výroby (liší se o jediný rok). Praha se příští rok dočká několika akcí souvisejících s historií autobusové dopravy. 20. června oslaví 100. výročí zahájení pravidelného provozu autobusů a na podzim 2025 by měla být v Muzeu MHD ve Střešovicích otevřena nová výstavní hala pro historické autobusy . Ikarus 620 však v té době s největší pravděpodobností ještě neuvidíme, vybraný uchazeč o jeho renovaci bude mít na generální opravu až 2 roky. Nabídky uchazečů o provedení renovace budou hodnoceny podle nejnižší nabídkové ceny.

Zpravodajství
Proti minulému měsíci vzrostly registrace o 93 vozidel. Výsledné číslo 137 ks je o 63 procent meziročně vyšší a vůbec nejvyšší dubnové za posledních dvacet let. Nejvíc vozidel je značky Iveco Bus, následuje Setra a Mercedes-Benz.
Reklama
Ministerstvo dopravy poslalo do meziresortního připomínkového řízení návrh zákona, kterým se do zákona o silniční dopravě zavádí v rámci linkové osobní dopravy nový institut, tzv. poptávková doprava. Nový koncept veřejné dopravy nepracuje s fixními trasami, jízdními řády nebo časy jako klasická linková doprava. Umožňuje dynamickou tvorbu tras, které jsou vytvořeny na míru cestujícím podle jejich poptávky. Funguje jako doplněk k linkové dopravě, zejména v oblastech, kde linková doprava velkými autobusy není efektivní. V zahraničí je známá jako "transport on demand“.
Při příležitosti výročí 125 let od zahájení pravidelného tramvajového provozu si mohou návštěvníci 8. května 2024 prohlédnout vozovnu v Koželužské ulici a haly odstavů v ul. Jeremenkova včetně tramvajových vozů typu T3, Škoda INEKON Astra, INEKON TRIO, Vario, EVO, autobusů, elektrobusu a historické tramvaje č. 16 nebo historického autobusu Tatra T27.
V sobotu 4. května pořádá Dopravní podnik hl. m. Prahy v areálu depa Kačerov jubilejní Den otevřených dveří. Příznivci městské hromadné dopravy se mohou těšit na prohlídku zázemí, poprvé i na dispečerské řízení dopravy v metru, a technických prostor areálu, ukázku vozového parku a bohatý doprovodný program.
Vláda chce nahradit 3 000 autobusů elektrickými autobusy, zatím nakupuje od tří čínských společností. Na výstavbě výrobního závodu na Kavkaze se dohodla s BYD.
U příležitosti Slavností svobody a oslav osvobození před 79. lety připravují Plzeňské městské dopravní podniky na sobotu 4. května provoz mimořádných linek historickými vozy: tramvají Křižík & Brožík a T1, autobusy Škoda 706 RTO a Karosa ŠM 11, trolejbusy Škoda 9Tr a 14Tr.
Většina historických vozidel DSZO vznikala postupně od roku 2004 náročnou rekonstrukcí získaných vraků pod šikovnýma rukama vlastních pracovníků údržby. Během státních svátků 1. a 8. května přispějí k většímu lesku Zlína a Otrokovic a ke zvýšení jejich přitažlivosti pro domácí i návštěvníky.
Magazín Transport a Logistika CZ organizuje v České republice letošní ročník soutěže o nejlepší autobus roku. Hlavním partnerem Bus Euro Test 2024 je Arriva prostřednictvím ČSAD MHD Kladno.
Na Hlavním nádraží v Praze mohou cestující využívat nový salónek s premiovými službami RegioJet. Cílem je zpřímnit zákazníkům cestu již při čekání na nádraží. K dispozici mají sodobary, kávovary včetně profesionálního pákového a dokonce zmrzlinovač. Služby jsou pro všechny cestující žlutými vlaky zdarma. Příjemnou atmosféru vytváří klavírní křídlo.
Depozitář historických vozidel v Řečkovicích otevřel i v roce 2024 své brány veřejnosti. Stalo se tak v sobotu 27. a v neděli 28. dubna v době od 9:00 do 17:00 hodin. Reportáž pochází z prvního dne konané akce.
Aktuálně
Jako první vyjede v novém režimu a s novou smlouvou od 1. ledna 2025 v oblasti Žďárských vrchů na Vysočině společnost ZDAR. Od 1. února pak TRADO-BUS na Bystřicku a Velkomeziříčsku, od 1. dubna ICOM transport na Havlíčkobrodsku a Busem na Jihlavsku, od 1. května TRADO-BUS na Moravskobudějovicku a Třebíčsku. Na oblasti 7 Humpolecko a 8 Pelhřimovsko zveřejnil Kraj Vysočina výběrové řízení 2. května 2024 a úspěšní uchazeči by měli vyjet od 1. září 2025.
V letošním roce naváže SOR Libchavy na úspěchy z předcházejících let dodávkami elektrických autobusů do nových destinací v Rumunsku i Bulharsku. Počet bezemisních vozidel značky SOR v obou státech přesáhne 220 kusů.
Noční linky spojí Česko s Chorvatskem. První spojení míří na Istrii, zastaví i ve Slovinsku a Itálii. Propojení se dočká střední Dalmácie a Split.
Aplikace PID Lítačka je pro cestování v Praze a Středočeském kraji nepostradatelným nástrojem, denně ji využívají stovky tisíc lidí. Nový vyhledávač tras dává mnohem větší volnost při plánování cest. Nejenže vyhledá trasu pro cestování veřejnou dopravou, autem nebo na kole, ale nabídne i kombinace všech těchto druhů dopravy v rámci jedné trasy. Chcete-li jet autem, zaparkovat a dále pak pokračovat MHD, aplikace vám najde trasu a navede na vhodné parkoviště.
Reklama
Od konce dubna 2024 jezdí cestující v MHD Česká Lípa ve dvou nových autobusech IVECO Crossway LE 10,5 CITY. Jde o vozy s částečně nízkopodlažním uspořádáním a dostatečným prostorem pro handicapované cestující i maminky s kočárky. Městské autobusy jsou klasifikovány v kategorii I s maximální rychlostí 85 km/h, disponují 31 sedadly a 59 místy ke stání.
Dopravní podnik města Prešov uvedl 2. května 2024 do provozu nové trolejbusy Škoda 27 Tr Solaris. Sólo parciální trolejbusy SOR NS 12 jsou v procesu homologace. Prešov celkem koupil s podporou fondů EU 10 trolejbusů s bateriemi, které na některých trasách nahradí naftové autobusy.
ČSAD MHD Kladno a MAN představily nové kloubové autobusy Lion's City 18. Jde o první vozy této značky v kladenské flotile Arrivy. Jsou součástí příprav na zahájení provozu v PID podle nových smluv od 1. prosince 2024. Dopravní podnik Karlovy Vary potřebuje v co nejkratší době posílit kapacitu na meziměstských linkách v Karlovarském kraji, poptává proto dodavatele dvaceti linkových autobusů. Tentokrát s pohonem na naftu a částečně i na elektrickou energii. Dopravní podnik města Brna spustil na svém webu a v aplikaci DPMBinfo vlastní vyhledavač spojení. Kromě většího komfortu nabízí i výhodu propojení vyhledávání s aktuálními informacemi z provozu.
Dopravní podnik po 17 letech přistoupil ke změně tras a číslování linek městské hromadné dopravy . Od ledna 2024 také zavedl nástup jen předními dveřmi na většině zastávek. Tato velká opatření umožnily nákupy nových vozidel. Kromě parciálních trolejbusů Škoda 27 Tr zařadil do provozu také pět nových kloubových autobusů SOR NS 18.
Z Dopravního podniku Bratislava přijel na krátké testování autobus Solaris Urbino hydrogen. Podle řidičů brněnského dopravního podniku je tichý a dobře se ovládá.
Na Prvního máje se vydávají na své trasy další cyklobusy. Ze Zlína do Hostýnských vrchů nebo na Pustevny, Bílou a na Bumbálku. S kolem se dostanete autobusem po Znojemsku a po Ústeckém kraji.
Reklama
AUTO-BUS
Reklama
Bustec
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací