Reklama
Reklama
person rebus  date_range 05.12.2024

Nákladní vozidla a autobusy zajišťující mezinárodní dopravu musí mít příští rok novější tachografy. Zvyšují se tarify mýtného pro nákladní vozidla. Autobusoví dopravci v závazku veřejné služby řeší změny v odměnách řidičů za čekání mezi spoji, které znamenají zvýšení nákladů na mzdy.

Jestli někdo již nyní ví, že pro něj rok 2025 nezačne příznivě, jsou to silniční dopravci. Mohou si už nyní rozbalit tři oříšky, které jsou pro ně nachystány, říká ČESMAD BOHEMIA. První oříšek už delší dobu řeší mezinárodní dopravci. Zásadní problémy čekají ty z nich, kteří ještě nemají ve svých vozidlech vyměněné tachografy staršího data výroby. A nemusí jít pouze o staré analogové tachografy. Do konce roku musí být vyměněné i tachografy digitální, montované do vozidel v období od 1. 5. 2006 do 14. 6. 2019. Povinná výměna zařízení určeného ke sledování a kontrole dob řízení a odpočinku řidiče stojí od 25 do 35 tisíc korun. První fáze výměn končí 31. prosince. Do 18. srpna 2025 pak se musí vyměnit i digitální tachografy druhé generace montované do vozidel v období od 15. 6. 2019 do 20. 8. 2023. ČESMAD BOHEMIA upozorňuje, že tato výměna se týká všech vozidel provádějících mezinárodní dopravu včetně autobusů. Nesplnění této povinnosti může vést k vysokým sankcím a zejména k zadržení vozidla na cestě i s možným zabráněním v další jízdě. Oříšek druhý je méně nápadný. Po té, co se v březnu zvýšily v rámci promítnutí poplatků za produkci CO2 mýtné sazby o 15 %, přichází 1. ledna další zvýšení mýtného, tentokráte o 5 % . Vyšší mýtné tedy opět zdražuje dopravní služby, neboť dopravcům meziročně narostly i všechny ostatní náklady počínaje mzdami, přes nakupované služby, pojištění nebo třeba pneumatiky. Masivní inflaci a zvýšené vstupy dodnes všichni dopravci do cen pro zákazníky plně nepřenesli a mnohé z nich trápí cash flow. To vše se děje v době, kdy objem zakázek v dopravě ještě nedosáhl předcovidové úrovně a zprávy z důležité německé ekonomiky nejsou pro český byznys příznivé. Jedná se o úpravu tarifů pro nákladní vozidla, tarify pro autobusy zůstávají beze změny. Třetí oříšek leží před autobusovými dopravci v závazku veřejné služby. Od poloviny letošního roku se jim po navýšení odměny pro řidiče za čekání mezi spoji nečekaně zvýšily náklady na mzdy. Odměny za čekání jsou od 1. července navázány na minimální mzdu, která v příštích letech podle rozhodnutí vlády poroste rychleji než průměrná mzda. Od nového roku přestane existovat pojem zaručené mzdy, na nějž jsou navázány ceny za dopravní výkon placené některými objednateli, typicky kraji. Dopravci tak žádají objednatele, aby s nimi jednali o změnách smluv, podle nichž své služby poskytují a které mají zajistit ekonomickou rovnováhu mezi smluvními stranami. Valorizační mechanismy v desetiletých smlouvách se změnami legislativních podmínek nemohly počítat a budou nedostatečné. To se týká všech smluv. Zdroj: ČESMAD BOHEMIA

Zpravodajství
5. prosince 2024 projednávali aktuální návrhy v oblasti dopravy. Prioritou pro Českou republiku je v tuto chvíli odložení kontraproduktivních sankcí pro výrobce vozidel za nesplnění limitů CO2 v roce 2025. Ministři se shodli na společném znění návrhů předpisů zaměřených na lepší prosazování práv cestujících ve všech druzích dopravy a na zajištění práv cestujících v souvislosti s cestami různými dopravními prostředky. Přijali také pozici Rady k zákazu řízení vozidel s celoevropským účinkem.
Reklama
První vánoční trolejbus zřejmě vyjel před více než 30 lety v Hradci Králové. Letos už svátečně vyzdobené trolejbusy, tramvaje a autobusy vytvářejí adventní atmosféru v Karlových Varech a Plzni . Zlíně a Otrokovicích , v Praze , v Brně, v Olomouci , Pardubicích, Přerově, Českých Budějovicích, Frýdku-Místku, Českém Těšíně, Chomutově a Jirkově, v Děčíně, v Chebu, v Ostravě a v Mostě a Litvínově a dalších městech.
Zatímco vloni bylo v listopadu registrováno 151 vozidel, letos se hlavně díky novým autobusům pro Středočeský kraj a Prahu zvýšily o téměř 50 procent. Do obou regionů, kde od 1. prosince vyjeli dopravci podle nově uzavřených desetiletých smluv, přijelo 111 nových autobusů. Následuje Vysočina s 57 vozidly a Pardubický kraj se 17 ks. Nejvíc nových autobusů je značky Setra.
V předvečer adventu, v sobotu 30. listopadu 2024 Dopravní podnik hl. m. Prahy rozsvítil vánočně nazdobené autobusy a tramvaje. Na tramvajovou smyčku Královka i na Náměstí Republiky, kam přijely vozy ve slavnostním průvodu, se přišly podívat davy lidí. Mikulášský a vánoční program je připraven v Muzeu MHD. V metru si můžete poslechnout koncerty a těsně před Vánoci si do historické tramvaje přijďte pro Betlémské světlo.
V dalších městech České republiky bude možné potkat vánočně ozdobené dopravní prostředky. V Pardubicích se v dopravním podniku rozhodli pro trolejbusy a v Přerově Arriva zvolila čtyři městské autobusy Iveco Crossway LE. V Českých Budějovicích připravili Perníkovou chaloupku. Vánoční autobusy mají ve Frýdku-Místku a Českém Těšíně. V Chomutově a Jirkově v neděli 1. prosince sveze děti mikulášský historický trolejbus Škoda 15Tr. Mikuláš, anděl a čerti budou jezdit v trolejbuse také v Hradci Králové, právě zdejší dopravní podnik s touto tradicí před 34 lety přišel.
Hlavní město Praha a Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) prostřednictvím neziskové organizace Člověk v tísni věnovaly ukrajinským městům Bilohorodka a Chmelnyckyj jako humanitární dar osm autobusů SOR NB 12, které DPP vyřadil z provozu. Celkem letos do ukrajinských měst Bilohorodka, Buča, Charkiv, Chmelnyckyj a Mykolajiv odjelo 30 autobusů SOR. Od napadení Ukrajiny Ruskem šlo o celkem 56 vyřazených vozidel – tramvají, autobusů či trolejových věží.
Bateriový trolejbus Škoda 26 Tr ev. č. 272 s několika tisícovkami světelných bodů po celém obvodu vyjede do ulic v Otrokovicích v pátek 29. listopadu, hned následující den ve Zlíně. Cestující DSZO letos dostávají pod stromeček i nový odbavovací systém , jízdenku do autobusu nebo trolejbusu lze koupit elektronicky.
Dalším městem, které bude křižovat nazdobený dopravní prostředek, jsou Karlovy Vary. Dopravní podnik dárkově zabalil vůz Iveco Urbanway. Vyjíždí už ve středu 27. listopadu na linku číslo 2 . Současně s vánočními trhy se o víkedech od 30. listopadu svezete také autovláčkem. V neděli 1. prosince představí na speciálních jízdách letošní vánoční tramvaj Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP). Plzeňáci se mohou těšit na velké množství novinek především uvnitř tramvaje.
S více než 30 tisíci světýlky budou jezdit tramvaje 14T a 15T, mazačka, autobusy SOR NB 12 a NB 18, dva dvounápravové vozy - motorový a vlečný vůz Krasin a dvojice tramvají T3. Dopravní podnik vánočně vyzdobené vozy rozsvítí v 16:30 ve smyčce Královka nedaleko Strahovského stadionu. Po trase na Náměstí Republiky už nepůjde nastupovat.
Mezi lednem a říjnem 2024 sjelo z linek výrobců 3 581 autobusů, což znamená meziroční pokles o 571 vozidel (-13,8%). Podle Sdružení automobilového průmyslu je způsobený především objednávkovým charakterem výroby. Zvýšil se podíl elektrických autobusů.
Aktuálně
Jednosměrný motorový vůz je unikátní tím, že se jednalo o poslední vyrobenou a dodanou tramvaj tohoto typu do Prahy. Z pravidelného provozu byl vyřazen v roce 1966, poté byl přestavěn na měřící vůz č. 4100 a od konce 80. let 20. století, kdy jej nahradil současný „pomeranč“, byl uchován pro muzejní účely. Od roku 2021 byl rekonstruován a nyní bude jezdit na historické lince č. 42. Po získání Průkazu způsobilosti i na lince č. 41. Víte, co znamená mevro?
Díky novému financování EU se počet autobusů s nulovými emisemi v dopravním podniku MPK zvýší na více než 150. Městská firma se také rozhodla pronajmout 200 autobusů se spalovacími motory. U nejstarších elektrických autobusů ve své flotile mění baterie.
Škoda Electric minulý týden dokončila první nové trolejbusy 27 Tr NU pro Ostravu. Během následujících měsíců poputuje do krajského města Moravskoslezského kraje celkem šest nebateriových kloubových trolejbusů . První dva vozy mají být dodány v prosinci 2024. Oba trolejbusy se v současné době nachází v areálu plzeňského depa Karlov a postupně absolvují testování. První z nových vozů, budoucího evidenčního čísla 3813, intenzivně najížděl zkušební kilometry během soboty 30. listopadu večer.
Majestátní double decker Beulas JEWEL o délce 14,15 m a 80 sedadlech pro cestující pořídila společnost UMSE, partner FlixBusu. Od 5. listopadu se s ním můžete svézt z Prahy do Bupadešti.
Reklama
Nový vysokopodlažní CROSSWAY pro meziměstskou dopravu má autonomii až 500 kilometrů. Po elektrickém CROSSWAY Low Entry uvedlo IVECO BUS na veletrhu Autocar Expo 3. prosince v Lyonu ve Francii nejnovější produkt v řadě CROSSWAY pro dekarbonizaci meziměstské dopravy. Stejně jako ostatní modely v řadě CROSSWAY se bude nový CROSSWAY ELEC high-floor vyrábět v závodě ve Vysokém Mýtě.
Listopad byl na našem webu ve znamení CZECHBUSu. Do TOP žebříčku oblíbených článků se dostaly také nové autobusy, které právě vyjíždějí ve Středočeském kraji, vánoční vozy a první SORky ve flotile Dopravního podniku Karlovy Vary.
Po roce výstavby společnost MAN Truck & Bus otevřela ve svém závodě v Norimberku novou budovu pro velkovýrobu baterií pro plně elektrické nákladní automobily a autobusy. Od dubna 2025 se budou vysokonapěťové baterie průmyslově vyrábět v Norimberku pomocí nejmodernějších výrobních metod na 17 000 metrech čtverečních. Do budoucna tak vznikne téměř 350 nových pracovních míst. Objem investic do nové budovy, včetně investic do logistiky, infrastruktury, budov a výrobních zařízení, činí celkem přibližně 100 milionů eur.
V neděli 1. prosince 2024 vyjely poprvé z Mníšku pod Brdy autobusy pod hlavičkou společnosti ČSAD Benešov. Nová autobusová flotila zahrnuje celkem 28 nových autobusů Mercedes-Benz Citaro GÜ nebo SETRA LE Business. Přímo v Mníšku pod Brdy vzniklo také zázemí pro dispečery a parkoviště pro vozidla. Vozidla budou zajišťovat dopravu na kmenové lince Praha, Smíchovské Nádraží – Dobříš. Dále spojení Prahy s dalšími obcemi v rámci mikroregionu Mníšecko a linky mezi obcemi v tomto regionu. O víkendech budou autobusy jezdit také na trase ze Smíchovského nádraží přes Měchenice, Davle, Štěchovice a Hradištko. ČSAD Benešov střídá v Mníšku pod Brdy dopravce Martin Uher, se kterým bude spolupracovat v rámci subdodávky v podobě tří oběhů denně.
ČESMAD se snaží odvrátit irský návrh, aby i u příležitostné dopravy dopravce odpovídal v rámci tzv. práv cestujících například za zpoždění. Zájezdová/příležitostná doprava je zcela jiná, než linková doprava, kdy dopravce uzavírá smlouvu přímo s cestujícím. Nedává smysl ani logiku, aby u zájezdu dopravce odpovídal každému cestujícímu, když smlouva musí být uzavřena mezi dopravcem a organizátorem zájezdu. Turisté ve většině případů ani netuší, který dopravce je na zájezd veze.
Prvním v akci byl autobus evidenčního čísla 7219 na lince č. 480 z Milešova do Příbrami v 5 hodin a 11 minut ráno. Šlo o SOR ICN, kterých ZDAR v PIDu bude provozovat deset . ZDAR získal ve Středočeském kraji desetiletou smlouvu na zajišťování autobusové dopravy na Sedlčansku ve výběrovém řízení .
Reklama
AUTO-BUS
Reklama
Bustec
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací