Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál

Informace společnosti Mercedes-Benz a vlastní dojmy redakce BUSportálu z testovací jízdy 9.2.2010
Informace společnosti Mercedes-Benz a vlastní dojmy redakce BUSportálu z testovací jízdy 9.2.2010
Autokar Mercedes-Benz Travego Safety Coach redakce projela ze servisního centra EvoBus do Loděnice a zpět. Na úvod pouze celkový dojem z jízdy: Plně obsazený třínápravový kolos se s danou výbavou ovládá komfortně a po dálnici v podstatě lehce "pluje". Na změny reaguje silný motor s převodovkou plynule a pružně, řazení je neznatelné, provoz nehlučný. Jízda s takovým vozem za laskavého dohledu Andrease Türka a Hermanna Zehendera je opravdovým zážitkem. Další postřehy jsme plynule připojili k jednotlivým částem materálu, který čerpal z podkladů společnosti Mercede-Benz. Redakce BUSportálu tímto chce také poděkovat právě zástupcům společnosti Mercedes-Benz za povzbuzení a motivaci pro získání řidičského průkazu "D" před 5 lety a následnou důvěru, se kterou BUSportálu právě Andreas Türk a Hermann Zehender už po několikáté svěřují řízení vozidel Mercedes-Benz.
'Coach of the Year 2010' na zastávce v Praze 9.2.2010. Mercedes-Benz Travego Safety Coach. Úvodní záběry
Mercedes-Benz Travego:
  • Výbava se všemi aktuálně dostupnými bezpečnostními doplňky
  • Aktivní bezpečnost: První autobus na světě se systémem Active Brake Assist
  • Patentovaná pasivní bezpečnost: Nový systém Front Collision Guard
  • Přehledná kabina
  • Řada sériově dodávaných i výběrových bezpečnostních prvků
  • Silný, dobře vyladěný pohon jako prvek bezpečnosti
  • Automatická převodovka Mercedes PowerShift s osmi převodovými stupni
  • Bezpečné a komfortní uspořádání prostoru pro cestující
Vlajková loď značky Mercedes-Benz, autokar Travego: Coach of the Year 2010
Za systémem Safety Coach se skrývá rozsáhlý bezpečnostní koncept. Testovací vozidlo, třínápravové Travego M s délkou 13 m je vybaveno veškerými dostupnými bezpečnostními doplňky (První Safety Coach Travego v roce 2006)

Testovací vůz těží stejně jako všechny varianty Travega z přepracovaného umístění přední nápravy se zjemněným vypružením se zachováním vedení stopy, tlumícími vlastnostmi a kontaktem řízení s vozovkou. Bezpečný podvozek kromě toho má i novou vlečenou nápravou s nezávislým zavěšením kol. Nejnovější součástí sériového vybavení Travega, pokud jde o podvozek, je elektronická regulace úrovně a světlé výšky (ENR). Poloměr otáčení činí pouhých 21,32 m. (BUSportál: Manévrovatelnost jsme si vyzkoušeli spolu se zalomenými zpětnými zrcátky při výjezdu v prostoru servisního centra. Kvalitní výjezd v těsné blízkosti osobního vozu ocenili i přihlížející včetně majitele vozidla.)

Hlavní podíl na vynikající aktivní bezpečnosti Travega mají jeho výborné brzdy. Safety Coach má stejně jako všechna Travega elektronický brzdový systém (EBS). Stabilní kotoučové brzdy s vnitřním větráním na všech kolech jsou stejně samozřejmé jako elektronicky regulované rozdělení brzdné síly. Součástí sériového elektronického stabilizačního programu (ESP) je antiblokovací systém (ABS), systém regulace prokluzu kol (ASR) a brzdový asistent (BA). Omezovač rychlosti s přídavnou funkcí brzdného tempomatu (DBL) zabraňuje nežádoucímu zrychlení při větším spádu silnice nad povolenou rychlost 100 km/h. K sériové výbavě každého Travega patří také retardér jako přídavná brzda nepodléhající opotřebení. Testovací vůz se vybaven praktickou zastávkovou brzdou, která zároveň usnadňuje rozjezd vozidla. (BUSportál: Brzda má klasické ovládaní po levé straně i ovládání tlačítkem - při sešlápnutí plynu se brzda deaktivuje). Jako první autobus na světě má Travego možnost montáže zařízení Active Brake Assist (zvaného také asistent nouzového brzdění). V případě nebezpečí najetí na vozidlo před sebou spustí po stupňovaných výstražných upozorněních samostatně nouzové brzdění.

Kromě výkonných brzd zabraňují v Travegu nebezpečným situacím rovněž četné asistenční systémy, které v případě, že se vyskytnou takové situace, řidiče účinně podporují. Elektronický stabilizační program ESP vylučuje v rámci fyzikálních možností nebezpečné smyky díky individuálním brzdným zásahům na jednotlivých kolech. Nové zařízení Active Brake Assist (ABA) dokáže nouzovým brzděním zabránit nehodám způsobeným najetím na vozidlo jedoucí před autobusem, případně výrazně snížit rychlost při nárazu.

Active Brake Assist pracuje na principu tempomatu s regulací odstupu vozidel (ART). Využívá přitom radarový senzor ART, který je pomocí svých tří radarových kuželů schopen v rámci definovaného prostoru rozpoznat překážky jedoucí před autobusem a snížením rychlosti a dále samočinným spuštěním retardéru a provozní brzdy udržovat předem zvolený bezpečný odstup. Samozřejmou výbavu autobusu Travego Safety Coach proto tvoří kombinace ART a ABA. (BUSportál: Funkce ART je velice vyvážená, při náhlém objevení se překážky - např. při zajetí dalšího vozu na dálnici mezi stávající je odstup dosažen plynulou kombinací brzdění a snížení akcelerace.)

SPA = asistent jízdního pruhu pomocí kamerového systému rozpozná, když hrozí, že by vozidlo mohlo sjet ze silnice. SPA kontroluje od rychlosti 70 km/h neustále vzdálenost autobusu od vnějšího okraje vozovky. Pokud existuje nebezpečí, že by vozidlo mohlo sjet z vozovky, vyšle SPA výstrahu ve formě vibrací sedadla řidiče na příslušné straně. (Systém ocenila redakce BUSportálu i tentokrát, jednoznačně ulehčuje "svátečnímu řidiči" správnou jízdu v pruhu na dálnici, i když to není jeho prioritní určení)

Vrcholem pasivní bezpečnosti autobusu Mercedes-Benz Travego je patentovaný bezpečnostní systém Front Collision Guard (FCG) jako efektivní ochrana řidiče a spolujezdce při čelním nárazu. Front Collision Guard tvoří komplexní bezpečnostní systém. Začíná to u příčného profilu, který ve smyslu partnerské ochrany vytváří ochranu proti podjetí. Za tímto profilem je uspořádána struktura z crash prvků, které v případě nárazu cíleně odvádějí energii. Kromě toho je místo řidiče Travega včetně volantu, pedálů a sedadla upevněno na masivním rámu, který se při těžkém čelním nárazu může posunout dozadu a zvětší tak prostor pro řidiče o cenné centimetry. (Spolucestující zástupci značky vysvětlili s nadsázkou svůj klid při cestě s řidičkou BUSportálu právě bezpečnostní výbavou vozu - samozřejmě pojištěného)

Řidič má v Travegu nově uspořádanou kabinu se snadnou obsluhou a důrazem na ergonomii. Prostřednictvím tlačítek na novém multifunkčním volantu se čtyřmi paprsky může řidič dostávat řadu důležitých informací přímo na barevném displeji na přístrojové desce. Mimo jiné také stylizované boční náhledy na zájezdový autobus. Individuální senzory ihned upozorní na případně nedovřená víka a dveře. I telefon a hands-free sadu stejně jako základní funkce audio zařízení lze pohodlně obsluhovat pomocí tlačítek na volantu. Ruce tedy zůstávají v Travegu vždy na volantu.

Dalšími bezpečnostními prvky nového Travega jsou natáčecí světlomety, dešťový/světelný senzor (BUSportál: V době testování začalo sněžit s různou intenzitou. Po zapnutí se stěrače změnám přizpůsobovaly), obrysová světla v provedení LED s dlouhou životností nad čelním sklem. Testovací vůz má kromě toho k dispozici reflektory Litronic včetně systému čištění, vyhřívané čelní sklo, systém pro couvání s optickým ukazatelem ve venkovním zpětném zrcátku, kameru pro couvání se systémem čištění, videokameru pro monitorování prostoru prostředních dveří, požární hlásič pro prostor motoru, pro nezávislé vytápění a hlavní zavazadlový prostor, a dále kouřový hlásič na WC. Kladívka pro rozbití oken v případě nouze umístěná na sloupcích oken jsou zajištěna proti krádeži a v případě potřeby kdykoli k dispozici.

Imobilizér Travega je účinnou překážkou proti jeho odcizení. Paměť nehod zaznamenává podobně jako v letadle údaje o jízdě bezprostředně před nehodou, aby bylo později možné celou událost zpětně rekonstruovat. Neslouží jen jako důležitá databáze, její existence přiměje řadu řidičů k opatrnějšímu chování v silniční dopravě. Po opuštění autobusu a jeho uzamčení pomocí centrálního uzamykání se řidiči osvětlí cesta před autobusem.

Hnací ústrojí umožňuje díky silnému motoru a automatizované převodovce plně se koncentrovat na dopravní situaci: kombinace motoru, převodovky a hnací nápravy - 12 l motor Mercedes-Benz OM 457 LA EURO5 (BlueTec) s výkonem 335 kW (456 k) a točivým momentem 2 200 Nm při 1 100/min. Testovací vůz s novou automatickou převodovkou Mercedes GO 240-8 PowerShift se sériovým poměrem stálého převodu hnací nápravy s hodnotou i=3,909 tak má při jízdě po dálnici o rychlosti 100 km/h jen1 300/min. To minimalizuje spotřebu pohonných hmot, a tím i emise výfukových plynů, a současně ještě snižuje hlučnost.

Nová automatická osmistupňová převodovka Mercedes GO 240-8 PowerShift testovacího vozidla byla vyvinuta speciálně pro použití v autobusech. Převodovka má progresivní rozsah, který umožňuje jak jemné pojíždění při minimální rychlosti, tak také jízdu s nízkými otáčkami při velké rychlosti na dálnici. Progresivní stupňování zajišťuje perfektní plynulost řazení. Strategie řazení osmistupňové převodovky dimenzované speciálně pro autobusy vyžaduje jen výjimečně manuální zásah řidiče. (BUSportál: Při diskusi o řazení upozornili zástupci značky na to, že je prakticky nemožné při automatickém ovládání přehřát a poškodit spojku. Převodovka při rozjezdu na rovině zařazuje druhý stupeň, při návratu jsme zastavili v kopci před servisním centrem a automat se rozjel na první stupeň.)

Autokar je vybaven s maximální vstřícností i pro cestující. (BUSportál: Cestujícími byli tentokrát až na několik neobsazených sedadel oblíbení plastoví mimozemšťané ve společenské černé barvě, s německou důkladností vybavení i černými čepičkami na bílých uzávěrech.)
Součásti výbavy
  • Mercedes-Benz Motor OM 457 LA, 335 kW (456 k), Euro 5
  • Automatizovaná osmistupňová převodovka Mercedes GO 240-8 PowerShift
  • Elektronický stabilizační program (ESP)
  • Regulace úrovně a světlé výšky vozidla ENR (elektronicky)
  • Tempomat s regulací odstupu vozidel s Active Brake Assist (ABA)
  • Systém pro couvání s optickým ukazatelem ve venkovním zpětném zrcátku
  • Kamera pro couvání se systémem čištění, zobrazení na monitoru na místě řidiče
  • Videokamera pro monitorování prostoru prostředních dveří
  • Požární hlásič pro prostor motoru
  • Požární hlásič pro monitorování zavazadlového prostoru
  • Zobrazení navigace s možností zapojení přes monitor pro cestující
  • Paměť nehod
  • Střešní klimatizace 32 kW s automatikou s doplňkovou klimatizací místa řidiče
  • Palubní kuchyňka
  • Hlásič kouře na WC
  • Sedadla CXR (Travel Star Xtra)
  • Luxline – čalounění látkové
  • Rádio Coach 2000 Professional s CD- a DVD-přehrávačem
  • Stereozařízení
  • DVD-měnič na 6 disků
  • Plochý monitor 19“ vpředu, s elektrickým sklápěním
  • 2 kusy plochých monitorů 19“ ve střední chodbičce, s elektrickým sklápěním
  • Úroveň výbavy flair
  • Klasifikace 4*, podle společenství Buskomfort

TZ Daimler a
Dagmar Braunová

Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze
© BUSportál
Test: Nový Mercedes-Benz Travego Safety Coach v Praze