Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach

založený na nové generaci Mercedes-Benz Travego na českých silnicích. Specialisté ze Stuttgartu ho přivezli pro testování dopravními médii. Zkušenosti i fotografie z testování. Technická specifikace (xls)
založený na nové generaci Mercedes-Benz Travego na českých silnicích. Specialisté ze Stuttgartu ho přivezli pro testování dopravními médii. Zkušenosti i fotografie z testování. Technická specifikace (xls)
Předváděný autobus je sériový výrobek, jeho výbava závisí jen na přání zákazníka. Všechny dostupné bezpečnostní technologie navíc doplňují pro autobusy nově nabízené asistenční systémy „asistent jízdního pruhu“ (SPA) a „tempomat s regulací odstupu“ (ART).

Redakce BUSportálu dostala tento třínápravový bezmála třináctimetrový autokar k dispozici na 85 kilometrů jednak po čtyřproudé silnici a pak i po klasické státní silnici až do Sepekova u Tábora. Při této jízdě bylo možno vyzkoušet „asistenta jízdního pruhu“ i „tempomat s regulací odstupu“. SPA je velmi sympatický systém, který upozorní řidiče na vybočení z jízdního pruhu, a to jak akusticky, tak zejména vibracemi sedadla na té straně, kde k vybočení dochází. Po vypnutí akustické signalizace pak ani blízko sedící cestující signalizaci nezaznamená. Vibrace vyvolají u řidiče podobnou asociaci jako vjezd na zdrsněné pruhy na moderních dálnicích. Na dálnicích a rovných či pozvolna se zatáčejících úsecích silnic je příjemné použít tempomat ART, který udržuje řidičem zvolenou rychlost do té doby, než se přiblíží k vozidlu před sebou na zvolenou vzdálenost. Pak se autobus přizpůsobí rychlosti vozidla před sebou. Při průjezdu např. vesnicí, kdy řidič změní rychlost, tempomat se automaticky vypne, následně ho však lze jednoduše aktivovat na posledně navolený režim nebo navolit režim nový. Ovládání tempomatu je na pravé straně pod volantem spolu s retardérem. Pokud se autobus dostává na užší silnici, kde je navíc i více zatáček, pak tempomat ztrácí smysl a řidič volí klasickou jízdu s použitím pedálů. Po celou dobu lze jen ocenit dvanáctirychlostní AS-Tronic převodovku (ZF). Absence ručního řazení jen zvyšuje koncentraci řidiče na řízení opravdu rozměrného vozidla a tím také přispívá k bezpečí jízdy. Režim, ve kterém autobus jede, navolená rychlost i vzdálenost jsou zobrazeny na displeji. Oba tyto bezpečnostní prvky lze opravdu nejlépe vyzkoušet a hlavně ocenit v běžném provozu. Na čtyřproudové rychlostní komunikaci jsme navolili tempomat na 100 a na běžné rovnější státní na 85 km/h.

Bezpečnostní prvky ESP a ABS se v běžném provozu testovat nehodí - jsou určeny zejména k řešení mezních situací. Proto zástupci Mercedes-Benz zvolilil k prezentaci přístupnou letištní plochu u Tábora. Za hustého deště bylo možno s autobusem vyzkoušet, jak reaguje při prudkých úhybných a zatáčecích manévrech. Systém ESP řidiči nebezpečnou rychlost nejenže nedovolí, ale jeho korekce rychlosti je velmi ohleduplná i k cestujícím. Prudké sešlápnutí brzdového pedálu i ve vyšší rychlosti zastaví autobus opravdu bravurně - není třeba vůbec korigovat směr volantem. Při zastavení nemá řidič vůbec pocit obrovské hmoty, jejíž setrvačnou sílu zastavuje. Tyto dva systémy mohou v náhlých překvapivých situacích určitě pomoci zabránit nehodě.

Technicke_udaje_Travego_M.xls

Stručně: Mercedes-Benz Travego M (16 RHD), motor OM 502 LA EURO 4 V8 turbodiesel s přímým vstřikováním 15,93 l, převodovka ZF AS-Tronic 12 AS 2301S automatické řazení, přední a vlečená náprava ZF, hnací náprava DaimlerChrysler, řízení ZF, provozní brzdy Knorr kotoučové EBS, intardery ZF. Autobus má sice nepoužitelnou, ale vypočítanou nejvyšší rychlost 155,3 km/h



Další informace k testovanému autobusu na BUSportále Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach.
Autobus po prezentaci putuje do Rakouska a dalších evropských zemí.

Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
Stylově ...
Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
... z nového servisního centra EvoBus v Praze.
Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
Signalizace nepřipoutaného průvodce.
Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
Přes Radotín na jih.
Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
Na displeji vidíme totéž, co řidič.
Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
Vložení karty řidiče do digitálního tachografu.
Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
Na ploše bývalého letiště u Tábora.
Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
Zastávka v Sepekově.
Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
Cestující může vidět jak svého řidiče ...
Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
... tak jeho výhled na silnici (počasí na obrazovce je hezčí než ve skutečnosti)
Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
Interiér - tradičnš zatížený pískovými cestujícími (ostatní v kufrech).
Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
Prudce zabrzdit a ruce vzhůru. Foto Dopravní magazín (Díky.)
Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
Svědomitý řidič si pořídil kartu do digitálního tachografu včas. Na památku papírová "účtenka".
Nejbezpečnější dálkový autobus na světě Mercedes-Benz Safety Coach
Děkuji pánům Zehenderovi a Türkovi z Mercedes-Benz za laskavý dozor a Bohuslavu Kotálovi za dokumentaci.