Čínské autobusy Yutong na českém trhu: Rozhovor BUSportálu s Kamilem Tabačíkem,

ředitelem společnosti Yutong pro Českou republiku. Představení autobusů se chystá na konec února.
ředitelem společnosti Yutong pro Českou republiku. Představení autobusů se chystá na konec února.
Upřesnění prezentace v Praze: 26. a 27.2. v Hummer centru na čerpací stanici na 3. km dálnice směrem na Hradec Králové. Informace a potvrzení účasti dopravních profesionálů na yutong@seznam.cz nebo na telefonu 725522728
V roce 2005 se společnost Yutong představila na Autosalonu ve slovenské Nitře a v roce 2007 poprvé na prezentaci v Čechách. Letos přichází oficiálně na trh. Kamil Tabačík vysvětluje smysle dvouletého cyklu: "Naším cílem bylo, je a bude přivést na český trh kvalitní autobus srovnatelný s konkurencí. Prvním základním úkolem bylo přesvědčit se, že čínská společnost Yutong patří mezi špičky v oboru. Po dvouletém důkladném testování – a to jak na cestách, kde jsme najeli s autobusy přes půl milionu kilometrů, tak odezvou od zákazníků, kteří buď sami individuálním dovozem na Slovensko autobus koupili, či právě názorem pozvaných hostí na předváděcích dnech tady v Čechách – jsme připravili bus k celkové homologaci pro Evropskou unii a zabezpečili servisní střediska v Čechách a na Slovensku. Momentálně připravujeme spolupráci s evropskými servisními společnostmi. Tím jsme dokončili poslední etapu příprav pro vstup na trh."
Jaké typy autobusů chystáte nabídnout českým dopravcům?
Konkrétní typy budou prezentovány po schůzce s čínskými kolegy v Praze. Pro letošní rok počítáme s již zavedeným a úspěšným autobusem typu coach ZK6120HE s mnoha vylepšeními, s motory Cummins Euro 4 a posléze Euro 5. Dále je to 10,5metrový univerzální bus pro dálkovou přepravu, letištní transfery, zájezdy či linkovou dopravu, se 43 místy k sezení a 20 k stání, s klimatizací v základní verzi, možností toalety a 6 krychlovými metry úložného prostoru. Pro městskou dopravu připravujeme 12metrový nízkopodlažní autobus s celohliníkovou karosérií, která se vyrábí ve spolupráci s americkou firmou Alcoa, s motorem Cummins Euro 5 a také například s automatickou převodovkou ZF. Všechny naše autobusy jsou postaveny především na evropské technice.
Vzpomněl jste návštěvu kolegů z Číny…
Ano, velice se zajímají o český trh a další destinace, vždyť krásy Prahy, Čech a Moravy jsou v Číně dost populární… Ale nejen proto v únoru oficiálně otvíráme českou pobočku.
Jaké jsou podvozky a jakou nabízíte úrověň emisních norem?
Podvozky jsou značky Yutong, a jak jsem již zmiňoval, osazují se evropskými komponenty – například převodovkami ZF, spojkami Sachs, pérováním Contitech, retardéry Telma, nápravami Arvin Meritor, brzdnými systémy Wabco… Úroveň emisí splňuje normu Euro 5.
Jak je připravena síť poprodejních služeb?
Prodejem samozřejmě kontakt se zákazníkem nekončí, důraz klademe na servisní zázemí; partnera jsme našli v Servisu dopravní techniky v Mělníku, servisního partnera na Moravě chceme kontaktovat. Pro slovenské dopravce je připraven servis v Prievidzi. Jak jsem již zmínil, připravujeme i výjezdovou servisní síť v Evropě – náš zákazník musí mít na cestách pocit bezpečí i v případě, že přijdou nechtěné komplikace. Dále máme zájem, aby dopravce cítil, že se při koupi autobusu obrátil na profesionální tým. Věříme, že vzájemná konzultace s odběrateli a provozovateli bude kvalitu značky Yutong neustále zlepšovat.
Čím chcete přesvědčit zákazníky?
V době finanční krize je naší devizou především dobrá cena. Ale nejen to – nabízíme stejné technologie jako většina největších výrobců v Evropské unii a vysoký komfort cestování, čehož důkazem jsou celosvětově kladné ohlasy na dopravu v olympijském Pekingu, kde Yutong patřil mezi klíčové dodavatele přepravní techniky. Olympiáda v Číně vůbec přesvědčila svět, že tato gigantická země technicky značně vyspěla. Většina čínských společností také dávno pochopila, že na světových trzích lze uspět jedině kvalitou. V některých oblastech to samozřejmě ještě tak markantní není, vzpomeňme ale na to, jaké mínění ohledně technické kvality asijských výrobků měl svět před nějakými patnácti lety. Kia a Hyundai, nebo například Samsung jsou velkým příkladem takového vyspívání.
Jaké reference v Evropě máte k dispozici?
Značka Yutong je velice úspěšná na ruském trhu, obzvlášť v hromadné dopravě klíčových měst, jako jsou Moskva a Petrohrad, je hojně zastoupena. Přibližně 1500 prodaných autobusů za necelé dva roky je toho důkazem. Slovensko se už také seznamuje s naší produkcí; loni jsme tam prodali 12 autobusů a doufám, že i český trh přispěje k tomu, abychom byli úspěšní i v dalších zemích Evropy.
Kdy a kde se autobusy letos představí dopravním profesionálům?
První předváděcí dny připravujeme teď 26. a 27. února v Praze a koncem března na Moravě. Další ukázky našich autobusů budeme pořádat v průběhu celého roku. Konkrétní termíny prezentací či jiných akcí budeme prezentovat na vašem portálu, v médiích a našich webových stránkách.
Děkujeme za rozhovor.

Společnost Zhengzhou YUTONG BUS Co., Ltd, vznikla v r. 1993 v městě, které je známé především na čínské poměry nedalekým šaolinským klášterem. Produkci cca 15 tisíc autobusů ročně chce výrobce zvýšit v nejbližších letech na 20 tisíc. Vysoká technická úroveň a evropský design jsou i výsledkem spolupráce značky YUTONG s výrobcem autobusů MAN. Autobusy Yutong směřují na domácí čínský trh, v posledních letech se větší část produkce exportuje.

2007: Autobusy Yutong se představují v České republice.
2007: Záběry z továrny Yutong.
2005: Z přehlídky autobusů na nitranském Autosalónu 2005.

Čínské autobusy Yutong na českém trhu: Rozhovor BUSportálu s Kamilem Tabačíkem,
Čínské autobusy Yutong na českém trhu: Rozhovor BUSportálu s Kamilem Tabačíkem,
Čínské autobusy Yutong na českém trhu: Rozhovor BUSportálu s Kamilem Tabačíkem,
Čínské autobusy Yutong na českém trhu: Rozhovor BUSportálu s Kamilem Tabačíkem,