Nástup nového Conecta.Mercedes-Benz nabízí cenově zajímavý nízkopodlažní autobus
Foto BUSportál.

Autobus, který měli čeští dopravci a novináři možnost v předstihu vidět před měsícem v nově otevřeném centru EvoBus v Praze, se oficiálně představil nedávno v Rakousku.
Autobus, který měli čeští dopravci a novináři možnost v předstihu vidět před měsícem v nově otevřeném centru EvoBus v Praze, se oficiálně představil nedávno v Rakousku.

Také Nové INTOURO

Nový nízkopodlažní městský autobus Mercedes-Benz Conecto

Tímto nově koncipovaným nízkopodlažním městským autobusem Mercedes-Benz Conecto si společnost EvoBus GmbH otevírá nový segment na východoevropských trzích. Nový autobus je výsledkem dalšího logického vývoje až dosud na středoevropských, východoevropských trzích a v Turecku nabízené konstrukční řady vysokopodlažních autobusů Conecto C, se kterou ale má společné již jenom jméno. Nyní je to robustní nízkopodlažní vozidlo pro městský provoz, které je nejen velmi tiché a se kterým je možné uvnitř velkých měst velmi lehce manévrovat, ale navíc je možné tato vozidla dodávat s ekologickými motory v konfiguracích Euro 3 (mimo EU) a Euro 4.

Uvedení nového Mercedes-Benz Conecto na trh je plánováno uprostřed roku 2007, kdy dosavadní vysokopodlažní varianta Conecto C bude ukončena a bude nahrazena novou variantou autobusů v nízkopodlažním konstrukčním řešení pro městské použití. Tím splňuje 12 metrů dlouhé vozidlo narůstající požadavky cestujících jak z hlediska jízdního komfortu, tak i z hlediska plynulého pohybu cestujících ve vozidle a přitom současně zohledňuje požadavek dopravních provozů na robustní a hospodárné vozidlo s nízkými náklady na údržbu a opravy a rovněž i požadavek na dlouhou dobu životnosti díky vysoké kvalitě výroby. Charakteristická je koncepce provedení jako kompletního autobusu až pro 94 cestujících (Euro 4) resp. až pro 97 cestujících (Euro 3) s obsáhlou výbavou již v sériovém provedení, a to za maximálně atraktivního poměru mezi cenou a výkonem. Mercedes-Benz Conecto bude vyráběn v moderních výrobních halách závodu na výrobu autobusů v turecké dceřiné společnosti Mercedes-Benz Türk A.S. v Hoşdere podle celosvětově platných standardů kvality DaimlerChrysler, včetně katodického ponorného lakování. Na konci roku 2007 bude představena také 18 metrů dlouhá kloubová varianta z nové konstrukční řady Conecto.

Jako velmi příznivý pro cestující se prezentuje nový třídveřový Mercedes-Benz Conecto díky své důsledně zrealizované nízkopodlažnosti. Vstup do vozu je možné pomocí na přání zabudovaného systému Kneeling snížit na úroveň zastávky. Nástupní výška dosahuje u předních vstupních dveří pouze 320 mm, u středních a zadních dveří 340 mm. Pomocí funkce Kneeling je možné nástupní výšky ještě více zredukovat, a to až o 70 mm. Koncepce nízkodlažnosti v kombinaci se třemi doširoka otevíranými dovnitř výkyvnými dveřmi, jejichž světlá šířka je vždy 1250 mm, zajišťuje snadnou plynulou obměnu cestujících. Nové sedačky pro cestující jsou moderní, pohodlné a dobře přístupné. Velkoplošné prosklení se zeleně tónovanými skly na bočních stěnách poskytuje řidiči optimální výhled a pasažérům velký a přehledný vnitřní prostor. Moderní ukazatele směru jízdy a rovněž informační systémy pro cestující a dále světle a vlídně laděný interiér, zvýrazňují moderní a harmonicky působící vzhled nového Conecta.

Podle vzoru osvědčené koncepce městského i linkového autobusu Citaro, který se svými od roku 1997 více než 15 000 prodanými kusy představuje absolutní špičku v oblasti autobusů Mercedes-Benz společnosti EvoBus GmbH, si Conecto zachovává velmi robustní rámovou konstrukci v integrálním řešení. Tuhost rámu a jeho pevnost při převrácení odpovídají aktuálnímu evropskému standardu ECE R 66. Nový nízkopodlažní městský autobus se rovněž vyznačuje provedením vhodným pro osoby s omezenou pohyblivostí podle směrnice EU 2001/85/EG.

Design „Made by Mercedes-Benz“

Nové Conecto nemůže popřít svoji příslušnost k rodině autobusů Mercedes-Benz. Prezentuje se v moderním harmonicky sladěném designu typickém pro městské autobusy. Významně dominantně působí hladká plocha přední části. Tento dojem je ještě posílen jednodílným dolů protaženým předním sklem, které může být na zvláštní přání opatřeno jednodílnou roletou. Pragmaticky vytvářené boční linie a dynamická zadní část zdůrazňují nadčasový design a poskytují dostatečný prostor pro individuální umístění nápisů na vozidlo podle přání a zadání provozovatele autobusu.
Rovněž v interiéru se odráží aktuální duch doby moderního městského autobusu. Svojí výškou 2 313 mm a velkoplošným zeleně tónovaným zasklením je interiér prosvětlený, a tak působí otevřeně a vlídně. V novém Mercedes-Benz Conecto je možné realizovat různé varianty sedadel včetně různých látek čalounění. Sériově se používají nová a lehká sedadla pro městské autobusy „City-Star-Eco“, která jsou fixována způsobem Cantilever na boční stěnu. Tak vzniká mezi řadami sedadel dostatek místa pro nohy. Kromě toho to ulehčuje čištění vnitřního prostoru. Pro bezpečné přidržování slouží během jízdy optimální počet vhodně umístěných přidržovacích tyčí. Sedadla i přidržovací tyče jsou upevněny kolejničkovým systémem. Dodatečná montáž nebo přestavba jsou tedy možné bez zásahu do hrubé konstrukce vozidla.
Boční stěny a strop jsou vyrobeny z nově vyvinutého a velmi odolného a přitom snadno vyčistitelného laminátu. Topné kanály, vedené po celém vnitřním prostoru, zaručují i při častém otevírání vstupních dveří příjemnou a stejnoměrnou teplotu ve voze. Vytápěcí a větrací zařízení je z místa řidiče odděleně regulovatelné pro prostor cestujících a prostor řidiče. Klimatizační zařízení a střešní vytápění je možné obdržet na zvláštní nabídku.
Funkční pracoviště řidiče umožňuje řidiči provádět ergonomickou a bezpečnou obsluhu vozidla. Přední část je dveřmi oddělena od prostoru pro cestující a má svůj vlastní individuálně regulovatelný systém topení a větrání. Řidič má k dispozici pneumaticky přestavitelný sloupek řízení. Nejdůležitější obslužné prvky se nacházejí v optimální dosahové vzdálenosti, uprostřed umístěné přístroje podávají řidiči důležité informace na první pohled. Vnitřní rám nad pracovištěm řidiče nabízí možnost instalace například rádia, přístroje pro obsluhu ukazatele cíle jízdy nebo zařízení pro palubní rozhlas.

Velmi dobrý poměr ceny a výkonu

Nový Mercedes-Benz Conecto poskytuje východoevropským podnikatelům v oblasti autobusů vyzrálou koncepci vozidla zakládající se na nesčetněkrát osvědčených jednotlivých komponentech z rodiny městských autobusů Mercedes-Benz Citaro. Výsledkem je dlouhá životnost a provozní spolehlivost i v tvrdých podmínkách městské dopravy. Aby se daly splnit rostoucí nároky na snadnou proveditelnost údržby, byl při vývoji kladen důraz na dobrou přístupnost pohonného agregátu, stabilní konstrukci a spolehlivé elektrické vybavení vozidla. Posledně uvedené odpovídá v plném rozsahu osvědčenému vybavení autobusu Mercedes-Benz Citaro. Optimální antikorozní ochranu po celou dobu životnosti vozidla garantuje ošetření skeletu vozidla katodickým ponorným lakováním. Tyto znaky a rovněž skutečnost, že EvoBus GmbH má k dispozici nejen v západní, nýbrž i ve východní Evropě hustou a dobře vybavenou servisní síť servisů se zajištěným zásobováním náhradními díly, dělají Mercedes-Benz Conecto výhodným městským autobusem s nízkými náklady na životní cyklus vozidla. Pro servis a údržbu je v celé Evropě, stejně jako u všech jiných autobusů Mercedes-Benz, k dispozici hustá servisní síť Omniplus se zatím 40 servisními centry pro autobusy a rovněž vysoký počet servisních partnerů a zastoupení Mercedes-Benz. Aktuálně bylo v hlavním městě České republiky Praze otevřeno 40. servisní centrum pro autobusy, slavnostní otevření 41. servisního centra bude brzy následovat v rumunském hlavním městě Bukurešť. Vysoká manévrovatelnost a znamenité jízdní vlastnosti i přes plnohodnotnou délku vozidla

S délkou 11,95 m, šířkou vozidla 2,55 m a výškou 3,06 m má Mercedes-Benz Conecto ideální rozměry pro provoz ve městech, kde mají prioritu obratnost a maximální kapacita dopravy cestujících. Vnitřní prostor umožňuje 26 míst k sezení a 68 míst k stání v provedení Euro 4, celkově tedy disponuje vůz místy pro 94 cestujících; v provedení Euro 3 je to ještě o 3 cestující více. Průměr otáčení u Conecta činí 21,54 m.

Nejmodernější technické řešení městského autobusu s výkonnými motory v provedení Euro 3 a Euro 4 Pro země, které již podléhají ustanovením EU o výfukových plynech Euro 4, je k dispozici Mercedes-Benz Conecto s konfigurací motoru Euro 4 na bázi technologie dieselového motoru BlueTec. Šestiválcový vznětový řadový motor s přeplňováním OM 906 LA vykazuje v provedení Euro 4 výkon 210 kW (286 koní) při 2200 otáčkách za minutu, a například u městského autobusu Mercedes-Benz Citaro se osvědčil tím nejlepším způsobem. Díky nastojato umístěnému řadovému motoru v zadní části nového Conecta jsou pro údržbu dobře přístupné také všechny pomocné agregáty. Chladič plnicího vzduchu je například výkyvný a může tak být velmi jednoduše čištěn. Řazení v novém Conectu je možné buď pomocí čtyřstupňové automatické převodovky Voith nebo pomocí šestistupňové automatické převodovky ZF. Sériově je do nového Conecta montován motor OM 906 LA v provedení Euro 4. Na přání zákazníka je ale k dispozici tentýž motor v provedení Euro 3 pro všechny východoevropské země, jejichž předpisy o emisích ve výfukových plynech ještě vyhovují směrnici Euro 3. Nastojato umístěný přeplňovaný vznětový motor dává v provedení Euro 3 se svým zdvihovým objemem 6,4 litru výkon 205 kW (279 koní) při 2200 otáčkách za minutu pomocí elektronicky řízeného vstřikovacího zařízení na principu PLD (čerpadlo – vedení – tryska) a splňuje mezní hodnoty emisí pro Euro 3 pomocí vnitřních motorových opatření. Ve spojení s plně elektronickým řízením motoru to přispívá k nízkým hodnotám spotřeby při maximálním využití výkonu.

Mercedes-Benz Conecto má moderní a lehké portálové nápravy. Jejich nízká váha snižuje neodpružené hmoty - to přispívá nejen životnosti podvozku a přepravní kapacitě, ale také to šetří povrch jízdní dráhy zejména na nerovných cestách. Celé vozidlo je vybaveno elektronicky řízenými kotoučovými brzdami. Pro snížení servisních nákladů jsou tyto brzdy na všech nápravách identické. Sériově je rovněž montován antiblokovací systém (ABS), regulace prokluzu pohonu (ASR) a elektronický brzdový systém (EBS). Retardér integrovaný do automatické převodovky umožňuje díky společnému ovládání s provozní brzdou měkké dobržďování bez trhavých pohybů. Nadto tento systém v nouzovém případě výrazně zkracuje brzdnou dráhu a snižuje opotřebení brzd na absolutní minimum.

O vysoké zabezpečení proti výpadku se stará elektronický systém FPS (Flexibel Programmierte Steuerung). Díky němu se výrazně snižuje počet a délka vedení kabelových svazků ve vozidle. Conecto tím ušetří téměř 400 funkčních dílů oproti srovnatelným městským autobusům a přesvědčuje v provozu svojí vysokou spolehlivostí a bezpečností. V Conectu jsou používány čtyři elektronické systémy FPS: pro přístrojovou desku, pro pohonnou jednotku a brzdový systém, pro topení / větrání / klimatizaci a dveře a rovněž pro zařízení IBIS. FPS je plně schopný diagnostiky.
TZ DaimlerChrysler

Nástup nového Conecta.Mercedes-Benz nabízí cenově zajímavý nízkopodlažní autobus
Foto EvoBus.
Nástup nového Conecta.Mercedes-Benz nabízí cenově zajímavý nízkopodlažní autobus
Foto EvoBus.
Nástup nového Conecta.Mercedes-Benz nabízí cenově zajímavý nízkopodlažní autobus
Foto EvoBus.
Nástup nového Conecta.Mercedes-Benz nabízí cenově zajímavý nízkopodlažní autobus
Foto BUSportál.
Nástup nového Conecta.Mercedes-Benz nabízí cenově zajímavý nízkopodlažní autobus
Foto BUSportál.
Nástup nového Conecta.Mercedes-Benz nabízí cenově zajímavý nízkopodlažní autobus
Foto BUSportál.
Nástup nového Conecta.Mercedes-Benz nabízí cenově zajímavý nízkopodlažní autobus
Foto BUSportál.
Nástup nového Conecta.Mercedes-Benz nabízí cenově zajímavý nízkopodlažní autobus
Foto BUSportál.