Nové Intouro. Alternativa Mercedes-Benz pro meziměstskou linkovou dopravu.
Foto BUSportál.

Autobus, který měli čeští dopravci a novináři možnost v předstihu vidět před měsícem v nově otevřeném centru EvoBus v Praze podobně jako Conecto, se oficiálně představil.
Autobus, který měli čeští dopravci a novináři možnost v předstihu vidět před měsícem v nově otevřeném centru EvoBus v Praze podobně jako Conecto, se oficiálně představil.

Také Nové CONECTO

Mercedes-Benz Intouro představuje hospodárnou koncepci vozidla ve vysokopodlažním provedení, které je dimenzované speciálně pro provoz na meziměstských linkách, jako jsou příležitostné výletní, meziměstské nebo školní. Intouro se bude vyrábět v é dceřiné společnosti DaimlerChrysler, a to Mercedes-Benz Türk A.S. v závodě Hoşdere u Istanbulu. Uvedením na trh na začátku roku 2007 vystřídá Mercedes-Benz Intouro úspěšnou linkovou variantu Mercedes-Benz Conecto Ü, která je od roku 1998 vyráběna pro turecký a východoevropský trh.

Jako vozidlo čistě vysokopodlažní vychází Mercedes-Benz Intouro ve své koncepci z karoserie osvědčeného linkového autobusu Mercedes-Benz Integro. Se zřetelem na rychlou a trvalou rentabilitu spojuje Intouro ekonomický přístup během pořízení a užívání díky vynikajícímu poměru cena – výkon. Autobus se vyznačuje komponentami s dlouhou životností, robustním technické řešení a systémem sériového vybavení pro linkové užití. Nové Intouro boduje také vysokou cenou při opětovném prodeji díky standardizovanému vybavení a tím, že mnohé součásti jsou osvědčenými a praxí prověřenými jednotlivými komponentami a agregáty z jiných konstrukčních řad linkových autobusů Mercedes-Benz. Autobus splňuje speciální požadavky východoevropských trhů na dlouholetou životnost s vysokým kilometrovým výkonem, a to i na nedobře sjízdných cestách. Dvounápravové a dvoudveřové vozidlo je k dispozici ve dvou délkových variantách (Intouro s 12,14 m a Intouro M s 12,98 m) a podle varianty poskytuje cestujícím 55 resp. 59 míst k sezení.

Design „Made by Mercedes-Benz“

Nový Mercedes-Benz Intouro je od začátku do konce kompletně nový a ha-monicky vytvořený. Tím se začleňuje opticky i technicky perfektně do rodiny autobusů Mercedes-Benz. Přední část tohoto atraktivního linkového autobusu se samostatnými reflektory se vyznačuje přísným vedením linií. Tento dojem je ještě posilován integrovaným zářezem pro nasávání vzduchu v přední masce a rovněž zakulaceným nárazníkem, který na přání může být vybaven integrovanými reflektory do mlhy. Tvar nového Intoura se v souladu se svým určením vyznačuje v první řadě vysokou funkčností. Strmě umístěné jednodílné přední sklo sahá nahoru až k oblasti střechy. Poskytuje ideální podmínky výhledu a rovněž místo k integrování rozměrného označení cíle jízdy, a navíc umožňuje ideální využití prostoru. Nově, jasně a jednoznačně je definována také hladká a z hlediska čištění příznivě utvořená boční stěna s velkými bezespárově lepenými postranními okny před tenkými okenními sloupky. Boční plocha se hodí – stejně jako zadní část – výborně pro individuální nápisy podniku provozujícího tento autobus. Zadní partie má několik charakteristických stylistických prvků, které odrážejí příslušnost k rodině autobusů Mercedes-Benz. Markantně zde vyniká zakulacené zadní okno. Za oknem jsou integrovány nahoře umístěná přídavná zpětná světla. Ta jsou současně vysoce kvalitním a opticky dobře působícím řešením, které zajišťuje vzhledový dojem typický pro tuto značku. Nová zpětná světla ohraničují kapotu motoru, která přejímá tvarové provedení zadního okna a ukazuje, že linkový autobus nemusí působit hranatě. A zadní část poskytuje ještě více: Nové odvzdušnění zabraňuje například vnikání dešťové vody, prachu a špíny do motorového prostoru, trojdílný nárazník znamená nižší náklady na opravu při menších poškozeních.
Tenká těsnění na dveřích a krytech zlepšují nejen optický vzhled Intoura, ale jsou také důkazem kvalitativně vysoce hodnotně provedené hrubé konstrukce, která se vyznačuje také kompletním ošetřením metodou katodického ponorného lakování a tím v nejvyšší míře zajištěnou protikorozní ochranou.
Četná opatření ke snížení váhy, jako například použití nových a počítačově optimalizovaných materiálů při konstrukci dálkových autobusů vedly k tomu, že obě délkové varianty nového Intoura váží méně než jejich srovnatelný předchůdce, Conecto Ü ve vysokopodlažním provedení. Snížená hmotnost prázdného autobusu umožňuje zvýšení užitečného zatížení a při identickém zatížení umožňuje také snížení spotřeby paliva. Díky snížené spotřebě paliva a dlouhým intervalům údržby až na 60 000 km (výměna motorového oleje) jsou provozní náklady trvale na nízké úrovni.

Narozdíl od svého předchůdce Conecta Ü využívá nový Mercedes-Benz Intouro výhod moderní elektronické koncepce FPSM. Zde je elektronika vystavěna na propojení konvenčních spínacích systémů s flexibilně programovatelným řízením FPS, jehož moduly jsou přes CAN-Bus navzájem propojeny v síti. Samotný FPS se skládá z „inteligentních“ součástí, které jsou decentralizovaně integrovány na těch místech vozidla, na kterých je nezbytné elektronické řízení nebo ovládání. Výhoda: Celá elektronika vyžaduje mnohem méně kabelů, rozhraní a relé. Toto zjednodušení vede nejen ke zvýšení bezpečnosti provozu, ale přispívá také ke snížení počtu servisních zákroků. Díky integrovanému diagnostickému systému mohou pracovníci servisní dílny v případě nouze rychle a cíleně pracovat na řešení problému a tak zkrátit prostoj vozidla na minimum.

Rovněž nové, dodávané na přání, je rozhraní FMS pro standardizované řízení vozového parku. Pomocí FMS (Fleet Management System) si majitel autobusu může utvořit celkový přehled o technickém stavu jeho autobusu Intouro, případně si vytáhnout aktuální provozní data vozidla. K tomu je na straně vozidla výrobcem, jako vedoucím výrobcem autobusů, umístěno jednotně řešené rozhraní ve tvaru zásuvky FMS. Tak mohou být mimo jiné vyvolány údaje o jízdním výkonu, o spotřebě paliva nebo statistické údaje o použitých rychlostních stupních.

Aby se zjednodušily práce při údržbě a případných opravách, dá se přední kryt kompletně sklopit dolů. Nárazníky na krajích vozidla s reflektory a blinkry mohou být, stejně jako trojdílný zadní nárazník, při poškození jednotlivě vyměněny. Menší poškození se tak dají rychle a s nízkými náklady opravit.

Ve svém segmentu udává Mercedes-Benz nová měřítka i v oblasti jízdního pohodlí. Za to vděčí použití vysoce kvalitních jednotlivých komponent svých „bratrů“ z konstrukční řady linkových autobusů Mercedes-Benz Integro. Podvozek s využitím vysoce kvalitní techniky z oblasti dálkových autobusů byl přizpůsoben zvláštním požadavkům pro linkový provoz, a tak zdůrazňuje bezpečné a vyvážené jízdní chování nového Intoura. Jako hnací náprava slouží osvědčená a málo hlučná hypoidní náprava Mercedes-Benz HO6, která se mimo jiné používá také v dálkových autobusech Mercedes-Benz Travego a Tourismo. Přední náprava má k dispozici nezávislé zavěšení kol s dvojitými příčnými závěsnými rameny z nových dálkových a linkových autobusů Mercedes-Benz. Toto řešení je nejen bezpečné a komfortní, ale vede společně s velkými úhly vytočení kol (vnitřní kolo v zatáčce maximálně 58 stupňů) k mimořádně vysoké obratnosti vozidla. Díky tomu měří průměr otáčení nového Intoura jen 20,98 m. Také delší varianta, dvounápravové provedení Intouro M, má srovnatelně příznivou hodnotu 23,12 m.

Nový Mercedes-Benz Intouro má mezi nápravami k dispozici rozměrný zavazadlový prostor. Intouro se může pochlubit prostorem 4,7 m3, Intouro M prostorem 5,7 m3. Tento zavazadlový prostor je vybaven výkyvnými a velkými víky zavazadlového prostoru, a tak je mimořádně dobře přístupný. Vynecháním přídavné dělicí stěny v zavazadlovém prostoru mohou být kompletně naložena zavazadla. Úchyty zavazadlového prostoru jsou opatřeny integrovanými světly LED s dlouhou životností.

Více místa pro řidiče, průvodce i pro cestující

Analogicky jako u všech dálkových a linkových autobusů Mercedes-Benz byla přední část nového Mercedes-Benz Intouro prodloužena o 140 mm. Tento zvětšený prostor prospěje zejména na levé straně místu řidiče. Na pravé straně zde získává prostorný vstup, sklopná sedačka pro průvodce i sedadla pro cestující. Vpředu a vprostřed je Intouro vybaveno jednokřídlými vně výkyvnými dveřmi o šířce 900 mm. Střední vstupní dveře mohou být provedeny na přání jako dvoukřídlé vně výkyvné dveře se šířkou 1380 mm – řešení pro linkovou dopravu s častými zastávkami resp. s vysokým počtem nastupujících a vystupujících cestujících. Na každém dveřním křídlu je nové Intouro vybaveno vždy jedním halogenovým svítidlem jako nástupním osvětlením.

Nový Mercedes-Benz Intouro bude vyráběn ve dvou délkách. Při délce 12,14 m a rozvoru kol 6080 mm poskytne Intouro kapacitu maximálně 55 míst k sezení. Nabídku doplňuje Intouro M s rovněž dvěma nápravami (délka 12,98 m, rozvor 6920 mm) s 59 sedadly pro cestující. Obě varianty mají výšku okolo 3,36 m, zadní převis je 3300 mm, a obě plně využívají zákonem povolenou šířku 2,55 m, čímž vzniká dostatek místa pro cestující a příjemný pocit velkého prostoru uvnitř autobusu.

Prostor pro cestující autobusu Mercedes-Benz Intouro vytváří díky své výšce 2,17 m a vnější šířce 2,55 m pocit příjemného otevřeného prostoru. Střední chodbička o průchozí šířce kolem 500 mm nechává cestujícím dostatek místa k tomu, aby se pohodlně dostali na svá místa. Dvanáctimetrová varianta Intoura má přepravní kapacitu maximálně 55 cestujících, Intouro M poskytuje místo pro dopravu až 59 cestujících (pokaždé plus místo řidiče). Zcela nově vyvinutá sedadla pro cestující spočívají na 170 mm vysokých podestách. Speciálně pro tento nový linkový autobus bylo konstruováno sedadlo „Inter-Star Eco“. Toto vysoce pevné sedadlo může být dodáno díky modulárnímu systému zádové opěrky v různých výškách a o svých kvalitách přesvědčuje nejen díky komfortnímu čalounění, nýbrž také díky opticky vhodnému tvaru s tenkou opěrkou hlavy. Ta zlepšuje výhled cestujících a současně přispívá k pocitu vzdušného prostoru. Na zadní straně opěrky a na straně k chodbičce jsou umístěny úchyty. Dvojsedadla jsou na stěně upevněna pomocí kolejniček „C“. Díky tomu mohou být bez velké námahy změněny vzdálenosti sedaček. U Mercedes-Benz Intouro i u Mercedes-Benz Intouro M existuje možnost volby také obzvláště komfortního provedení sedaček „Inter-Star Plus“ nebo „Travel-Star Eco“, a tím volby pro další zvýšení komfortu sezení v linkovém autobusu.

Výkonné vytápěcí a větrací zařízení, regulované elektronicky z místa řidiče, zajišťuje v prostoru tohoto nového linkového autobusu příjemný pocit. Větrání a vytápění je regulovatelné odděleně pro prostor řidiče a pro prostor cestujících, rozvod tepla uvnitř autobusu se provádí pomocí ventilátorů u topných těles. Kdo by chtěl svým cestujícím poskytnout v linkovém autobusu ještě více pohodlí, může své Intouro na přání vybavit odkládacími prostory pro zavazadla nad sedadly pro cestující či vysoce výkonným (výkon 26 kW) klimatizačním zařízením na střeše.

Místo řidiče linkového autobusu Intouro se nachází stejně jako střední chodbička ve výšce 860 mm nad vozovkou. Je nově vytvořené a opticky přizpůsobené řadě dálkových autobusů Mercedes-Benz se zvýrazněním orientace na řidiče a na ergonomii. Veškeré obslužné prvky se nacházejí v polokruhu před řidičem a mají příznivý tvar pro obsluhu. Bezprostředně před sebou se řidič dívá na kombinovaný panel s velkými a dobře čitelnými armaturami pro tachometr a otáčkoměr. Středově umístěný digitální centrální displej poskytuje řidiči nejdůležitější informace. Přestavitelný a pneumaticky odblokovatelný sloupek řízení navíc zajišťuje bezbariérový přístup na místo řidiče.

Vlevo od svého pracoviště má řidič prostorné místo s přihrádkami na ukládání. Na podstavci je další otevřená odkládací schránka, rovněž v dosahu řidiče, a také parkovací brzda integrovaná do nového postranního obložení. Na přání může být vpředu vpravo v přístrojové desce, v zorném poli řidiče, umístěna chladnička s objemem 50 litrů.

Silné a úsporné dieselové motory Euro 4 s technologií BlueTec (SCR,AdBlue)

Obě varianty autobusu Mercedes-Benz Intouro jsou poháněny nastojato montovaným řadovým šestiválcovým motorem OM 926 LA Mercedes-Benz se zdvihovým objemem 7,2 litrů. V sériovém provedení má takový motor výkon 210 kW (285 koní) a maximální krouticí moment 1120 Nm při otáčkách 1200 až 1600 otáček za minutu. Vysoce výkonný turbodieselový motor s technologií BlueTec na bázi technického řešení SCR odpovídá směrnici EU o výfukových plynech Euro 4. Vyznačuje se nejenom minimálními emisemi škodlivých látek, ale také vysokou hospodárností díky nízké spotřebě paliva. Středové uspořádání motoru zajišťuje u prací při provádění údržby dobrou přístupnost agregátu. Přenos síly je zajišťován pomocí mechanické šestistupňové převodovky GO 110 od Mercedes-Benz.

Znaky aktivní a pasivní bezpečnosti

Zatímco u srovnatelného předchozího modelu Conecto Ü byly používány ještě bubnové brzdy, je nové Intouro sériově vybavováno kotoučovými brzdami. Pro snížení nákladů při servisu a údržbě jsou brzdové kotouče na všech nápravách identické. Nový linkový autobus je sériově vybavován antiblokovacím systémem ABS a rovněž regulací prokluzu ASR. Na přání je možné Intouro dodat s hydrodynamickým retardérem Voith pro odlehčení provozní brzdy prosté opotřebení.

Podstatným příspěvkem ke zvýšení pasivní bezpečnosti je sestavení karoserie Intoura způsobem speciální prstencové techniky, při které jsou trubky umístěné napříč ke směru jízdy navzájem propojeny pomocí podélných nosníků. Výsledkem je vysoká torzní tuhost vozidla. Surový skelet je kompletně lakován katodickým ponorným lakováním, je na všech místech základován, a tak je opatřen nejlepší možnou antikorozní ochranou.

Pro servis a údržbu je pro Mercedes-Benz Intouro, stejně jako pro všechny ostatní autobusy Mercedes-Benz, po celé Evropě k dispozici hustá síť servisů a rovněž vysoký počet servisních partnerů a zastoupení Mercedes-Benz.
TZ DaimlerChrysler

Nové Intouro. Alternativa Mercedes-Benz pro meziměstskou linkovou dopravu.
Foto BUSportál.
Nové Intouro. Alternativa Mercedes-Benz pro meziměstskou linkovou dopravu.
Nové Intouro. Alternativa Mercedes-Benz pro meziměstskou linkovou dopravu.
Foto BUSportál.
Nové Intouro. Alternativa Mercedes-Benz pro meziměstskou linkovou dopravu.
Foto BUSportál.
Nové Intouro. Alternativa Mercedes-Benz pro meziměstskou linkovou dopravu.
Foto BUSportál.
Nové Intouro. Alternativa Mercedes-Benz pro meziměstskou linkovou dopravu.
Foto BUSportál.
Nové Intouro. Alternativa Mercedes-Benz pro meziměstskou linkovou dopravu.
Foto DaimlerChrysler.
Nové Intouro. Alternativa Mercedes-Benz pro meziměstskou linkovou dopravu.
Foto DaimlerChrysler.
Nové Intouro. Alternativa Mercedes-Benz pro meziměstskou linkovou dopravu.
Foto DaimlerChrysler.