12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
Uprostřed: Zástupce ROP SČ Václav Chytil, Kateřina Kratochvílová (ICOM), Thomas Rohde (EvoBus), Jan Varhaník (ICOM) © (AŠO) Horní snímek © Daimler, dolní © BUSportál

Prozatím největší dodávka linkových vozidel splňujících emisní limity Euro VI v ČR je určena pro ČSAD Slaný z koncernu ICOM transport.
Reklama
Prozatím největší dodávka linkových vozidel splňujících emisní limity Euro VI v ČR je určena pro ČSAD Slaný z koncernu ICOM transport.
Společnost ČSAD Slaný a.s., člen skupiny ICOM transport (ICOM), nakoupila v březnu 2014 s podporou ROP Střední Čechy 12 bezbariérových (středněpodlažních s elektrickou zdviží) linkových autobusů Mercedes-Benz Intouro splňujících emisní limity Euro VI. Autobusy nahradí svoje předchůdce, ICOM tak bude vyřazovat z vozového parku vozy splňující limity EURO V, které byly v předstihu před platností minulé normy nakupovány od roku 2006. Politika dopravce je taková, že se mu vyplatí pořizovat nové vozy s menší spotřebou a potřebou údržby a ojeté autobusy, které mají vzhledem ke značce a stáří zajímavou prodejní cenu prodávat do zahraničí, a to dle ICOM nejen na východ od ČR.

Vozy slavnostně předal Thomas Rohde, jednatel společnosti EvoBus Bohemia, Kateřině Kratochvílové, předsedkyni představenstva ICOM. Autobusů Mercedes-Benz Intouro se vyrobilo už 6000 kusů během pouhých sedmi výrobních let.
2006: Nové Intouro. Alternativa Mercedes-Benz pro meziměstskou linkovou dopravu
Model určený původně pro skromnější klientelu, si i díky ekonomickému vývoji získal svoje pozice i v západní Evropě, kam byl nabízen podobně zacílený, ale dražší model Integro.
2012: Linkový autobus Mercedes-Benz Intouro pro západní Evropu
Středopodlažní autobus Intouro je speciálně zkonstruován pro meziměstský linkový provoz, školní a podnikovou přepravu. Vozy Intouro jsou vyráběny v moderním výrobním závodu Hosdere poblíž Istanbulu v turecké dceřiné společnosti Daimler s názvem Mercedes-Benz Türk A.S. Tady bohužel platí, že často zdůrazňovaná výrobní kapacita EvoBus Bohemia v Holýšově, která německé autobusy částečně počešťuje (např. u typů Citaro, Travego a modelů Setra), nemá s Intoury a také Conecty nic společného, protože turecký závod zajišťuje výrobu kompletně.

Nákup vozového parku Intouro byl podpořen pomocí programu ROP Střední Čechy (regionální program NUTS II pro podporu regionu Střední Čechy). Cílem programu pro podporu je posílení ekologických dopravců v regionu pro minimalizaci negativních dopadů na životní prostředí, posílení dopravní obslužnosti a také vytváření bezbariérového prostředí pro obyvatele regionu. K realizaci tohoto dotačního programu došlo např. u dopravců Probo Bus, Bosák Bus (oba členové skupiny Arriva), ČSAD Střední Čechy, ČSAD PolKost, ANEXIA Rakovník, ČSAD MHD Kladno. Tito dopravci řeší požadavek bezbariérovosti nákupem vozidel LF (Low Floor) a LE (Low Entry). ICOM jde cestou nákupu středněpodlažního autobusu s elektrickou zdviží. Vozidla Intouro jsou vybavena u druhých dveří integrovanou zvedací plošinou. Tady jsme si povšimli, že použitá plošina má možnost výjezdu pouze kolmo ke dveřím, škoda, že se nedaří využívat české plošiny, které více reflektují šíři našich chodníků a umožňují výjezd do strany.

Celý interiér vozidla je po překonání schodů následně bezbariérový, bez schodů ve střední uličce (jak je tomu u modelů LE). Díky tomuto řešení je možno umístit v interiéru 49+1 míst k sezení. Sedadla jsou typu Inter Star Eco (ISE) a jsou vybavena dvoubodovými bezpečnostními pásy.

Požadavek na ekologický přístup splňuje Intouro díky hospodárným motorům s emisemi Euro VI. jak uvádí výrobce, Spotřeba paliva byla u Euro VI snížena o 5 % v porovnání s typem Euro V. Motor BlueEfficiency Power OM 936 o výkonu 220 kW je stojatý řadový šestiválec se vstřikováním typu Common-Rail. Kompaktní motor o objemu 7,7 l má největší točivý moment 1200 Nm při 2200 ot./min. V porovnání skutečných emisí autobusů Intouro Euro VI s limity Euro V, které platily do 31. 12. 2013 mají nová Intoura skutečné emise NOx o 90 % nižší a emise pevných čístic dokonce o 95 % nižší než požadovaly limity Euro V. Výrobce deklaruje, že dodané autobusy jsou schopny dodržet emisní limity Euro VI po dobu nejméně 7 let nebo 700.000 km.

Spolupráce značky Mercedes-Benz a ICOM je dlouhodobá. Ačkoli se ve vozovém parku dopravce objevily např. v loňském roce autobusy Iveco Bus a před tím i TEDOM, převládají vozy s hvězdou.
2014: Slavnostní předání 2000. vozidla Mercedes-Benz do vozového parku ICOM transport
Dagmar Braunová s využitím TZ Daimler

12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
František Soumar (ČSAD Slaný), Kateřina Kratochvílová (ICOM transport), Thomas Rohde (EvoBus), Václav Beránek (EvoBus Bohemia - Mercedes Benz)© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
Z tiskové konference © BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál
12 autobusů Mercedes-Benz  Intouro Euro VI  s podporou ROP Střední Čechy
© BUSportál