CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Expozice Iveco Bus, z tiskové konference a dva vysokomýtské "NEW" Crosswaye © BUSportál

Kromě nových technologií a přelomovým změnám designu s logem IVECO dochází i k redukci základních typů na tři s vysokou variabiltou v rámci typu. Technologie EURO VI s využitím systému HI-eSCR. Fotografie vozidel s novým logem IVECO.
Kromě nových technologií a přelomovým změnám designu s logem IVECO dochází i k redukci základních typů na tři s vysokou variabiltou v rámci typu. Technologie EURO VI s využitím systému HI-eSCR. Fotografie vozidel s novým logem IVECO.
IVECO BUS prezentuje na veletrhu CZECHBUS zcela novou produktovou řadu Euro VI. Nové motory Euro VI s technologií HI-eSCR, kterými jsou všechny představené modely jsou vybaveny novými motory Euro VI s technologií HI-eSCR, která zajišťuje maximální výkon při minimální spotřebě paliva. Hlavní rysy nové modelové řady jsou prezentovány na třech vystavených modelech:
  • Městský LF autobus Urbanway 12 m s motorem Cursor 9 Euro VI
  • Univerzální autobus pro městský i meziměstský provoz Crossway Low Entry City 10,8 m s motorem Tector 7 Euro VI
  • Linkový autobus Crossway Line 12 m s motorem Tector 7 Euro VI

Autobusu Urbanway jsme se věnovali na jaře v rámci UITP Ženeva
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a informace o voze
Na veletrhu Busworld ped měsícem pak byl představen také nový
Magelys Pro ve speciální výbavě detailně
BUSWORLD 2013: Nová produktová řada IVECO BUS se představuje
Změny se nevyhly ani malokapacitnímu vozu Daily - podvozek s logem IVECO představil na Czechbusu slovenský karosář Rošero-P.
IVECO BUS deklaruje jako hlavní hodnoty trvale udržitelný rozvoj, technologie, TCO – Total Cost of Ownership (celkové náklady) a vysoká přidaná hodnota. To přináší vyváženost kvality, pohodlí, designu a nízkých provozních nákladů.

IVECO BUS si dal za cíl vyvíjet výrobní postupy a výrobky s nižším dopadem na životní prostředí a udržet při výrobě tu nejvyšší úroveň kvality. Postupuje proto podle principů World Class Manufacturing – japonské metodologie, která vychází z filozofie neustálého zlepšování. Letos získal výrobní závod společnost Iveco Czech Republic, a. s. bronzové ocenění v auditu WCM. Zisk tohoto titulu znamená oficiální vstup do společnosti závodů se světovou úrovní výroby.
Nové motory Euro VI
Stávající osvědčené motory Tector a Cursor Euro V EEV nahrazují nové verze motoru Tector 7 a Cursor 9 Euro VI, vyvinuté a patentované skupinou FPT Industrial. Vyznačují se vyšším zdvihovým objemem (u Tectoru došlo k navýšení z 5,9 na 6,7 litrů, u Cursoru ze 7,8 na 8,7 litrů), větším výkonem a vyšším točivým momentem s použitím nejnovější generace vstřikování Common Rail umístěného pod krytem hlavy válců. Toto exkluzivní řešení umožňuje výrazné snížení hluku uvnitř vozidla. S ohledem na plnění nařízení Euro VI využívají tyto motory technologii HI-eSCR (High Efficiency SCR), systém vysoce účinné selektivní katalytické redukce, jehož technologií dosahuje motor optimálního spalování a snižování emisí CO2 při zachování většího výkonu a vyššího točivého momentu. Čištění je plně zajišťováno procesem následné úpravy výfukových plynů za motorem při nízké tepelné zátěži filtru pevných částic, bez recirkulace výfukových plynů (EGR) a složitého turbodmychadla, což snižuje hmotnost a zvyšuje životnost motoru. Tato technologie je obzvláště vhodná pro autobusy a autokary s motory umístěnými vzadu, které mají vysoká omezení týkající se chlazení. Je také vhodná pro městské linky charakteristické nízkou cestovní rychlostí a častými zastávkami. Mezi další vylepšení patří modernizace a optimalizace převodovek a snížená hmotnost vozů, které spolu s novými motory FPT Industrial umožňují snížení spotřeby paliva o 5 – 10% ve srovnání s Euro V (v závislosti na modelu a typu využití).

Vysokomýtský výrobek - autobus Crossway Euro VI (v Mýtě se bude v budoucnu vyrábět i Urbanway, autokar Magelys je pak vyráběn v Annonay) je dle výrobce lídr ve své kategorii v Evropě. Řada Crossway nabízí řešení dopravy pro různé provozní využití od meziměstské k městské a školní přepravě, a to ve třech různých délkách (10,8 m, 12 m a 13 m) a pěti verzích: LE (Low Entry), homologovaný pro městský a meziměstský provoz, Pop, určený především pro školní dopravu (13 m a 63 míst), Line pro meziměstskou dopravu na krátké vzdálenosti, HV (High Value) s komfortními prvky výbavy a Pro jako spojení meziměstského autobusu a turistického autokaru.

Přechod na Euro VI také umožnil výrazně zlepšit pohodlí na palubě díky snížení hluku v interiéru o více než polovinu. Místo řidiče v autobusech Crossway Euro VI bylo vylepšeno prodloužením o 10 centimetrů: výsledek prodloužení předního převisu karoserie. Ergonomie prostoru řidiče byla dále zlepšena použitím nové palubní desky a sedadla řidiče otočného o 65 stupňů.

Největším výrobním závodem pro Iveco Bus je výrobní závod ve Vysokém Mýtě. Společnost Iveco Czech Republic, a. s. navazuje na dnes již 85letou tradici výroby autobusů v tomto městě a na 118letou historii firmy založené Josefem Sodomkou. Firma, známá od roku 1948 pod jménem Karosa, se již v druhé polovině čtyřicátých let minulého století orientovala převážně na výrobu autobusů a je spojena s řadou úspěšných a dnes legendárních vozidel. Jedná se o řadu 706 RTO, ale i o další řady ŠM, ŠL, ŠD, 700 a 900. Na tyto úspěšné typy vozidel navázala vozidla řady Crossway (BUSportál: Ve Vysokém Mýtě se při přechodu od řady 900 vyráběl nejprve Arway, pak současně Crossway, pak přibyly Citelisy a domníváme se, že i typ Evadys). Výrobní závod doposud vyrobil více než 15 000 vozidel Crosway. Dnes společnost, od roku 2007 jako Iveco Czech Republic, a. s., exportuje více jak 90 % své produkce do zhruba 30 zemí světa. Firma v České republice generuje zhruba 3 000 pracovních míst přímo a navíc vytváří další pracovní místa u svých tuzemských dodavatelů. V roce 2012 společnost Iveco Czech Republic, a. s. vyrobila 2 773 vozidel. Patří mezi TOP 100 plátců daně z příjmu v České republice a tržby v roce 2012 dosáhly 11,094 mld. Kč. (Dle tiskové konference Iveco Bus v roce 2013 se očekává překročení třítisícové hranice).

Iveco je značkou CNH Industrial N.V., celosvětového leadra v oblasti výrobních prostředků a průmyslových strojů kótovaných na New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) a na italské burze Mercato Telematico Azionario (MI: CNHI).
Z TZ Iveco Bus

BUSportál: Na veletrhu Czechbus 2013 bylo možno vidět mnoho vozidel skupiny Iveco Bus - kromě nové IVECO řady také vozy s "delfíním" designem Irisbus: malokapacitní nástavby představilo jak Iveco, tak nástavbáři - na Iveco Daily už dlouhodobě staví autobusy Rošero-P a SKD Stratos (elektrobus byl využíván k demojízdám a jeden z vozů v interiéru LF 38 D byl předán 15.11.2013 DPMB). Z "dospělých" autobusů s motorem vzadu to byl Crossway v barvách PID Arriva Transport, na zvedácích společnosti Miteral pak Crossway ICOM transport, venku Arway Safety Road Show a přestavba společnosti ZLINER - pražský bibliobus. Fotografie rozdělíme tentokrát na IVECO a "s delfínem", proto v této části bude jeden z vozů Rošero-P a přidali jsme i IVECO nákladní vůz v expozici MAHA Consulting. V následující zase Daily Tourys z Iveca.
Dagmar Braunová
BUSportál a CZECHBUS 2013: Přehled odkazů

CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway Line 12 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway Line 12 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway Line 12 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway Line 12 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway Line 12 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway Line 12 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway Line 12 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway Line 12 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway Line 12 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway LE City 10,8 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway LE City 10,8 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway LE City 10,8 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway LE City 10,8 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway LE City 10,8 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway LE City 10,8 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway LE City 10,8 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway LE City 10,8 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway LE City 10,8 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway LE City 10,8 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway LE City 10,8 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Crossway LE City 10,8 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Urbanway 12 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Urbanway 12 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Urbanway 12 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
Urbanway 12 m © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
LE nástavba Rošero-P First na Iveco Daily © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
LE nástavba Rošero-P First na Iveco Daily © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
LE nástavba Rošero-P First na Iveco Daily © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
LE nástavba Rošero-P First na Iveco Daily © BUSportál
CZECHBUS 2013: IVECO BUS představilo novou produktovou řadu
IVECO v nákladním segmentu (expozice MAHA Consulting) © BUSportál