URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
Z premiéry: URBANWAY, Lorenzo Sistino, prezident značky IVECO a část prezentace, kde je vidět, že IVECO CR Vysoké Mýto je v segmentu zásadní, zajímavá je příbuznost barev na mapě © BUSportál

Světová premiéra městského autobusu URBANWAY debutem značky Iveco Bus na kongresu a výstavě UITP 2013. Doplněno informacemi z TZ a odkazem na specifikaci vozu s motorem Cursor 9 v češtině.
Světová premiéra městského autobusu URBANWAY debutem značky Iveco Bus na kongresu a výstavě UITP 2013. Doplněno informacemi z TZ a odkazem na specifikaci vozu s motorem Cursor 9 v češtině.
Iveco Bus se představilo na 450 m2 společně s FPT Industrial. Hlavními exponáty byly městský autobus URBANWAY
Iveco Bus: Světová premiéra městského autobusu URBANWAY Euro 6. Úvodní záběry
Iveco Bus: nový název značky určený hromadné přepravě
a prezentace FPT Industrial s technologií pro EURO 6 a komponentami hybridní technologie.
URBANWAY: nové jméno pro nový městský autobus
Ve středu pozornosti při vývoji nového autobusu byla inovace, reaktivita, kvalita, péče o cestující a řidiče. Nejen podle názvu URBANWAY sdílí klíčové hodnoty s typem CROSSWAY, který operuje v příměstské a linkové dopravě - technologicky výběrem ze dvou pohonných jednotek. Společný rámec pro oby typy doplňují některé komponenty a rysy jako jsou reflektory a zadní světla. To zajišťuje výhody pro zákazníky zejména v oblasti obsluhy a údržby.
Vůz obsahuje unikátní technologii Hi-eSCR pro Euro VI a nové motory Tector 7 a Cursor 9 na zcela nově koncipované konstrukci, která spojuje odolnost a nižší hmotnost. Předností celoocelové konstrukce je celková kataforetická povrchová úprava, která poskytuje ochranu proti korozi. URBANWAY představuje nový styl, zcela nově navržený prostor pro cestující a nové pracoviště řidiče, které si kladou za cíl poskytovat nejlepší standard komfortu a ergonomie ve své třídě: EBSF – the European Bus System of the Future (Evropský autobusový systém budoucnosti). Všechny aspekty vozu byly posouzeny z hlediska výkonu, životnosti a zjednodušené údržby umožňující nízké celkové provozní náklady.

Nový styl autobusu URBANWAY Iveco Bus symbolizují nové přední světlomety, které obsahují řadu LED světel pro denní svícení (DRL) a nový modul zadních koncových světel, který se vyznačuje integrovanými LED zařízeními s brzdovým světlem, směrovkou, koncovým světlem a světlem zpátečky. Mlhové světlomety jsou vybaveny funkcí "Cornering Lights", která zajišťuje doplňující osvětlení v ostrých zatáčkách a manévrech. Celý osvětlovací systém byl zkoumán z hlediska zvýšení bezpečnosti a snížení celkových provozních nákladů díky rozsáhlému použití LED. Nový URBANWAY přejímá veškeré úspěšné prvky spojené se stávající produktovou řadou značky tak, aby zlepšil celkové provozní náklady (Total Cost of Ownership). Jsou to například: boční díly karoserie, které lze snadno demontovat, přední a zadní nárazník, který se skládá ze tří samostatných částí; přední a koncová světla jsou od těchto panelů oddělená, aby je nebylo nutné vyměňovat v případě drobných dopravních nehod.

Vnitřní prostor pro cestující prezentuje novou koncepci z hlediska světlosti a provedení. Nové osvětlení interiéru se vyznačuje dvěma souvislými LED pásy, které lze upravit dle přání zákazníka v několika variantách: nepřímé rozptýlené osvětlení se dvěma pásy a LED světla zabudovaná do horních hliníkových upevňovacích prvků přídržných tyčí. Střední část střechy autobusu je podsvícená LED osvětlením, které vytváří světelný haló efekt. Nová pozice prostředních dveří je posunutá více dozadu, což zaručuje větší produktivitu (o 1.5 m2 více prostoru ke stání pro cestující), a široká centrální plošina umožňuje umístění dvou invalidních vozíků. Nová modelová řada sedadel pro cestující se vyznačuje nižší hmotností, modularitou a snadnou údržbou.

Nový systém rozvodu vzduchu s integrovaný do střechy obsahuje vyhrazené vzduchové potrubí pro vytápění a klimatizaci. Montáž na pevné konzole a nezávislost systému na panelech má za výsledek výrazne lepší proudění vzduchu v tichém prostoru cestujících.

URBANWAY lze objednat v široké škále verzí. Vůz je dostupný v délkách 10,5, 12 a 18 metrů a lze ho vybavit dvěma, třemi nebo čtyřmi dveřmi. Taktéž lze objednat dieselový, CNG nebo hybridní pohon dle přání zákazníka. Podvozky Euro VI vozu URBANWAY jsou také dostupné pro karosářské výrobce karoserií.

Jako model BHNS (autobusy s vysokou úrovní servisu) umožňuje URBANWAY širokou škálu konfigurací od základní až po prémiovou řadu s více než 3500 kombinacemi provedení, od větších bočních oken až po aerodynamické tvarování střechy, upravená sedadla a lišty karoserie.

Prostor pro řidiče nového URBANWAY je navržen v souladu se standardy EBSF (Evropský autobusový systém budoucnosti). Zvýšená poloha řidiče umožňuje vynikající rozhled a zároveň řidiči poskytuje ochranu před případnou hrozbou zvenčí. Přístup do prostoru řidiče je usnadněn díky přístupovému schodu, který byl změněn na velký čtverec o ploše o 25 % větší v porovnání s předchozí řadou. Mnoha změn zvyšuje pohodlí a ergonomii - více prostoru kolem boků a kolen spolu s otočným sedadlem, nové pohodlnější řešení plynového pedálu, umístění parkovací brzdy a snadno dosažitelné DIN sloty.

URBANWAY je poháněn novými motory Euro VI, které se vyznačují patentovaným systémem HI-eSCR FPT Industrial. Tato technologie snižuje emise NOx bez použití EGR (recirkulace výfukových plynů), který nesnižuje účinnost paliva. Toto řešení zjednodušuje následnou úpravu plynů a zároveň poskytovatelům dopravy nabízí další četné výhody, jako je snížení hmotnosti, nižší spotřeba paliva, optimální spalování, méně částic (pasivní regenerace částicového filtru a nízká údržba) a dlouhá životnost díky méně složité a účinnější technologii. HI-eSCR také nevyžaduje dodatečné chlazení, což znamená menší ztrátu energie na snižování teploty motoru. Nové dieselové motory FPT Industrial Euro VI jsou pro URBANWAY k dispozici ve dvou verzích: Tector 7 a Cursor 9, o objemu 6,7 a 8,7 litrů. Motory nyní přichází vybavené systémem přímého vysokotlakého vstřikování (Common Rail); mají nižší hlučnost a nižší vibrace a jsou dostupné s vývody výfuku umístěnými jak směrem dolů, tak nahoru. Tector 7 je dostupný pro 10,5 a 12metrovou verzi URBANWAY. Poskytuje výkon 286 koní v kombinaci s účinností a nižší spotřebou. Je charakterizovaný lehkostí a podélnou konstrukcí, která standardně zajišťuje větší kapacitu cestujících, a to až 40 míst k sezení. Cursor 9 je dostupný pro URBANWAY o délce 12 a 18 m. Poskytuje vysoký výkon až 400 koní a turbokompresor s variabilní geometrií.

Všechny prvky na novém autobusu Euro VI pomáhají zjednodušit a urychlit proces údržby s méně častými a delšími intervaly údržby a oprav. Jak motor Tector, tak motor Cursor jsou snadno přístupné široce otevíratelnými bočními a zadními panely. K dalším usnadňujícím prvkům patří: Jednotka systému dodatečné úpravy plynů, která umožňuje snadný přístup k dieselovému částicovému filtru, po odšroubování velmi malého počtu šroubů; potrubí a kabeláž, jejichž výhodou jsou pevné držáky a ochrana v motorovém prostoru a v podvozkové části; mezichladič Air Turbo Intercooler, který lze nyní vyklopit pro snadné čištění chladičů a prostoru mezi chladiči.

Tato zdokonalení jsou výsledkem několika let intenzivního testování a plánování. Série funkčních, dlouhodobých a konstrukčních zkoušek během letních i zimních měsíců zaručuje, že URBANWAY je vybaven tak, aby splnil všechny požadavky zákazníků přičemž maximalizoval bezpečnost a pohodlí cestujících.

URBANWAY je možno vybavit alternativním pohonem na stlačený zemní plyn prostřednictvím motoru Cursor 8 CNG. Tento schválený motor Euro VI umožňuje provozovatelům nadále rozšiřovat svůj vozový park CNG autobusů se stejnou technologií jako vozy Euro V / EEV. Iveco Bus bude technologií Euro VI vybavovat i svůj hybridní vůz a vylepšovat ji novými prvky, jako je například “Arrive & Go” (tichý příjezd a odjezd ze zastávek) a “Plug-in” u programu ELLISUP. Iveco Bus určil jako svoji vybranou modulární konstrukci sériový hybrid.
ELLISUP je program Francouzské agentury pro životní prostředí a hospodaření s energiemi (ADEME) vedený Iveco Bus, na kterém spolupracuje CEA (Commissariat à l’énergie atomique et aux énergies alternatives) , RATP, IFP, INRETS, EDF, Michelin, ERCTEEL a RECUPYL a který pracuje na vývoji režimu EV (elektrovozidlo) pro městskou dopravu. ELLISUP vzvinul Plug-in hybridní autobus. Po své homologaci bude tento vůz ve 3. čtvrtletí 2013 uveden do provozu jako autobus pro kyvadlovou přepravu zaměstnanců v areálu CEA. Na místě bude instalována dobíjecí stanice k dobíjení baterií. Trasu tvoří okruh o délce čtyř kilometrů, z něhož 40% bude ujeto v režimu EV.
Z TZ Iveco Bus
Kompletní tisková zpráva Iveco_UITP2013_CZ.doc
Specifikace_URBANWAY_12m_Cursor_CZ.PDF
URBANWAY_DE.pdf

URBANWAY_FR.pdf.
Z osobního pohledu lze dodat, že autobus stále v sobě má pohledem rozeznatelnou návaznost na Citelis a zůstává koncepce neprůhledné zadní části, která karoserii znevýhodňuje i při volbě pro využití jako trolejbus. Výrobce uvádí souvislou zadní plochu jako výhodu pro reklamní využití. Překvapující je koncepce interiéru s velkou plošinou pro stojící cestující a malý počet sedadel přístupných přímo z nízké podlahy. Je však možné, že je to jen jedna z možných konfigurací.

URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
Prezentace hybridní technologie © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
Prezentace EURO 6 © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
URBANWAY © BUSportál
URBANWAY EURO 6: interiér, detaily a  informace o vozidle
Foto IVECO