Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
Dole s kratším kolegou vlevo © BUSportál

Městský autobus s délkou 8,7 m je plně nízkopodlažní. Postřehy z testovací jízdy v okolí Service Centra EvoBus Bohemia v Praze.
Městský autobus s délkou 8,7 m je plně nízkopodlažní. Postřehy z testovací jízdy v okolí Service Centra EvoBus Bohemia v Praze.
V kategorii 8-9metrových vozidel se setkávají dvě koncepce. Zatímco např. SOR BN či CN 8,5 vznikl zkracováním klasického autobusu s motorem vzadu, o 20 cm delší Sprinter 77 pak prodlužováním podvozku pro malá užitková vozidla Sprinter s motorem vpředu. Proto se ve Sprinteru řidič cítí více jako v osobním voze, sedí za nápravou. Konkrétně ve Sprinteru 77 je třeba počítat s opravdu významnou délkou zejména při parkování, cesta po běžných silnicích žádné výrazně autobusové ovládání nevyžaduje. Navíc je vozidlo pouze dva metry široké. Motor dává minibusu velkou dynamiku, je možno při plynulém a téměř neznatelném řazení docílit velkého zrychlení, což je záležitostí pro test, nikoli pro běžný provoz, kde by se z pohledu řidiče plynulé bezproblémové zrychlení nelíbilo cestujícím. Brzdit je možno provozní brzdou i retardérem, který je na přístrojové desce vlevo - je dobře, že s výraznou kontrolkou. Brzdy reagují citlivě a ohleduplně. Při klasické trase a zastávce na terminálu v Jenči jsme aktivovali snížení zadní části vozu pro pohodlnější nástup a použili mechanickou vyklápěcí plošinu. Z hlediska cestujících je nízkopodlažnost vozidla docílena velmi příjemně bez jakýchkoli krkolomností, které je možno vidět u jiných vozidel podobné kategorie. Dvě přední sedadla umístěná na soklu jsou dosažitelná cestujícími přímo z nízké podlahy. Dveře jsou ovládány elektricky. Vzduchem jsou odpružené zadní nápravy. Vozidlo by si jistě našlo svoje uplatnění i u českých dopravců. V Německu je o něj podle čekací doby velký zájem.
V loňském roce měla redakce BUSportálu možnost si vykoušet i turistický Mercedes-Benz Sprinter Travel 65, minibus s vnitřní výbavou dálkového autokaru.
Dagmar Braunová

Historie současné generace minibusů Mercedes-Benz Sprinter se datuje rokem 2006. Kompletní vozidla se vyrábějí v Dortmundu. Osvědčený podvozek Sprinter používají k výrobě malokapacitních autobusů navíc výrobci po celém světě, v ČR je jich hned několik (KHMC, Buzola, MAVE). Ti pak svému německému originálnímu sourozenci konkurují většinou cenou, případně speciální úpravou - např. kabriolety.

Minibus pro městskou dopravu Mercedes-Benz Sprinter City 77 byl poprvé představen v roce 2010. Třínápravový městský autobus s délkou 8,7 m odpovídá až po sloupek B běžnému Sprinteru. Konstrukce autobusu se zdvojenou zadní nápravou a kompletním nízkopodlažním řešením byla vyvinuta speciálně pro Sprinter City 77. Se svou kapacitou pro 40 cestujících je přechodem mezi autobusy Sprinter City 65 a Citaro K. Nový Sprinter City 77 je delší oproti City 65 v délce přibližně o jeden metr a – v závislosti na vybavení – o deset míst pro cestující. Celková přípustná hmotnost 6,8 tuny je základem vysoké přepravní kapacity.

Dvoukřídlé vně výkyvné dveře s novým pohonným konceptem zaručují s kompletní nízkopodlažností bez schůdků rychlou výměnu cestujících na zastávkách. V této konfiguraci je vepředu místo pro invalidní vozík s rampou. Sprinter City 77 má rozvor 4100 + 990 mm. Poměrně krátký rozvor a úzká konstrukce zlepšují ovladatelnost vozidla: Šířka samostatné nástavby je 1,99 m. Jeho výhodou je tak možnost provozu i v úzkých ulicích měst. Autobus je osazen čtyřválcovým dieselovým motorem 120 kW (163 PS) s maximálním točivým momentem 360 Nm s emisními hodnotami stupně EEV. Sériově je dodávaná plně automatická pětistupňová převodovka.
IAA Hannover 2010: Daimler - Expozice Mercedes-Benz. Sprinter 77

Představujeme minibusy Mercedes-Benz - na návštěvě ve výrobním závodě

Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
© BUSportál
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
S poděkováním za informace a dohled Václavu Beránkovi © BUSportál
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
© BUSportál
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
© BUSportál
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
© BUSportál
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
© BUSportál
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
© BUSportál
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
© BUSportál
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
© BUSportál
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
© BUSportál
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
© BUSportál
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
© BUSportál
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
© BUSportál
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
© BUSportál
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
© BUSportál
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
© BUSportál
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
© BUSportál
Tříosý Mercedes-Benz Sprinter City 77 na návštěvě v Praze
© BUSportál