Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
© BUSportál

Mini(midi)coach s designem klasického autokaru. Technická specifikace.
Mini(midi)coach s designem klasického autokaru. Technická specifikace.
Pro redakci BUSportálu to bylo první aktivní seznámení s minibusem (podle stávajících norem od 16 sedadel midibusem - v sériové variantě s max. obsazením 17 + 1) na klasickém dodávkovém podvozku s motorem vepředu. Přes toto neautobusové umístění motorové části není v přední části vozidlo vůbec hlučné. Pocit řidiče je trošku rozpolcený, zároveň si si díky některým prvkům (např. klasická ruční brzda) a skvělé manévrovatelnosti připadá jako ve větším osobním voze, zatímco interiér, silný motor s plynule řadící automatickou převodovkou a retardér zase posunují vozidlo do kategorie špičkového autokaru. Vozidlo jsme projeli z Kyšic přes Chrást do Zruče v okolí Plzně po úzkých silnicích s často poničeným neopraveným povrchem. I na těchto komunikacích je cestování "minicoachem" velmi příjemné. O cestovní pohodě na komunikacích vyšších kategorií s kvalitním povrchem nelze pochybovat. Doprovod posádce tradičně dělali šplouchající plastoví cestující.
Je velmi obvyklé, že na podvozcích Mercedes-Benz Sprinter staví mini a midibusy nástavbáři v mnoha zemích včetně ČR. Výrobce deklaruje, že "originální" Sprinter z Dortmundu se majiteli vyplatí svou kvalitou a úrovní servisu.

Tech_Data_Sprinter_Travel_65.xls
Testovací minibus Mercedes-Benz Sprinter Travel 65
Konstrukční řada minibusů Mercedes-Benz „Sprinter Travel“ zahrnuje tři modely: Sprinter Travel 45, Sprinter Travel 55 a Sprinter Travel 65. Topmodel konstrukční řady, minibus Sprinter Travel 65, má elegantní autobusovou karosérii pro cestování na vysoké úrovni. Základ vozu tvoří podvozek s hnacím ústrojím modelu Sprinter o rozvoru 4 325 milimetrů. Díky technické optimalizaci umožňuje modelu Sprinter Travel 65 přípustnou celkovou hmotnost 5 450 kg. Struktura nástavby největšího zájezdového minibusu byla vytvořena v EvoBus DesignCenter. Je založená na příhradové ocelové konstrukci s povrchovou úpravou KTL, která je opatřena vysoce pevným vnějším sklolaminátovým pláštěm a velkoplošným panoramatickým prosklením. Panoramatické čelní sklo přechází plynule do střechy, bočním okna jsou velkoplošná s nízkopoloženou okenní čárou. Od nárazníku v barvě vozu a chromované mřížky chladiče přes kryt klimatizace v barvě vozu až po záď s velkým víkem zavazadlového prostoru má Sprinter Travel 65 originální a zároveň elegantně propracovaný design. Jak lichoběžníkové zadní okno, tak i výrazná zadní skupinová světla zdůrazňují příbuznost s velkými zájezdovými autobusy značky Mercedes-Benz.

Velkorysé prosklení umoňuje cestujícím odpovídající výhled. Díky hluboko protaženým bočním oknům a vnějším zpětným zrcátkům má řidič vynikající přehled o dění okolo vozu. Zrcátka jsou opatřena separátními širokoúhlými skly a jsou sériově elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Pro model Sprinter existuje rozsáhlý program barev s možností výběru z více než 100 unilaků a metalických laků. Kromě toho lze lakování provést v jakékoliv barvě na přání zákazníka. Zákazník se může rovněž rozhodnout pro vícebarevné laky a designové fólie.

Prostor pro cestujícíí se řadí do rodiny velkých zájezdových autobusů značky Mercedes-Benz. Cestující nastupují do autobusu elektricky ovládanými jednokřídlými dveřmi otevírajícími se směrem ven vpředu na straně spolujezdce. Osvětlený nízko umístěný nástupní prostor má světlou šířku dveří 750 mm. Vnitřní strop autobusu má textilní středový pás a osvětlení ve formě dvou světelných pásů v oblasti prostřední uličky podél stropu, odkládací prostory pro zavazadla včetně servisní sady a reproduktorů nebo boční klimatizační kanály a boční stěny s textilním čalouněním.

V sériově vybaveném voze Sprinter Travel 65 se cestující mohou usadit na 450 mm širokých sedadlech typu „Travel Star Xtra“ (zkráceně „TSX“) s loketními opěrkami na straně uličky, plynule nastavitelnými zádovými opěrami, síťkami na zavazadlo, hlavovými návleky a madly v rozích. Na sedadlech v pěti řadách se včetně výklopného sedadla spolujezdce může přepravovat 15 + 1 cestujících (sériově: 17 + 1 cestujících). Sedadla jsou umístěna na podestách. Vnější připojení sedadel je provedeno na stranách okenní bočnice, což usnadňuje úklid. Na straně uličky jsou sedadla upevněna pomocí nohy v podlahové liště podesty. Zadní podběhy jsou snížené, aby zůstal zachován prostor pro nohy.

K praktickým stránkám modelu Sprinter Travel 65 patří prostorný zavazadlový prostor za velkým zadním víkem. Jeho objem činí 2,0 m3 a je kompletně oddělený od prostoru pro cestující. K výbavě testovaného vozu patří lednice, která je součástí volitelné výbavy.

Minibus je již sériově vybaven okny s dvojitým zasklením, velkoryse dimenzovanou klimatizací prostoru pro cestující, ručně ovládanou střešní klapkou a střešním ventilátorem. Dohromady s rovněž sériovou klimatizací pro řidiče je k dispozici chladící výkon 15 kW v režimu s přívodem čerstvého vzduchu nebo vnitřní cirkulace. Oboustranné konvektorové topení v prostoru pro cestující, přídavné teplovodní topení o výkonu 5 kW i elektrické teplovzdušné přídavné topení zajišťuje i v chladných ročních obdobích maximální pohodu.

Pracoviště řidiče v modelu Sprinter Travel 65 je doplněno funkčními prvky typickými pro autobusy: zvětšeným vnitřním zrcátkem pro sledování prostoru pro cestující, tempomatem (mimořádná výbava), sluneční roletou na panoramatickém čelním skle, komfortním kyvným sedadlem s loketní opěrou a komfortní hlavovou opěrou.

Formát velkých zájezdových autobusů obsahuje rovněž informační a zábavní zařízení, v tomto případě se jedná o volitelný audio-DVD-systém Blaupunkt Coach Professional Line včetně výklopného monitoru v přední části. Jako doplněk lze zakoupit rovněž na přání montovaný navigační systém. Dostatek elektrické energie zajišťuje výkonný elektrický systém se zesílenou přídavnou baterií a výkonným alternátorem (220 A).

Sériově je vůz vybaven přiměřeným čtyřválcovým přeplňovaným vznětovým motorem o výkonu 120 kW (163 k), zatímco testovací vůz Sprinter Travel 65 exceluje s šestiválcovým vznětovým motorem o zdvihovém objemu 3,0 l a výkonem 140 kW (190 k) při 3 800 ot./min. Účinný je především mohutný maximální točivý moment 440 Nm v rozsahu od 1 600 do 2 600 ot./min. Tažná síla je u aktuálního provedení agregátu ještě o deset procent vyšší než u předchozí motorizace. Enormní síla zajišťuje i při plném naložení kdykoliv suverénní pohyb vpřed. Hnací ústrojí se čtyřmi nahoře uloženými vačkovými hřídeli, celkem s 24 ventily a jednou klikovou skříní z hliníku, disponuje sériově filtrem pevných částic a volitelně (stejně jako testovaný vůz) splňuje současný a dobrovolný emisní stupeň EEV. Také efektivita tohoto vynikajícího motoru Mercedes-Benz v aktuálním provedení byla ještě zvýšena. V relaci k jízdním výkonům a klidovému chodu motoru je jeho spotřeba velmi příznivá. Pohon vačkových hřídelí pomocí řetězu je jasnou známkou dlouhé životnosti motoru. Intervaly výměny oleje závisející na intenzitě nasazení, přičemž výměna není nutná dříve, než po 40 000 km, stejně jako první servisní prohlídka až po 80 000 km rovněž prokazují jeho hospodárnost.

Zatímco sériově probíhá u modelu Sprinter Travel 65 přenos síly na zadní nápravu prostřednictvím 6stupňové mechanické převodovky s joystickovými řadícími pákami v přístrojové desce, je u testovacího vozu použita automatická převodovka s měničem s pěti citlivě odstupňovanými stupni. Její vysoký komfort řazení je v perfektní harmonii s obecně komfortním charakterem testovacího vozu.

Podvozek modelu Sprinter Travel 65 je sériově vybaven vzduchovým odpružením na zadní nápravě. Zajišťuje příjemný jízdní komfort typický pro autobusy. Zesílené stabilizátory na přední a zadní nápravě podporují bezpečné jízdní vlastnosti a redukují naklánění karoserie. Díky šířce 1 993 mm a poměrně malému poloměru otáčení 15,6 m je Sprinter Travel 65 dobře ovladatelný.

Sprinter Travel 65 je vybaven rozsáhlou sériovou bezpečnostní výbavou. Stabilní kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na všech kolech, protiblokovací systém ABS, brzdový asistent BAS, regulace prokluzu ASR a především elektronický program jízdní stability Adaptive ESP, který při elektronických regulačních procesech zohledňuje aktuální stav naložení vozu, patří k unikátnímu komfortu. Sériovým standardem je rovněž retardér. Volitelně je ovládán ruční pákou a obecně je funkční při aktivaci nožní brzdy. Místo řidiče je vybaveno čelním airbagem.

Xenonové hlavní světlomety včetně ostřikovače světlometů jako mimořádná výbava doplňují bezpečnostní vybavení testovacího vozu. Přídavné směrovky vzadu na střeše jsou pro model Sprinter Travel povinné. Dveře řidiče jsou provedeny jako nouzové dveře s varovným bzučákem.

Sprinter Travel 65 díky přídavnému zatížení disponuje obecně přípustnou celkovou hmotností 5 450 kg. Díky zesíleným agregátům tak nabízí odpovídající rezervy i při nerovnoměrném rozdělení hmotnosti. V kombinaci se 4místnou zadní lavicí nabízí prostor pro maximálně 18 + 1 cestující. Pro aktuální testovací vozidlo bylo zvoleno mimořádně komfortní rozdělení sedadel s 15 sedadly pro cestující a jedním sedadlem pro průvodce.
Minibusy Mercedes-Benz zahrnují typy Sprinter Transfer, Travel, City a Mobility. Aktuální program minibusů nabízí dvanáct základních modelů pro meziměstskou, zájezdovou a městskou dopravu a samostatné nástavby s adaptivními ESP, ABS, ASR, EBV, BAS a hospodárnými vznětovými motory s nízkými emisemi splňující normu Euro 5. Minibusy vyvinuté pro použití v městské, meziměstské a zájezdové dopravě i pro přepravu handicapovaných občanů jsou založeny na aktuální generaci vozu Sprinter. Společnost Mercedes-Benz Minibus GmbH, 100% dceřiná společnost firmy EvoBus GmbH, vyrábí minibusy s hvězdou Mercedes ve znaku v Dortmundu. Patří k největším výrobcům ve svém segmentu v Evropě a nabízí pro kompletní program minibusů ručení za věcné škody v délce 24 měsíců pro všechny části vozidla.
Z TZ Daimler
Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 - úvodní záběry. "Výletní" záběry z Plzeňska.

Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
© BUSportál
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
© BUSportál
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
© BUSportál
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
© BUSportál
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
© BUSportál
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
© BUSportál
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
© BUSportál
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
© BUSportál
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
© BUSportál
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
© BUSportál
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
© BUSportál
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
© BUSportál
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
© BUSportál
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
© BUSportál
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
© BUSportál
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
© BUSportál
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
Testovací Mercedes-Benz Sprinter Travel 65 v detailech obrazem s podrobnostmi
S pozdravem a poděkováním Hermannu Zehenderovi