Reklama
Reklama
Alternativy

Regionalverkehr Köln GmbH (RVK) rozšiřuje svůj vozový park o 20 nových autobusů na palivové články. Devět z nich jsou standardní Solaris Urbino 12 Hydrogen a jedenáct dalších kloubových autobusů Solaris Urbino 18 Hydrogen. V oblastech obsluhovaných RVK budou nasazeny do konce dubna 2025.

Zakázka je založena na rozhodnutí z jara 2022 o financování od Spolkového ministerstva pro digitalizaci a dopravu (BMDV) ve výši téměř 34 milionů eur na pořízení celkem 108 vodíkových autobusů s palivovými články pro RVK do roku 2025. Do budoucna je finanční podpora z úrovně Federální německé vlády ukončena. Na nákup vozidel bylo vyhlášeno několik zadávacích řízení, včetně kloubových vozidel, která už byla na trhu dostupná. Celkem je podpořen nákup 29 kloubových autobusů na vodíkový pohon. Solaris Bus & Coach S.A. se zúčastnil výběrového řízení v roce 2022 a získal zakázku na celkem 20 garantovaných a 20 vozidel v rámci opce. Autobusy budou nasazeny na linkách RVK v širší oblasti Kolín nad Rýnem/Bonn a značně rozšíří vozový park autobusů na vodíkový pohon, který již čítá 83 vozidel. V průběhu letošního roku přibudou další kloubové Urbino 18 Hydrogen, které byly objednány již v loňském roce . " Následná objednávka autobusů Solaris na vodíkový pohon této velikosti je pro nás známkou vysoké vážnosti, které se naše produkty a naše společnost těší. Je to také známka toho, že vývoj směrem k inovativní a bezemisní místní veřejné dopravě rychle postupuje. Jsme hrdí na to, že RVK jako průkopník tohoto vývoje si opět vybrala naše vozidla a že tak může být naše dlouhodobá spolupráce založená na důvěře dále posilována ,“ řekl Christian Goll, výkonný ředitel Solaris Deutschland GmbH. Vodíkové autobusy Urbino 12 Hydrogen a Urbino 18 Hydrogen určené pro RVK mají modulární pohon a bez motorového prostoru umožňují maximalizovat kapacitu cestujících. Vybavené budou sadou palivových článků o výkonu 70 kW, resp. 100 kW, spotřebují 34 až 50 kilogramů vodíku, který je uložen v 5 nebo 8 nádržích na střeše vozidla. Garantovaný dojezd je 350 kilometrů bez ohledu na podmínky. Budou mít také vysoce účinnou klimatizaci s vytápěním tepelným čerpadlem, pokročilé monitorování a systémy pro zajišťující větší bezpečnosti a pohodlí pro řidiče, cestující i chodce, uvádí RVK. Solaris v poslední době oznámil i další zakázky do Německa. Do Essenu a pro region Groß-Gerau v Hesensku . Předpokladem pro provoz autobusů na palivové články je vhodná infrastruktura, tzn. vodíkové čerpací stanice. Výhodné je blízké umístění chemického průmyslu. Jako vedlejší produkt zde často vzniká vodík. Například v Kolíně nad Rýnem se ročně vyrobí několik miliard metrů krychlových vodíku, z čehož jedna miliarda by byla ročně k dispozici jako zdroj energie. To by stačilo na provoz 1 000 autobusů na palivové články.

person rebus  date_range 19.03.2024

Po třech letech od zahájení výběrového řízení na několik stovek nových autobusů pro poloostrov Attika v Řecku přijely jako první sólo elektrické autobusy Yutong do Atén. Obnovy zastaralých vozidel se brzy dočkají i v Soluni. Kromě elektrických bateriových půjde o vozy na CNG a vodík. Solaris Urbino Hydrogen už po centru Atén vozí cestující. Do konce roku dodá IVECO BUS 100 kloubových URBANWAY na CNG.

Ministerstvo infrastruktury a dopravy a provozovatel veřejné dopravy OSY díky financování ze zdrojů EU výrazně zmodernizují autobusy a sníží ekologickou stopu na poloostrově v Egejském moři. Kromě 250 nových autobusů do hlavního města dorazí také 110 vozů do Soluni. Do roku 2027 nakoupí OSY 1 300 nových vozidel. Rok 2024 bude z hlediska obnovy vozidel podle Stefanosa Agiasoglou, generálního ředitel OSY, historický. Dopravce je připraven zařadit do provozu 440 nových autobusů. Zároveň probíhá druhá fáze výběrového řízení na pořízení dalších 750 autobusů na elektrický a vodíkový pohon. Podle informací OSY je už vybrán dodavatel prvních autobusů na vodík a byl zahájen zkušební provoz s cestujícími v centru Atén. " Zahájili jsme test autobusů na vodíkový pohon, abychom zjistili jejich chování v podmínkách řecké reality, ale také abychom prozkoumali, jak připravit naše zařízení, aby splňovala požadavky na vodíkový pohon, " řekl generální ředitel OSY při zahájení provozu Solaris Urbino 12 Hydrogen. Brzy bude bude mít ve flotile 3 vozidla. v Aténách a Soluni během dlouhé finanční krize nebyla flotila obnovována. Průměrný věk autobusů v Řecku je 19 let a vozový park provází časté poruchy. Navíc 40% autobusů v Aténách není přístupných pro osoby se zdravotním postižením. V nejbližních dnech mají být podepsány smlouvy na dodání dalších 300 nových autobusů na CNG se dvěma společnostmi.

person rebus  date_range 18.03.2024

Autobusy s palivovými články vyrobené v Bolechowo v Polsku přijedou v roce 2025 do metropolitní oblasti Paříže a do Mantovy v Itálii.

V Île-de-France Mobilités budou autobusy součástí pilotního vodíkového projektu. Výrobce dodá do roku 2025 celkem 22 Urbino 12 hydrogen. Cílem je vyhodnotit potenciál vodíkové technologie pro systém městské hromadné dopravy v regionu. Projekt je součástí iniciativ a investic uskutečněných od roku 2018 s cílem mít celý vozový park autobusů v Île-de-France do roku 2029 100% bezemisní . V Itálii získal Solaris zakázku od dopravce APAM Esercizio z Mantovy v Lombardii. Dodání pěti autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen je plánováno na konec roku 2025. Provincie Mantova je zařazena v projektu "Vodíková údolí". V konečném důsledku projekt předpokládá produkci přes 1 500 tun vodíku z obnovitelných zdrojů ročně. Solaris Urbino 12 hydrogen je vybaven palivovými články o výkonu 70 kW. Vodík bude skladován v pěti kompozitních nádržích umístěných na střeše vozidla. Autobusy budou vybaveny elektromotory v hnací nápravě, poháněné energií generovanou v palivovém článku. Díky této technologii budou autobusy do okolí vypouštět pouze vodní páru. Přestože se jedná o první zakázku od APAM Esercizio z Mantovy, na italském trhu má výrobce z Polska pevnou pozici. V poslední době získal významné objednávky, včetně 105 elektrobusů pro Milán, 112 kloubových trolejbusů pro AMT Genova, 130 Urbino 12 hydrogen pro TPER v Bologni a 90 vodíkových autobusů pro Azienda Veneziana della Mobilita. Jen v roce 2023 bylo 44,5 % všech vodíkových autobusů registrovaných v Evropě vozidel Solaris.

person rebus  date_range 18.03.2024

Rok po ukončení provozu vozidel Bombardier TVR "tramvají na pneumatikách" na lince 1 dorazil do depa Keolis v Ludres první dvoukloubový trolejbus Hess lighTram 25 DC. Do dubna 2024 bude následovat dalších 24 vozů.

Provoz tramvají na pneumatikách (TVR) byl ve východofrancouzském městě Nancy zaveden v roce 2001 a po dvou desetiletích byl 12. března 2023 ukončen. Systém vybudovala v Nancy společnost Bombardier. Tramvaj se pohybovala po jedné vodící koleji a na gumových kolech, napájena byla elektrickým proudem z troleje. Původně byl považován za velmi perspektivní. Jeho udržování v provozu však znamenalo pro město obrovské dodatečné náklady, proto se vedení rozhodlo provoz ukončit a na 11 kilometrů dlouhé lince s 25 stanicemi mezi Vandoeuvre-lès-Nancy a Essey-lès-Nany zavést opět trolejbusy . Nové 24,4metrové bateriové dvoukloubové trolejbusy řady Hess lightTram DC pojmou 154 lidí a jsou vybavené 46 sedadly. Trolejbusy jsou schopné jet díky trakční lithium-titanate oxide (LTO) baterii nabíjené „Dynamic Charging“ na úsecích s venkovním vedením za jízdy autonomně. Cena každého vozu se pohybuje kolem 1 mil. eur. Keolis má první vozidlo k dispozici pro školení zaměstnanců a testů manipulace do 18. března. Od 22. března do 13. dubna se s ním seznámí obyvatelé obcí Essey-lès-Nancy, Ville de Vandœuvre, Ville de Nancy a Saint-Max Officiel. Další vozidla dorazí do Ludres postupně od konce března. Od nového školního roku by měla být v provozu.

person rebus  date_range 15.03.2024

Škoda Electric v těchto dnech zahájila testování prvního z nových vozů Škoda 32 Tr v ulicích Plzně. Podle smlouvy uzavřené v červenci 2023 obdrží Dopravní podnik města Pardubic dalších deset trolejbusů Škoda 32 Tr.

Vozidla, jejichž celková hodnota dosahuje téměř 145 milionů Kč, má Škoda Electric dodat do září letošního roku. Vybavena budou bateriovým pohonem s minimálním garantovaným dojezdem 12 kilometrů. První z nových trolejbusů Škoda 32 Tr pro Pardubice na zkušebních jízdách v Borské ulici 13. března 2024 vyfotily Plzeňské trolejbusy .

person rebus  date_range 14.03.2024

Dopravní podnik města Košice jako první dopravce na Slovensku uvedl v roce 2014 do provozu elektrobusy. Začátkem března 2024 vyhlásil veřejnou soutěž na dodavatele nových, tentokrát kloubových, a na výstavbu související infrastruktury v depu a na obratišti MHD.

Zakázka Dopravního podniku města Košice (DPMK) je rozdělena na dvě samostatné části. Jako první je označeno samotné dodání elektrických autobusů a související služby a druhá je realizace stavebních prací, tj. vybudování technické infrastruktury. Uchazeč může předložit nabídku na jednu nebo obě části. S úspěšným uchazečem uzavře DPMK čtyřletou Rámcovou dohodu na nákup maximálně 30 elektrobusů a smlouvu o dílo na vybudování nabíjecí infrastruktury v areálu DPMK, Trolejbusová ulice a na obratišti autobusů MHD na ulici Jana Pavla II. Na dodání konkrétního počtu autobusů, nejvýše však na 11 kusů, budou uzavírány po výzvě dopravního podniku dílčí kupní smlouvy. Prvních 11 kusů, jejichž nákup bude ze 100% financován EU a ze státního rozpočtu SR, plánuje uzavřít kupní smlouvu hned po účinnosti Rámcové dohody. Dodací lhůta je do 18 měsíců. Vybudování nabíjecích stacic požaduje dopravní podnik do 15 měsíců. I tato část má být financována z fondů EU a státního rozpočtu. Dopravní podnik poptává pro provoz v Košicích nové městské celonízkopodlažní elektrobusy o délce 18 metrů s trakčními akumulátory umožňujícími dojezd nejméně 100 km i při použití klimatizace nebo topení. Nabíjeny budou z trolejbusových trolejí pomocí střešního pantografu a pomalým nabíjením CCS-2. Nabíjecí infrastruktura v autobusovém depu i na obratišti bude umožňovat dobíjet autobusy pantografovým dvoupólovým nabíjením napěťové úrovně 750 V, DC. V obratišti je v plánu vybudovat také statické dobíjení pro 8 vozů. Odhadovaná cena zakázky je v případě vozidel 24,375 milionu eur, u nabíjecí infrastruktury 4,307 milionu eur. Košice byly v roce 2014 prvním slovenským městem s elektrickými autobusy v městské hromadné dopravě. Pět SOR EBN 10,5 bylo uvedeno do provozu 9. října 2014. Další SOR EBN 11 následovaly v roce 2016 a 2017 . Dnes jich jezdí po městě 22. Našli jsme v archivu zajímavé reportáže z roku 2014 a 2015 .

person rebus  date_range 14.03.2024

Tpl Linea, provozovatel veřejné dopravy v Savoně, představil prvních 14 nových elektrických autobusů v sobotu 9. března. Ve městě ležícím na Italské Riviéře západně od Janova uvedli slavnostně do provozu autobusy Solaris Urbino 12 a Yutong E9-A.

Do prezentační akce "R-evolution – The evolution of bus species” pořádané místním dopravním podnikem, městem Savona a provincií Savona, na náměstí Piazza Mameli na oslavu začátku přeměny flotily na ekologicou, byly zapojeny školy, místní instituce, civilní, vojenské a náboženské úřady. Cílem bylo vytvořit slavnostní dopoledne pro všechny občany a podpořit jejich větší respekt k životního prostředí a udržitelnosti a zvýšit jejich povědomí o ekologické dopravě. Z celkem 14 elektrických autobusů je devět městských Solaris Urbino 12 s celkovým počtem 86 míst (28 sedadel) se čtyřmi bateriovými sadami s nominální kapacitou energie 352 kWh pro dojezd 350 kilometrů. Městské 9metrové Yutong mají prostor pro 58 cestujících, z toho 23 sedících. Vybaveny jsou osmi bateriemi, šesti na střeše a dvěma v zadní části, s kapacitou 255 kWh umožňující dojezd 400 kilometrů. V posledních měsících TPL Linea prováděla přípravné a technické testy a školení zaměstnanců.

person rebus  date_range 13.03.2024

Žlutý elektrický autobus Volvo BZL pro město ležící v severozápadní Anglii je prvním ze 105 objednaných jednopodlažních a dvoupodlažních bezemisních autobusů, kterými letos dopravní společnost Warrington's Own Buses nahradí všechny dieselové autobusy.

Zářivě žluté vozidlo, které bude součástí zelenější a čistší dopravy ve Warringtonu, si mohli prohlédnout účastníci speciální akce pro iniciativu Zero Emissions Bus Regional Area (ZEBRA) 8. března 2024. Volvo Buses UK & Ireland získalo zakázku na výrobu 105 elektrických autobusů pro Warrington's Own Bus na jaře 2023 . Jednopodlažní a dvoupodlažní autobusy budou postaveny na platformě Volvo BZL představené v roce 2021 . Na vývoji karoserie přizpůsobené speciálně pro britské vozové parky spolupracuje s MCV Bus and Coach . Příjezd celé flotily elektrických autobusů do Warringtonu se předpokládá od letošního léta a nahradí celou flotilu dieselových autobusů Warrington's Own Buses. Smlouva se společností Volvo patří mezi největší objednávky elektrických autobusů ve Spojeném království i v Evropě. Rada města také podepsala smlouvu se společností EO Charging na instalaci nabíječek v novém autobusovém depu. V rámci závazku řešit klimatickou krizi bude veškeré nabíjení poháněno 100% zelenou energií. Projekt je podporován prostřednictvím financování ze schématu ZEBRA ministerstva dopravy, jehož cílem je dodat až 4 000 bezemisních autobusů po celé zemi. Warrington zlepšuje současně služby ve veřejné dopravě pod hlavičkou "Better by Bus". Snížilo jízdné pro všechny osoby mladší 22 let na maximálně 1 £, zavedlo celodenní zvýhodněné jízdenky na 2 £, zlepšilo jízdní řády a modernizovalo autobusové zastávky.

person rebus  date_range 13.03.2024

COMETT PLUS plánoval pořídit celkem deset elektrických autobusů pro městskou hromadnou dopravu v Táboře, Sezimově Ústí a Plané nad Lužnicí. Dodavatele osmi dvanáctimetrových se podařilo vysoutěžit, zakázku na dva kratší zrušil.

Elektrické autobusy byly soutěženy ve dvou částech. Do I. části veřejné zakázky na dodávku dvou autobusů na elektrický pohon v délce 7 - 9 metrů se přihlásil TBS Truck Bus Servis, dealer IVECO BUS. Protože však jeho nabídka nesplňovala zadávací podmínku pokud jde o délku záruky na garanci dojezdu 180 km na jedno nabití, která byla dílčím hodnotícím kritériem, byl vyloučen a zakázka v této části byla zrušena. V II. části COMETT vybíral ze tří nabídek. Hodnotícími kritérii byly nejnižší cena (váha 70%), délka záruky na autobus, agregáty, prorezavění karosérie, olakování (po 2%), délka záruky na jakost trakční baterie (15%) a za jakost na garanci dojezdu 230 km na jedno nabití (9%). Dopravce požadoval osm dvounápravových třídveřových autobusů s délkou 10 - 12m, všechny s možností pomalého dobíjení plug-in CCS Combo 2 i rychlodobíjením. Nabídky podaly společně Solaris Bus & Coach a SOLARIS CZECH, dále SOR Libchavy a TBS Truck Bus Servis. Jako nejvýhodnější byla vyhodnocena nabídka Solaris. Stávající sólo a kloubové autobusy na CNG nejen této značky ve flotile jihočeského dopravce doplní Urbina 12 electric. Kupní cena činí přibližně 92,5 milionu korun. Dodací lhůta je 365 dní od podpisu smlouvy, která byla uzavřena 21.2.2024. Zahájení provozu se předpokládá v 1. čtvrtletí 2025. V současné době je v projektové fázi budování dobíjecích stanic v sídle dopravce, kterou bude hradit z vlastních zdrojů. COMETT PLUS zajišťuje provoz MHD v Táboře, Sezimově Ústí a Plané nad Lužnicí 34 autobusy na CNG. Přepraví přibližně 5,9 mil. cestujících ročně a jeho autobusy ujedou 1,750 mil. kilometrů za rok.

person rebus  date_range 12.03.2024

Nejdříve na veletrhu mobility move a na jaře v provozu v centru Berlína. Plně elektrický městský autobus s autonomním řízením je součástí projektu BeInteli. Berlíňanům má vysvětlit, jak funguje AI a získat jejich důvěru v samořídící vozidla.

Cílem projektu Belntelli je vytvořit inteligentní dopravní systém s automatizovanými vozidly. MAN Lion's City 12 E je vybaven Automated Driving System (ADS) s přibližně 50 senzory: 6 3D LIDARy, 8 radary, 9 kamerami, 28 ultrazvukovými senzory a serverem v přední části prostoru pro cestující. Komunikace probíhá v rámci reálné laboratoře ZEKI. Interakce s uživateli prostřednictvím několika kontaktních bodů, jeden představuje samotný autobus. Na 10 displejích a 6 tabletech v interiéru ukazuje, jak vnímá své okolí v reálném čase, predikuje změny a plánuje trasu a ve vizuálních prezentacích je poskytuje cestujícím, ti tak mohou autonomnímu řízení porozumět a získat v autonomní vozidla a AI důvěru. "Vysvětlující autobus" ujede na jedno nabití až 350 kilometrů. V testu zvládl dokonce 550 kilometrů. Dojezd je navíc prodloužen rekuperací energie při každém brzdění. V současné době stále prochází zkušebními jízdami v neveřejných prostorách. Od jara bude fungovat s řidičem na palubě pro zajištění bezpečnosti v městské testovací oblasti v Berlíně od Brandenburger Tor po Ernst-Reuter-Platz, Gedächtniskirche a Adenauerplatz, která je vybavena nejmodernější senzorovou technologií a představuje zcela digitalizovanou trasu včetně interaktivní autobusové zastávky. V Berlíně se představil také na veletrhu a konfereci elektrobusů VDV "mobility move" od 5. do 7. března 2024.

person rebus  date_range 12.03.2024
Reklama
CIEB
Reklama
MAN
Reklama
Tezas
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací