Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
MHD a IDS

Některá města od Nového roku tarify jízdného upravila, jinde změny připravují. Hlavními důvody zvyšování cen jízdného jsou kompenzace narůstajících nákladů a propady ve výnosech.

„ Dopravním podnikům klesl výnos z jízdného o 2 % tím, že došlo ke změně sazby DPH z 10 na 12 %. Dalším důvodem je výrazné navýšení regulované ceny distribuce elektrické energie. Tato věc nás tíží i z jiného důvodu. Všichni se snažíme ekologizovat náš vozový park, jsou na nás kladeny povinné kvóty na nákup bezemisních, tedy elektrických vozidel MHD a na druhou stranu se nám takovými zásahy neustále prodražuje jejich provoz. Nevidíme v tom žádnou logiku, “ říká předseda Sdružení dopravních podniků ČR Tomáš Pelikán. Sdružení dopravních podniků ČR přináší kompletní přehled změn tarifů jízdného v MHD v 22 dopravních podnicích, které jsou členy sdružení. Brno Ke změnám v tarifu nedochází. České Budějovice Ceny jízdenek se v MHD v Českých Budějovicích nemění. Ve Smluvních přepravních podmínkách dochází ke změně u přirážky k jízdnému – snížená sazba přirážky k jízdnému bude při úhradě do 14 dnů zvýšena z 600 Kč (+ jízdné) na 800 Kč. Nový tarif, platný od 1. ledna 2024, je upravený kvůli zjednodušení některých podmínek, umožnění rozvoje elektronického jízdného a komfortnější využívání předplatních jízdenek. Děčín Dopravní podnik města Děčína nemá od ledna žádné změny v tarifu, všechny proběhly od 1. 9. 2023. Hradec Králové V Hradci Králové dojde od března letošního roku k úpravě cenových tarifů jízdného MHD. Ke změně tarifu dojde jen u vybraných položek, například cena jednorázové papírové jízdenky vzroste z 20 na 25 korun, naopak jízdenka u řidiče zůstává na 30 korunách. Nově bude možné také u jednotlivého jízdného využít časovou platnost 10 nebo 60 minut a možnost přestupu. Další změnou bude bezplatné jízdné pro jednu osobu doprovázející dítě do věku šesti let. I nadále pak zůstává MHD zdarma pro děti do šesti let, držitele vybraných průkazů, osoby doprovázející dítě do tří let i psy. Chomutov-Jirkov Ke změnám v tarifu nedochází. Jihlava Od 1. ledna 2024 platí nový ceník Dopravního podniku města Jihlavy, který přináší cestujícím řadu výhod: Senioři nad 75 let mohou jezdit zdarma, pro cestování jim postačí jen občanský průkaz, už si nemusejí vyřizovat Jihlavskou kartu ani roční kupon. Pro žáky a studenty až do 26 let jsou jednotlivé jízdy s 50% slevou. Dětem do 15 let se snížila cena ročního časového kupónu na 365 Kč (tedy na polovinu). Studentům od 15 do 18 let se snížila cena ročního časového kupónu na pouhých 730 Kč (místo původních 1560 Kč). Další výhodou pro cestující je integrace jihlavské hromadné dopravy (MHD) s Veřejnou dopravou Vysočiny (VDV). Cestující tak nově mohou cestovat s jednou jízdenkou po Kraji Vysočina i v jihlavské MHD. Komfort i možnosti cestování se tak zlepší obyvatelům okrajových částí Jihlavy i cestujícím z okolních obcí a měst do Jihlavy. Karlovy Vary Ke změnám v tarifu nedochází. Dopravní podnik Karlovy Vary od 1. 1. 2024 provozuje kromě MHD přímo v Karlových Varech také většinu regionálních linek v rámci Karlovarského kraje. Liberec-Jablonec Dopravní podnik města Liberce a Jablonce nad Nisou kvůli rostoucím nákladům a zvýšení DPH na 12 % upravil ceny jízdného v MHD . Změna cen se týká jednorázových jízdenek i předplatného za kupóny. Jako základní jízdné je nově nastavena elektronická jízdenka. Základní papírová i elektronická jízdenka pro dospělého stála 24 korun, nově stojí elektronická jízdenka MHD 28 korun a papírová 34 korun. Bonusem pro cestující je prodloužení času platnosti jízdenky ve všední den. Zatímco vloni mohli občané cestovat na jednu jízdenku maximálně 40 minut, nyní to je celá hodina. U ročního kupónu je cena upravena na 3 990 Kč (+ 340 Kč), 90denní kupón je nově za 1 600 Kč (+230 Kč), u 30denního kupónu se cena změnila na 660 Kč a u 7denního pak na 250 Kč. Vedle základních slev 50 % pak jsou zavedeny zlevněné roční kupóny á 990 Kč pro skupiny: důchodci, děti, invalidé, pro sociálně slabší skupiny obyvatel a rodiče s kočárkem. Od roku 2024 se v Liberci zvedla také základní sazba za přirážku k jízdnému MHD za jízdu bez platné jízdenky („jízda načerno“) z 600 na 1 500 korun. Mariánské Lázně Cena jízdného se nezměnila. Mladá Boleslav Ke změnám v tarifu nedochází. Most-Litvínov Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova změnil tarif k 1. 10. 2023 a nyní již žádné změny v tarifu na dlouhou dobu nechystá. Olomouc Od ledna 2024 budou na MHD v Olomouci (zóna 71 IDSOK) i nadále v platnosti ceny jízdného platné od 1. 9. 2023. Zachován od ledna 2024 je rovněž rozsah poskytovaných slev. Opava Městský dopravní podnik Opava upravil tarif od 10.12.2023: jednotlivé jízdné dražší o 5 Kč (bankovní karta, peněženka) časové jízdné o 10 % Ostrava V Ostravě došlo od 10. prosince 2023 k úpravě cen krátkodobých i dlouhodobých jízdenek . Nově byla zavedena 10minutová nepřestupní krátkodobá jízdenka. Cena krátkodobé nezlevněné přestupní jízdenky vzrostla z 25 korun na 30 korun, nově je ale umožněn bezplatný přestup místo původních 45 minut až na 60 minut. 10minutová nepřestupní krátkodobá jízdenka v nezlevněné variantě je za cenu 23 korun. Pro aktivaci této jízdenky musí cestující „pípnout“ kartou nejen při nástupu, ale i při výstupu z vozidla MHD. Cena dlouhodobých jízdenek vzrostla v průměru o 10 procent. Pardubice V Pardubicích se v prvním čtvrtletí roku 2024 ceny jízdného zvyšovat nebudou, tarif se ale změní od 1. dubna. Zvýší se cena za jednotlivé jízdné, jízdné doplňkové u řidiče a časové 7 a 14denní. Ceny časových jízdenek od 30 dní a delších se nemění vůbec, ať občanské, žákovské, studentské nebo seniorské. Plzeň Plzeňské městské dopravní podniky upravily od 1. ledna 2024 tarif následovně: navýšení ceny jednotlivých jízdenek o 16 - 20 % navýšení ceny předplatných jízdenek o cca 7,5 % navýšení přirážky k jízdnému - pokuta placená na místě 800 Kč (dříve 500 Kč), do 15 kalendářních dnů 1 200 Kč (dříve 1 000 Kč), od 16. kalendářního dne zůstává 1 500 Kč nově je zakázána přeprava jízdních kol a koloběžek na elektrický pohon nově je povolena přeprava běžných jízdních kol a koloběžek i v pracovní dny (doposud to bylo možné jen o víkendech) tam, kde to dovoluje jízdní řád. Pro pilotní otestování byla vybrána tramvajová linka 1. Nové ceny . Noviny ve Smluvních přepravních podmínkách . Praha V tarifu Pražské integrované dopravy ke změnám nedochází. Dopravní podník zavádí novou možnost nákupu elektronických kupónů v jízdenkovým automatech ve stanicích metra. Cestující si v nich kromě jízdenek krátkodobých či pro jednotlivou jízdu nově mohou zakoupit také libovolný typ elektronického kuponu na MHD v Praze. Kupon si mohou zakoupit už 60 dnů před zahájením jeho platnosti. Jsou k tomu nutné čipové karty Lítačka nebo In Karta Českých drah. Nákup kuponu je možné uhradit pouze bezhotovostně. Tábor (dopravce Commet Plus) Ke změnám v tarifu nedochází. Teplice (Arriva) Od nového roku přebírá MHD v Teplicích nový dopravce Městská doprava Teplice p. o. (není členem SDP ČR). Cestující jezdí z důvodu nefunkčního odbavovacího zařízení od začátku roku zdarma . DSÚK Ke změnám v tarifu nedochází. Ústí nad Labem Ke změnám v tarifu v Dopravním podniku města Ústí nad Labem nedochází. Zlín-Otrokovice Ve Zlíně a Otrokovicích od 1. 1. 2024 žádné tarifní změny nejsou.

person rebus  date_range 22.01.2024

Od pondělního rána 9. října 2023 bude hlásit hlásit zastávky v autobusech DPP Jan Vondráček. Po 30 letech nahradí původní nahrávky paní Dagmar Hazdrové. Herce a dabéra čeká ještě nahrávání největšího balíku více než 7 tisíc zastávek mimo Prahu.

V tramvajích Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) hlášení vyměnili přesně před osmi měsíci, 9. ledna 2023. Nahrávání bezmála 11 tisíc hlášení – všech autobusových, tramvajových a trolejbusových zastávek a provozních hlášení používaných na městských a příměstských linkách v rámci PID je rozděleno do tří fází. Tu první zahrnovalo namlouvání všech hlášení pro provoz tramvají, celkem bezmála dvě tisícovky nahrávek, které DPP nasadil do vozidel letos na začátku ledna. Další balík tvoří necelé dva tisíce nahrávek potřebných pro provoz autobusů na městských linkách v Praze. Od pondělí 9. října se tak nový hlas objeví na všech autobusových linkách provozovaných DPP. U ostatních autobusových dopravců budou na městských i příměstských linkách původní hlášení včetně zastávek na území Prahy nahrazována postupně, jak budou nahrávány jednotlivé skupiny mimopražských autobusových zastávek. A to podle konkrétních linek a dopravců tak, aby pokud možno na jednom spoji nedocházelo k míchání původních hlášení paní Dagmar Hazdrové a nových od Jana Vondráčka. Také veškerá hlášení pro městské autobusové linky obdobně jako tomu bylo u tramvají nechal DPP nejdříve jazykově zrevidovat lingvistkou a fonetičkou Veronikou Štěpánovou, pracující v oddělení jazykové kultury Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR, která byla také členkou odborné komise v anketě na nový hlas autobusů a tramvají PID. Následně všechny nové nahrávky namluvené Janem Vondráčkem opět paní Štěpánová postupně pečlivě vyslechla a zkontrolovala jejich správnou výslovnost podle pravidel spisovné češtiny. Každá nahrávka se pak finálně čistí ve zvukovém studiu, a upravuje do stejné úrovně hlasitosti. Vzhledem k různým typům vozidel nasazovaných na městské autobusové linky bude DPP hlasitost provozních hlášení v následujících týdnech ještě postupně dolaďovat. Jan Vondráček se stal novým hlasem autobusů a tramvají Pražské integrované dopravy na základě výsledků hlasování veřejnosti v anketě, kterou v květnu a červnu 2022 zrealizoval DPP ve spolupráci s hl. m. Prahou, ROPIDem a IDSK. Hlasovalo pro něj 62,15 % z celkem 200 013 respondentů, tj. více než 124 tisíc cestujících.

person rebus  date_range 08.10.2023

Dva prosklené vozy pro lanovku na Petřín vzniknou podle návrhu studia Anna Marešová a bude se na nich podílet několik společností ve Švýcarsku.

Vítězem veřejné zakázky Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na výrobu a dodání dvou nových vozů pro lanovou dráhu Petřín se stala společnost DOPPELMAYR lanové dráhy, spol. s r. o., 100% dceřiná společnost rakousko-švýcarské skupiny Doppelmayr/Garaventa Group. DPP dnes s výrobcem podepsal smlouvu. Nabídková cena vítěze činí 137,7 milionů korun, což je o 12,3 milionů korun méně, než byla předpokládaná hodnota zakázky. DPP v tendru obdržel nabídky od dvou subjektů. Druhým uchazečem byla italská společnost LEITNER S.p.A./AG. Samotná výroba vozidel zabere 11 měsíců, předcházet ji ale bude dokončení finální designérské studie a vypracování výrobní dokumentace. Výroba obou vozů petřínské lanovky bude probíhat ve Švýcarsku a bude se na ní podílet několik společností skupiny Doppelmayr/Garaventa. Výrobní dokumentace celého projektu vznikne v centrále společnosti Garaventa AG v Uetendorfu. Samotné vozy vyrobí sesterská společnost CWA Constructions SA v Oltenu, která se specializuje na design a produkci kabin lanovek. Patří mezi jejich největší světové výrobce, ročně její závod opustí více než dva tisíce vozů. Kontrolní a řídící systémy lanových drah pro petřínskou lanovku vzniknou v Oberdorfu v sesterské společnosti Frey AG Stan, výrobcem lana bude švýcarská společnost FATZER AG ze skupiny BRUGG Group. „ Z nových prosklených vozů petřínské lanovky bude nezaměnitelný pohled na celou Prahu. Pevně věřím, že se vysoutěžený nový design, který pracuje s geniem loci Petřína, podaří designérům a výrobcům společně přetavit do výsledné podoby vozidel tak, aby lanovka i nadále spoluvytvářela obraz pražského Petřína jako unikátní lokality světového významu. Všechny přípravné práce nyní směřujeme k tomu, abychom příští rok mohli začít s rekonstrukcí tratě včetně sanace svahu a paralelně s tím zahájili samotnou výrobu nových vozidel ,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP. „ Výrobce nových vozů petřínské lanovky se nám podařilo vysoutěžit za pět měsíců. Samotná výroba nicméně začne až v příštím roce, protože v návaznosti na uzavření smlouvy s výrobcem musí s tudio Anna Marešová designers nejdříve dokončit finální designerskou studii , která bude sloužit výrobci k vyprojektování výrobní dokumentace vozidel, jejíž technickou část musí posoudit Drážní úřad. Nová vozidla petřínské lanovky budou zcela unikátní a vzniknou jako zakázková výroba pro Prahu s respektováním technických norem ČR a našich požadavků. V rámci projektové přípravy si ještě upřesníme některé detaily, které ve výsledku např. určí finální hmotnost vozidla, a tím pádem i maximální kapacitu cestujících ,“ dodává Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP. „ Vysoutěžení a zasmluvnění výrobce vozidel nám umožní do projektové dokumentace pro veřejnou zakázku a rekonstrukci samotné tratě doplnit konkrétní technická řešení výrobce. Životnost vozidel, ale zejména tratě petřínské lanovky se limitně blíží ke svému konci. Uděláme vše proto, abychom veřejnou zakázku na zhotovitele stavby vyhlásili co nejdříve a příští rok mohli začít se sanací svahu a rekonstrukcí tratě. Protože výroba vozidel bude trvat 11 měsíců a rekonstrukce tratě zhruba rok, výzvu výrobci odešleme až ve chvíli, kdy budeme zhotoviteli předávat staveniště, “ uzavírá Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch. Technické parametry vozů pro petřínskou lanovku Nové vozy petřínské lanovky budou 12,3 metrů dlouhé a 2,45 metru široké, jejich rozchod bude 1435 mm. Budou mít 19 míst k sezení a kapacitu pro až 100 stojících cestujících. Přesné číslo obsaditelnosti vyplyne z výrobní dokumentace a celkové finální hmotnosti vozidla. Nižší finální hmotnost vozidla umožní jeho vyšší využitelnost. Výrobce dává na vozidla záruční dobu 72 měsíců, tj. šest let. Skříň vozidel bude rozdělena na čtyři oddíly pro cestující, které budou od sebe odděleny, tj. nebudou průchozí. Jednotlivé oddíly budou přístupné z obou stran vozů, budou mít odstupňovanou podlahu, přičemž odstupňování bude odpovídat průměrnému sklonu trati. V každém oddílu budou sedadla, madla, vodorovné i svislé tyče pro držení. Oddíly budou uzavírat dvoukřídlé prosklené posuvné dveře, ovládané centrálně pro každou stranu zvlášť ze stanoviště obsluhy. Vozy budou na čele vybaveny průmyslovými kamerami, které budou snímat prostor přímo před vozem. Signál z kamer se bude přenášet na zobrazovací zařízení na stanovišti obsluhy, jakož i do velínu lanovky. Vozidla petřínské lanovky jsou navržena jako samonosná dvounápravová konstrukce nesena čtyřmi pojezdovými koly po kolejnicích. Průměr kol je 550 mm a jsou jednotlivě uložena pomocí úhelníků a odpružena bezúdržbovými dutými pryžovými pružinami. Na jedné straně jsou plochá, na druhé mají dvojitou přírubu, která bude nést odpruženou hydraulickou kolejnicovou brzdu bez nutnosti použití dalších podpěr či nosných válečků. Využití kolejnicové brzdy umožní odstranit brzdová lana, která využívá stávající technologie petřínské lanovky. To v konečném důsledku zjednoduší také geometrii výhybky, nově budou zapotřebí pouze dvě křížení místo současných čtyř. Tažné lano bude k vozidlu připevněno pomocí lanového bubnu, který umožňuje snadné a rychlé zkrácení lana. Konstrukce podvozku umožní přístup ke všem důležitým komponentům přes poklopy v podlaze. Výměnu kola tak bude možné provést jednoduše ve stanici bez zvedacího zařízení. Petřínská lanovka v neposlední řadě dostane také zcela nový řídící systém, který bude zajišťovat, že řízení pohonu, řízení vozů, dálkové ovládaní a další části budou vzájemně kompatibilní, certifikovány a homologovány jako jeden celek. Bude vybavena dálkovým monitorovacím a komunikačním systémem vedeném podél koleje u paty kolejnice.

person rebus  date_range 17.08.2023

Výsledkem kontrolní bezpečnostní akce asistentů přepravy Dopravního podniku Ostrava a strážníků Městské policie bylo o víkendu 1 239 zkontrolovaných cestujících v celkem 54 spojích, a z toho 231 vyloučených pasažérů za nedodržování smluvních přepravních podmínek.

Ohlášená kontrolní akce trvala v noci z pátku 23. června na sobotu 24. června 2023 od večerních 20 hod. do 3 hod. rána na tramvajových linkách v centru města v úseku zastávek Křižíkova – Náměstí republiky – Výstaviště. Zúčastnilo se jí 9 asistentů přepravy a 6 strážníků, rozdělených do tří skupin. „Asistenti přepravy jsou spolu se strážníky v terénu po celý týden na ranních, odpoledních i nočním směnách. Nad rámec jejich běžného provozu organizujeme jednou měsíčně i tyto mimořádné noční bezpečnostní akce. Chceme, aby cestující viděli, že na jejich bezpečí nám záleží. Proto posilujeme kontroly právě ve vytíženou noc z pátku na sobotu ,“ uvádí generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys. Nejčastějším důvodem pro vyloučení z přepravy byla jízda bez platného jízdního dokladu, v několika případech šlo o vyloučení za jízdu pod vlivem alkoholu a ve třech případech za výtržnictví. Dopravní podnik Ostrava má v současnosti 90 zaměstnanců přepravní kontrolory. Polovinu tvoří revizoři a druhou asistenti přepravy. Asistenti přepravy zvyšují kvalitu přepravy cestujících, zejména přispívají k bezpečí a pořádku ve vozidlech, informují, pomáhají cestujícím, a to třeba i s nákupem jízdného. V DPO fungují šestým rokem.

person rebus  date_range 26.06.2023

Do roku 2025 dojde ke sjednocení značení 2 300 autobusových zastávek, které využívá regionální doprava na území Pardubického kraje.

„ Zákon nám ukládá do roku 2025 sjednotit vizuál všech zastávek. Ty v minulosti patřily provozovatelům linek, kteří je na nás převedli, takže pracujeme na změnách, aby byly pro cestující snadno identifikovatelné. Nahoře bude umístěna klasická značka s autobusem v modrém kruhu. Na sloupku pod ní bude dodatková tabule s informacemi o názvu tarifního systému, číslu zóny, názvu zastávky a nacházet se tam bude i logo objednatele veřejné dopravy, tedy Pardubického kraje. Na výlepové ploše pod tabulí cestující najdou podrobný jízdní řád, kontakty na dopravce i dispečink, QR kódy odkazující na web kraje, případně i další údaje, například tarifní mapu. Chceme, aby měla veřejnost maximum informací, vše bylo standardizované a dobře viditelné ,“ popisuje plán krajské samosprávy náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš. Zastávkový označník je z hlediska zákona dopravní značkou a jeho vzhled a umístění tak do značné míry předepisuje zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a také technická norma ČSN 73 6425-1. Žádná nová zákonná úprava, která by vyžadovala úpravu vzhledu zastávek k roku 2025 není požadována, uvedlo pro náš web ministerstvo dopravy.

person rebus  date_range 25.04.2023

V uplynulých dvou měsících utržil Dopravní podnik města Brna za prodej jízdného 164,2 milionů korun. Tržby za období leden–únor 2023 jsou nejvyšší v historii DPMB, překonány tak byly rekordní tržby z roku 2020, a to o 790 tisíc korun.

Po dvou letech, kdy byly tržby z prodeje jízdenek v brněnské MHD výrazně ovlivněny epidemií covidu, zisky opět stoupají. Lednová čísla dokonce překonala 85 milionů korun. Podobně se vyvíjely tržby i v únoru, kdy dosáhly více než 79 milionů. „ Jsem rád, že se po měsících nejistoty lidé do našich tramvají, trolejbusů a autobusů opět vrátili. Ukazuje se, že všechny kroky, které společně s městem Brnem pro návrat našich zákazníků děláme, mají smysl. Kromě pravidelných cestujících evidujeme mezi našimi zákazníky i velké procento uprchlíků z Ukrajiny, kterým od ledna skončila v Brně bezplatná přeprava a nyní mají povinnost platit jízdné ,“ shrnul dobré výsledky generální ředitel DPMB Miloš Havránek. V meziročním srovnání (leden, únor) eviduje DPMB nárůst tržeb o více než 27 milionů korun. „ Nejvyšší je nárůst u jednorázových jízdenek, u kterých vede „ Pípni a jeď “, a to o 12 milionů korun. Dále pak u ročních šalinkaret, kdy nám tržby vzrostly o téměř 9 milionů korun. Právě první měsíce roku, a následně i září, patří každoročně k nejsilnějším měsícům v prodeji předplatních jízdenek ,“ popsal vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl. Doposud rekordním byl rok 2012, kdy tržby z prodeje jízdného dosáhly 994 milionů korun. DPMB

person rebus  date_range 13.03.2023

U krátkodobých jednotlivých jízdenek na kratších trasách dojde ke zdražení, cílem je podpořit nákup předplatného jízdného. Změny se týkají jen vnějších tarifních pásem mimo Prahu.

Na základě rozhodnutí Středočeského kraje, schválené Zastupitelstvem Středočeského kraje, dochází od 1. dubna 2023 ke změnám tarifu ve vnějších tarifních pásmech PID. Úprava tarifu reaguje na růst inflace, energetickou krizi a na další podněty od cestujících a partnerů v systému. Přináší sjednocení podmínek u jednotlivých jízdenek při použití na železnici, podporu cestování na delší vzdálenosti, zastropování ceny časových kupónů, zavedení 10měsíčního časového kupónu pro vnější pásma a zavedení tzv. firemního jízdného, které umožní nákup přenosných časových kuponů. Vzhledem k inflaci dochází ke zvýšení ceny jízdného pro jednotlivou jízdu na krátkou vzdálenosti. Delších jízdních dob se změny téměř nedotknou, nebo naopak dojde k jejich zlevnění. Ještě výhodnější budou předplatní kupony nebo celodenní jízdenky. „ Do systému dopravní obslužnosti je nutné dostat více peněz, stabilizovat jeho ekonomickou situaci a zároveň jej udržet v sociálně dostupné v dimenzi, “ uvedl Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy, „Mimořádný stav nedokážeme z vnitřních finančních zdrojů plně pokrýt, a proto plánujeme zvýšení příjmů z jízdného o zhruba 180 milionů korun v roce 2023 .“ Změny u jízdenek pro jednotlivou jízdu U jednotlivého jízdného dochází ke sloučení stávajícího jízdného za 14 Kč a 22 Kč (dvoupásmové jízdenky na 15 a 30 minut) do jedné jízdenky s jízdným za 20 Kč a časovou platností 15 minut. Tato jízdenka neplatí v Praze (pásma P, 0, B), a to ani v případě zastávky zařazené do pásma B, 1 na území Prahy, ale naopak nově je možno ji použít i ve vlacích PID, což znamená sjednocení podmínek a zpřehlednění tarifu z pohledu cestujících. U jízdenek za 30 Kč a výše nedochází ke změně ceny, ale ke zkrácení časové platnosti jízdenky (vždy o 30 minut až do maximální časové platnosti 180 minut pro jízdenky na 8 a více tarifních pásem). Je nutné hlídat pásmovou, ale i časovou platnost jízdenky, v některých případech nelze využít z časových důvodů jízdenku i pro návrat. Z tohoto důvodu byla navržena snížená cena celodenních jízdenek. U celodenních jízdenek pro území Středočeského kraje dochází k výraznému zlevnění a zároveň zavedení nové celodenní jízdenky pro nejpoužívanější mimopražská pásma 1–4. Ta bude stát 80 Kč. Cílem je podpořit pravidelné využívání veřejné hromadné dopravy, zvýšit komfort cestujících spočívající v potřebě jediné jízdenky na den a snížit tak i zpoždění spojů způsobené nákupy jízdenek u řidiče. Změny u předplatního jízdného pro vnější pásma Vzhledem k dlouhodobé podpoře předplatitelů časových jízdních dokladů a cestujících dojíždějících ze vzdálených částí Středočeského kraje je nově zastropována cena časového kuponu na 7 vnějších pásmech, což znamená zavedení celokrajského časového jízdného v roční výši pod 20 000 Kč. Tento síťový kupon pro všechna vnější tarifní pásma bude stát 2 050 Kč v měsíční platnosti, 5 515 Kč ve čtvrtletní a 19 450 v roční platnosti. O něco dražší pak bude takový kupon rozšířený o dojezdové pražské pásmo 0 (vč. B). Dalším motivačním prvkem pro vyšší užívání časových kuponů je kromě zastropování ceny na 7 vnějších pásmech také zvýšení cen pouze o 5 % u zbylého sortimentu časového jízdného. Na základě dlouhodobé poptávky jsou nově ke stávajícím kuponům zavedeny ještě 10měsíční kupony (pouze v elektronické podobě), jejichž využití se předpokládá zejména u žáků a studentů do 26 let. Pro kategorii Student 18–26 let bude omezeně volitelný začátek platnosti v období od 15. 8. do 1. 11. Nově se zavádí také přenosné předplatní jízdné pro vnější tarifní pásma ve výši 135 % obyčejného jízdného, které umožní anonymní použití časových kuponů primárně pro firemní zákazníky, kteří využijí tyto jízdní doklady jako bonus pro své zaměstnance nebo pro služební cesty. Procentuální výše slev pro děti, studenty, seniory a další slevové kategorie se nemění. Prodej předplatních kuponů za současné ceny (počátek platnosti nejpozději 31. 3. 2023) je možný do 31. 3. 2023. Nákup za nové ceny je možný od 1. 3. 2023 (při nákupu s 30 až 60denním předstihem) - počátek platnosti 1. 4. 2023. Zpětný odkup nevyužitých plnocenných jízdenek pro jednotlivou jízdu bude umožněn od 1. 4. do 31. 10. 2023. Zpětný výkup zvýhodněných a zvláštních jízdenek pro jednotlivou jízdu nebude možný, jízdenky je nutné do 31. 3. 2023 využít. Nevyužité plnocenné papírové jízdenky je možné donést na centrální dispečink DPP v ulici Na Bojišti a také na přepážku prodejních míst, tam ale pouze s maximálně 5 kusy od každé nominální hodnoty. O zpětný výkup nevyužitého jízdného v aplikaci PID Lítačka zažádejte na info@pidlitacka.cz. Výkup bude probíhat do 30. 4. v předprodejích a až do 30. 9. na centrálním dispečinku a pro PID Lítačku.

person rebus  date_range 09.03.2023

V integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje (IDS JMK) od 1. března zdraží v průměru o 17 až 19 procent jízdné a dojde k úpravám sortimentu jízdních dokladů. Pro zónu 100 a 101 zavádí Brno nové jednorázové jízdné 8 cest po Brně.

K poslednímu kompletnímu nastavení jízdného v došlo v IDS JMK v roce 2012. Vzhledem k ekonomické situaci a enormnímu růstu nákladů na provoz veřejné dopravy rozhodli krajští radní o zdražení 23. listopadu loňského roku. U jednorázových jízdenek dojde od 1. března k navýšení o průměrně 19 procent, v případě předplatních jízdenek o průměrně 17 procent. Nejvyšší změny jsou v případě jízdenek na krátké vzdálenosti, tyto změny jsou však nominálně nižší (např. jízdenka na 3 zóny pro cestujícího bez slevy změní cenu z 27 na 33 korun, senior nad 65 let pak v regionu zaplatí o 3 koruny více). Úseková jízdenka na nejkratší vzdálenost změní cenu z 10 na 12 korun, zlevněná pro děti, studenty a osoby nad 65 let pak bude dražší o jednu korunu. Nový tarif má také zjednodušit sortiment jízdních dokladů. Hlavní změny v Tarifu IDS JMK od 1. března 2023: Vydané předplatní jízdenky platí až do konce své platnosti. Zjednodušuje se sortiment dvouzónových jednorázových jízdenek. Nově budou v Brně i mimo Brno platit pouze dvě jízdenky – standardní na 2 zóny 60 minut za 25 Kč a dále krátkodobá na 2 zóny 15 / 10 minut za 20 Kč. Čtvrt hodiny bude platit při cestách pouze po Brně. Při cestách mimo Brno bude platit 10 minut. Obě jízdenky budou přestupní. Ruší se nestandardní dvouzónové jízdenky platné buď jen ve vlaku do 2 zastávek nebo jen v regionálním autobusu. Zavedení jízdenek na 11 a 12 zón. Až po nich bude následovat jízdenka všezónová. Mladým rodinám pomůže speciální celokrajská roční jízdenka určená pro doprovod dítěte do 3 let. Její cena 2400 Kč se nezvyšuje a navíc Jihomoravský kraj umožnil její využívání po celý den. Dosud to bylo možné v pracovní dny až po 8. hodině. Senioři nad 70 let budou moci koupit za 1400 Kč roční jízdenku, která jim umožní cesty po celém kraji bez časového omezení. Dosud byla v pracovní dny platná až od 8. hodiny. Ve všech městech, kde mají bezplatnou přepravu, bude seniorům nad 70 let nově postačovat k cestování předložení dokladu totožnosti. Nebude nutná průkazka. Přesto ji doporučujeme vyřídit, abyste občanský průkaz třeba neztratili. Preferuje se prodej elektronických jízdních dokladů – nejlevnější jednorázové jízdenky je možné zakoupit prostřednictvím aplikace POSEIDON. Elektronické předplatní jízdenky koupené prostřednictvím e-shopů jsou levnější než jízdenky kupované v papírové podobě. Prodej papírových předplatních jízdenek se postupně omezuje. Už nebudou prodávány papírové měsíční, čtvrtletní a roční jízdenky pro Brno. Ostatní papírové předplatní jízdenky budou prodávat výhradně železniční stanice. Nevyužité jednorázové jízdenky bude možné na stanovených místech vyměnit s případným doplatkem za jízdenky dle nového tarifu. Počátek období výměny jízdenek bude stanoven prodejcem. Výměna bude probíhat 3 měsíce od zahájení výměny. Následně již nebude možné jízdenku vyměnit. Se změněnou cenou nadále zůstává zachována univerzální jízdenka. Nově ji i v případě potřeby budou moci využít cestující jako náhradu za základní úsekovou a dvouúsekovou jízdenku. Výhodné jednodenní turistické rodinné či skupinové jízdenky budou nadále v platnosti. Levnější budou přes POSEIDON. Ve městech s městskou dopravou Adamov, Blansko, Břeclav, Hodonín, Kyjov, Vyškov a Znojmo a v Mikulově se pro cesty po městě bude místo úsekové předplatní jízdenky prodávat jízdenka jednozónová. Tím se umožní kombinace jízdních dokladů při cestě mimo tato města i pro držitele tamních předplatních jízdenek. V regionální dopravě a na spojích linek městské dopravy vyjíždějících z Brna je nárok na slevu i nadále dle stávajících pravidel Cenového výměru Ministerstva financí. Nárok na jízdné se ověřuje při zakoupení jízdenky u řidiče (případně při kontrole revizorem). Sleva se poskytuje po dobu platnosti ISIC. Při cestách městskou dopravou uvnitř Brna jsou dlouhodobě přísnější nároky na uznání studentské slevy. Studenti, kteří nesplní podmínky pro poskytnutí slevy poskytované městem Brnem budou moci nadále využívat studentské jízdné i v zónách 100 a 101, ale pouze ve spojích jedoucích z nebo do regionu. Papírové jednorázové jízdenky s výjimkou jízdenky na 2 zóny / 60 minut je nutné co nejdříve spotřebovat. Dle Tarifu je lze použít nejpozději 7. března 2023. Od vyhlášení pak bude probíhat výměna za nové jízdní doklady. Peníze se za jízdenky nevracejí. Změny se týkají měst zapojených v IDS JMK kromě Brna. Město slíbilo jízdné v této době nezdražovat a proto jako alternativu k současné univerzální jízdence, která se od 1. března v regionu zvýší ze 156 na 180 korun, přichází s alternativou pro zóny 100 a 101. Nová jízdenka nazvaná 8 cest po Brně nabízí v rámci jednorázového jízdného vůbec nejlevnější možnost přepravy. Označení jednoho políčka umožní lidem 45 minut cestování, a to v přepočtu za 19,50 korun. Stávající univerzální jízdenku využívají především lidé, kteří cestují v regionu přes větší počet zón, ale nepravidelně, takže se jim nevyplatí pořízení šalinkarty. Obsahuje 24 políček, která si označují dle potřeby. Nově tato jízdenka bude stát 180 Kč a cestující ji nadále budou moci používat pro přejezd mezi všemi zónami v regionu. Novou jízdenku 8 cest po Brně mohou cestující využít v brněnských zónách 100 a 101. Osm polí vyjde na původních 156 korun, cena za tři čtvrtě hodiny jízdy tak zůstává stejná jako doposud – 19,50 korun. Po nástupu si označí jedno políčko a mohou libovolně využívat MHD po dobu 45 minut. Pokud by chtěl člověk vycestovat za hranice Brna do jiných zón, musí využít jinou jízdenku pro příslušný počet zón. Jízdenka je v prodeji i ve zlevněné variantě pro děti do 15 let za 78 Kč. Ceny stávajících jednorázových jízdenek pro zóny 100+101 zůstávají stejné, 15minutová jízdenka stojí 20 Kč, jízdenka na 60 minut vyjde na 25 Kč.

person rebus  date_range 28.02.2023

První tři minibusy ve žluto-modrých barvách města uvedla do provozu ČSAD Benešov, s dalšími dvěma vozy se počítá od září při rozšíření sítě městské dopravy.

Minibusy ISUZU NovoCiti Life o délce necelých 8 metrů pojmou 60 cestujících, 21 sedících + 4 další na vyklápěcích sedačkách. Ve středu si nové vozy mohla na Masarykově náměstí prohlédnout veřejnost. Interiér autobusu je z velké části nízkopodlažní a nabízí prostor pro kočárek a invalidní vozík. Cestující mají k dispozici WiFi. Zatím budou v provozu tři vozy, od 1. září 2023 se počítá s výrazně rozšířeným provozem MHD a nasazením dalších 2 minibusů. Město přidá spoje ve večerních hodinách a zkrátí interval v úseku ze Spořilova na vlakové nádraží na dvacet minut. „ Se změnou jízdních řádů dojde k obnovení vazby na rychlíky do Prahy a z Prahy, která byla dle průzkumu silná. Díky celkem třem spojům za hodinu z MŠ Úsměv na Terminál se navíc výrazně rozšíří nabídka cest do Prahy. Ta nebude omezena jen na rychlíky, ale rozšířena i na vlaky osobní a spěšné a autobusy na Roztyly nebo Budějovickou. Data ze sčítání lidu hovoří jasně, každý den z Benešova do Prahy vyjíždí několik tisíc cestujících, kteří tak díky MHD dostávají alternativu k využití aut, popřípadě parkování na nádraží ,“ informuje Jan Vachtl, referent benešovské MHD. Zařízení na sčítání cestujících jsou instalována i v nových minibusech, město tak bude mít možnost pružněji reagovat na poptávku a upravovat spoje. MHD je v Benešově zdarma. Minibusy dodal ČSAD Benešov výhradní distributor autobusů ISUZU pro Českou republiku společnost TURANCAR CZ.

person rebus  date_range 16.02.2023

Uživatelé aplikace PID Lítačka, kteří se zároveň po Praze pohybují autem, mohou za parkování platit v aplikaci PID Lítačka. A to takzvaně na jeden klik, stejně jako když si v Lítačce kupují jízdenku nebo dlouhodobý kupón.

Zaplatit lze pomocí platební karty, Apple Pay nebo nově pomocí Google Pay. V aplikaci PID Lítačka bude možné přehledně spravovat registrační značky automobilů, nastavit notifikace na konec platnosti parkování, jednoduše ho prodloužit či bezpečně uložit platební kartu pro následné platby „na klik“. Samozřejmostí je, že si uživatelé mohou nejen zobrazit mapu zón placeného stání, ale aplikaci mohou využít i jako navigaci, která je dovede na místo parkování. Nová funkce, díky které lze zaplatit parkování v zónách placeného stání v Praze přímo v aplikaci PID Lítačka, je uživatelům k dispozici od verze 3.9.4 pro iOS, respektive 3.9.3 v případě Android. Dosud bylo možné platbu za parkování uhradit prostřednictvím přesměrování do aplikace třetí strany. Placení přes mobilní aplikace se stále populárnější. " Hlavní město chce parkování více zkomfortnit a zatraktivnit přestup na MHD. Aplikace umožňuje také snadné prodloužení parkovného bez nutnosti vracet se k vozidlu ,“ uvádí Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu. „ Rozvojem aplikace o novou funkci pokračujeme v nastaveném trendu průběžného vylepšování mobilní aplikace, která je zásadním stavebním prvkem regionálního dopravního odbavovacího systému. Ten nám umožňuje aplikaci neustále vyvíjet a vylepšovat tak, aby byla pro uživatele co nejpřívětivější a měli z ní maximální užitek, “ říká generální ředitel OICT Tomáš Barczi a doplňuje: „ Možnost zaplatit parkování přímo v aplikaci je dalším mezikrokem k naplnění našeho cíle, abychom z aplikace PID Lítačka vytvořili univerzální nástroj, který usnadní přepravu v metropoli a jejím okolí. Během letošního roku bychom rádi představili další novinku, na které teď intenzivně pracujeme. Souvisí s volitelným rozšířením možností najít optimální trasu pomocí kombinace různých dopravních prostředků a módů .“ Cestujete po Praze? S aplikací PID Lítačka máte o pražské dopravě přehled Mobilní aplikace PID Lítačka je kompletním průvodcem dopravou v Praze a Středočeském kraji. Umožní vyhledat aktuální dopravní spojení dle polohy, zároveň doporučuje i druh jízdenky, který pro zvolenou cestu uživatel potřebujete, a je možné si do ní uložit platební kartu a kupovat tak jízdenky bezpečně, pohodlně a kdykoliv je třeba tzv. „na klik“. Všichni uživatelé aplikace si mohou zakoupit a následně nahrát dlouhodobý časový kupón do mobilního telefonu a při přepravní kontrole se prokazovat jen prostřednictvím obrazovky mobilu. Aplikaci je možné používat i bez registrace. Co PID Lítačka navíc nabízí? Další užitečné funkce. Patří mezi ně vyhledání nejrychlejšího spojení včetně výluk a omezení; zobrazení mapy spojení včetně navigace na zastávku; nákup jízdenky v předstihu s možností pozdější aktivace; neaktivovanou jízdenku lze přeposlat další osobě, která si ji jednoduše sama aktivuje. Dále je v aplikaci PID Lítačka vidět přehled zastávek v okolí, projíždějících linek a prodejních míst. V PID Lítačce lze nastavit řadu notifikací, jako je například upozornění na výluky a mimořádnosti, na konce platnosti jízdenek a kupónů nebo novinky v dopravě. PID Lítačku má na starosti Městská společnost Operátor ICT (OICT), rozšíření o přímou platbu za parkování proběhlo ve spolupráci s Technickou správou komunikací hl. m. Prahy (TSK), aplikaci vyvíjí brněnská společnost CHAPS. Aplikace je ke stažení pro Android na Google Play a iOS v App Store.

person rebus  date_range 14.02.2023
Reklama
Rošero P
Reklama
IDOS
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací