Na dánském veletrhu Transport 2011 se představil autobus Scania OmniExpress 3.20

Momentálně nejnižší vozidlo OmniExpress s prvky autokaru je uzpůsobeno zejména pro pravidelný linkový provoz.
Momentálně nejnižší vozidlo OmniExpress s prvky autokaru je uzpůsobeno zejména pro pravidelný linkový provoz.
Novým autobusem se sníženou výškou OmniExpress 3.20 představuje Scania nabídku pro krátké a střední vzdálenosti pravidelné dopravy.

Dvounápravové a třínápravové typy mohou být stavěny „na míru“ potřebám dopravců s dvanácti délkovými variantami mezi 11 a 14,5 metry, obsaditelností až 67 cestujícími, třiceti variantami vnitřního uspořádání, motory typu 230 až 440 podle Euro 5 či EEV o největším výkonu 169 - 323 kW. Podle nabídky Scania pro využití alternativních paliv budou později k dispozici úpravy pro spalování „bionafty“ nebo etanolu jako první v tomto segmentu. Volitelná je vysoce ekologická specifikace Ecolution by Scania.

Nový autobus s charakterem autokaru Scania OmniExpress se veřejnosti poprvé představil na výstavě Transport 2011 ve dnech 6.-9. dubna v Herningu v Dánsku. Vozidlo je postavené Scanií ve spolupráci s karosárnou Lahden Autokori Oy s kompletním zabezpečením servisních služeb a náhradních dílů v síti Scania. Scania deklaruje lehkou, ale robustní konstrukci s velkou variabilitou, kterou karoserie poskytuje, stejně jako kvalitní uspořádání interiéru. "Prodej začíná v pobaltských a severských zemích, následuje pak ve střední a jižní Evropě,“ informuje Melker Jernberg ze společnosti Scania.

Stejná modulární konstrukce byla aplikována u základů pro typy 3.40 a 3.60 m řady Scania OmniExpress, s nimiž nová verze sdílí řadu prvků a systémů. Karoserie, postavená kompletně z nerezové oceli, má klínovitý sklon (75 mm) vpřed, což dále zlepšuje její aerodynamiku. Pro tuto modelovou řadu byla zvlášť vyvinuta konstrukce montážní postupy tak, aby umožňovaly velkou variabilitu v celkových délkách, stejně jako ve výšce. Délku karoserie lze volit po stupních o délce 300 - 400 mm v rozpětí od 11 do 14,9 metru. Podobně je nabízeno 30 variant vnitřního uspořádání v několika úrovních komfortu, případně s dalším individuálním přizpůsobením do nejmenšího detailu. Zavazadlový prostor o objemu 6,36 m3 je přístupný otevřením vzhůru výklopných krytů, takže vozidlo může proto sloužit o víkendech jako autokar pro kratší výlety.

Výška podlahy činí 860 mm, je rovinná se zvláštním ohledem na specifika provozu například v Německu. Jedny, nebo dvoje dveře mohou být uspořádány v konfiguracích 1-0-0, 1-1-0, nebo 1-2-0, v posledním případě pak na přání také s plošinou pro vozíčkáře ve středních dveřích. Ulička je o 100 mm širší, než u vysokých typů a umožňuje tak snadný pohyb cestujících.

Samočinné řízení klimatizace je konstruováno pro libovolné klimatické podmínky od arktických na severu Finska v zimě, po letní vedra na jihu Itálie. Také podmínkám prostoru pro cestující s příjemným prostředím je přizpůsobena velikost a umístění oken, jejichž zasklení musí dokázat stejně účinně tlumit intenzivní sluneční záření v létě, nebo naopak izolovat proti chladu v zimě. Dvouvrstvé zasklení postranních okem je koncipováno pro úsporu hmotnosti. Použita jsou zvláště tenká skla (3 mm), ale instalována jsou s větší mezerou, než je obvyklé (9 mm), pro dosažení největšího izolačního efektu.

Pracoviště řidiče, kompletně přejímající ergonomii Scania, je velmi prostorné a přístupné. Ve specifikaci s převodovkou ZF nebo Scania Opticruise je volič řazení umístěn na přístrojovém panelu (ZF), nebo na sloupku řízení (Scania Opticruise). To umožňuje řidiči pohyb v jeho prostoru se sedadlem otočným o 90° bez překážek. Velkorysý rozsah nastavitelnosti sedadla i volantu i zavěšené pedály doplňují obraz důsledného pojetí pracovního prostředí.

Volitelné hnací řetězce zahrnují výkonné a úsporné devítilitrové a třináctilitrové motory typu 230 - 440 podle Euro 5 nebo EEV o největším výkonu 169 - 323 kW kombinované s automatickými převodovkami, nebo samočinným řazením Scania Opticruise. Emisní technologie Scania EGR eliminuje nutnost použití aditiv a nádrže pro ně, připouští také spalování až 100% „bionafty“. Další palivovou alternativu poskytuje etanolový motor Scania, který je v této kategorii autobusů nabízen poprvé.
2009: SCANIA OmniExpress H a SCANIA Irizar i4 L ...
2010: První autobusy značky Scania řady OmniExpress ve střední Evropě ...

Autobus vystavený na Transport 2011 v Herning , je specifikován pro provoz v Dánsku.

Počet sedadel..........................................53+2
Uspořádání dveří.....................................1-1-0
Délka.......................................................13,7m
Šířka........................................................2,55 m
Celková výška..........................................3,4 m
Objem nádrže paliva................................310 litrů
Objem zavazadlového prostoru................5,19 m3
Ručně ovládaná víka

PROSTOR ŘIDIČE
Vyhřívané sedadlo řidiče s tříbodovým bezpečnostním pásem
Samostatná klimatizace prostoru řidiče
Kamera pro jízdu vzad a zvuková signalizace

PROSTOR CESTUJÍCÍCH
Nastavitelná sedadla ‘Lahden 42’ s opěrkami hlavy potaženými kůž
í Servisní souprava s individuálními výstupy vzduchu a LED osvětlením
Otevřené prostory pro zavazadla nad hlavou

KLIMATIZAČNÍ SOUSTAVA
Tlaková ventilace s elektronickým řízením (samočinná na objednávku)

HNACÍ ŘETĚZEC

Motor ....................................... pětiválec 9300 cm3
Největší výkon.............................240 kW/1600 Nm
Emisní třída.....................................................EEV
Převodovka šestistupňová samočinná ZF s retardérem

BRZDY
Elektronicky řízené (EBS)
Odlehčovací výfuková se samočinnou aktivací
Autobusová zastávková brzda

PÉROVÁNÍ
Náklon („kneeling“)
Celkové zdvihání a snižování podvozku

KAROSERIE
Nosná struktura z nerezové oceli
Opláštění panely z lehké slitiny
Dvouvrstvé postranní a zadní zasklení
Z TZ Scania

Na dánském veletrhu Transport 2011 se představil autobus Scania OmniExpress 3.20