Všestranný typ autokaru  Magelys Pro. Irisbus Iveco zařazuje do nabídky
© BUSportál

ekonomický autokar s možností využití v linkové i zájezdové dopravě. Rozsáhlá fotoreportáž z uvedení na trhy střední a východní Evropy v Syrakusách. Technická specifikace.
ekonomický autokar s možností využití v linkové i zájezdové dopravě. Rozsáhlá fotoreportáž z uvedení na trhy střední a východní Evropy v Syrakusách. Technická specifikace.
Všestranný typ autokaru Magelys Pro měl svoji premiéru na výstavě Autocar Expo v Nice v říjnu 2010.
Na veletrhu Autocar Expo v Nice představil Irisbus Magelys Pro, ...
V listopadu byl poté vystaven na FIAA v Madridu.
Mozaika nejen španělských autobusů a autokarů z veletrhu FIAA v Madridu
V týdnu od 21. do 25. března se představil v Syrakusách na Sicílii novinářům a zákazníkům.
Pro praktické otestování vozidel měli novináři k dispozici na polygonu v Syrakusách dvě vozidla – jedno s dvanáctistupňovou převodovkou AS Tronic s řadícím automatem a druhý s klasickou manuální šestistupňovou převodovkou ZF 6S 1600 (základní výbava). Na suché trati s minimálním převýšením byly nachystány „zatáčky“ z dopravních kuželů. Výhodou polygonu je možnost vyzkoušet vozidlo v extrémních polohách, v prudkých zatáčkách fungoval systém ESP bezchybně, také razantní zabrzdění zastavilo vůz perfektně. Průjezd kužely měl simulovat klikaté uličky, zde se zdála hladce řadící manuální převodovka jako operativnější, využití komfortu mnohastupňových řadících automatů je však už delší dobu nezadržitelným trendem. Ostrý provoz oba řidiči Irisbusu prezentovali den předtím, kdy bezproblémově absolvovali delší cestu s novináři na dálnici i v úzkých ulicích, a to i v kopcovitém terénu shodou okolností také i za deště.
Jak bylo zdůrazněno na tiskové konferenci, autokar Magelys Pro má multifunkční určení pro linkovou dopravu, krátké výlety i delší zájezdy. V portfoliu je zařazen nad Evadys HD. Současně s představením Magelysu Pro dobíhá v Itálii výroba autokaru Domino – ukončení výroby tohoto typu je očekáváno v červnu. Jako klíčové závody Irisbusu byly označeny kapacity v Annonay a ve Vysokém Mýtě. Italský závod ve Valle Ufita po ukončení výroby Domina a přesunutí části kapacity výroby Citelisů do Vysokého Mýta bude především dodavatelem Citelisů pro domácí, italský trh, kde podle ústní informace má Irisbus Iveco 40% podíl na trhu. Letmý pohled na sicilské silnice ukázal velkou pestrost zde operujících flotil. Společnost Irisbus Iveco byla v minulosti koncentrována především na segment autobusů – linkových a městských. Řada Magelys má ambici proniknout a zaujmout místo na trhu autokarů – „coachů“. Jako obvykle padl dotaz na cenu, a zcela neobvykle byl dotaz zodpovězen. Cena základního modelu by měla být okolo 230000 EUR. Samozřejmě jako vždy je cena jen orientační, záleží nejen na výbavě, ale i na objemu zakázky, historii a perspektivách spolupráce a mnoha dalších faktorech.
BUSportál v Syrakusách: Představení autokaru MAGELYS PRO 'cestujícím'
První záběry autokaru Magelys Pro z prezentace v Syrakusách
Od března 2008, kdy byl představen první typ Magelysu, do letošního února závod Irisbus Iveco v Annonay ve Francii vyrobil asi 250 vozidel dvounápravové varianty HD a a zvýšené třínápravové HDH. Řada Magelys má tři různé délky vozů (12,20 m, 12,80 a 13,80 m) a dvě výšky (3,62 m a 3,81 m). Tuto řadu v současnosti rozšířila ještě turistická verze Magelys Pro. Irisbus Iveco míří do v současnosti poptávaného segmentu víceúčelových turistických autokarů. Následuje tak například Mercedes-Benz, který pro tento segment připravil Tourismo RH a Volvo s modelem 9500.

Magelys Pro má stejně jako typy HD a HDH siluetu s plynulým zaoblením a velmi typický vzhled s vysoce prosvětleným interiérem a komfortem pro řidiče i pro cestující. Vozidlo převzalo charakteristickou siluetu Magelysu HD, který byl slavnostně představen na veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2007. Přední panel je mírně upravený, praktičtější je spodní část, kde místo skla je méně zranitelný černě zbarvený hliníkový plech, v opci může být nalakován v barvě karosérie. Přední optické bloky jsou zdůrazněny světly LED a odpovídají budoucím předpisům o denním osvětlení. Dveře řidiče jsou nahrazeny oknem, které se skládá ze dvou částí, fixní část má dvojité zasklení a spodní část na elektřinu je otevíratelná. V zadním panelu jsou použity hliníkových dveře v motorovém prostoru a nové je umístění státní poznávací značky. Autokar má výjimečné rozměry prosklených ploch, díky spojení bočních oken s okraji střechy se výhled z interiéru vozu neustále mění.

Zástupci médií si měli v roli cestujících možnost vyzkoušet i estetická, ergonomická a sametová měkká sedadla. Prostorné zavazadlové koše mají konzoly, kde se nacházejí zejména čtecí lampičky, individuální větráky, reproduktory a tlačítko pro přivolání průvodce. Na rozdíl od Magelysu HD a HDH jsou orientovány na konkrétní sedadlo. V opci je nabízen prostor pro průvodce s bezdrátovým mikrofonem. Klimatizace je zaintegrována do střechy a může fungovat jako programovatelné nezávislé topení.

Konstrukce vozu Magelys Pro vznikala při dodržení nejpřísnějších evropských norem v oblasti bezpečnosti. Tvoří ji robustní struktura karoserie, která zaručuje prostor pro přežití v případě převrácení, i výkonné brzdy vybavené systémem ABS, ASR a EBS (elektronické brždění zkracující brzdnou dráhu). Autokar je vybaven i systémem korekce jízdy ESP. Pevná ocelová konstrukce z jednoho kusu je ošetřena kataforézou proti korozi.

Magelys Pro je k dispozici ve dvou délkách (12,20 a 12,80 m) a nabízí místo pro 53 a 57 cestujících (s WC - předváděné autokary toaletou vybaveny nebyly). Je vybaven motorem Iveco Cursor 10 Euro 5 o výkonu 380 HP s převodovkou ZF 6S 1600 (v opci: 450 HP s převodovkou ZF AS-Tronic), který poskytuje vyšší otáčivý moment i při nízkém režimu.

Autokar je vybaven integrálním pneumatickým pérováním a nezávislými předními koly. Jeho hlavní předností s komfortem pro cestující je stabilita na silnici, dokonalé držení směru a omezení příčného i podélného rozkyvu.
MagelysPro_Technical_CZ.pdf
Obdobně jako Magelys HD a Magelys HDH se Magelys Pro vyrábí v závodě v Annonay ve Francii.
Dagmar Braunová s využitím materiálů Irisbus Iveco

Všestranný typ autokaru  Magelys Pro. Irisbus Iveco zařazuje do nabídky
© BUSportál
Všestranný typ autokaru  Magelys Pro. Irisbus Iveco zařazuje do nabídky
2 x Magelys Pro, Magelys HDH, Magels HD a Evadys HD © BUSportál
Všestranný typ autokaru  Magelys Pro. Irisbus Iveco zařazuje do nabídky
© BUSportál
Všestranný typ autokaru  Magelys Pro. Irisbus Iveco zařazuje do nabídky
© BUSportál
Všestranný typ autokaru  Magelys Pro. Irisbus Iveco zařazuje do nabídky
Magelys Pro: prezentace. Nahoře Pierre Fleck (CEO Irisbus Iveco), dole Hasan Yildrim (Product Marketing Manager)© BUSportál
Všestranný typ autokaru  Magelys Pro. Irisbus Iveco zařazuje do nabídky
Magelys HDH a Magelys Pro - rozdílné řešení přední části © BUSportál
Všestranný typ autokaru  Magelys Pro. Irisbus Iveco zařazuje do nabídky
Magelys Pro: interiér © BUSportál
Všestranný typ autokaru  Magelys Pro. Irisbus Iveco zařazuje do nabídky
© BUSportál
Všestranný typ autokaru  Magelys Pro. Irisbus Iveco zařazuje do nabídky
© BUSportál
Všestranný typ autokaru  Magelys Pro. Irisbus Iveco zařazuje do nabídky
© BUSportál
Všestranný typ autokaru  Magelys Pro. Irisbus Iveco zařazuje do nabídky
© BUSportál
Všestranný typ autokaru  Magelys Pro. Irisbus Iveco zařazuje do nabídky
© BUSportál
Všestranný typ autokaru  Magelys Pro. Irisbus Iveco zařazuje do nabídky
© BUSportál
Všestranný typ autokaru  Magelys Pro. Irisbus Iveco zařazuje do nabídky
Foto RN
Všestranný typ autokaru  Magelys Pro. Irisbus Iveco zařazuje do nabídky
Všestranný typ autokaru  Magelys Pro. Irisbus Iveco zařazuje do nabídky