Testovací Setra  S 415 H  v Praze - podrobnosti k víceúčelovému autobusu
Setra S 415 H © BUSportál

z řady MultiClass přesahuijící do řadyComfort Class. Technické údaje, dojmy z testovací jízdy a mnoho záběrů z 15.11.2010 nejen ze servisního centra EvoBus.
z řady MultiClass přesahuijící do řadyComfort Class. Technické údaje, dojmy z testovací jízdy a mnoho záběrů z 15.11.2010 nejen ze servisního centra EvoBus.
Setra S 415 H je jedním z devíti modelů třídy MultiClass. Nové standardně středně až vysokopodlažní vozidlo je výrobcem nazváno "Doppelverdiener" - tedy vozidlo s možností dvojího výdělku. Příkladem všestrannosti je využití v pravidelné regionální dopravě a zároveň při zájezdové dopravě. S 415 H je nový model v řadě MultiClass 400. Střední ulička je asi 1040 mm nad povrchem vozovky - to umožňuje konfigurovat vozidlo se zavazadlovým prostorem až 6.7 m3. Ideální kombinací využití vozidla je pravidelná doprava v pracovní dny a zájezdová o víkendu. Vozidlo je osazeno motorem OM 457 hLA 260 kW (354 hp) a šestistupňovou manuální převodovkou GO 190 s retardérem a VR 115. Dopravce si volí podle plánovaného využití i míru komfortu - sedadla, WC ap.
Úvodní záběry
Redakce BUSportálu měla možnost vozidlo odvézt z autobusového terminálu v Jenči zpět do servisního centra Evobus. Měli jsme možnost vyzkoušet vozidlo jak v obci, tak na rychlostní silnici. V obci i na křižovatkách má vůz velmi dobrou manévrovatelnost. Velmi příjemná je i manuální šestistupňová převodovka, řazení je hladké a bez sebemenšího problému s volbou rychlosti, a to téměř ihned po seznámení s vozidlem. Motor s převodovkou je tak pružný, že je možno s patřičným úsporným efektem použít pátý převodový stupeň při průjezdu obcí i při čtyřicetikilometrové rychlosti. Při testování autobus, ve kterém sedím prvně, mne jako rutinního řidiče osobního vozu obvykle při prvním zabrzdění upozorní na zmírnění razance sešlápnutí pedálu. Brzdný systém tohoto testovaného vozu však reaguje šetrně k cestujícím i při prvním sešlápnutí. Není to jen tím, jakou techniku má řidič, ale systémy jsou nastaveny tak, že rozeznají, kdy je brzdění provozní a kdy mezní a podle toho se brzdný systém chová. Využili jsme možnost rozjet vozidlo i na novém úseku karlovarské rychlostní komunikace. Poklidná jízda ve vyšší rychlosti při zařazeném šestém stupni evokuje pocit jízdy s klasickým autokarem. V České republice je značka Setra vnímána zejména jako autokarová, i když linkové Setry můžeme potkat v linkové dopravě zejména na západě Čech také. Pokud se u českých dopravců prolomí stereotyp vnímání Setry, mohla by se při akceptovatelné cenové nabídce ze strany německého výrobce uplatnit právě S 415 H i v českých poměrech. V době, kdy začínají být i čeští zákazníci vnímaví i na to, kde a kým je vozidlo vyrobeno, je a bude záruka německého výrobce (ze zahraničí pocházejí pouze v Česku vyrobené rámy) stále zajímavější. Čeští dopravci mají při nákupu vozidel různé strategie, např. kupují autokary vyšších tříd (pro vnější efekt) s minimalizovanou výbavou a bohužel někdy i nahuštěnými sedačkami, autokary střední kategorie nebo i univerzální linkové autobusy s atributy autokaru - pro regionální dopravu a víkendovou zájezdovou dopravu zcela vyhovující i z pohledu cestujících.
Technická specifikace Setra S 415 H (EN)
  • Length/Width/Height incl. air conditioning system) 12,200 mm/2550 mm/3350 mm
  • Wheelbase 6080 mm
  • Overhangs 2820 mm front/3300 mm rear
  • Turning circle 21,070 mm
  • Diesel tank capacity approx. 340 litres
  • AdBlue tank capacity approx. 45 litres
  • Luggage compartment capacity approx. 6.7 m3 with WC approx. -1.2 m3
  • Perm. gross vehicle weight 18,000 kg
  • Engine OM 457 hLA, 260 kW (354 hp), 6-cyl. in-line, Euro 5
  • Total displacement 11,976 cc
  • Axle ratio i = 3.154
  • Transmission GO 190 6-speed manual transmission; i 1st gear = 8.173; i 2nd gear = 4.646; i 3rd gear = 2.802; i 4th gear = 1.807; i 5th gear = 1.252; i 6th gear = 1.000; i R = -7.68
  • Front axle Independent suspension with wishbones
  • Drive axle MB H06, optimised for weight and noise
  • Steering ZF-Servocom steering gear installed horizontally in centre of the vehicle Variable ratio: i = 17.0 to 21.0
  • Brakes Compressed air, Knorr SN 7000 disc brakes Electronic Braking System (EBS) Brake Assist (BA)
  • Safety and assistance systems
  • Electronic Stability Program (ESP®), Brake Assist (BA)

Raising/lowering system
Electronic level control
Leather steering wheel and leather shift lever
Central locking for luggage compartment flaps
Straight front with small front dome
Blind on left of windscreen
Litronic low-beam headlamps
Double-glazed side windows
Mobile phone hands-free system
Cruise control
Fire alarm system in engine compartment
Immobiliser
32 kW roof-mounted air conditioning with automatic climate control and air conditioning for driver's area
Convector heater
Space for a pushchair with demountable platform
Removable luggage rack with base over space for a pushchair
Coach 2000 Classic Line radio, stereo, CD, RDS, TA
Passenger signalling system with 6 stop buttons
LAWO destination display
Multimedia box above driver with time, temperature and stop display


Testovací Setra  S 415 H  v Praze - podrobnosti k víceúčelovému autobusu
Při testovací jízdě jsme zachytili na BUSportálu poprvé nového ředitele značky Setra v České republice Jana Čížka. (Zdeňka Jelínka nalezneme na místě ředitele značky Mercedes-Benz v ČR) © BUSportál
Testovací Setra  S 415 H  v Praze - podrobnosti k víceúčelovému autobusu
Fotozastávka terminál Jeneč. Za volantem oblíbený testovací řidič Friedholm Gierse © BUSportál
Testovací Setra  S 415 H  v Praze - podrobnosti k víceúčelovému autobusu
Za informace děkujeme také Janu Kuthanovi © BUSportál
Testovací Setra  S 415 H  v Praze - podrobnosti k víceúčelovému autobusu
© BUSportál
Testovací Setra  S 415 H  v Praze - podrobnosti k víceúčelovému autobusu
© BUSportál
Testovací Setra  S 415 H  v Praze - podrobnosti k víceúčelovému autobusu
© BUSportál
Testovací Setra  S 415 H  v Praze - podrobnosti k víceúčelovému autobusu
Testovací autobus je jako obvykle zaplněný "cestujícími" ... © BUSportál
Testovací Setra  S 415 H  v Praze - podrobnosti k víceúčelovému autobusu
.. i nákladem písku © BUSportál
Testovací Setra  S 415 H  v Praze - podrobnosti k víceúčelovému autobusu
Friedholm Gierse upozorňuje na možnost odebrání sedadel a vytvoření plošiny uprostřed vozu © BUSportál
Testovací Setra  S 415 H  v Praze - podrobnosti k víceúčelovému autobusu
© BUSportál
Testovací Setra  S 415 H  v Praze - podrobnosti k víceúčelovému autobusu
© BUSportál
Testovací Setra  S 415 H  v Praze - podrobnosti k víceúčelovému autobusu
© BUSportál
Testovací Setra  S 415 H  v Praze - podrobnosti k víceúčelovému autobusu
Přední část je kryta fólií v totožné barvě laku - působí jako účinná ochrana proti odskakujícím kamínkům © BUSportál
Testovací Setra  S 415 H  v Praze - podrobnosti k víceúčelovému autobusu
V prostoru bez fólie je už vidět drobná poškození od kamínků, kterým fólie účinně odolá © BUSportál
Testovací Setra  S 415 H  v Praze - podrobnosti k víceúčelovému autobusu
Testovací vůz má i sedadla pro průvodce © BUSportál