Škodovák 2/2010: Novinka pro Řím začíná brázdit ulice Plzně

Podrobnosti ke stříbrnému trolejbusu v karoserii BredaMenarinibus. Už tradičně plzeňská Škoda uveřejňuje to nejzajímavější pro své zaměstnance ...
Podrobnosti ke stříbrnému trolejbusu v karoserii BredaMenarinibus. Už tradičně plzeňská Škoda uveřejňuje to nejzajímavější pro své zaměstnance ...
... a už tradičně jsme dostali Škodováka od spřáteleného Škodováka a jako obvykle nechápeme, proč nevyšla tisková informace pro celý mediální svět.
Díky vlastním iniciativám a přátelským vztahům s ŠEL a PMDP si mohli, mohou a budou moci čtenáři BUSportálu, British Trolleybusu, Trolleymotionu, Stadtverkehru a diskusních serverů ve Francii, Itálii a jinde prohlédnout fotografie tohoto zajímavého vozu.
10.3.2010: Stříbrná ''Breda'' u ''Mraku'': Opravdu náhodou jsme vyfotografovali prototyp ...
2.3.2010: Trolejbus Škoda v karosérii BredaMenarinibus Avancity v plzeňských ulicích.
12.12.2009: Záběry prvního škodováckého trolejbusu s karosérií BredaMenarinibus ve Škodě Electric

Škodovák 2/2010: Novinka pro Řím začíná brázdit ulice Plzně

Svým vzhledem - pro tuzemsko netradičním - vzbuzuje zaslouženou pozornost. O čem že je řeč? V ulicích Plzně najíždí své první zkušební kilometry nový trolejbus, pod kterým je podepsána společnost ŠKODA ELECTRIC. Vozidlo určené pro ´věčné město´, italský Řím. „Dokončujeme práce na prvním prototypu, po několika testovacích výjezdech zahájí pravidelné zkušební jízdy na tratích Plzně na přelomu února a března. Bohužel plzeňské příznivce trolejbusové dopravy musím zklamat, příležitost svézt se touto novinkou v ulicích Plzně mít nebudou. Jízdy s cestujícími čekají trolejbus až v Itálii, ve svém budoucím domově,“ říká s úsměvem manažer projektu ŠKODA ELECTRIC Marek Rottenborn.
Kdybyste měl charakterizovat nějak jednoduše novinku mezi trolejbusy, římské vozidlo, jak by to znělo?

Je to jeden z nejsložitějších a zároveň samozřejmě i nejkomfortnějších trolejbusů, které se u nás dělaly. Dodávka ze Škodovky zahrnuje vedle kompletního pohonu i využití takzvaných superkapacitorů – tedy zařízení, v němž se při brzdění trolejbusu schraňuje energie a ta se pak naopak využívá při rozjezdu vozidla. Výrazně se tak uspoří. Nový trolejbus má i výkonný dieselgenerátor, může tak jezdit mimo trolejové vedení. Komfortní interiér zahrnuje špičkovou klimatizaci vozidla či komplexní informační systém.

Využití superkapacitorů patří v trolejbusové dopravě k novinkám?

Určitě ano. A musím zdůraznit, že naši specialisté velmi těžili ze zkušeností z nedávného vývoje vodíkového autobusu TriHyBus. I tam se superkapacitory používaly. Získané znalosti umožnily najít optimální řešení u trolejbusu pro Řím, kde jsou navíc superkapacitory velmi výkonné.

Čeká se využití tohoto zařízení ve větším rozsahu?

Zatím je častější jiný princip úspory energie – takzvaná rekuperace. V tomto případě se při brzdění vrací část energie zpět do sítě a mnohou ji využívat ostatní vozidla.

Zpět k římské zakázce. Jaké zkoušky má novinka již za sebou?

Například statické zkoušky na naší škodovácké zkušebně. Naši technici už trolejbusu oživili, má za sebou první metry jízdy po našem areálu a depu.

Škoda vedle dodávek klíčového zařízení zajišťuje i montáž – kdy by se mohla rozběhnout sériová výroba?

Počítáme v červnu letošního roku. V současné době ještě na prototypu dolaďujeme ve spolupráci se subdodavateli a italskými partnery některé detaily, další ´ladění´ přinese výroba druhého kusu trolejbusu, která odstartuje na začátku března. Samozřejmě klíčové poznatky přinesou jízdní zkoušky v ulicích Plzně. Všechny poznatky musíme zapracovat do projektu.

Pro jaké tratě je vlastně nový trolejbus určený?

Budou obsluhovat části Říma mimo samotné centrum města. Pohybovat se budou i v kopcovitém terénu, proto měla italská strana požadavky na poměrně vysoký výkon i zrychlení.

Co trolejbus musí splnit před odvozem do Itálie?

Každý trolejbus projde v Plzni kompletním oživením a zkušebními jízdami po plzeňských tratích. Prototyp se navíc musí podrobit různým homologačním zkouškám nutným pro schválení k provozu v Itálii. ŠKODA ELECTRIC poskytne podporu při homologaci prováděné výrobcem vozidla BredaMenarinibus a vybrané zkoušky prototypu se uskuteční v Plzni – pod dozorem zástupců zákazníka a komise italského ministerstva dopravy.

Jakým způsobem a kudy vozidla budeme přepravovat?

Vozidla si bude přebírat zákazník přímo v závodě ŠKODA ELECTRIC a dopravu do Říma si zajistí sám. Předpokládám, že vozy budou do Říma putovat po silnici na speciálním návěsu určeném k přepravě rozměrných vozidel.

Co čeká vozy v Itálii, před samotným nasazením do provozu?

Prototyp projde po příjezdu do Říma různými předepsanými typovými zkouškami, které není možné provést v Plzni. Před zkušební jízdou se například musí před komisí prokázat, že výkonnostní parametry vozidla odpovídají specifikaci. A to přímo na tratích, na kterých budou trolejbusy jezdit. Testovat se budou i vlastnosti nové karoserie za provozu na římských silnicích. Teprve po úspěšném absolvování těchto zkoušek může vozy přebírat zákazník.

Jak uspěla Škoda v Itálii?

V roce 2008 se uskutečnilo výběrové řízení na výstavbu nových trolejbusových tratí a na dodávku nových kloubových nízkopodlažních trolejbusů v Římě - a jako dodavatel vozidel byla vybrána italská společnost BredaMenarinibus, významný italský výrobce autobusů, se kterým měla právě ŠKODA ELECTRIC navázanou spolupráci a to již dva roky před samotným rozhodnutím o vítězi ´římského´ tendru. A výsledek dohody o spolupráci? Škodovácká dceřiná firma dodá pro vítězný BredaMenarinibus kompletní elektrický pohon všech vozidel a dalšího zařízení, přičemž Plzeňští zajistí i montáž do italských karoserií. Z Plzně tak poputují zcela hotové trolejbusy přímo k zákazníkovi. Hodnota zakázky pro Škodovku činí téměř 600 milionů korun. Sériové dodávky začnou zhruba v polovině roku 2010 a budou dokončeny v prvním čtvrtletí 2011. ŠKODA ELECTRIC pro svou dodávku samozřejmě bude zajišťovat i servis, a to nejen klasické garanční opravy, ale po dobu minimálně dvou let i full servis, kdy se postará o kompletní péči o dodané trolejbusy.

Některá data o vozidle:

• 18 m kloubový trolejbus
• Výrobce a typ: BredaMenarinibus AVANCITY +SF
• Trakční elektrovýzbroj ŠKODA ELECTRIC, asynchronní motor ŠKODA 260 kW
• Provozní napětí římské sítě: 750 V
• Hmotnost: prázdný vůz téměř 20.398 kg, plně obsazený vůz 29.942 kg
• Šířka: 2525 mm
• Výška se staženými sběrači: 3446 mm
• Délka: 17825 mm
• Obsaditelnost: 28 sedících + 105 stojících + 2 invalidé, nebo 28 sedících + 118 stojících
• Dieselgenerátor: Lechmotoren, 175 kW (motor MAN, emisní norma EURO 5)
• Klimatizace prostoru cestujících: 2 jednotky Thermo King ASR 1400-1000, výkon 31 kW
• Jízdní parametry:
• Max. rychlost: 55 km/h (na diesel 50 km/h)
• Max. zrychlení: 1.45 m.s-2
• Stoupavost: 12 %
Zdroj: Škodovák 2/2010

Škodovák 2/2010: Novinka pro Řím začíná brázdit ulice Plzně