MELANO Magazin: Ikarus: návrat?

Společností, která bude moci používat ochrannou známku Ikarus, je Auto Rad Controlle Kft (ARC), informuje Peter Aranyi.
Společností, která bude moci používat ochrannou známku Ikarus, je Auto Rad Controlle Kft (ARC), informuje Peter Aranyi.
Úvodní informace a odkaz: BUSportál navazuje spolupráci s maďarským Melano Magazinem
V několika týdnech dostane všechna práva pro výrobu nově vyvinutá rodina městských autobusů Ikarus, uvedl maďarský ekonomický magazín 'Figyelő'. Společností, která bude moci používat ochrannou známkuIkarus, je Auto Rad Controlle Kft (ARC), která již několik let autobusy vyrábí.

Podle 'Figyelő' budou nové autobusy Ikarus vyráběny v Mátyásföldu, původní továrně Ikarus EAG, ale podle našich informací byly zde již autobusy ARC vyráběny v předcházejících letech. Budoucí typ Ikarus nebude mít mnoho společného s legendární sérií 200, jakkoli jsou tyto městské autobusy navrženy původní týmem Ikarus.

ARC Kft a Ikarusbus Kft ustanovili v září 2009 novou společnost pro značku, nazvanou Magyar Autóbuszgyártó Kft.(Maďarská autobusová společnost). ARC se původně zrodil z továrny Csepel Car, vyrábějící osobní a nákladní automobily a renovující autobusy. Zaměstnanci ARC přišli hlavně z "velké" továrny Ikarus a startovali kariéru přestabou autobusů v době, kdy původní Ikarus byl uzavřen. V začátcích se jednalo o vylepšování série 400.

ARC vlastní tři osoby, László Liptai Árpád, Károly Szász, a Marina Bíró. Vlastník ochranné známky Ikarus Gábor Széles jim předal práva, ale jeho společnost, Műszertechnika Holding vlastní malou část ARC. Konstrukce Ikarusu by tím mohla dostat dobrý základ, jsou zde plány na získání "ztracených trhů" jako jsou země bývalého Sovětského svazu a také Afrika.
Nové Ikarusy
Autobusy byly, jak bylo zmíněno, vyráběny pod značkou ARC. Nejstarším je městský kloubový 18.75 m autobus 'V187'. Nízkopodlažní autobus dostal motor Cummins engine i jiné, a měl patery dveře, což je unikátní na maďarském trhu. Podle našich informací je jednoduchá čtyřdvéřová verze práve nyní v rekonstrukci. 13.4 m autobus bez kloubu 'V134' má troje dveře a obvyklou konstrukci. První autobus ARC s logem Ikarus by měl být hotov v únoru a je určen do provozu do Egeru. Nejmladší z produkce ARC je meziměstská verze 'E127'. Autobusy mají motor Cummins ISL 8,9, kloubový s 320 HP Euro 5 a automatickou převodovku Allison T325R 4.

Gábor Széles zkoušel vzkřísit jméno Ikarus už dříve. Před několika lety byl představen médiím typ HB (Hungarian Bus) 122L, ale jen několik z nich bylo prodáno na Slovensko. vypadalo to, že "story" je u konce navzdory čínsko-maďarské spolupráci. HB122L byl vyroben v sousedství karosáře Alfabusz, který se teď potýká s problémy vzniklými z výsledku tendru dopravce Volánbusz, který vyhrál čínský King Long. Po deseti letech lze řící, že původní továrna Ikarus byla uzavřena Irisbusem, ale techničtí vývojáři den po dni oživovali maďarský autobusový průmysl a nyní vracejí lesk a budoucnost svým modelům ve stínu čínské expanze na evropském trhu, který zasáhl Evropu střední.

Autor: Peter Aranyi. Překlad BUSportál.

Kompletní anglickou verzi naleznete v Melano magazínu:
Ikarus: return? (EN)

Na širokou škálu původních Ikarusů včetně trolejbusů se můžete podívat v reportáži z roku 2009 Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko - Budapešť.

MELANO Magazin: Ikarus: návrat?
Jedna z fází značky Ikarus - následovník pražského midibusu se již nejmenuje Ikarus, ale S 91 MidiCity. Foto BUSportál