Komentář BUSportálu a připomínky Jana Neumanna.
Komentář BUSportálu a připomínky Jana Neumanna.
S malým zpožděním jsem se dostala ke shlédnutí pořad Retro věnovaný ČSAD. Pro redakci BUSportálu to především bylo setkání se známými - Jaroslavem Rybou, Jiřím Roubíčkem a Vladimírem Krotkým. Svými doporučeními a kontakty na požádání ČT BUSportál (J.Ryba určitě, Jihotrans snad, ....) pořad určitě ovlivnil. O to více zamrzí, že ani v jednoduché a minutové e-mailové komunikaci nedokážou z ČT napsat - děkujeme, použili jsme to a to a kdy se pořad bude vysílat. Na pořad jsem se totiž velice těšila.

Na to, jak krátký pořad byl, byl poměrně řídký a místy i mne - milovníka tématu - nudil. Zbytečně velký prostor byl dán ÚAN Florenc, aniž by se to odrazilo na množství informací. Tvrzení redaktorů o naprosto novém vzhledu nádraží v budoucnu je hodně nadnesené. Prostor haly nahradí volnou plochu po vietnamské tržnici včetně zbytku soklu po budce - to zase není až tak odchod něčeho historického a po repasi lávek bude vlastně celé zbylé nádraží celkem stejné. ČT si docela pochopitelně usnadnila práci a část o renovovaných autobusech spolu se vzpomínkami dopraváků pořídila ve spolupráci s ČSAD Jihotrans. Při vší úctě ke stáří bych asi váhala při výběru u jednoho se vzpomínajících (autobus Praga). U tématu cest na západ mělo zaznít i to, jak museli být řidiči s možností dostat se za železnou oponu, s valutovým příjmem, mandarinkami a výprodejovými džínami, kovaní a prověření - to asi by sám řidič říkat nechtěl. Údiv nad funkcí mechanické směrovky mi přišel dost naivní.

Rozvleklý byl rozhovor s Hanou Talpovou s otázkami mimo téma na to, jak se jí hrálo s legendami v naivní komedii Florenc 13:30, jejíž cena je vlastně hlavně v dokumentaci autobusu RTO. Ukázky z filmu jsou navíc na překážku uvedení na internetu na stranách ČT. Určitě by se dalo říci více k odbavování, zajímavý byl i první východoevropský online počítačový předprodej AMS, dalo se podívat i do jiných regionů. Zcela se opomněla role ČSAD v městské dopravě.

Já ani čtenáři BUSportálu nejsme cílovou skupinou pořadu a většinoví diváci mohli být spokojeni - žádné zásadní dezinformace nezazněly, pouze zaznělo informací na dané ploše málo. Štáb se už jistě zajímá o něco jiného a měl by být u dalšího tématu zase tím zasvěceným - asi to opravdu do hloubky bez větší námahy nejde.

Pro ty, co ještě neviděli: 4.10. 9:05 na ČT24 nebo nekorektně zde: http://ulozisko.sk/86565/Retro_-_Autobusy_CSAD.rar
Jan Neumann, publicista, který se věnuje historickým vozidlům, BUSportálu napsal:
"Nechci hodnotit pořad jako takový, neboť jeho obsah byl zjevně daný představou autorů, ale opět se i v tomto případě objevily nesprávné informace týkající se autobusu RTO LUX určený pro výstavu Expo 58 v Bruselu. Je sice známý, ale řada lidí si jej plete s jiným, byť podobným provedením. To potvrdil také televizní pořad Retro (ČT 1, 23.9.2008). Tam padla zmínka o tom, že charakteristickým znakem bruselského RTO byla prosklená přední a zadní část střechy, a že takové autobusy existovaly dva. To jsou ovšem nesprávné informace, bruselák (rok 1958) měl prosklenou pouze přední část střechy a nebyla to žádná novinka, neboť stejně řešení měl vůbec první RTO LUX, vystavený v Brně v roce 1956. Autobus pro Brusel se exteriérem od prvního LUXu nijak výrazně nelišil (posuvná větrací okna místo vyklápěcích, jiné blinkry atd.). Nejcharakterističtějším znakem (vyjma bočních nápisů) byla televizní anténa v přední části střechy. Ovšem ani původní RTO LUX neměl prosklenou zadní část střechy. Takové provedení patrně existovalo v jediném exempláři a oproti bruseláku mělo i ještě další odlišnosti: jiná je přední maska chladiče, původní vyklápěcí ventilace (bruselák měl posuvné), blinkry jsou sériové (bruselák má atypické) apod. U autobusu RTO LUX s prosklením zadní části střechy musí být vidět i sklo nad posledním bočním oknem, což bruselské RTO nemá. Co se počtu vozů týká, bruselák byl jediný, LUXy s prosklenou přední částí střechy dle fotodokumentace zjevně existovaly dva a jak již bylo zmíněno, LUX s prosklením i zadní části střechy byl patrně jediný (víc jich není doložitelných). Ve zmíněném televizním pořadu se také uvedlo, že bruselské RTO LUX "hrálo" ve známém filmu Florenc 13:30. Tam ovšem jezdilo původní (první) provedení LUXu (vystavené v Brně) a nikoliv bruselské. Jenom pro zajímavost, záběry interiéru se netýkaly žádného konkrétního autobusu, neboť ten byl postavený v ateliéru. " (BUSportál se domnívá, že to v pořadu zaznělo).