Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Linz – trolejbus Volvo 7000 / Kiepe

Salcburk a Linec. Poslední desátá část ze série reportáží z dopravně zaměřeného zájezdu do Švýcarska, Francie a Rakouska. Jan Marek a Daniel Ditrych pro BUSportál.
Reklama
Salcburk a Linec. Poslední desátá část ze série reportáží z dopravně zaměřeného zájezdu do Švýcarska, Francie a Rakouska. Jan Marek a Daniel Ditrych pro BUSportál.
Obrázky jsou všechny pohromadě, nejprve autobusy, pak kolejová vozidla.
Prvním naším cílem v tento den byl Salzburg. Návštěvu tohoto trolejbusového města jsme nemohli vynechat. Trolejbusy brázdí jeho ulice od roku 1940, nahradily tak elektrickou tramvaj, která byla v provozu v letech 1887 – 1888 (koňka), 1892 – 1909 (opět koňka) a 1909 – 1940 (elektrická tramvaj). Do roku 1953 zajížděla do středu města i místní železnice Salzburger Lokalbahn (SLB), která je dnes ukončena v podzemní stanici na hlavním nádraží. Divize Stadtbus a SLB společnosti Salzburg AG mají široký záběr činností - provozují kromě trolejbusů a vlaků Salzburger Lokalbahn také pozemní lanovku FestungsBahn, výtah na vrch Mönchsberg, dále elektrické lodě na jezeře Wolfgangsee, zubačku Schaffbergbahn a nákladní vlaky do Slovinska. Město je na svůj trolejbusový provoz hrdé a systém neustále rozšiřuje. Motto Stadtbusu je „Tiše. Čistě. Trolejbusem“. I propagační a informační materiály se nesou v duchu hesla „MHD = trolejbus“. Donedávna Stadtbus vlastnil i autobusy pro provoz na linkách, kde by se zatrolejování nemohlo vyplatit. I dnes tyto autobusy můžeme potkat ve vozovně, avšak již patří jiným dopravcům (Albus, Marazeck), kteří si v dopravním podniku nechávají provádět jejich údržbu. Tito dopravci převzali i provoz zbylých autobusových linek.
Vozový park trolejbusů je tvořen vozy Gräf&Stift/Kiepe ve vysokopodlažním (typ GE 112M16) i částečně nízkopodlažním (typ NGT 204M16) provedení a zánovními nízkopodlažními vozy Van Hool / Kiepe AG300T, z nichž některé jsou vybaveny pomocným dieselagregátem. Všechny trolejbusy jsou kloubové. Dva vozy Gräf&Stift/Kiepe (jeden vysokopodlažní a jeden nízkopodlažní) byly převzaty ze zrušeného trolejbusového provozu v Kapfenbergu. Vysokopodlažní vůz (ev.č.220) je dokonce vybaven dávno nepoužívaným stanovištěm průvodčího. Dopravní podnik vlastní i několik historických trolejbusů. Zdejší zajímavostí je to, že „nejnovější“ z nich – sólo vůz Steyr/Kiepe STS11HU z roku 1989 a kloubový Gräf&Stift/Kiepe GE 112M16 z roku 1985 – jsou v ranní špičce příležitostně nasazovány do běžného provozu jako posilové spoje. Salcburk má nádherné historické městské centrum. Vzhledem k tomu, že trasy trolejbusových linek se ho bezprostředně dotýkají, jsou i ony mnohdy docela zajímavé…
Trolejbusy jezdí starým tunelem i několika průjezdy skrz domy. Páteří regionální dopravy v salcburské oblasti je systém S-Bahn. Linkami S1 a S11 jsou označeny tratě SLB a linky S2 a S3 jsou provozovány státními dráhami (ÖBB). Kromě mnoha regionálních autobusů Postbusu zde můžeme potkat i mezinárodní regionální linku, která jezdí do německého Berchtesgadenu. Do Německa, a sice do nedalekého Freilassingu, jezdí i salcburská MHD – linka č. 24. Více informací na www.salzburg-ag.at.
Poslední zastávkou našeho zájezdu byl hornorakouský Linz. Městskou dopravu zde zajišťují tramvaje, trolejbusy a autobusy. Tramvajová doprava, provozovaná od roku 1880 (koňka), resp. 1897 (elektrická tramvaj), prožívá renesanci, síť se rozšiřuje, do provozu jsou od roku 2001 zařazovány nízkopodlažní tramvaje Cityrunner. Tramvajovou síť tvoří jedna páteřní trasa protínající město od univerzity na severovýchodě přes centrum na jihovýchod do SolarCity, ze které odbočují dvě krátké tratě k nádraží Urfahr na severozápad a do Auwiesen na jihozápad. Donedávna bylo odbočkou z páteřní tratě obsluhováno i hlavní nádraží, ale v rámci jeho kompletní přestavby byla vybudována podzemní tramvajová trať, která tam odklonila páteřní trať samotnou. Tramvaje mají neobvyklý rozchod 900 mm. Kromě moderních Cityrunnerů jsou v provozu i vysokopodlažní tramvaje Bombardier/Rotax z 80. let. Trolejbusy, provozované od roku 1944, jezdí na dvou „dvoulinkách“ 41+43 a 45+46, které mají značnou část trasy společnou. Ve stavu je 19 nízkopodlažních kloubových trolejbusů Volvo 7000 / Kiepe, vyrobených v letech 2000-2001. Budoucnost lineckých trolejbusů je téměř sečtena, v blízké době je mají nahradit autobusy s pohonem na zemní plyn. Již dnes se v dopravní špičce na trolejbusových linkách objevují autobusy, neboť počet trolejbusů je nedostatečný. Vozový park autobusů zahrnuje taktéž výhradně nízkopodlažní vozy, především značek Gräf&Steyr a Volvo. Na linkách 101-104 a 191 jezdí mikrobusy značky Kutsenits. Lineckou dopravní zajímavostí a tak trochu i atrakcí je tramvajová trať na kopec Pöstlingberg, která je označována za nejstrmější dráhu s adhezním provozem v Evropě. Jezdí na ní historické tramvaje a díky svému rozchodu 1000 mm není propojená s normální tramvajovou sítí. Dolní stanice se nachází ve čtvrti Urfahr, přímo u konečné zastávky tramvaje č. 3. To všechno se však má v blízké době změnit. Město Linz plánuje kompletní přestavbu této tratě – přerozchodování na 900 mm a propojení se sítí městských tramvají. Podobná revoluce nastane i u vozidel. Budou nakoupeny nové nízkopodlažní tramvaje, přičemž v provozu zůstanou i některé historické, ale na nových podvozcích… Specifikem linecké MHD je nadprůměrná vybavenost zastávek. Většina z nich je vybavena digitálním displejem, který ukazuje nejbližší spoje a počet minut zbývajících do odjezdu. Téměř všechny zastávky jsou vybaveny jízdenkovým automatem. Výjimkou jsou zastávky mikrobusových linek, kde je automat ve voze. Předprodej jednotlivých jízdenek ani označovače ve vozidlech tedy neexistují. Více informací o MHD v Linci naleznete na www.linzag.at.

"Závěrem bychom chtěli poděkovat Lukáši Cvejnovi za zajištění dopravy na tento zájezd. Těšíme se na příští podobnou akci !!!"


BUSportál děkuje účastníkům zájezdu, autorům Janu Markovi a Danielu Ditrychovi, za opravdu úctyhodný soubor reportáží. Těšíme se také na příště.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Den devátý (1.8.2007) - Rakousko ... Innsbruck.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Den osmý - přes Švýcarsko a Lichtenštejnsko. (31.7.2007) ... jedeme do hor Glacier-Expressem.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Den sedmý - Francie (30.7.2007) ... aneb na skok do Lyonu.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den šestý (29.7.2007) ... Ženeva.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007) ... na jih k Ženevskému jezeru a pak podél něj na západ přes města Montreux, Vevey a Lausanne.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den čtvrtý (27.7.2007) Bern a La Chaux-de-Fonds.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den třetí (26.7.2007) Basel a Luzern.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den druhý (25.7.2007) Zürichu, Winterthur a okolí.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den první (24.7.2007) Sankt Gallen, Schaffhausen.
Trolejbus s vlekem v Luzernu. (Autor JIVO)

Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Salzburg – trolejbus Gräf&Stift/Kiepe GE 112M16
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Salzburg – trolejbus Van Hool/Kiepe AG300T
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Salzburg – trolejbus Gräf&Stift/Kiepe NGT 204M16
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Salzburg – trolejbus Van Hool/Kiepe AG300T ve vozovně
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Salzburg – historický trolejbus Steyr/Kiepe STS11HU
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Salzburg – trolejbus Gräf&Stift/Kiepe GE 112M16
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Salzburg – trolejbus Gräf&Stift/Kiepe NGT 204M16
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Salzburg – patnáctimetrové Citaro na mezinárodní lince do Berchtesgadenu
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Salzburg – srovnání nejstaršího a nejnovějšího provozního typu trolejbusu
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Salzburg – autobus Mercedes-Benz O405GN je jedním z vozidel, která převzal Albus od městského dopravního podniku
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Salzburg – trolejbus Gräf&Stift/Kiepe GE 112M16, převzatý z Kapfenbergu
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Salzburg – neobvyklá verze linkové Setry s dveřmi vpředu i vzadu
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Salzburg – na linku 25 nasazuje Albus Setry S319NF
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Salzburg – zánovní MAN Lion’s Regio, patřící Postbusu
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Linz – trolejbus Volvo 7000 / Kiepe na zastávce uvnitř hlavního nádraží
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Salzburg – historický trolejbus Henschel-Uerdingen z roku 1957
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Linz – tramvaj Cityrunner v Ebelsbergu
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Linz – vlak Lineckých místních drah (Linzer Lokalbahn) na hlavním nádraží
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Linz – tramvaj Cityrunner v podzemním úseku páteřní tramvajové tratě
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Linz – typický obrázek z Pöstlingbergbahn – brzy již ovšem bude minulostí
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Linz – tramvaj Bombardier/Rotax
Systémy veřejné dopravy v Evropě:  Den desátý  (2.8.2007) -  návrat domů přes
Linz – tramvajové spoje zatahující do vozovny jsou označeny hvězdičkou u čísla linky