Den otevřených dveří v depozitáři vozidel MHD Technického muzea v Brně.

V sobotu 21. a v neděli 22. 4. 2007 zpřístupnilo již potřetí Technické muzeum v Brně svůj depozitář vozidel autobusové a trolejbusové dopravy umístěný v bývalých vojenských kasárnách v Brně – Řečkovicích. Pro BUSportál Jan Havíř.
V sobotu 21. a v neděli 22. 4. 2007 zpřístupnilo již potřetí Technické muzeum v Brně svůj depozitář vozidel autobusové a trolejbusové dopravy umístěný v bývalých vojenských kasárnách v Brně – Řečkovicích. Pro BUSportál Jan Havíř.
Návštěvníci, které do areálu kromě běžných linek MHD přivážela i historická vozidla na zvláštní lince vedené po trase Semilasso – Technické muzeum – Hudcova – areál muzea MHD, mohli vidět historické autobusy a trolejbusy, které dříve vozily cestující jak v Brně, tak i v jiných městech u nás a na Slovensku.

Akce byla doplněna okružními jízdami, které kromě historických vozidel konaly také vozidla nejmodernější. Nám se podařilo svézt se autobusem Volvo 8700LE, který je novinkou ve vozovém parku brněnského dopravce Tourbus.

Část areálu byla vyhrazena pro historickou požární techniku. Kromě hasičských vozidel a jejich vybavení se návštěvníci mohli podívat na ukázku hasičského zásahu například při hašení požáru v domácnosti a požáru hořící tlakové láhve.

O další informace jsme požádali pana Kocmana z Technického muzea v Brně.
Jak dlouhá je historie expozice vozidel MHD?
V roce 1971 byla kolejová vozidla, původně sesbíraná ke stému výročí MHD v Brně, předána Technickému muzeu. Nejdříve se jednalo pouze o kolejová vozidla. Ta byla odstavena ve vozovně v Husovicích (dnes trolejbusová vozovna) a následně převezena do prostor bývalého nádraží v Brně – Líšni. Tam k nim začaly přibývat i autobusy a trolejbusy, které se musely v roce 2004 (v souvislosti s rozhodnutím umístit v části depozitních hal zařízení na vysoušení dokumentů poškozených povodněmi ) přestěhovat do prostor bývalých kasáren v Brně – Řečkovicích, kde jsou umístěny dodnes.
Kolik vozidel sbírka čítá?
V současné době máme dohromady devadesát exponátů, z nichž přibližně třetinu tvoří autobusy. Jedná se jak o provozuschopná vozidla, tak o kusy, u kterých renovace teprve probíhá.
Jak dlouho trvá renovace jednoho kusu?
To je velmi individuální. U vozidel, která získáváme od dopravních podniků při vyřazení, se dá vozidlo díky dostupnosti náhradních dílů zrekonstruovat za dva roky. Máme tu ale i vozidlo, které restaurujeme již šestý rok. Kromě nedostatku náhradních dílů nás omezují finance.
Vzpomněl byste si na nějakou veselou historku, která se pojí s některým s exponátů?
Určitě jich je víc, ale jedna, nejvíce známá, se pojí k našemu nejstaršímu exponátu. Je to vůz koňské dráhy z roku 1986. Z provozu byl vyřazen roku 1929 a od té doby měl údajně sloužit jako rekreační chatka v Jundrově. Po usilovném pátrání byl skutečně objeven a majitel souhlasil s jeho odkoupením. Nastal však jiný problém – doprava. Chata stála v místě, ke kterému nevedla žádná cesta ani silnice. Vůz byl nakonec za pomoci vojáků převezen na pontonech na druhou stranu řeky k silnici, kde mohl být naložen a převezen do muzea. Tato událost se stala v roce 1973.
Na závěr se ještě zeptám, který z exponátů je váš nejoblíbenější?
Tak to opravdu nedokážu říct. Každý vůz má svoje kouzlo a každý exponát je originálem. Všechny jsou moje nejoblíbenější. (smích)
Máte pravdu, vlastně jsem nemohl ani jinou odpověď očekávat. Děkuji Vám za rozhovor a těším se na viděnou zase za rok, kdy by měl být depozitář vozidel MHD znovu zpřístupněn.
A ještě dodám, že Technické muzeum v Brně pořádá v průběhu roku i další akce, kde se můžete s historickými vozidly setkat. BUSportál vás o nich bude včas informovat.
Za BUSportál expozici navštívil a dotazy kladl stálý spolupracovník Jan Havíř (janhavir@seznam.cz)
Loni na podzim jste s Janem Havířem mohli navštívit i Den otevřených dveří 28.9.2006 Depozitáře kolejové dopravy. Před rokem jsme o exponátech Technického muzea připravili několik podrobných materiálů - odkazy na ně naleznete i v posledním z nich: Trolejbusy, které mnozí pamatujeme a autobusy, které leckde ještě jezdí. Brněnské veterány včetně parní tramvaje Caroline jsme zachytili také: Ze zahájení Dne otevřených dveří DPMB v Brně 3.6.2006.


Den otevřených dveří v depozitáři vozidel MHD Technického muzea v Brně.
Den otevřených dveří v depozitáři vozidel MHD Technického muzea v Brně.
Den otevřených dveří v depozitáři vozidel MHD Technického muzea v Brně.