První autobus s vodíkovými články v přívěsu je v provozu u Connexxion v Nizozemsku
Vodíkové autobusy VDL SLF-E H2 jsou vybaveny přívěsem s technologií H2. Foto Transdev

Po nedávné objednávce na 20 elektrických autobusů na palivové články od Solaris už jeden autobus na vodík Connexxion provozuje, a jeho značka je překvapením.
Po nedávné objednávce na 20 elektrických autobusů na palivové články od Solaris už jeden autobus na vodík Connexxion provozuje, a jeho značka je překvapením.
První autobus na palivové články v rámci koncese Hoeksche Waard-Goeree Overflakkee, kde budou provozovány od konce roku 2021 i Solaris Urbino 12 hydrogen, je už v provozu. A je to překvapení, má logo VDL Bus & Coach. Podle Connexxion nizozemský výrobce dodá čtyři autobusy na palivové články s přívěsem, výsledkem je bateriový elektrický autobus s prodlouženým dosahem.

Web GreenCarCongress uvádí, že systém pro rozšíření dojezdu byl vyvinut společnostmi Bosch Engineering GmbH, VDL En Transport Transport Solutions a jejich partnery v rámci projektu GiantLeap financovaného EU. Systém pro prodloužení dojezdu elektrických autobusů je umístěn ve speciálním přívěsu, který je možné připevnit k tažnému zařízení libovolného vhodného elektrického autobusu. V závislosti na potřebě energie generuje systém palivových článků energii potřebnou pro pohon vozidla a nabíjí trakční baterii vozidla. Při testování v reálných provozních podmínkách elektrický autobus VDL Bus & Coach vybavený přívěsem s palivovými články ElringKlinger AG údajně dosáhl vynikajících výsledků.

Společnost VDL již dodala Connexxion, která patří do skupiny Transdev a provozuje dopravu na letišti Schiphol (koncese Amstelland-Meerlanden),  v roce 2018 flotilu více než 100 bateriových elektrických autobusů. Connexxion také obdrží až 156 ebusů Ebusco pro koncese Amstelland-Meerlanden a Haarlem-IJmond, které získal po vítězném tendru na konci roku 2019.

Nyní přišel čas na dodání vodíkových autobusů pocházejících od VDL Bus & Coach. Po krátkém školení řidičů budou autobusy nasazeny na lince R-Net 436. Connexxion je koupil už před pár lety, ale uvedení do provozu bylo zpožděno mimo jiné z důvodů legislativy a složitým předpisům týkajícím se používání vodíkových autobusů.

Řidiči autobusů a mechanici, kteří budou s těmito autobusy pracovat, nyní získali k řidičskému průkazu D i typ E, což je podmínka pro tuto speciální konfiguraci, uvádí Connexxion. Vodíkové autobusy VDL SLF-E H2 jsou vybaveny přívěsem s technologií H2. Výhodou je, že velká hmotnost technologie H2 není na úkor počtu přepravovaných cestujících. Počet cestujících je tedy na stejné úrovni jako u srovnatelného dieselového autobusu.

S plnou nádrží mohou tyto autobusy ujet asi 350 kilometrů. Tankování probíhá na čerpací vodíkové stanici Air Liquide v Rhoonu na trase linky 436. V roce 2021 bude počet autobusů na vodík v Hoeksche Waard - Goeree Overflakkee zvýšen o 20 nových od Solaris.



Connexxion, Green Car Congress


První autobus s vodíkovými články v přívěsu je v provozu u Connexxion v Nizozemsku
Při testování v reálných provozních podmínkách v rámci výzkumného projektu dosáhl elektrický autobus VDL Bus & Coach vybavený přívěsem s palivovými články ElringKlinger AG vynikajících výsledků. Foto Green Car Congress
První autobus s vodíkovými články v přívěsu je v provozu u Connexxion v Nizozemsku
Systém H2 pro prodloužení dojezdu elektrických autobusů je umístěn ve speciálním přívěsu, který je možné připevnit k tažnému zařízení libovolného vhodného elektrického autobusu. Foto Green Car Congress