Elektrobusy v hradecké MHD ujely přes dva miliony kilometrů

Elektromobilita v hradecké MHD funguje ke spokojenosti dopravního podniku, i cestujících. Zejména díky flotile dvaceti elektrobusů SOR z roku 2018. Úplně první elektrobus vyjel v Hradci už v roce 2013.
Elektromobilita v hradecké MHD funguje ke spokojenosti dopravního podniku, i cestujících. Zejména díky flotile dvaceti elektrobusů SOR z roku 2018. Úplně první elektrobus vyjel v Hradci už v roce 2013.
Dopravní podnik města Hradce Králové, a. s. (DPmHK), průkopník a lídr na poli elektromobility v městské hromadné dopravě v České republice, překonal v nedávných dnech další magickou hranici a to dvou milionu ujetých kilometrů. Jeho elektrobusy tuto vzdálenost ujely od zahájení svého provozu v roce 2013.

Zásluhu na překonání této pozoruhodné vzdálenosti má zejména v roce 2018 pořízená flotila 20 nových elektrobusů značky SOR NS 12 ELECTRIC od SOR Libchavy spol. s r.o. Vozy byly získány za pomocí dotací EU (15 ks v rámci projektu IROP 1 a 5 ks v rámci projektu IROP 2), kdy byla celková hodnota zakázky 246 mil. Kč. Součástí tendru bylo i dodání nabíjecí stanice pro pomalé nabíjení pro každý elektrobus a rychlonabíjecích stanic na konečných zastávkách. Přepravní kapacita těchto vozů se třemi dveřmi je 100 cestujících, z nichž 35 má místo k sezení a vozy jsou plně klimatizované, jak pro řidiče, tak pro cestující.

Elektrobusy neprodukují škodlivé emise a nahrazením „přesluhujících“ dieselových autobusů se tak výrazně snižuje znečištění ovzduší ve městě. Díky svému tichému pohonu také pomáhají ve snižování hlučnosti veřejné dopravy ve městě, což prospívá k odbourávání dalšího negativního vlivu na zdraví člověka a samozřejmostí je jejich levnější provoz.

Elektrobusy jsou moderními vozidly, která přispívají ke zvýšení atraktivity veřejné dopravy, mají intuitivní ovládání, nemají převodovku a mají plynulý chod. Podle řidičů, kteří již mají s jízdou s elektrobusy již značné zkušenosti, je pro cestující jízda v nich velmi příjemná, kdy to vše přispívá k bezpečnosti a pocitu pohodlí cestujících.

Při této příležitosti nemůžeme zapomenout ani na průzkumníky elektrobusové dopravy v Hradci Králové, kdy v září 2013 nasadil DP do provozu model SOR EBN 9,5 a v říjnu 2014 začal po městě jezdit elektrobus Škoda Perun 26 BBHE. V únoru 2015 pak následoval vůz SOR EBN 11 (první a třetí vůz výrobce SOR Libchavy spol. s r.o. a druhý vůz výrobce ŠKODA ELECTRIC a.s.), které DP využíval k testování a ověřování jejich vlastností a některých provozních parametrů. Po testování jezdily a i nadále jezdí tyto vozy v běžném provozu na klasických linkách MHD.

První nákupy elektrobusů pro hradeckou MHD se odehrály v letech 2013–16, kdy si DP vozidla nejprve pronajal a poté za výhodnějších podmínek odkoupil. Vždy se přitom jednalo o elektrobusy, které původně výrobci používali k testovacím účelům.

První vůz typu SOR EBN 9,5 získal DPmHK již v září 2013. Šlo v té době nejen o první elektrobus od SORu v této délkové kategorii, ale zároveň o první z vozů řady EBN, u něhož byl použit facelift předního a zadního čela dle návrhu doc. Ing. arch. Patrika Kotase. Elektrobus si po otestování DP v dubnu 2014 odkoupil.

Druhý elektrobus dodala do Hradce Králové Škoda Electric. Jednalo se o vůz s typovým označením Škoda 26 BB HE, jinak známější pod obchodním jménem Škoda Perun HE. Tento prototyp byl vyroben na podzim roku 2014 a sloužil k řadě předváděcích jízd výrobce, načež byl v říjnu 2014 pronajat DP, který elektrobus zařadil do provozu a v prosinci 2015 jej za zůstatkovou hodnotu odkoupil.

Třetí elektrobus se objevil v Hradci Králové v únoru 2015, přičemž se opět jednalo o vůz značky SOR, tentokrát však v prodloužené variantě SOR EBN 11. Znovu se jednalo o prototyp, který sloužil výrobci nejprve k prezentačním účelům (objevil se například na veletrzích IAA v Hannoveru a na pražském Czechbusu). Stejně jako v předchozích případech si DP nejprve vůz pronajal a počátkem roku 2016 jej převzal do svého vlastnictví.

Díky výsledkům loňského průzkumu spokojenosti s kvalitou služeb poskytovaných MHD v Hradci Králové, je DPmHK přesvědčen, že bezproblémový provoz nových elektrobusů a trolejbusů vede i ke zvýšení celkové spokojenosti současných cestujících v MHD a k dalšímu zvýšení jejich počtů oproti předešlým letům (nové trolejbusové linky s čísly 4 a 21 také rozšířily od 2. února 2019 síť hradecké MHD, kdy obyvatelé části města Pod Strání mají další přímé spojení na hlavní nádraží ČD a terminál hromadné dopravy; druhá nová linka zajíždí na sídliště Plachta, kde doposud naše MHD své zastávky neměla).

Za celý rok 2019 přepravily autobusy, elektrobusy a trolejbusy hradecké MHD 38 002 765 cestujících, což znamenalo oproti roku 2018 (37 030 435 osob) navýšení o více než 970 tisíc osob, tzn. o 2,6%.  Jde současně o nejvyšší počet za posledních dvanáct let (navíc od roku 2002, kdy jsou k dispozici oficiální statistická data, bylo více cestujících pouze v letech 2005 – 38 588 655 a 2007 – 38 224 469).

Nákupy elektrobusů a trolejbusů (kdy devět parciálních trolejbusů - tzn. s pomocným bateriovým pohonem - značky Škoda 30 Tr - SOR TNB 12 zakoupil na podzim roku 2018, kde tři byly z projektu IROP a šest z projektu ITI) hradecký dopravní podnik dosáhl poměru, kdy polovina vozů jezdí na elektrickou energii. Pro doplnění je možné uvést, že v únoru 2020 tuto flotilu pak doplnil ještě jeden další parciální trolejbus značky Škoda 30 Tr - SOR TNB 12, který podnik pořídil ze svých zdrojů.

„Vedle zvyšování celkové kvality poskytovaných služeb se intenzivně zaměřujeme i na ekologii provozu městské hromadné dopravy. Co se týká e-mobility českých městských dopravních podniků, jsme v současnosti ve své kategorii na špici. Náš DP tak vlastní nejzelenější, tedy nejčistší, veřejnou dopravu v rámci celé České republiky. Podíl našich dopravních prostředků se ustálil na plánované energetické bilanci 50/50 (poměr vozidel s elektrickým a naftovým pohonem). Vzhledem k možným problémům při dlouhodobých výpadcích elektrické energie a pro plnění mimořádných úkolů si totiž část dieselových autobusů musí DP ponechat pro případ řešení takových nepředvídatelných či neplánovaných situací. Rovněž průměrným věkem celého vozového parku MHD necelých osmi let patří naše společnost k jedněm z nejmladších v rámci celé České republiky. Díky moderním nabíjecím místům patří Hradec Králové na špici i v tomto elektrickém vývoji vozidel a s tím spojené celkové infrastruktury,“ řekl Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové.

Největší předchozí obměna vozového parku - a to trolejbusů - proběhla v královéhradecké MHD během tří let - 2011 – 2013, kdy získal dopravní podnik 31 nejmodernějších vozů z dílny plzeňské Škody Electric. Nákup trolejbusů v celkové hodnotě 332 milionů korun podpořily evropské dotace ve výši 120 milionů korun. Jedenáct kloubových trolejbusů a dvacet vozů v krátkém provedení včetně dvou duobusů s pomocným dieselagregátem začalo v postupných dodávkách posilovat hradeckou MHD od dubna roku 2011 a kdy poslední z nich dorazil v červnu 2013. Právě díky nim se stal zdejší vozový park poprvé plně nízkopodlažní. Samozřejmě dále pokračující 100% nízkopodlažnost hradeckých vozů MHD pak v praxi znamená výhodnější nastupování osob s kočárky, invalidními vozíky nebo pro handicapované či starší cestující.

DPmHK


Elektrobusy v hradecké MHD ujely přes dva miliony kilometrů
Elektrobusy v hradecké MHD ujely přes dva miliony kilometrů