Mercedes-Benz Integro a CapaCity.
CapaCity Foto EvoBus.

Podrobnosti k novinkám z EvoBus. Fotografie EvoBus.
Podrobnosti k novinkám z EvoBus. Fotografie EvoBus.
Kompletní tisková zpráva EvoBus o MOT 2005 a všech novinkách "doc"

Fotografie od EvoBus na konci materiálu.

Obrázky premiér z MOT 2005 Mannheim BUSportál:
Integro v Autobusy Mercedes-Benz na MOT 2005: Citaro LE, Integro, Travego M, Tourino, ...
CapaCity v Mercedes-Benz Omnibustage - MOT 2005 Mannheim.
Linkový autobus Mercedes-Benz Integro
  • Příbuznost tvaru Integra s dálkovými autobusy značky Mercedes-Benz
  • Tři různé varianty délky
  • Více místa pro řidiče, doprovod a cestující
  • Nově upravený kokpit, s orientací na řidiče
  • Prostornější část pro cestující s novými sedačkami pro linkové autobusy
  • Silné a úspornější motory splňující emisní normu Euro 4
  • Komfortnější a bezpečnější podvozek jako u dálkového autobusu
  • O 200 kg nižší hmotnost než u předcházejících modelů
Mercedes-Benz Integro je určen pro linkový provoz. Speciální dvoudveřové provedení má tři délkové varianty na dvou (Integro a Integro M) resp. třech nápravách (Integro L) a pokrývá celou oblast od krátkých linkových spojů příměstského provozu až po linkový provoz na velké vzdálenosti a hodí se i pro kyvadlovou dopravu a zájezdy. Nabízí tak možnost být přes týden nasazeno do linkového provozu a o víkendu právě na zájezdy. BUSportál hodnotí určení Integra podobně jako u VDL BOVA Lexio a Irisbus Karosa Arway.

Integro je nové od masky až po kryt motoru. Jako u dálkových autobusů je zde k dispozici velké množství zvláštního vybavení, proto může být upraveno na míru zcela individuálně a s přizpůsobením se potřebám provozovatele a nasazení.

Tvar s příbuzný s cestovními autobusy

Plasticky vyvedená, trojrozměrně vytvarovaná čelní stěna nového autobusu Integro se středovým přívodem vzduchu s vypracovaným spodkem hvězdy Mercedes-Benz je vzhledově úzce příbuzná s novou tváří dálkového autobusu Travego spolu s trojdílným nárazníkem s integrovanými mlhovými světly. Tvar nového Integra je určen funkčností. Šikmo posazené přední sklo dosahuje až nahoru po střechu, nabízí dostatek místa pro včlenění velkého ukazatele cíle cesty a k tomu využití vnitřního prostoru. Boční stěna je hladká, s velkými, beze spár lepenými bočními okny před úzkými stropními sloupky. Signalizační světla upevněná podél boční stěny jsou provedena technologií LED.

Úzké je těsnění dveří - v porovnání s předchozím typem byla šířka těsnící pryže zmenšena zhruba o třetinu. Sériově jsou všechny dveře zaskleny až po podlahu.

Záďové sklo ve tvaru V, stavebnicová koncová světla

Hladká boční stěna se hodí k polepu stejně jako záď vozidla. V-tvar zadního okna je v typickém stylu autobusů Mercedes-Benz. Za sklem se skrývají vysoko posazená koncová světla. Plasticky tvarovaná koncová světla v záďových sloupcích poukazují na blízkou příbuznost s osobními vozy značky Mercedes-Benz podobně jako Travego. Světla rámují víko motoru; nový způsob odvětrávání zabraňuje například pronikání nečistot do prostoru motoru a trojdílný nárazník znamená nižší náklady na opravu při menších poškozeních.

Více místa pro řidiče, doprovod a cestující

Analogicky s novým Travegem prodloužili vývojáři nového Integra přední část u dvounápravové varianty o 140 mm. Dodatečná délka je užitečná především na levé straně pro místo řidiče. Na pravé straně je pak prostornější nástupní plošina, volitelně dodávané sedadlo průvodce a sedačky cestujících. Vpředu disponuje Integro šířkou 900 mm, dveře jsou jednokřídlé, výkyvné směrem ven. Druhé dveře výkyvné směrem ven, široké 1380 mm uprostřed vozu sestávají sériově ze dvou křídel. Volitelně jsou možné i v jednodílném provedení pro linkovou dopravu s malým počtem zastávek. Pro každé křídlo dveří disponuje nové Integro vždy jedním halogenovým bodovým světlem pro osvětlení vstupu.

Nové Integro je dostupné ve třech délkách. Základním modelem je dvounápravové Integro o délce 12,14 m, s maximálně 15 řadami sedaček a rozvorem kol 6080 mm. Ten doplňují Integro M s rovněž dvěma nápravami (délka 12,98 m, rozvor kol 6920 mm) a místem pro maximálně 16 řad sedaček a třínápravové Integro L (délka 14,92 m, rozvor kol 6920 mm + 1600 mm) se zvětšeným přesahem vpředu a s možností vybavení maximálně 19 řadami sedaček. Včetně volitelně montované střešní klimatizace mají všechny varianty Integra výšku 3,35 m. Mají jednotný zadní přesah 3300 mm a plně využívají zákonem přípustnou šířku 2,55 m, čímž uvnitř vzniká více místa pro cestující.

Pracoviště řidiče

Místo řidiče je jako střední ulička ve výšce 860 mm nad vozovkou. Nově upravený kokpit je vytvořen stejně jako všechny autobusy Mercedes-Benz s důrazem na pohodlí řidiče a jeho ergonomii. Ovládací prvky jsou seřazeny do půlkruhu v dosahu řidiče.

Ovládací páka pro řazení pomocí joysticku byla umístěna s ohledem na ergonomii v bezprostřední blízkosti volantu. Kátkými pohyby při řazení a pneumaticky podpořenou servoshift-funkcí je zaručena nejvyšší přesnost řazení. Řazení pomocí joysticku a pneumaticky nastavitelný sloupek řízení přitom zaručují bezbariérový přístup k místu řidiče.

Na přání lze dodat kabinu řidiče, ledničku, odkládací skříň,sklopné sedadlo pro průvodce a další.

Prostor pro cestující

Prostor pro cestující autobusu Mercedes-Benz Integro má světlou výšku pro stání 2,01 m. Dostatek místa je v interiéru s hladkými plochami bez rohů a hran s vnější šířkou 2,55 m. Nový je vnitřní strop se stropním osvětlením s rovněž novým úložným prostorem. Ulička ve středu má šířku 560 mm. Sedačky „Inter-Star-Eco“ vyvinuté úplně nově a zkonstruované speciálně pro nový linkový autobus je možné dodat v různých výškách díky modulárnímu systému s opěradly zad. Volitelná jsou komfortní sedadla „Inter-Star Plus“ a „Travel-Star Eco“.

Přepravní kapacita Integra je maximálně 72 cestujících (53 míst k sezení a 19 míst k stání v provedení s dvakrát širšími dveřmi nebo 49 míst k sezení a 23 míst k stání v provedení s prostorem pro kočárek). V případě autobusu Integro M je to maximálně 66 osob (57 míst k sezení a 9 míst k stání resp. 53 míst k sezení a 13 míst k stání). Autobusem Integro L může být přepraveno maximálně 115 pasažérů (69 míst k sezení a 42 míst k stání resp. 65 míst k sezení a 50 míst k stání). K tomu se ještě připočítává místo řidiče.

V autobuse může být výkonná klimatizace se třemi stupni výkonu. Temperování vnitřního prostoru je provedeno v bočních stěnách topnými tělesy s ventilátory. Vnitřní prostor Integra sériově disponuje úložným prostorem nad sedačkami cestujících. Už Integro délky zhruba 12 m disponuje zavazadlovým prostorem mezi nápravami o velikosti úložného prostoru 4,5 m³.

Silné a úspornější motory s emisní normou Euro 4

Integro je poháněno výkonným turbodieselovým motorem podle emisní normy Euro 4 s dieselovou technologií BlueTec na bázi technologie SCR s nízkou spotřebou pohonných hmot. Do všech modelů se montují ležaté řadové šestiválce Mercedes-Benz OM 457 hLA se zdvihovým objemem válce dvanáct litrů. Sériově disponuje výkonem 220 kW (299 PS) a maximálním točivým momentem 1250 Nm při nízkém počtu pouhých 1100 otáček/min. Na přání je možné dodat variantu o výkonu 260 kW (354 PS), točivý moment probíhá v tomto případě na 1600 Nm při rovněž 1100/min. Tato pohonná jednotka je u typu Integro L se třemi nápravami použita již v základní výbavě. Nejdelší typ autobusu Integro je alternativně k dostání i s výkonem 300 kW (408 PS) a točivým momentem 1900 Nm. Zásoba 350 litrů nafty je rozdělena do dvou nádrží před přední nápravou.

Tři varianty převodovek, brzdy, ESP, podvozek ...

Přenos síly je uskutečněn ručně ovládanou, mechanickou šestistupňovou převodovku GO 210 společnosti Mercedes-Benz s ovládáním pomocí joysticku a servoshift-podporou namísto běžné řadící páky. Řadící povely jsou z kokpitu k převodovce vedeny spolehlivě pomocí kabelu. Ještě větší komfort při řazení nabízí šestistupňové převodovky GO 190 resp. GO 210 dostupné na přání od konce roku 2006, které jsou k dispozici v závislosti na výkonu motoru a jsou nabízeny pod označením EPS 3. Řazení a ovládání sepnutí se děje elektropneumaticky, řidič si může vybrat mezi automatickým a manuálním režimem jízdy. Taktéž je na přání možné dodat jako alternativu k převodovce plně automatické řadící zařízení od společnosti ZF (ZF-HP Ecomat) a Voith (Voith Diwa).

Všude jsou použity kotoučové brzdy s identickými kotouči. Autobus je sériově vybaven ABS a regulací a ASR. Dvounápravové varianty nového Integra v provedení s manuální šestistupňovou převodovkou GO 190 nebo – od podzimu 2006 – s automatizovaným řazením EPS 3 je na přání k dispozici také s elektronickým systémem stability (ESP) a brzdovým asistentem (BA). Rovněž volitelně je možné dodat Integro s hydrodynamickým retardérem Voith.

Významný přínos ke zvýšení pasivní bezpečnosti tvoří provedení karoserie autobusu Integro technikou obvodového vyztužení, při níž jsou trubky probíhající napříč směru jízdy spojeny podélnými nosníky. Výsledkem je vysoká tuhost v krutu. Hrubá kostra je při katodovém ponorném lakování (KTL-zařízení) kompletně ponořena.

Integro má podvozek s plnohodnotnou technikou dálkových autobusů, přizpůsobený zvláštním nárokům linkové dopravy. Jako u Travega se uplatňuje přední náprava se zavěšením každého kola zvlášť s dvojitými příčnými rameny. Kruh při otočení základního Integra je jen 21,1 m. Jako hnací náprava slouží hypoidní náprava Mercedes-Benz HO6 a vlečná náprava je pro Integro L použit ZF-agregát RL 75 A s elektrohydraulickým nuceným řízením RAS (Rear Axle Steering).

Provozní náklady, intervaly údržby

Množství opatření k optimalizaci hmotnostivedlo k tomu, že všechny tři varianty nového autobusu Mercedes-Benz Integro váží o zhruba 200 kg méně než jejich předchůdci. Snížená prázdná váha má za následek zvýšení užitečné hmotnosti a při identickém naložení zároveň i snížení spotřeby pohonných hmot a dlouhé intervaly až 60 000 km (výměna motorového oleje) mezi kontrolami.

Spuštění sériové výroby nového autobusu Mercedes-Benz Integro začíná v červnu 2006. Do září následujícího roku budou postupně všechny délkové varianty Integro zavedeny na trh a připraveny k dodání.
Kompletní tisková zpráva EvoBus o MOT 2005 a všech novinkách "doc"

Obrázky premiér z MOT 2005 Mannheim:
Integro v Autobusy Mercedes-Benz na MOT 2005: Citaro LE, Integro, Travego M, Tourino, ...
CapaCity v Mercedes-Benz Omnibustage - MOT 2005 Mannheim.
Velkokapacitní koncepce Mercedes-Benz „CapaCity“
  • Zcela nová koncepce velkokapacitního městského autobusu pro veřejnou hromadnou dopravu osob
  • Koncepce městského autobusu pro dodatečné dopravní úkoly
  • Kapacita přepravy cestujících až 193 osob, nízké náklady
  • Pohyblivost a obratnost jako kloubový autobus obvyklé velikosti
  • Toho času jediné velkoprostorové vozidlo schopné řazení na bázi osvědčených komponent a technologií
  • Vysoký jízdní komfort díky čtyřem nápravám a regulací vybočení a výkyvu
Zcela novou koncepcí přepravy pro městský provoz veřejné hromadné dopravy je nízkopodlažní velkokapacitní městský autobus „CapaCity“, který byl jako prototyp vystaven na MOT 2005 vůbec poprvé. Svým pojetím čtyřnápravového a čtyřdveřového kloubového autobusu s pouze jedním kloubem a motorem normy Euro 4 otvírá „CapaCity“, dlouhý 19,54 m, je novinkou v segmentu velkoprostorových městských autobusů..Disponuje vysokou kapacitou přepravy až 193 cestujících, umožňuje rychlou výměnu cestujících a je na základě své ovladatelnosti a jízdní dynamiky libovolně použitelný. Doposud největší zástupce městských autobusů Mercedes-Benz, 18 m dlouhý kloubový autobus Citaro G, poskytuje prostor maximálně zhruba 150 cestujícím.

Mercedes-Benz „CapaCity“ vychází z vyspělé a osvědčené koncepce vozidla a z vestavby vyspělých a osvědčených komponent z ostatních konstrukčních řad městských autobusů Mercedes-Benz a odlišuje se tak od technicky exotických nebo extrémně nákladných a drahých řešení.

„CapaCity“ splňuje požadavky provozovatelů veřejné hromadné dopravy osob na zvýšení přepravní kapacity na hlavních linkách a na snížení nákladů na pohonné hmoty, personál, náhradní díly a na financování.

Díky jeho délce 19,54 m a také čtvrté nápravě a z toho vyplývajícího zvýšení přípustné celkové hmotnosti až na 32 tun je v nízkopodlažním provedení umožněna znatelně vyšší přepravní kapacita v porovnání s obvyklými kloubovými autobusy. Čtyři dvakrát širší dveře, z toho dvoje v přívěsném voze, vstupy a výstupy a plošiny k stání pro rodiče s kočárky a vozíčkáře vždy bez schodů, to vše vede k rychlé výměně cestujících.

Velká kapacita autobusu „CapaCity“ znamená velké plus z více ohledů: Stejný přepravní výkon je možné zvládnout s menším počtem autobusů. To znatelně snižuje pořizovací a provozní náklady stejně jako náklady na personál a má to velký význam z hlediska snižování zátěže životního prostředí. Je možné se téměř vyhnout dodatečným nákladům na přestavbu zastávek a cest pro velkokapacitní městský autobus „CapaCity“.

Další podrobnosti v kompletní tiskové zprávě EvoBus o MOT 2005 a všech novinkách "doc"
Zdroj: Tisková zpráva EvoBus, úprava a krácení BUSportál.

Mercedes-Benz Integro a CapaCity.
CapaCity Foto EvoBus.
Mercedes-Benz Integro a CapaCity.
CapaCity Foto EvoBus.
Mercedes-Benz Integro a CapaCity.
CapaCity Foto EvoBus.
Mercedes-Benz Integro a CapaCity.
CapaCity Foto EvoBus.
Mercedes-Benz Integro a CapaCity.
CapaCity Foto EvoBus.
Mercedes-Benz Integro a CapaCity.
Integro Foto EvoBus
Mercedes-Benz Integro a CapaCity.
Integro Foto EvoBus
Mercedes-Benz Integro a CapaCity.
Integro Foto EvoBus
Mercedes-Benz Integro a CapaCity.
Integro Foto EvoBus
Mercedes-Benz Integro a CapaCity.
Integro Foto EvoBus
Mercedes-Benz Integro a CapaCity.
Integro Foto EvoBus