Premiéra nového meziměstského autobusu Arway z Karosy Vysoké Mýto.

29. září 2005 měl světovou premiéru nový meziměstský autobus Arway - první autobus Irisbusu, vybavený motorem plnícím emisní normy Euro 4. České premiéry 3.11.2005 se zúčastní i BUSportál.
29. září 2005 měl světovou premiéru nový meziměstský autobus Arway - první autobus Irisbusu, vybavený motorem plnícím emisní normy Euro 4. České premiéry 3.11.2005 se zúčastní i BUSportál.
Italský Turín zažil 29. září 2005 světovou premiéru nového meziměstského autobusu Arway, prvního autobusu Irisbusu, vybaveného motorem plnícím emisní normy Euro 4. Po novém nízkopodlažním městském autobusu Citelis je to již druhá letošní novinka z produkce Irisbusu. Arway se bude vyrábět v Karose Vysoké Mýto a bude určen pro všechny trhy, kde výrobce působí. Novinka bude také na veletrhu Busworld 2005 v belgickém Kortrijk 21. – 26. 10. 2005. Koncem října proběhne i oficiální česká premiéra autobusu v České republice, tuzemští dopravci si pak budou moci nový Arway vyzkoušet od listopadu letošního roku. V tomto měsíci bude navíc nový autobus představen i na veletrhu Bus & Bus Business v italské Veroně (15. – 19. 11. 2005).

Arway je nabízen v provedení 12 m, 12,80 m a 15 m, s jednoduchými předními dveřmi a se středovými dveřmi v provedení s jedním nebo dvěma křídly. Díky vysoké obsaditelnosti pojme Arway v závislosti na délce vozidla 53 až 67 sedících cestujících. Vůz může být vybaven několika typy kinematických řetězců, a proto je vhodný pro všechny typy využití. Bohatá nabídka výbavy a zákaznických opcí, k nimž přistupuje modulární řešení vozidla, dávají možnost nakonfigurovat Arway jako autobus používaný pro zajišťování linkové dopravy nebo pro kombinovanou přepravu cestujících. Autobus je poháněn motorem Iveco Cursor 8 s výkonem 243 kW nebo 280 kW. Pohonný agregát se vyznačuje nejen vysokým výkonem, ale i vysokým kroutícím momentem, přičemž těchto užitných kvalit je dosahováno při nízkých nárocích na spotřebu. Motor může být vybaven filtrem pevných částic, který v porovnání s klasickým řešením výfukového traktu značně snižuje množství škodlivých emisí.

Karosa o autobusu říká:

Nový autobus je příkladem nejmodernějších stylistických tendencí, které se projevují zejména v řešení čelního panelu, jehož typický rozesmátý vzhled podtrhuje příslušnost autobusu ke značce Irisbus. Dokonale propracovaný design přídi přirozeně pokračuje ve stylingových detailech, jako jsou například členění a barevné přechody dveří, mříž sání nebo zpětná zrcátka. Velkoryse řešené prosklené plochy jsou zárukou světlosti kabiny a vynikajícího výhledu.
Snadná přístupnost patří k základním užitným vlastnostem, které v současnosti od autobusu očekávají všichni cestující. V tomto ohledu se Arway vyznačuje optimální vyvážeností výšky, šířky a hloubky nástupních schůdků (které jsou opatřeny specifickou protiskluzovou krytinou), což platí pro přední i střední dveře. Cestující nemusí při přecházení ve voze překonávat žádné překážky, velká šířka (2,55m) a vnitřní výška kabiny (2,25 m) navíc umocňuje pocit velkoryse pojatého vnitřního prostoru. Součástí plošiny, umístěné proti středovým dveřím, je zdvižná rampa pro osoby se sníženou hybností. Zavazadlům cestujících jsou k dispozici prostory s kapacitou od 5,70 m3 (u provedení 12m) do 7,70 m3 (u provedení v délce 15 m).
Cestující usazení na exponovaných místech se poutají tříbodovými bezpečnostními pásy, bezpečnost sedících pasažérů na ostatních sedadlech zajišťují dvojbodové bezpečnostní pásy (přičemž tříbodové bezpečností pásy jsou nabízeny jako opce na přání zákazníka). Při vývoji byly dodrženy ty nejpřísnější bezpečnostní normy a předpisy, vozidlo úspěšně prošlo testy ochrany cestujících při převrácení vozidla, testy podle normy R 66, zkouškami upevnění sedadel, zkouškami brzdného účinku brzdového systému a dalších. Stejně jako u ostatních vozů z vývojových dílen Irisbusu jsou při výrobě Arwaye používány nejmodernější výrobní technologie, jako například sváření do tuhé struktury nebo použití kompozitních materiálů, naprostou samozřejmostí je vysoce účinná antikorozní úprava karosérie kataforézou.
Cestující na palubě Arwaye mohou během cesty odpočívat na pohodlných sedadlech se zcela novým designem. Jejich vysoce estetické řešení nezapomíná ani na madla umístěná na zádových opěrách sedadel, která umožňují pohodlné procházení cestujících středovou uličkou v kabině vozu. Možnost modulárního uspořádání sedadel zajišťuje nově vyvinutá kolejnice, umístěná na straně chodbičky, která umožňuje rychlé upevnění a ještě rychlejší demontáž při nezměněné bezpečnosti upevnění.
Pro zajištění tepelného komfortu je Arway sériově vybaven nezávislým topením s možností programování. Jako opci nabízí výrobce klimatizaci, specifický výparníkový ventilátor na pracovišti řidiče a systém fungování klimatizace v reverzovaném režimu pro rychlé vyhřívání kabiny a odmlžení skel.
Pracoviště řidiče je vybaveno moderním displejem s palubním počítačem. Sedadlo s nastavitelnou výškou lze posunout dopředu či dozadu (otočné sedalo je nabízeno jako zákaznická opce), nastavitelný je i volant a sloupek řízení (jako opce je nabízena funkce Cruise Control pro kontrolu dodržování rychlosti vozidla). K uživatelskému pohodlí na pracovišti řidiče bezesporu přispívá i nově pojatá rychlostní páka a pneumatický posilovač řízení. Řidič má navíc k dispozici již v sériové výbavě širokoúhlé zpětné zrcátko (jako opce jsou nabízena nastavitelná zpětná zrcátka s elektrickým ovládáním), doplňkové boční odkládací prostory, prostorný zavazadlový prostor se zamykáním, ventilátory vestavěné v přístrojové desce a jako opci malou chladničku. Součástí přístrojové desky je chladnička větších rozměrů, ve výbavě může být i sedadlo hostesky.
Dobře přístupná zástavba agregátů i ostatních komponent svědčí o tom, že Irisbus nezapomíná ani na údržbu vozidel, což zvláště platí pro baterie, topení, motor, skříně s elektrovýbavou či panely podběhů, které lze rychle a jednoduše demontovat pro provádění běžné údržby vozu. Důmyslné rozmístění elektrické instalace a standardizace náhradních dílů přispívají značnou měrou ke zkrácení času odstávky vozu na nezbytně nutnou dobu, která je potřebná k provedení zásahů v rámci údržby.
Rozsahem je výzkum a vývoj autobusu Arway v rámci Irisbusu ojedinělý – testy nového vozu trvaly přibližně 16 000 testovacích hodin, vývoj prototypu více než 18 000 hodin, konstruktéři strávili při návrhu nového meziměstského autobusu až 52 000 pracovních hodin!
„V minulosti jsme ohlásili tzv. konvergenční plán,“ řekl při světové premiéře Franco Miniero, viceprezident Irisbus pro prodej a marketing, „který spočíval v kompletní obměně našeho výrobního programu. Tato iniciativa byla zahájena standardizací mechanických částí na všech autobusech splňujících normu Euro 3, dnes představuje naše strategie postupnou náhradu současného navzájem rozlišného sortimentu zcela novou řadou s mezinárodní vizí.“

Zdroj: Tisková zpráva KAROSA